Chevy Van starttiongelma (6,2 D)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja PasiU, 29.10.2006.

  1. PasiU

    PasiU 3rd gear

    Olisiko jollakin hyviä vinkkejä mikä mahtaa Vania vaivata. Vika todella ärsyttävä. Välillä ei vaan starttaa.. Startti ei lähde pyörittämään. Napsuu kyllä, mutta ei pyörähdä. Sitten kun tuuppaa apuvirtaa oikein kunnolla niin pyörähtää hyvin. Oireilee vain aika ajoin ja akut ovat ihan uudet, samoin laturi vaihdettu jokin aika sitten. Voi toimia viikonkin ilman oiretta siten yht äkkiä esim. ahtaassa kaupan pihassa ei pyörähdä. Kuitenkin heti apuvirtastarttauksen jälkeen jos sammuttaa, niin voi lähteä taas ihan normaalisti käyntiin.

    Mittasin latauksen - kuormitettuna kierroksilla tuuppaa lähes 15v ja tyhjäkäynnillä ilman valoja 12,5v. Mittasin myös akusta kun oire ilmeni ja varaus näytti silloin 12,5V molemmilla akuilla. Eli ihan kun vika ei olisi virran puutteessa???

    Vika voi tulla joskus ihan 10 min. seisonnan aikana (kuten eilen). Ei akku kai noin salamana voi purkaakaan ja ihmetyttää kun apuvirran jälkeen taas ei tarvi antaa ladata - seuraavalla kerralla pyörähtää parin minuutin käynnin jälkeen hyvin.

    Sanokaa nyt viisaammat mistä alan vikaa kaivamaan... Voiko olla startin rele? Solenoidi? Purkaako kuitenkin jostain??? Outoa..

    PasiU
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Emännyksen käyttöSaabbaassa täsmälleen nuo viat korjaantui uuden akun
    vaihtamisella toiseen uuteen akkuun (ja eri akkukaupasta). Se eka uusi
    akku kävi kahteenkin kertaan takuutarkastuksessa, aina oli ihan ehjä. Eikä
    vialliseksi myöntänyt tuonkaan jälkeen, autossas on vikaa...

    Muita mahdollisia:
    -Sen startin solenoidin kärjet kuluneet rajoille.
    -Joku kaapeliliitos kuitenkin katkoo.
    -Virtalukonpohja tai joku liitos herätejohdossa väsynyt, ei anna tarpeeksi
    virtaa solkulle.
    -Jatkakoon joku vielä, jos jaksaa...
     
  3. HRTP

    HRTP Gearhead

    mulla ollut parissakin autossa tuommosta vikaa,W123 mersussa startti pääs aina väliajoin irtoilemaan ennenkuin laittoi läpipultteilla kiinni ja toisessa autossa oli Bendix laita palannut,aina vähän kun kopautti sitä vasaralla niin aina pyörähti auto tulille(tämä kaara tosin oli jäärata käytössä :rotfl: )
     
  4. pylsja-1

    pylsja-1 1st gear

    Mulla oli sama ongelma camarossa akun kengät löysällä jatkuvasti.Ei saanut aina virtaa.Vaihdoin uudet kengät ,niin alkoi pelittää.
    Siis kengät oli akussa napakasti kiinni,mutta löystyi aina kengän ja kaapelin liitoksesta.
     
  5. hentta

    hentta 1st gear

    Todennäkösesti sun solenoidi on entinen, meillä ainakin teki juuri noin ja kun solenoidi vaihdettiin niin ongelma loppu siihen
     
  6. PasiU

    PasiU 3rd gear

    Kiitos vinkeistä... kaivelin startin irti kun olin kollannut kaikki liitokset läpi ja vikaa ei löytynyt. Tänään ei herännyt enää edes apuvirralla - onneksi oli omassa pihassa. Solenoidi paukkui kyllä miehekkäästi, mutta startti ei pyörinyt.

    Otin murikan kouraan ja käyn huomenna näyttämässä tuossa autosähkökorjaamossa - taisi prrkle mennä startin ostoksi. Tosin oli se paksumpi startille tulevista virtakaapeleistakin melkein katki hankautunut (ei siis maa, vaan violetti virtakaapeli). Voisikohan se olla syyllinen?

    No tarkistetaan startti ja katsotaan jatkotoimenpiteet... Tuo automaattidiisseli kun on vähän hankala ilman starttia :D
     
  7. 280471

    280471 1st gear

    mulla oli vastaavassa,startin ankkurin puslat loppu ja ankkuri otti maihin aina välillä.ei pyöriny muuta kuin apuvirralla,ja sitte sekin loppu.selvis puslien vaihdolla.
     
  8. VANIKKA 62

    VANIKKA 62 1st gear

    Jaappanin ihmeessä sama vika ku ei startannu kunnolla eli puslat löysät, oli kuluttanu holen löysäksi mutta juottivat sähköliikkeessä jotain epoksia ja sen jälkeen toimi niinkauan kun se mulla oli. Ei ollu edes kallis remppa.
     
  9. thomaso

    thomaso Gearhead

    Mullakin oli toi sama vika. Virtalukon pohja oli sökö. Lisäksi tarkasta Junction block akun luota, hapettumat pois. Katso ja varmista oikein kunnolla päävirran saanti akulta. Älä tutki vain silmämääräisesti vaan ota ne kaapelit irti puhdista. Tee sama konehuoneen akulla oleville kakkosakun haaroituskaapeleille.
     
  10. PasiU

    PasiU 3rd gear

    No pyöri taas startti autosähkökorjaamolla testipenkissä hyvin... Solenoidin kuitenkin vaihdoin kun katselivat että ompas kuumana käyneen näköinen.

    Tyhmä kysymys.. Onko tuo junction block se akun yläpuolella rintapellissä oleva liitinhässäkkä? Siihen ainakin näkyy valuneen vettä ja eristeet ovat hajalla. Voisiko syy ollakin siinä? No kaivellaan huomenna lisää jos sää sallii.
     
  11. PasiU

    PasiU 3rd gear

    No niin ja taas pyörii... :D

    Toivotaan että pitkään - kiitos talkoisiin osallistuneille.

    Solenoidin vaihto ja kaikkien liittimien putsaus palautti startin pyörimisen ainakin toistaiseksi.

    Vielä kysymys fysiikan guruille... Voiko alumiini ja kupari aiheuttaa jonkun oudon reaktion. Mulla kun on Vanissa sivunapa-akku vaihdettu tavalliseen ja plus-liittimissä on sellainen kuparin näköinen pinta (vai oliko messinki - en enää muista) ja liitoksesta johtuen muutamia alumiiniprikkoja siinä ruuvin ja liittimen välissä. Liittimet olivat nimittäin kuin mustaksi maalatut kosketuspinnoiltaan? Ei lähtenyt edes teräsharjalla eikä hiekkapaperilla. Jouduin veistelemään puukolla sen pinnan pois??? Outo :eek:
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juuei, alumiini ja kupari ei sovi yhteen. Varsinkaan sähköisissä osissa.
     
  13. MikaelT

    MikaelT Gearhead

    Pari talvea sitte oma vani alkoi käynnistymään heikosti. Joskus kylmänä mutta joskus myös lämpimänä...Otin sitte startin irti ja purin sen. Hiilethä sieltä oli menny ja ankkuri hitsaantunu.
    Hankin ite tarvikehiilet, tinasin niihin liittimet ja uuden ankkurin uusila laakereilla...Meniköhän vähä yli satanen hommaan. Hyvin toiminu jos vaan akuissa virtaa riittää.

    Nii et kertonu mikä Vani on kyseessä. Jos 6.2dsl nii pitää olla välitetty startti, sopii kuulemma suoravetonenkin mutta se ei kestä. Jotkut ovat sellasia kuitenkin myyntikorjauksissa käyttäneet...kuulemma.
     

Kerro tästä muillekin!