Chevy van 6,5TD -98 polttoaine ongelmaa

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rancor79, 25.3.2020.

  1. Rancor79

    Rancor79 1st gear

    Elikkäs ko. laite sahauttaa jokin aikaa ennen kun suostuu käynnistymään kun on seissyt yli 15min, jos sammuttamisen jälkeen käynnistää heti uudelleen, lähtee kun vähän avaimeen hipaisee.

    Boksi on siirretty, öljynpaineanturi vaihdettu, siirtopumppu vaihdettu (delco), siirtopumppu kytketty ns. suoralle sähkölle, ilmausventtiili konehuoneessa ohitettu suoralla liitosputkella, se vuoti hieman.

    Ongelmat alkoivat kun vaihdoin siirtopumpun, vanha oli sammunut jo kun auton ostin, voisiko olla että polttoaine valuu jostain takaisinpäin kun on sammuksissa, delcon pumpussa kuitenkin pitäisi olla takaisku.
    Ei näy mistään ulospäin valuttavan polttoainetta. Pitääkö alkaa vetämään uusia linjoja tankilta asti, vai onko jotain mitä en ole osannut katsoa.

    Ja sillä onko kylmä/kuuma kone, ei ole merkitystä käynnistymiseen, eikä mitään ongelmia kun on käynnissä, eikä ulkolämpötilakaan vaikuta, tankinkorkki on myös läpilaskeva, eli ei ole vakuumia tankissa, tarkastin korkin toiminnan myös, siinä alkutietoja tapauksesta, kaikki neuvot tulevat tarpeeseen.
     
  2. Bukero

    Bukero Gearhead

    periaatteessa oltava jonkinmoinen vuoto imupuolella, siis siirtopumpun ja tankin välillä. nakuttaako siirtopumppu normaalia kiihkeämmin (äänekkäämmin) pitkän stopin jälkeen.
    entäpä minne on liitetty mahdollinen web/eb p-a liitos.
    eräs vaihtoehto on myös syöttöpumpun paluulinja (mahd.vent.) jota pitkin tyhjentää pumpun sisällön tankkiin.
     
  3. Rancor79

    Rancor79 1st gear

    Kyllä se hieman, mutta todella vähän, äänekkäämpi on stopin jälkeen, tänään aamulla lähti ihan ok käyntiin, 20min ajoa ja 20 min stoppi ja ei millään meinannut lähteä, kun lähti niin ei mitään ongelmaa.
    Ei ole lisälämmitintä, ellei noissa ole jotain alkuperäistä, mitään ohjainpanelia ei ainakaan ole.
    Paluulinja siis menee syöttöpumpulta tankille vissiinkin suoraan, lähden tutkimaan sitä seuraavaksi, jonkinlaista lappo-ilmiötä muillakin joskus ollut ilmeisesti.
    Mitähän sille voi tehdä, muuta kuin vetää uuden letkun, olikos noissa joku polttoaineen solenoidiventtiili jossain ja mikä sen funktio.
     
  4. Rancor79

    Rancor79 1st gear

    Linjoja tämä päivä tutkittu ja ei siellä vikaa kyllä näy, pääseekö tankkiin meneville putkille käsiksi muuta kuin tankin pudottamalla
     
  5. Bukero

    Bukero Gearhead

    nojoo ennenkuin alat putkea vaihtamaan..... niin se mahdollinen paluulinjan"vuoto" vika/syy tuskin löytyy siitä paluulinjan putkesta sinänsä vaan pumpussa on venttiili (ilm. housing pressure regulator) ,joka "päästää" paluulinjaan ylimääräisen aineen. sen vika on periaatteessa tutkittavissa siten että suljetaan paluulinja väliaikaisesti esim jollain "hanalla" ja testaillaan käynnistystä hana auki/hana kiinni menetelmällä.
    http://www.stanadyne.com/dealerportal/ssi/english/Product Manual/99646.pdf
    kokonaan toinen asia näissä stanadynen ds-pumpuissa on sitten pmd/fsd:n eli ajoaika-askin aiheuttamat käynnistyvyys ja käyntihäiriöt.
     
  6. Rancor79

    Rancor79 1st gear

    Tuo opus selventi asiaa aika paljon, voisi kyllä olla tuo venttiili, ilmeisimmin jousi/kuula toiminen, eli väsyy ajan kanssa, saako niitä jostain erilleen ja joutuuko sen vaihdossa säätämään pumppua, jos vaikuttaa sisäiseen paineeseen. Kiitos jo nyt
     
  7. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Kirjoitit että siirtopumppu on suoralla virralla.
    Mitä se tekee jos ennen starttia annat siirtopumpun olla päällä vaikka 10sekunttia?

    Ja hehkuttaahan se kuumanakin?
     
  8. Rancor79

    Rancor79 1st gear

    Kyllä se hieman helpottaa siihen jos antaa siirtopumpun huutaa hetken ennen käynnistystä.
    Hehkuttaa kyllä, mutta paljon pienemmän ajan vain muutaman sekunnin, voiko siihen vaikuttaa jotenkin. Olisiko kuitenkin hehkutuksen häiriö. Ja hyvin lähti tänään aamulla vaikka seisoi yön yli, sitten pienen ajon jälkeen ei millään. Ja mystisintä on että ongelma alkoi kun vaihdoin uuden siirtopumpun, sitä ennen ei ollut tällaista. Vanha ei ollut toiminut hetkeen.
     
  9. Rancor79

    Rancor79 1st gear

    Nyt on se housing pressure regulator venttiili pöydällä, ehjältä näyttää, ei laske kuin ulospäin ja juuri ja juuri riittää keuhkoissa että saa puhallettua auki. Tuskin siitä mitään jaksaa alkaa lappoamaan tyhjäksi.
     
  10. Kurvi

    Kurvi 1st gear

    Kannattaa tsekata myös starttimoottori. ei välttämättä korvakuulolla huomaa ettei pyöritä konetta tarpeeksi nopeesti. Esim. Hiilet kuluneet tai puslat kulunu ni hidastaa starttia. Putsaus/rasvaus voi tehdä ihmeitä
     
  11. Bukero

    Bukero Gearhead

    tuo on kanssa vähän paskahomma kun noilla voi ajaa ilman siirtopumppua, se tuhoaa ajan kanssa koko syöttöpumpun.
     
    Mr Banner tykkää tästä.
  12. Rancor79

    Rancor79 1st gear

    Niinpä, siksi sen vaihdoinkin hetimmiten, autohan ei ole siis mulla ollut kuin kuukauden, ja n1000km. Tarkemmin kun pähkäilen asiaa tässä tallissa kädet paskaisena ja lievä harmitus päällä, niin: kaikki alkoi siirtopumpun uusimisen jälkeen, miksi. Ja aamuisin lähtee hyvin käyntiin vaikka on seissyt, heti ajon jälkeen lähtee hyvin käyntiin, mutta 15min-2h ajon jälkeen ei. Ajon määrällä siinä ei ole väliä, 10 min tai koko päivä.

    Voisiko kuitenkin liittyä hehkuihin, mutta miksi ongelma alkoi sen pumpun vaihdosta, mikä viittaa polttoainepuoleen, ja käynnistysääni on juuri sellainen että ei saa löpöä.

    Mystiset ovat vanin tiet tällä kertaa.
     
  13. Bukero

    Bukero Gearhead

    lähes parikyt vuotta tuli vaneilla suhattua. ja eniten koetteli hermoja varsinkin uuskoppasessa tuo sähkö-stanadyne. ei vaikuta laitteelta jonka on kehittänyt kuussa käynyt kansakunta.:odrealmad:
    mutta jos epäilykset kohdistuu hehku puolelle niin ennen hehkusolenoidia kannattaa vaihtaa hehkua ohjaava lämpöanturi.
     
  14. Aukustus

    Aukustus 3rd gear

    Kylläkait sen moottorin lämpinänä kuuluisi lähteä käymään vaikka kokonaan hehkuttamattakin, uskoisin ettei sillä saralla vikaa. Lähtee mullakin hehkuttamatta lämpimänä, joskus ajatuksissaan oon startannut suoraan kun avaimen saanut reikään.
     
  15. Rancor79

    Rancor79 1st gear

    Yksi mikä tuli mieleen, ja ei olisi ensimmäinen kerta, uusikin voi olla viallinen, eli huomenna siirtopumppu irti ja testiin, toimiiko takaisku. Jos ei auta, sitten täytyy alkaa laitella kirkkaita letkuja strategisiin väleihin, etä pääsee tarkkailemaan tilannetta.
    Onneksi pudotin sen hpr venttiilin letkunliitosnipan syöttöpumpun alle, aamusta siis motonettiin hakemaan kättä pidempää.
    Huomenna lisää tilanteesta, sain sentään penkkien säädön välyksen poistettua, pitänee siitä laittaa erillinen lanka, jos joku sattuu tarvitsemaan ohjetta.
     
  16. Rancor79

    Rancor79 1st gear

    Nyt on auto taasen nipussa ja koekäytetty, missään polttoainepuolella ei ole löytynyt vikaa, hehkutkin pelaa, ja hehkurele, kylmäkäynnistysongelmaa ei ole ollutkaan. Jokseenkin alan kallistua siihen starttiin, ja sen virransaantiin, akku on paksissa 2kk vanha ja mallia rekka, siitä se ei pitäisi olla kiinni. Huomenna käydäänkin sitten johdot akulta startille ja otetaan startti pöydälle, onko se muuta kun pultit irti ja alas, ei ole vielä ehtinyt tutustumaan.

    Tulee se auto näin tutuksi, kun päivittäin tarpeeksi purkailee ja kasailee.
     
  17. speedy

    speedy Gearhead

    Kyllähän sen korvalla kuulee pyörittäkö startti kunnolla vai ei, ja onko siinä pyörimisessä ero kylmänänä vs kuumana ? Mulla 6.5 vapari lähti käyntiin kylmänä, vaikka akut oli päässy yönaikana niin tyhjiksi, että jakso just ja just pyörittää vou...vou.. vou...
     
  18. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Ja sitten ihmetellään että miksi ne lohkot halkeilee...
     
  19. Bukero

    Bukero Gearhead

    tuo 6,5td on mahdoton saada käyntiin jos jännitetaso startin aikana jää niin alas ettei stanan/moot.ohjauksen elektroniikka toimi oikein.
    tämä taisi olla se syy ettei hummeria ollut sähkö-stanalla.
    ainakin omassa aikoinaan huomasin että vaikka jaksoi hitaasti pyörittää
    niin ei lupaa kun ei poksit tiedä missä mennään.

    ja taas toisinpäin että lähti kyllä lämmittämättäkin karmeella ryskeellä -30:stä tulille jos vaan virtaa riitti. siinä on öljypumppu ihmeissään kun kiinteetä 15w40 koittaa survoa kanaviin.
    noissa on alkuperäisissä kaapeleissa monta mahdollista huonoa paikkaa..
    esim ylemmän (konetilan)akun etupuolella poikittaispalkissa "jakotukki"
    usein hapettunut kun maantiesuola pääsee konepellin raosta hieman hapettamaan.
     
    Mr Banner ja speedy tykkäävät tästä.
  20. speedy

    speedy Gearhead

    Totta, itellä oli aiemmin kaks sähköpumpullista 6.5td konetta, ja molemmat oli huonompia käynnistymään, mitä tämä vapari 6.5
     

Kerro tästä muillekin!