Chevy Vanin ajovalot sammuilee

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja P_J_P, 28.1.2008.

  1. P_J_P

    P_J_P 1st gear

    Kukas fiksu kertoo kummasta vikaa pitää hakea, valokatkaisijasta josta valot sytytetään vaiko monitoimikatkaisijasta josta vaihdetaan lyhyet/pitkät? Eli useamman kerran on tapahtunut niin että ajovalot vaan keskenkaiken sammuu (parkit kyllä palaa) ja yhtä äkkiä ne myös syttyy uudelleen ilman mitään kytkimien tai vipujen räpläilyä :x Näin pimeään vuoden aikaan aikas mukava ilmiö... :eek: Saa myös syttymään niin että käyttää hetkeksi pitkillä.

    Ilmeisesti autossa on pitkät releistetty, lyhyistä ei varmuutta...tosin ei olisi eka kerta jos vika olisi auton mystisissä sähkökytkennöissä. Auto siis Chevy Van 6.2D -90...
     
  2. tnt73

    tnt73 1st gear

    Haepa vaikka molemmista ja sen jälkeen itsestään releestä. Ja varsinkin sen maadoituksesta. 3 vankkuria ollut, ja kaikki on alkaneet häikkäämään releen maatosta. Ne kun on jälkikäteen leivottuja virityksiä, joitten muut piuhat on tuotu "asiallisesti", mutta maatto on tempastu kiinni itestään joraavalla ruuvilla ilman minkäännäkösiä eristyksiä, niin tokkiisa se hapettuu hätäseen.
     
  3. Willep

    Willep 1st gear

    Tai saattaapi se johtua automaattisulakkeestakin, ne löytyy yleensä seisontajarrupolkimen vierestä siitä seinästä, eli kuskin oven etupuolelta. Tai toisinsanoen jostain syystä menee liikaa virtaa autom.sulakkeen mielestä...
     
  4. jepujee

    jepujee 3rd gear

    Omassa samanlainen ongelma mutta välillä vain toinen sammuu.
    Ongelman syyksi selvisi, että polttimoon tulevassa tötselissä on aika huono kosketus ja tärinästä sitten välillä irtoaa. Ne kannattaa laittaa kunnolla kiinni.
     
  5. P_J_P

    P_J_P 1st gear

    Vika-analyysi edistyy...eli nyt jos valot sammuvat niin pieni nykäisy/heilautus monitoimiviiksestä ja valot syttyvät heti. Voiko tästä päätellä että vika on nimenomaan monitoimiviiksessä olevassa pitkät/lyhyet katkaisijassa?? (on silloin tällöin takkuillut toiminnassaan..)

    Ja jatkokysymyksenä, pitkääkö puoli autoa purkaa että saa sen vaihdettua??
     
  6. oobee

    oobee 1st gear

    Vika on mitä luultavimmin siinä pitkien vaihto katkaisijassa, mikä sijaitsee noin 15 senttiä viiksen alapuolella rattiputkessa.Rattiputken ympäriltä (kojetaulun alta)muovit pois,rattiputken kiinnityspultit irti(4kpl) että saat tiputettua sitä rattiputkea alaspäin ja sieltä löytyy pieni "katkaisia" jota käytetään viiksestä alaspäin tulevalla pienellä käyttötangolla. Yleinen vika autoissa joissa ei ole releytetty ajovaloja.Uusi maksaa noin 15-25e,riippuen diileristä. Kaikki valosähkö kulkee tuon pienen katkaisijan kautta ja se sulaa. Omaan vaniini vaihtelin niitä noin kerran vuodessa,kun en jaksanut releyttää...
     
  7. P_J_P

    P_J_P 1st gear

    Jepjep...mulla on tossa edellinen omistaja releyttänyt valoja, ainakin pitkät toimivat releen kautta. Tosin täytyy myöntää että auton kilometreillä voi olla katkasija jo fyysisestikin kulunut 8)
     
  8. migel

    migel 3rd gear

    Mulla tapahtu täysin toistapäin ja pakko kertoa,elikkä ostin 140tkm ajetun vanin ja parkkeerasin sen pihalle jossa mulla pieni vierasmaja jossa dokailin yön ostoksen kunniaksi-okei yöllä tuli kusihätä ja oli alkanut myös sataa ulkona jotenka pihalle vanin eteen puskaan kuselle ja keskella aamuyötä yhtäkkiä vanin ajovalot ja pyyhkijät alko toimiin itestään! Fiddu ku säihkähdin ja samantien tuli kaikki christine-leffat mieleen...että silleen
     
  9. P_J_P

    P_J_P 1st gear

    No niin...nyt on se katkaisija irti, ehkä jopa kreivin aikaan sanoisin :-? Liitin on sulanut kiinni katkaisijaan..

    Täytyy siis releistää koko valo hässäkkä, mutta onkos kellään kaaviota minne nuo katkaisijalta lähtevät johdot tulee jotta niistä saisi ne ohjaukset? Meneekö suoraan valoille?
     
  10. hara64

    hara64 1st gear

Kerro tästä muillekin!