Chevy Van nelivedoksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja O.J., 4.10.2010.

  1. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Tulipa tuossa unta odotellessa mieleen...

    Millainen projekti olisi muuttaa 80-lukulainen vani nelivedoksi? Minkä laitoksen etuakseli? Kova akseli siis haussa... Mielellään manuaalilukollinen? Mitenhän jakolaatikon asennus ja käyttövivusto, kardaani? Lehtijousien riipukkeetkin pitäisi suunnitella?

    Lupien kanssa voi tulla harmaita hiuksia? Ei koskaan kai tehtaalta lähteny kuin takavetona, ei taida noiden jenkeissä uutena jollain pajalla nelikoiksi rakentamat kappaleet kelvata verrokkiautoiksi? Erikoislupahakemus?

    Tai sit ostan vaa lumiketjut taakse... :rotfl:
     
  2. Riku Rotten

    Riku Rotten 3rd gear

  3. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi

    Osta multa valmiiksi nelikoitu.

    Ei ole kyllä tietoa miten tuo jälkikäteen onnistuu,
    mutta kai jotain lupia pitää hakea piirustusten kanssa.
    Yleensä on Dana44 etuperä.
    Ei tarvitse korottaa niin paljon,
    kun banjo on vasemmalla.
    Moottorin alla oleva poikkituki on myös muokattu.
    Eteen runkoaisojen välii L-rauta jousien korvakkeille.
    Taakse omat tuet rungon alle.

    Mika
     
  4. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Eli ei tuu helppo homma olemaan, ja varmasti eniten noiden lupien osalta. :D

    Pistin Magenta YVn...
     
  5. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    Chevy van

    Quigley Motors oli se lafka joka noita uutena muutti. Osassa on ainakin Broncon osia, osassa Jeepin. Sellaisessa on parasta pitää tallessa auton mukana tullut Quigleyn osalista helpottamaan nivelien, laakereiden ja jarruosien ostamisessa. Joissakin oli myös etu- ja takavanteiden pulttijaot erikokoiset, mutta aluvanteissa oli tuplat jaot.
    Viime viikolla näin yhden Vantaalla Pähkinärinteessä.
     
  6. 57Sierra

    57Sierra 2nd gear

  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Muutama tullut nähtyä läheltä ja yhteen myin purkuplatserista osat.
    Yhteen oli pultattu 4WD chevyn koko eturunko jousineen runkopalkkeihin kiinni ja sen takia kun palkkia ei ollut muutettu niin oli jouduttu korottamaan aabaut10cm.
    Toi mihin myin osat tehtiin Vwauhtipisteessä aika radikaalisti muokkaamalla ja se jäi melko matalaksi. Etuperäksi käy Chevy blatserin tai 4WD pick-upin joko D44 tai 10bolt leveyden puolesta. Jakoaskiksi käy mikä vain jossa kartaanin lähtö samalla puolella kuin etuperässä.
    Esan vannepajalta saa hyvää vinkkiä kun se on muutoksen tehnyt!!
     
  8. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    Mahtaako riittää blazerin etuakseli massat vanin alla? Ja kuorma-auto vanissa ei ainakaan riitä blazerin massat. Ite ettisin jostain mielummin dana 60 akselin nii vois jopa kestääkkin. Mahtaa porsia aika nopeesti vetari 10B kun vaniin sellasen laittaa..
     
  9. O.J.

    O.J. 3rd gear

    http://www.fordmann.com/4x4van.axles.htm

    Eli tuohon tyyliin? :eek: on se Dana 60 vaan aika massiivisen näköinen...

    Eli periaatteessa tuohon kävisi joku Suburban/Fleetside jakolaatikko?

    On siinä paljon ajateltavaa, vaikka ihan teoria-asteella vielä ollaankin.
     
  10. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Vuosia sitten kaverin offimiehenä tunnetulla, nyt jo edesmenneellä isällä oli 4WD G30 ja siinä oli Fordista lähtöisin oleva etuperä. Oli jarrupaloja ostaessa vähän aikaa ihmetellyt... :rotfl:
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Vanii on montaa plaatua ja G20 vanin etualeksipaino on vissiin jopa pienempi kuin esim K5 latserissa samalla motilla. 10bolt etuperää on saanu myös "isoihin" pikuppeihin ja Suburbaneihin 8pulttisilla vanteilla mutta vetarit on silti ihan samat. Mikä siinä painossa sun mielestä ottaa etuvetareitten päälle :odroll: .
     
  12. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    Nii lähinnä sitä vaa mietin et voipi 10b vetaria hiukkasen vituttaa kun jossain muta ojassa polkasee sen oikeen puoleisen lähemmäs lattiaa.. Eteenkää jos sattuu olemaan vähänkää isompaa fillaria alla..
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niin mettä käyttöönhän noita muutoksia tehdäänkin :rotfl: .
    Omat kokemukset maastossa on sellaisia että 10bolt on ihan yhtä heikko kuin D44 kun molemmista hajoo aina ristikko joka on kummassakin sama. D60 etuperää en ole vielä yhdessäkään vanissa nähny.
     
  14. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Onkohan tuo Dana60:nen sitten liian leveä siihen noin mitallisesti? On kyl nii järy, et pitäisi taka-aksilakin vaihdella kasipulttiseksi G30-vanin tangoksi...? :rotfl:
     
  15. ccv

    ccv 1st gear

    Jos ASentaja oikeesti on kiinnostunut rakentamisesta, niin laita mulle yv.
    puhelin numeros
    Tuusulassa on vanista irroitetettu TÄYDELLINEN neli-veto tekniikka,jouset
    ja jakolaatikko mukaan lukien. Danan akselit, voipi olla jopa jousien run
    kokiinnikkeetkin ja muutakin. En muista tarkkaan kun yli vuos sitten näin.
    Empä vaan tähänaikaan pysty tarkistaa,onks noi kamat vielä talles, mut
    hommaan sulle yhteystiedot.
    ccv
     
  16. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    kysytään nyt tässä topikissa kun kerran nelikkovaneista on puhe... Eli onko noita uudempikorisia muutettu nelivetoisiksi? Ite en oo ainakaan yhtään nähny livenä, muistelisin että vuosia sitten Netttiautossa olis ollu yksi ruotsinkilpinen myynnissä. Voin kyllä muistaa väärinkin. Sellanen kiinnostais itteekin, olis valmiiks 6.5td koneella..
     
  17. freeride

    freeride Gearhead

  18. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Nonii, konttuurilla käyty kyselee typeriä... Ei kuulemma ole ko. konversio mahdollista, koska vania ei oo saanu mallisarjassaan koskaan nelikkona saati kovalla etuaksilalla... Tää jo tiedettiinkin, eli nyt kiinostaa, mitä pykäliä on viilaamiseen käytetty kun:

    A: Noita Quigleyn ja muiden valmistamia on alkujaan tuotu maahan ja rekisteröity

    B: Rakenneltu itse Suomessa ja muutoskatsastettu

    Kaikki apu ois nyt tarpeen, ettei suunnittelu tyrehdy paperisodan mahdottomuuteen... :wc:
     
  19. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi

    Veikkaan, että Trafilta pitäisi saada joku Erityislupa...
    Tarvii varmaan jotain piirustuksia...

    Ei luulis olevan ylivoimasta,
    onhan noita tehty kaikkia 4-linkki muutoksiakin...

    Mika
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Nykyään ei vissiin voi vedota siihen että on ennenkin tehty :wc: .
    Esim. Rengasasiat on ihan päin vittua kun jos naapurin autoon on hyväksytty isot gummit joskus niin se ei riitä syyksi siihen että omaan hylsyyn vois sellaiset laittaa :mad: .
     

Kerro tästä muillekin!