Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, lisää "halpoja" tehoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtope, 22.3.2012.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Missä eka tbi fani vastustamassa moista tuhotyötä?
     
  2. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    ^suomi24.fi
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Eihän noissa LS-moottoreissa mitään vikaa ole, kyllä sellasen mielellään keulille laittas jos se vaan olis sillä selvä...sähkötyöt eivät ole mitään ihmeellisiä ja niitä tekee mielellään kun ruiskun kanssa saa pulailla.
    Noita LS-pikkareita tuolta jenkeistä kuolannu pitkään ja harmitellut kun täällä ei ole markkinoilla käytännössä ollenkaan C/K 1500 sarjan lyhyt hyttisiä ja lyhyt lavaisia LS-pikkareita :odcry:

    Ongelma on lähinnä se kun nämä nämä vanhemmat 1988 - 98 pikkarit on olleet niin tehottomilla maamoottoreilla ja LS-pohjaiset moottorit ovat kerta kaikkiaan liian tehokkaita sellaisenaan...tehokkain vertailukone on käytännössä Vortec 5700 L31 255hp tai 454 255hp L19...ellei sittenVortec 7400 270-290hp L21 kelpaa alustan perusteella...Vortec 8100 340hp L18 on jo varmastikin ulkona.

    Joku Vortec 4800 LR4 lienee lähinnä sopivin liki vastaavilla tehoilla...ilman mitään keplotteluja..."Joo tämä on vaan 4.8L, lue mitä tossa lohkossa lukee jollet usko 4.8 / 5.3 "...riippuu mitä uskovat konttorilla, en tiedä ?

    Jos keplottelu linjalle lähdetään, niin minusta sinne ei kannata juuri muuta sovitella kun L33...5300 310-320 hp alumiinilohko jonka sanoo olevan esim LR4...maalaa vielä sen "susiruman" alumiinilohkon mustaksi ja jos kysymys tulee miksi maalattu, niin se oli ruosteessa...lohkossahan pitäisi lukea 4.8/5.3 siinäkin uskoisin olevan näin.

    En tiedä vaan kuinka vaikea tollasta L33 konetta on löytää kun niitä on ollut vaan pitkähyttisissä...syytä en osaa snaoa, mutta kai se vaatii enempi voimaa...:odeek:

    No olen varmaan väärässä näissä asioissa, kun en LS-koneitten kanssa ole ollut missään tekemisissä, mitä nyt nettiä lukenut ja ollut aina kieli pitkällä niiden suhteen :rotfl:

    LS-moottoreissa on tosiaan paljon järkeä, mutta tämän maan säädöksissä ei :odconfused:
     
    rb ja Anza tykkäävät tästä.
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Laitetaan nyt pari LS-truck pätkää...tollanen se pitäs olla :odcool:







    Ei tarttis oll puhaltimia, liikaa race, mutta joku kunnon LSX keulille ja tollanen punanen lyhyellä lavalla kadulle...NAM :odrazz:
     
  5. Roc

    Roc Gearhead

    Jos pitäis olla L33 koneella, niin sithän se pitää olla sellanen. 80-luvun pikkikset on kuitenkin siinä mielessä paremmassa asemassa kuin vaikkapa 82-92 f-bodyt, missä tehokkain vertailumoottori 245hv, siihen verrattuna 255hv on älytön lisäys. Tuohon +20%, niin tulee 306hv. Se mikä itsellä on suunnitelmissa jossain kohtaa, niin 80-luvun pikkis, sinne rautalohkonen 5.3. Saa pelkällä muutoskatsastuksella papereihin.
    Peltisarjat ja miedolla nokalla (220/224, .510/.510) muutama heppa vajaa 400hv. Pikku kustannuksilla räväkkä halkojen kuljetin.
    Ja sitten jos haluaa enempi harrastaa, niin 4.8/5.3 lohkosta saa tehtyä vaikka 383:sen. Tai sitten vaihtaa sinne 6.0 lohkon myöhemmin. Kun otteessa kerran lukee "LS" kone, niin kukaan ei enää myöhemmin ala tutkimaan minkä kokoinen lohko se siellä lymyää. Päällepäin kun sattuvat olemaan identtisiä.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikös ls koneisiin saa kaasari imusarjaa ym?
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

  8. 12345678910

    12345678910 Gearhead

  9. rb

    rb Double Gearhead

    Muokattu: 12.2.2018
  10. Roc

    Roc Gearhead

    Reserve not met...
     
  11. rb

    rb Double Gearhead

    ^ Sorry.

    Ton alemman ei ollutkaan "Buy now" hinta...
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onko ls koneissa jotain kipuja vai kestääkö huollettuna vaikka 400tkm?
     
  13. Roc

    Roc Gearhead

    Kyllä tuntuu että niillä ajetaan aikamoisia määriä. Itse en olis huolissani 400tkm ajetun LS koneen kestävyydestä. Varsinkaan jos rautalohko, aina pystyy poraamaan.
     
    Karpov tykkää tästä.
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kyllähän noita alkuperäsiä LS-koneisia Jenkeissä on ja jos tollasta tosissaan rupeaa haluamaan, niin ainoa vaihtoehto on tuoda sieltä.

    Vähän aikaa sitten oli se yksi On-Line huutokauppa ja linkki täällä OD:lla ja kyllä se outoja väristyksiä pisti kulkemaan selkäpiissä, kun siellä myytiin juuri punainen lyhyt 2004 Silverado SS ihan pilkka hinnalla...olisi kyllä kelvannut.

    Tällä hetkellä Suomessa on myynnissä yksi pitkä 2004 Silverado SS, joka on lisäksi AWD, kone 6.0L, värikin olisi sopivasti se oikea punainen :odcool: , mutta siinä on kolme asiaa jotka ei käy, kuorma-auto, pitkä ja tuo ympärivuotinen käyttökin...:odconfused:

    https://www.nettiauto.com/chevrolet/silverado/9413479

    Käytännössä meidän markkinoilla ei ole lyhkäisiä LS-koneisia C/K 1500 pikkareita ollenkaan...syynä on tämän maan vammanen verotuskäytäntö.
    Kaikki tuodut on 2500/3500 luokan kuorma-autoja dieselillä ja lisäksi muutama bensa Avalanche :odcry:

    Sinänsä tuo uudempi Avalanche on ihan hieno auto, tuossa on hieno värikin, tosin sisusta ruma vaalea, pikkukone 5.3L ja taas kuorma-auto...ei kiitos.

    https://www.nettiauto.com/chevrolet/avalanche/9220267

    Tollasena se kyllä menettelisi, enempi kuitenkin käyttöautona...
    [​IMG]

    Toistaiseksi taidan kyllä pitäytyä näissä "perinteisissä moottoreissa", piristellään niitä pikkasen lisää ja odotellaan josko jostain löytyisi joku kiinnostava laite :odwink:
     
    Muokattu: 12.2.2018
    rb tykkää tästä.
  15. RokRoland

    RokRoland 1st gear

    Voisitko, tai voisiko joku muu kertoa, mikä tässä on nyt juju ettei LSX:ää saisi lyhythyttiseen GMT400 leimalle ihan ilman erityistä lupaakin? Mun mielestä nimittäin 20% vertailukonetta tehokkaamman saa laittaa.

    Koska mun mielestä homma on jokseenkin näin - disclaimerina, en ole Trafin tai katsureiden suopeutta testannut, mutta ohjeiden perusteella homma menisi jotakuinkin näin sallittavuuden osalta ( https://www.trafi.fi/filebank/a/144...c623af6b6562cf133/18589-8777-2013_maarays.pdf ):

    -> Vertailuajoneuvoksi 1991 454SS, se on lyhythyttinen GMT400 (jos sillä hytin koolla on väliä), 255hp, toivottavasti soveltuu nelivetomallinkin vertailukohdaksi. C3500 8.1L ei varmaan sovellu, siinä olisi enemmän tehoja...

    -> Alusta varmaan syytä päivittää kestävyyden ja ajettavuudenkin takia, 4 wheel ABS tuli onneksi vasta 1992 ei ei tarvi siitä murehtia.

    -> Uuden moottorin tehokatto 305hp

    -> Litratilavuus korkeintaan 9,4L eli ei väliä

    -> Eiköhän jenkkilän LS1-kiinnikkeet ole fit for purpose

    -> Ei kannata sotkea virittämistä muutoskatsastukseen, eihän (vaikutusta jos kasaat sökön pannun paremmilla sisuksilla ja katsuri alkaa epäilemään, tai jos tilaisit jenkeistä valmiiksi speed shopin huoltaman ja kutittaman LS-koneen)

    -> Jos vaihtaisitkin nuhaisen 454:n TBI:llä vanhan tilalle, tulee merkintä otteeseen että TBI ja mikä moottorinohjaus, mutta ei vaikutusta LS swappiin.

    -> Takavedon ehkä vähintään 1800kg painolla (kevyemmän LS-motin jälkeen?) tehoraja n. 335 hp, eli ei vaikutusta sillä vertailumoottorin asettama raja on kireämpi. Jos meinaa alle 1650kg laihduttaa vaaoille, niin sen jälkeen tulee ongelma, mutta sen GMT400:n minäkin haluaisin nähdä.

    305hp nimellistehoja LS-koneista alittavat ( https://en.wikipedia.org/wiki/LS_based_GM_small-block_engine ):
    Gen III
    4.8L LR4 kaikki,
    5.3L LM7 kaikki,
    5.3L LM9 kaikki,
    5.3L LM4 kaikki,
    6.0L LQ4 osa

    Gen IV
    4.8L LY2
    4.8L L20
    5.3L LH6 osa
    5.3L LH8
    5.3L LS4 (etuvetomalli, mutta että lista olisi täydellinen)

    Tähän mä päädyin papereilla, Eli ei mikään säädös estä ihan luvallista LS-swappia GMT400:aan, kunhan valkkaa koneen oikein. Joku joka on käytännössä testannut viranomaisen kuviot voi varmaankin kertoa, missä kohtaa ylläolevaa meni pieleen jos jossakin.

    Edit: Jäi vissiin koko viimeinen sivu lukematta, ennen kuin aloin paatostamaan... No onpahan ehkä jollekulle tästä jotakin iloa, ja tulipahan täytettyä internettiä.
     
    Roc tykkää tästä.
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Jostain syystä en vaan tiedä yhtään LS-swappia tehdyn näihin pikkareihin...käytännössä tuo 255hp riittää kyllä vertailutehoiksi sopiviin 4.8/5.3 koneisiin...joko siis L19 454 tai L31 5.7 Vortec...7400/8100 koneet taitaa olla ulkona...
    Sitä en tiedä kuinka perillä katsurit on noista ja vaativatko miten todistamaan mikä versio moottorista on kyseessä ?
    Helppohan siitä koneesta on aina päästä eroon jos tie nousee pystyyn...kuka käy kokeilemassa ensin ?
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mitään kaasaria vaan TBI ruutta sovitteella siihen LS-kaasari imusarjaan :rotfl:
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Heh olin niin ihan tosissani.

    Miksi jos ei ole tarvetta niin sikottasi stand aloneen ja muut päälle.

    Mietin vaan kunnon budjettiswappia lähinnä itseäni ajatellen.
     
  19. rb

    rb Double Gearhead

    Leppäkyljen keulalta 307 pikapin runkoaisojen väliin pöhisemään... :lol:
     
  20. Roc

    Roc Gearhead

    Kyllä niitä on tehty täällä periferiassakin, itse tiedän ainakin 2 yksilöä. Tosiaankin ei mitään ongelmia muutoskatsastuksen kanssa.
    RokRolandilta tulikin aika tuhti selostus.

    Ainakin oma kokemus on sellainen, että LS kaasarilla on kalliimpi loppupeleissä mitä alkuperäisellä ruiskulla. Ruiskuosat tulee romiksella koneen mukana lähes kaupan päälle.
     

Kerro tästä muillekin!