Chevy Van nelikoksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Chevyman113, 27.9.2015.

  1. Chevyman113

    Chevyman113 1st gear

    Terve, tiedän että näitä on jonkin verran Suomen maalla tehty, minkälainen paperisota tulee olemaan ja muistaakseni K5 Blazerista sopii melko suoraan hilut vanhakoriseen G20 vaniin.

    :pinup:
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Itteekin kiinnostais kun vanit on joskus sopivan hintaisia mut raadotkin nelikot taitaa maksaa museokuntoisen hintoja?
     
  3. hantta

    hantta Gearhead

    Olen joskus huoltanut vanhakoppa neliveto Chevy ambulanssia, ja siinä kyllä oli amerikan- Joe tehnyt nelivetosysteemin Fordista.

    Hantta
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Yleisin neliveto-vani on Chevy Van about 88-91 ja sen on Quickley tehnyt Ford Broncon osilla.
     
  5. hantta

    hantta Gearhead

    En ole tuollaiseen törmännyt 15 vuoteen, mutta muistelisin, että juurikin Ford, kardaani eri puolella kuin letukassa, ja Fordin runkopalkit oli jotenkin naitettu letukan aisojen väliin.

    Hantta
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Itseasiassa Vaniin laitettu lehtijousipakat ja akseli kiinni niissä, ei ole runkoa vaihdettu... Kiinnityspisteet hitsattu suoraan Chevyn runkoon...
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Melkein sain ostettua yhden 4X4 vanin mutta meni jonnekkin eteläsuomeen. Oli G-30 ja vuosimalli 1978. On noita nelikkoja ollut liikenteessä. Aikoinaan kun tuonti buumi oli kovimmillaan niin Seinäjoen VM-koneella oli niin kovapenkki kuin 4x4 autoja myynnissä.
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Älähän vielä sano, et sulta löytyy jotain paprujakin moiseen :eek:



    Mutta ihmetyttää et miksei chevy ole kasattu chevyn osilla?

    Mitä ite kyselin tosin pikkariin liittyen niin katsuri oli sitä mieltä et jos mallistosta löytyy nelivetoa ei pitäis olla kovinkaan kummonen leimattava ja prossatkin voi saada pidettyä melko alhaalla, pienellä soveltamisella, tosin vani muutoksessa ei taida alkuperäistä akselia saada pidettyä

    Joskus oon miettiny nelikko transittia samankorista kun on myös etuvetona, et oisko tuurilla napojen vaihdolla ja etuperälle tilan teolla selviävä, mut kunnei ole mallistossa nelikkoa niin ei saa suomaliassa tehdä vaikka malliston osilla kasaisi :odroll:
     
  9. osku12

    osku12 3rd gear

    mulla oli tuollainen upouusi quicleyn muuntama g-20 vuonna 1990, oli kyllä maailmanhistorian huonoin ajettava; ei minkäänlaista suuntavakavuutta, oulusta helsinkiin talvella niin piti huilata koko ilta tampereella kun kädet tärisi niin perkeleesti, meinasi lähtä lapasista jatkuvasti, pian tuon jälkeen vaihdoin tuliterään hatanpään baroncruiseriin, joka lisäjousipusseilla varustettuna oli erinomainen ajettava, mutta surkeasti viimeistelty, neliveto g-20:n paras puoli oli mahtava maastossa menokyky, pesi isobroncon mennentullen, en kuitenkaan suosittelisi nelikkovania kenellekään, ainakaan yli 70 km/h nopeuksille.
     
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Mimmosia papruja?? On mulla parin Quickleyn tekemän auton osalistaus, niitä saa pyytämällä niiltä, niistä näkee, millä osilla se on kasattu, että voi hankkia varaosia, kun niitä kumminkin tarvii... Paitsi ne ohjauksen osat, jotka on sitten maahantuojan (eli Metro-Auton) toimesta muutettu, kuten joku raidetangonpää vai olikos se nyt se välivarsi, joka tulee simpukalta, ne on kuulemma täällä muokattu uusiksi ja niitä ei ne listaukset tunne, itsekin jouduin yhteen muokkaamaan aihiosta sopivaksi, että saatiin katsastuskuntoon...
     
  11. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Pathfinder versioita oon nähny ja kokeillu myös joskus kauan sitten. Ja oli tosiaan aika kauhee ajettava kuten osku12 jo mainitsi.
    Linkistä löytyy muutama hyvä kuva joista näkee millaisia palikoita käytetty:
    http://public.fotki.com/Lordmodelbuilde ... _4x4_chev/
     
  12. hantta

    hantta Gearhead

    No, maailma on täynnä vaneja ja 4x4 autoja, niin miksi naittaa, mutta jos tykkää sellaisesta maasturista, joka ei mahdu puiden väliin, niin mikäettei.. Pitää myös muistaa, että etupään välitys olisi samaa luokkaa takaperän kanssa, muuten tulee lyhytikäinen viritelmä.

    Hantta
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Oisko tossa se suuntautuvuuden puutteellisuus?

    Eikös bronkossa ole se omituinen retkukeula jossa pitäis olla nivel keskellä akselia ja jos suomaliassa se on muutettu jäykälle tangolle niin heitoissa voi olla kiinnostavia bumb-steer ominaisuuksia :odroll:
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Takaveto vani ei ole vaihtoehto kun haetaan tai viedään pakettiautoa tai pikkuista traktoria trailerilla jostain edellisellä lumisateella aurattujen taipaleiden takaa mäkisistä maisemista

    Ja maasturissa on tympeää pötkötellä, kyyl se vanissa on kivempaa kattella telkkaria webaston lämmössä sängyllä pötkötellessä kun soppa porisee kattilassa :wink:


    Mites onko vanhemmat vanit rungollisia?
    Jos ois tuurilla samat rungot kuin pick-upeissa, niin vaihtais vaan korin. Tosin jossain sivitysmaassa pitäisi ensin moinen katsastaa ja sit tapella, etteikö sitä muka saa suomalia nimisessä eu maassa leimattua.
    Lie joku ahmed kurmed sais sen luvan heittämällä, siinähän niille bisines idea, kun vielä sossumaksaa erikoislupahakemukset ja ne käsiteltäis heti kun rassismi :poff:
     
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ehkä sillä on ollut jotain tekemistä suuntautuvuuden kanssa...

    -79 asti on jäykkä akseli, se risukeula tulee vasta -80. Mulla oli -79 F-150 4x4 P/U ja siinä oli jäykkä, tosin kierrejousilla ja tukivarsilla toteutettuna, mutta eikös noissa vanhemmissa Broncoissa ole pakat?
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    Taitaa noi etuveto-Transitit olla toteutettu perus etuvetoaskilla.
    Eli tarttet nelivetoisen askin. Jos etuvetokoppa, on siinä motti poikittain.

    Jos puhut noista +10 vuotta vanhoista mitä sai etu ja takavetona, niin eikös ne ollu etuvedot tehty jossain Turkissa ja takavedot missälie muualla, joten voi melkein kaikki olla erilaista autossa.
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kyllä siinä mallistossa muistaakseni neliveto oli ja taitaa jopa wikipedia tukea ajatusta.
    Aikanaan jossain esittelyssä ne värkkäsivät takavedosta etuvedon autonäyttelyn ohessa.
    Muistaakseni meni niin, että takavetoisen mallin saa melko helpolla muutettua etuvetoiseksi tai nelivetoiseksi mutta etuvetoista ei saa ihan helpolla muutettua takavetoiseksi/nelivetoiseksi, korin pohjapelleissä on eroa.

    EDIT: onhan noita nettiautonkin mukaan: http://www.nettiauto.com/ford/transit?s ... ur_wheel=3
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Saattoi olla noinkin.
    No mutta ei muuta kuin tekemään. Ei sinne erikseen etuperää tartte.
     
  19. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    :eek: :rotfl: :rotfl:
    Tuo pötköttely maasturissa..
    Kyllä nuo subbaritkin yllättävän hyvin palvelee kahden hengen asuntopirssinä. 8)
     
  20. Chevyman113

    Chevyman113 1st gear

    Itselläkin vain syynä, että vanista en luovu, mutta ammatissani en myöskään tee sillä mitään, kun välillä voi olla mönkijä tukkikärryn kanssa trailerin päällä, välillä haketin ja useimmiten Dino 21 todella raskas nostokori, joten talvella vetokyvyn pitää olla sen verta varma et ei jurnaamaan mihkä risteykseen kahden vetämättömän pyörän takia ja on noita 4X4 vaneja tullut kokeiltua et tietää mihin ryhtyy, ohjausiskari ja kunnon puslat muuttaa aika paljon. Ei nelikko vani silti yhtä rimpula ole ku joku ylikorkee patrol jollain nelikymppisillä pyörillä. Mut joo vinkkiä saa laittaa koska tämä päätös on lukkoon lyöty :lol:

    Eli ainakin quickleyltä saa tietoja näistä ja pitäis saada muutoskatsastuksella läpi vai :eek: ?
     

Kerro tästä muillekin!