Chevy Subun 6.5TD nykii

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jolli-74, 15.4.2005.

  1. jolli-74

    jolli-74 1st gear

    Hei!

    Subun 6.5TD:n kone käy ja kukkuu iloisesti. Ongelmana on se, että jos lyön tallan pohjaan (2-veto automaatti), niin kiihtyy hienosti, mutta vaihteen vaihdon jälkeen kone alkaa nykimään - kaasun löysääminen auttaa. Jos ajelen ja kiihdyttelen tasaisesti, niin ongelmia ei tunnu olevan. Jos ajan cruise päällä tasaista tietä (veto päällä vain välillä) ilmenee lievää nykimistä.

    Nykiminen alkoi samaan aikaan kun näytössä vilahteli teksti "Service engine soon". Nyt kun laittaa virrat päälle niin tulee varoitustekstit "Service Throttle Soon" ja "Service Engine Soon". Missä mahtaisi olla vika / mihin nuo varoitukset viittaavat. Öljyt yms. nesteet on juuri vaihdettu ja niissä ei ainakaan ole ongelmia.

    Koneeseen on joskus edellisen omistajan aikana lisätty takaiskuventtiili polttoaineputkeen aikaisempien ilmaongelmien vuoksi. Voiko syy olla ilma, jota pääsisi polttoainejärjestelmään? Vuotaako mahdollisesti syöttöpumppu ilmaa akselinsa tms kautta polttoaineen sekaan?

    Jos jollain olisi jotain haisua nykimisongelmaani, niin olisin kiitollinen jos ehtisit vastailemaan.

    T: Jolli Kokkolasta
     
  2. Suburban

    Suburban 1st gear

    mites polttoaine suodatin?
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    nykiminen

    meillä oli samanlainen nykimisongelma mutta ilman vikakoodeja, auto gmc suburban -95 6.5td. vika korjaantui vaihtamalla fsd-boxi uuteen. boxi tilattiin jenkkilöistä ja siinä on jäähdytyskenno lisänä ja ohjeet uudelle asennuspaikalle imusarjan päälle. alkuperäinen johto yltää. mutta sinulla voi olla muita ongelmia koska näyttää vikakoodeja, fsd:stä ei tule koodia jos rikkoontuu. onko kokkolassa paikkaa jossa voi lukea kompuutterin tiedot?
     
  4. jolli-74

    jolli-74 1st gear

    Suodattimet pitäis olla vaihdettu n. 2000km sitten (ainakin myyjä kehui juuri vaihtaneensa kun ostin). Täytynee tarkistaa ja ehkä varmuuden vuoksi vaihtaa
     
  5. jolli-74

    jolli-74 1st gear

    Re: nykiminen

    Boxi on jäähdytysrimoineen näkösällä koneen päällä. Myyjä mainitsi siitä (2000km sitten) että oli tehnyt ko. muutoksen ja meinasi, että lisäjäähdytyksen vois hoitaa esim. tavallisella PC tuulettimella. Kokkolan kompuutterin lukijoista en tiedä, kun ei ole aikaisemmin tarvinnut heitä metsästää :)
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    ei se boxi tarvi enää lisäjäähdytystä jos siinä on jo se kenno ja paikka muutettu ruiskun kyljestä, mahdollista että se trottlepositionsensor on särki, mutta se selviäisi sieltä ohjelmasta, oulussa ainakin A1 autovärin porukalla on kone koodien tutkimiseen.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    niin ja unohtui kysyä että onko myyjä laittanut vanhan paahtuneen boxin uuteen paikkaan vai laittanut uuden?
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tietääkseni uuden, koska vanha näyttäisi olevan vielä paikallaan, mutta täytyy illalla tarkistaa asia
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    subu

    Täällä sama vika, täyskaasukiihdytyksellä alkoi kohta nypyttämään kun vauhti kiihtyy sinne 110-120 km/h. Boksi vaihdettu, vika ei poistunut. Meillä ei näyttänyt vikavaloja (6.5 td vm.95) vika poistui kun naftan siirtopumppu(kuskin alla auton pohjassa runkopalkin "sisällä") vaihdettiin. Syöttöpumpussa kun on sen verran tehoa että se pystyy imemään tankilta normaalissa ajossa naftat mutta kun soppa alkaa maistumaan, tarttis siirtopumpunkin toimia. Meillä ei toiminut kuin joskus ja jouluna. Pumppu vaihdettiin, ja nyt ei nypytä. Boksi ohjaa pumppua, eli kannattaa tarkistaa myös tuleeko pumpulle jännitettä. Meillä tehtiin niin että boksin ohjaus ohitettiin ja pumppu toimii releellä (ohjaus virtalukolta). Niin ja vielä että meilläkin on uusi fsd-boksi imusarjan päällä vielä lisätuulettimella, mutta se ei välttämättä nypytysongelmaa poista. Ei ainakaan meijän ajopelissä.
     
  10. jolli-74

    jolli-74 1st gear

    Sain nykimisen loppumaan, kun otin tankin korkin kokeeksi pois. Muodosti alipainetta tankkiin. Voihan se olla että vika viittaisi siirtopumppuun, sillä toimiva siirtopumppu jaksaisi tod.näk. imeä polttoainetta alipaineesta huolimatta. Täytyy mittailla siirtopumpun jännitteet / vaihtaa koko pumppu kesän aikana. Nyt pärjää ihan hyvin kun vaan ajelee rauhallisesti.
     
  11. keijon

    keijon 1st gear

    siirtopumppu

    Moi
    Siirtopumpun toiminnan kyllä kuulee, eli pitäisi kuulua naputusta hetken virranlaiton jälkeen ja auto käynnissä.Kuuluu auton sisällekkin jos mankat+flektit melun takia sammutettu.Kannattaa testata ja vaihtaa heti jos rikki ettei rasita kallista syöttöpumppua vaan liikaa.Siitä vasta riemu tulis jos sekin kämähtäisi.Siirtopumpun vaihto helppo eikä maksa niinkuin syöttöpumppu.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Samaa ongelmaa täällä, auto juuri ostettu. (sub -96 6,5 td)
    Mitä ko. sydeemien vaihto (mitä mainittu ketjussa) maksaa?
    Ei nykiminen paljon naurata..
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    jatkaen vielä edelliseen, että nykiminen ilmenee pääosin ajessa D,llä, kun laittaa es. 3 päälle, ei nykyttele, mikä mättää? ja mitä maksaa..

    -Suski
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Fsd boksi

    Jos Fsd boksi on vaurioitunut,niin auto sammuu ja lähtee käyntiin uudestaan ja kun se rikkoutuu,niin se ei enää käynnisty.
    Nykiminen aiheutuu yleensä siirtopumpun toimimattomuudesta.
    Siirtopumppua ohjaa öljypaineanturi.
    Siirtopumpun tai öljypaineanturin vaurioituminen rikkoo ajastaan fsd boksin,koska siirtopumpun kierrättämä diesel jäähdyttää kyseistä boksia.
    Eli yleisin vika on pelkkä öljypaineanturi joka siaitsee polttoainesuodattimen alla kannen kylessä ja maksaa n35-60 euroa paikasta riippuen.
    Anturin voi testata ohittamalla polttoaineen siirtopumpun releen ja koeajamalla.
     
  15. Jakabar

    Jakabar 1st gear

    itellä loppu nypyttäminen kun poras isomman reijän polttoainetankin korkis olevaan "venttiiliin" keräs kovasti alipainetta eikä jaksanu imee sit kun alko kaasua painaa enemän, siirtopumppu tuntuis toimivan kyl normaalisti mut rasittaa se alipaine sitäkin, kuinkaha monta syöttöpumppua on rikottu ihan sillä et alipaineinen tankki rikkoo eka siirtopumpun ja siitä kärähtää sit ite syöttöpumppu... lukollinen korkki mihi ite poraa isomman venttiilin makso muistaakseni 30e tarvikehyllystä
     
  16. subu-96

    subu-96 3rd gear

    Tankissa pitää olla alipaine.Poltoaineen paluun on ameriikan insinöörit suunnitellu silleen.
    Tuollainen nykimin johtuu just viallisesta öp-anturista/siirtopumpusta. Ääni ei takaa mitään pumpun toimivuutta.
    Jos ajaa pitempään rikonaisella siirtopumppulla kypsyy elämään myös PMD driveri. Mikäli se on vaihdettu omaan cooler-levyy kestää vähän pidempää ajaa tai yleensä syöttöpumppu rikkoontuu.

    Ps. jos joku tarttee noita PMD drivereita on mulla 1kpl.uusi ja 2kpl. käytettyjä mutta takuulla ehjät! 5-resistori niiden sisällä, 2kpl. Cooleri-levyjä. Ai niin sit on 1kpl. syöttöpumppujakin Uusi laatikossa!. Se on sellasella Vihreellä standynan kilvellä hummerin pumppu sähkönen jenkeistä ostettu UUSI!, mutta en muista oliko sininen vai vihree kilpi uudempi pumppu. Muistaakseni sininen uudempi pumppu.

    Tässä pumpussa on jokin ihan outo Stanydyna koodi en tietä sit onko vene/mariner pumppu. Hummerin pumppuna ostettu (olisko -94-96 hummerin). Enkä tiedä onko se turbo tai turbottomaan moottoriin. -96 tuli vasta hummeriin turbo.

    Ai niin sit 2kpl. syöttöpumppuja nykimisvikaisia. Toisessa oli ehkä siirtopumpu/öp-anturi vika kun vaihdettiin eli voi olla ehjäkin?.

    Ai niin sit on viellä uusia -95 sububanin AC-lämmitys paneleita 2kpl. ja myös -96 sububanin 1kpl. Näissä on ne takalasinlämmityskytkimet mitä pikkareiden säätimissä ei ole.

    1kpl. harmaa kattovalo 2xkohdevalolla. Takalamppujen lasikantapoltimoiden pohja uusi!.

    Osat lähtee kyllä edullisesti! mutta ei nyt ihan pilkka hintaan. Nimittäin Chevyä ei ole enää itsellä!.

    Voi tarjota chevy harrastajat, jos kiinnostaa ostaa/kysellä lähetä yv :nä.

    Tulipas siitä pitkä! Tää poikkes vähän aiheesta mut haluais päästä noista chevy osista eroo.

    Pitää pistää tuonne myydään palstalle samalla tämä troniikka.
     
  17. makke

    makke 1st gear

    TPS anturi on kaput, eli Throttle position sensor. Noin veikkaisin 90% varmuudella. Noita noihin myyty ja nykimisongelmat ohi sen jälkeen.
     
  18. sepi 74

    sepi 74 1st gear

    hehehehe 6.5 td nykii!!!!onpas outo vika kyseisessä moottorissa eipä ole ennen tullut kyseistä vikaa ilmi...... :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  19. double

    double 1st gear

    Mulla on semmosta ongelmaa että auto välillä nykii ja välillä sammuilee. Joskus lähtee käyntiin heti mutta joskus huonosti ja käynnistyksen jälkeen käy todella ruman kuulosesti ja yleensä sammuu heti. Eli joku säätee syöttöjä mutta mikä niitä siellä omia aikoja säätelee?? Öp-anturi, PMD, siirtopumppu ja ruiskupumppu on vaihdettu. Auto GMC Supi -95 tiisseli. AUTTAKAA!!
     
  20. Rick

    Rick Gearhead

    Onko uusi vai käytetty syöttöpumppu?
    Uudessa ei voisi olettaa olevan vikaa mutta käytetyissä saattaa ilmetä jotakin.
    Käytetyssä pumpussa voisin epäillä että pumpun sisällä oleva optinen lukupää on kaputt. Lähtisin siitä diagnoosista. Osa maksaa mutta vaihtotyö ei vie kuin ½h. Pystyy vaihtamaan itse ilman merkkiuskollisten korjaajien hapatuksia, ei muuta kuin pumpun sisällä oleva kohdistus merkki uuden osan reunan kanssa tasalle. Auto itse säätää sen mukaan.
     

Kerro tästä muillekin!