Chevy V8 5.0 1983 Jakopää kysymys?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja melendir, 8.11.2004.

  1. melendir

    melendir 1st gear

    Moi

    Tuli sellainen tuossa mieleen, että mikä on hyvä vaihtoväli jakopään ketjulle/hihnalle?
    Auto on Chevrolet Caprice Classic, V8, 5.0 bensakone, vuosimallia 1983.

    Ja minkäs hintainen suunnilleen ja mitä muuta kannattaa vaihtaa samalla?

    Ja muistakaa, että en tiedä autoista kovin paljon :lol:
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ketju 4-500000 km välein tai sitten kun alkaa rallattaa,hihnaa ei tarvi vauhtaa koskaan :lol:
     
  3. melendir

    melendir 1st gear

    Onko näin? :eek:

    Itselläni oli joskus Ooppeli ja siinä meni hihna poikki 50 000km kohdalla.
    Ei nyt hirveää saarnaa, että se on Ooppelin tyyppivika, onhan se, mutta esim. siskon Golfista meni 43 000km hihna tai ketju poikki.

    No kuitenkin..... lisää infoa, että mitä muuta kannattais vaihtaa ja lisää mielipiteitä kilometreistä..... :p
     
  4. JavelinAMX-71

    JavelinAMX-71 1st gear

    Hehheh, ei tuossa chebbyn pikkulohkossa ole siis jakohihnaa, vaan ketju. Eli hihnaa ei tarvii vaihtaa ikinä.
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Orkkis morseketjulle pakeliittirattaalla tuntuu kyllä 4-500000 kilsaa aika optimistiselta. Ehkä siellä 100000-200000 vois olla realisitsempaa ainakin miissä laitteissa joihin oon ite tollasen vaihtanut. Ja jos sen vaihtaa, kannattaa satsata muutama euro enemmän ja laittaa sinne tuplarullajakopää.
     
  6. dustez

    dustez Gearhead

    jakopään hinta

    tuon jako pään hinta oli 40e
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    vaihto??

    Pieni selostus vaihdosta?? Voiko hypätä yli jos oikein huonoks päästää?
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    vaihto??

    Pieni selostus vaihdosta?? Voiko hypätä yli jos oikein huonoks päästää?
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Etenkin tollanen muovi/pakeliittirattainen voi hyvinkin kun se murtuu. Muuten melkeen ennenmmin kuluu vaikkapa jakopään koppa puhki kun ketju hyppää.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ketju tollasessa 305 koneessa kestää just niin kauan kuin se konekin eli täysrempassa niitä vasta vaihdetaan. Jos sitten käy niin perskulaan huonosti että olisit maailman ainoa epäonninen ihminen jolta ketju katkeaa niin eipä siinä suuria vaurioita synny. Männät ei osu venttiileihin joten ainoastaan kone hiljenee ja ketju pahimmassa tapauksessa rullaa reijän koppapeltiinsä eli turha pelätä moista. Nokkahihna taas on sellanen paskajapsien keksintö millä on hajotettu monta pikkukikkaretta. hIhna voi kestää jopa 200 000 km mutta paljon yleisemmin katkee jo 50 000 km ajon jälkeen. Sellaisia saa kun säästää auton hankinnassa...Ketju pitää vähän enempi ääntä mutta on sitten tosi luotettava. GM V8 rules
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    no sitähän mäkin tossa aiemmin sanoin, eli se 100-200000 kilsaa.
     
  12. melendir

    melendir 1st gear

    Kiitoksia vastauksista :)
     
  13. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Jos sitä konetta on kierrätetty isoilla rundeilla niin silloin ketju menee yllävänkin nopeasti. Hissun kissun ajossa kestää piiiitkään.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siis onko joltain muka joskus katkennut 305:n nokkaketju ? Eihän sitä vakiokoneessa ilman amisvirittämistä saa poikki muuta kun rälläkällä ! Ketju kestää sieltä tehtaalta romikselle ja tuo välimatko on kutakuinkin 700 000 km kun kertaalleen vaihtaa venttiilinvarrenkumit...
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Moparin isolohkossa nokkaketju venyi ja rattaat kului siinä määrin, että ajoitus pääsi jo muuttuileen.

    Ketjun katkeemiseen tai rattaan hajoamiseen oli matkaa vielä vaikka kuinka, mutta tuskinpa oli kestänyt siihen mennessä 700 000 km ja vaihtaa vaan jo piti...
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voi olla. Ketjussa olikin kyse chevyn 305 koneesta ja siinä tunnetusti ei murheita ole. Moparista en tiedä joten en kommentoi sen kestävyyttä. Chevyn kone on tunnestusti edullinen ja luotettava eikä noita ketju katkeile kuten remmejä menee. GM rules...
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ainakin nuo mun Mopar-kasit ja GM 305 muistuttavat toisiaan jakopään osalta hyvin paljon, eli tuskin noiden kestävyydellä siltä osin niin isoa eroa on, että sitä kommentoida tarvitseekaan.

    Molempia moottoreita olen kyllä joutunut korjaamaan, tai jos rehellisiä ollaan niin 305 meni kokonaan vaihtoon, kun ne on sen verran halpoja ja yleisiä. Moparia sentään kannattaa vielä korjatakin... 8)
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest


    On niissä sitten jotain eroa jos Moparia joutuu korjaan...Ei Chevyn 305 koneeseen mitään nokkaketjuja vaihdeta niinkun remmejä vaihdetaan. jotain on pielessä jos Moppe vaatii uutta ketjua alta 500 000 km:n. Sais mielellään kestää vähän pitempääkin...Se on sitten eri asia räpelletyt ja virivirikoneet.
     
  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Oon kyllä ite purkanut noita alle 200000 ajettuja motteja, ja niissä on kyllä ollut jakopäät vaihtokunnossa monen muun asian lisäksi. 305 moteissa joiden historia ollut tiedossa, eli omassa familyssa olleita. 500000 tollasella motilla ei suinkaan oo mitään jokapäiväistä leipää, taitaa aika vähissä ylipäätään olla tässä maassa moisilla sellaisia määriä ajaneet.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Taitaa olla niitä amerikantuonteja joissa 15 vuoden käytön jälkeen on 40 000 km mittarissa ja entisenä omistajana vanha mies joka kävi kerran viikossa kirkossa...mulla on nytkin yli 400 000 km ajettu 305 alla ja siinä ei ole konetta avettu edes venttiilivarren kumien vaihtamiseksi. Ketju on siis alkuperäinen eikä tollaset ole edes harvinaisia. 83 malliset vehkeet alkaa olla 20 vuotta x 20 000 km keskivertokansalaisen jäljiltä eli 400 000 km on ihan minimi tollaselle motille ja vois melkeen sanoa että vähemmistö niistä on vielä korjattu. Että jos on kohdalle osunut 200 000 km ajossa väsähtänyt 305 niin siinä kantsii kattoa peiliin ja pohtia mikä meni pieleen. Jollain euro fordilla tollset on normaaleja ongelmia että kone laukee 200 000 km jälkeen mutta en mä ole kuullut tollasta chevyn koneista ku 5.7 dieselin kohralla ja sekin oli oldsin bensamotti...
     

Kerro tästä muillekin!