Chevy van runko korjausta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja mikkoP, 17.10.2015.

  1. mikkoP

    mikkoP 1st gear

    Onkos porukka joutunut hitsailemaan Chevy vanien runkoja takaa ?
    Onko onnistunut paikkakorjaus, vai onko kylymästi pitänyt katkaista runko taka-akseleista poikki ja uutta palakkia kehiin ?
    Oulussa innokkaita korjaajia ?
     
  2. aesvi

    aesvi Gearhead

    Juuri viikonloppuna tein taas "vuosihitsaukset" takarunkoon: takapyörien etupuolelta kummaltakin puolelta "alamutkat", vasen sisäsivu akselin päältä, takapäästä sisäsivut ja alareunoja ja oikean takajousiblokin laitaa. Aikaisempina vuosina (2012, -13, -14) on paikkailtu myös.

    Ei siitä kunnollista enää saa, kun hyvin kehittynyt "kerrosruoste" ei lähde muuten kuin hakkaamalla palasina ja se on hankalaa ahtaista paikoista.

    Katselin samaa, että vois olla selvempää, kun katkaisisi rungon siitä takapyörien etupuolelta ja tekisi uudesta aineesta uuden. Mielestäni silmämääräisesti rungon ulkosyrja näytti suoralta ja uuden tekeminen olisi kohtuu suoraviivaista. Mutta kun tarkistin rungon mittakuvasta, niin kyllä se kaventuu taka-akselin kohdilla sisällepäin - tämä kyllä hankaloittaa uuden tekemistä.

    Kerran googletin jo uutta runkoa ja muistaakseni ei se jenkeissä ollut kovinkaan hintava.
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    onhan nui vanin rungot aivan paskoja ja palkit ruostuu voimakkaasti ympäriinsä joten riittävän ehjän aloituskohdan löytäminen on väliilä aika haasteellista, mutta saa niitä tietyin ehdoin korjattuakin, kovin halpaa se ei ole, ei edes ratsupaikoilla.

    Tuossa edellä kuvailtiin tyypillisiä paikkoja

    allaolevassa oli samat mestat plus muuta ja oli ns. vielä hyvä aihio

    ehjänkin näköinen jousiriipuke muuttuu tuollaiseksi kun siihen lyö

    [​IMG]

    [​IMG]

    vararengastelineen päät häipyvät kopauttamalla, samoin runko niiden takaa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    mayhem ja passerby tykkäävät tästä.
  4. aesvi

    aesvi Gearhead

    Tutun näköistä :)

    Viimeksi paikkasin tuossa viimeisessä kuvassa näkyvän iskarin ja korikiinnikkeen välistä aluetta, ainoastaan jarruputken kannakkeen alla oli ehjää. Ja sekin päivä vielä koittaa, että pitää tuon jousen etukannakeen takana oleva palkin sivu paikata.
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    Tänään piti tehä yhteen toiseen vaniin toi viimisen kuvan alue, plus tuo korityynyn koko korvake, piti jo pikkasen kevittää koppaa rungolta senkin takia kun runkoaisa oli tolta alueelta päältäkin puhkipoikki.

    tosta työn alla olevasta vehkeestä sais varmaan koko takarungon poistettua vasaralla...
     
  6. aesvi

    aesvi Gearhead

    Vasaroi varoen, ettei karise - häipyy malli :D.
     
  7. PeeÄs

    PeeÄs 1st gear

    Samalla kun hitsaillee palkkeja ja vaihtelee jousen riipukkeita niin kannattaa kolistella jousiakin. Omasta oli norra toiselta puolelta murtunut keskeltä melkein poikki ja siinä holkkia kolistellessa menikin poikki.
     
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    On menny materiaalit huonoiksi. 1987 pickupin rungolle riitti hiekkapuhallus ja maalaus.
     
  9. GBS

    GBS 3rd gear

  10. Lauri Keränen

    Lauri Keränen 1st gear

    Mistäpä tilasin uuden jousen? Ja saako erikseen pelkkää norraa vai pitääkö tilata koko pakka.

    Ite tein vastikään palkista kokonaan uuden rungon takaosan. Laitan projektista pienen videon tänne kuhan saan rotiskon kasattua.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tuskin ne kai eri rautaa vanissa käyttäs... Jospa pikkarin runko vaikka vaan tuulettuu paremmin?
     
  12. Bukero

    Bukero Gearhead

    omassa -99 ex-vanissa nostin koria takapäästä n.20cm. tankki roikkumaan hihnoilla ja puhalsin koko rungon laatikosta taaksepäin. aikavähillä hitsauksilla onneks meni kun vrt.esim. DX:n kuviin ja kunnon sinkkimaalit ja epoksit pintaan ja ML:ää sisäpuolelle pariin otteeseen.
    eli helvetillinen homma jota tuskin vieraalla ois kannattanut laitattaa.
    runkopalkin alapintaan kannattaa porata n.30mm reikiä että irtoruoste,kivet ja hiekka pääsee pois.
    ja kolmen vuoden päästä vaihdossa siitä ei kuiteskaan yhtään sen enempää hyvitetty vaikka vakuuttelin olevan suomen ruosteettomin ja vetokoukku kiinni muullakin kuin pyhällähengellä.:(
    tuo kori varmaankin sinkitty. vaikka korkeessa LX mallissa sivupahvit hankas ja lepatti ja kauhee mura ja paska siellä välissä oli muhinut monta vuotta niin yllättävän siisti oli sieltä. se taitaa olla jonkinmoinen pelastus muuten nuo poistuis kyllä nopeutetusti liikenteestä.
    jos tuollaista on tarkoitus ajoautona pitää pidempään niin koko takarunko kannattaa rhs putkesta tehdä. on vähän eri materiaa ja loppuu ne vuosittaiset hitsaukset. voi keskittyä esim. sen stanadynen kanssa painimiseen...joten ei muuta kuin uutta matoa koukkuun.
     
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Onhan materiaaleissa eroa. Laadukkaampi teräs ei mätäne, vaikka tuulettuis huonomminkin. Uudempien pickuppienkin rungot lahoaa nopeasti, verrattuna vanhempiin.
     
  14. Anza

    Anza Gearhead

    Ilmeisesti 1988-> rungoissa korkeampi hiilipitoisuus. Lujempi teräs jolloin voidaan käyttää ohuempaa ainevahvuutta. Säästyy painoa, mutta herkempi ruostumaan. Näyttäis ruostuvan eri tavalla. Purkenee lastuina verraten vanhempi syöpyy pistemmäisesti.
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei mulla ole tarvinnut paikata tuota -89, eikä -96 pikkarin runkoa, eli ei siis mitään tuollaista vanin kuvissa nähtyä. Ainoo mikä olis vaatinu paikkaa, oli vanhemman varapyörän kannatin, mutta sehän poistui sieltä hetkessä, kun ei kai kukaan täällä pidä varapyörää alla...
    Edellä tuulettumiskysymyksessä ajattelin samanikäisiä raudan ominaisuuksien osalta, en sitä, että eri ikäisissä on erilaiset ominaisuudet.
     
  16. Anza

    Anza Gearhead

    jos on hyvin ruostesuojattu, niin eihän se silloin ruostu. Tosin kotelot, joihin kertyy hiekkaa yms, muhii ruosteisiksi.
     
  17. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Olen yrittänyt nostella ja kiinnitellä sähköjohdot ja muut putket sieltä runkopalkin sisäpuolelta alareunasta yläreunaan. Kuraa kun jää sinne johtojen ja putkien väliin, nii vaikeaa on pitää puhtaana u palkin sisäpuolista alakulmaa. En tiedä onko suurempaa vaikutusta korroosioon, mutta ajatuksena toimiva.:confused:
     
  18. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kyllä noi vanhemmat kestää ihan erilailla kuin uudet. Emännän 1980 vani on vieläkin lähes hitsaamaton (ei oo ruostesuojia palkeissa ja ollu ympärivuotisessa ajossa 2014 asti) ja mitä noita uuskoppaasia oon kattellut niin ihan seuloja. Pahin oli kaverin auto jota hieman korjailtiin. Kaikki ovien alareunat häipyneet, hiekkapelti takaa hukassa, Alatukivarressa tupakkiaskin kokoinen reikä jne..... Ei saatu viikonlopun aikana harsittua kuin osa kuntoon. Onnex kaveripiiristä löytyi alatukivarsi kun ne alkaa olla katoavaa kansanperinnettä.
     
  19. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    melko tuttuja kohteita dx:n kuvissa...

    korikorva
    [​IMG]

    poikkipalkkia oli vielä jäljellä, mutta päätin tehdä sen kuitenkin kokonaan uusiksi. molempiin päihin tein paksummasta pellistä vahvikkeet
    [​IMG]

    palkin tein pokkaamalla pellin j-muotoon. ei ollu konetta, joten taoin tuon moskalla tuohon muotoon, siitä syystä aavistuksen kaareva lopputulos
    [​IMG]

    vahvikkeiden päälle sovittelin ja kiinnittelin poikkipalkin
    [​IMG]
     
  20. Lauri Keränen

    Lauri Keränen 1st gear

    Moi. Tässä video runkoprojektistani mitä lupailin tuossa aiemmin. Rotisko ei oo vielä läjässä, mutta joutuessaan puhelimella näppäsin koosteen kuvista ja videoista ku ei täällä reissuhommissa oo iltaisin muutakaan tekemistä.

     
    passerby, DX, mayhem ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!