Chevy vanin alustan eroja...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Chevy-A, 26.8.2010.

  1. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Elikkä mitä eroa noissa vanien alustoissa on? Mun oma vani on korkean näköinen ja tuolla liikenteessä näkyy huomattavasti matalamman näköisiä vaneja... Jousto varaa ei kuitenkaan ole kovin paljoa omassa autossa. Miten saisi helpoiten madallettua?
     
  2. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi

    G30 on ns. kuorma-auto alusta:
    - Jäykemmät ja paksummat etujouset.
    - Enemmän lehtiä takajousissa. Olisko 8.
    - Järeämpi napa + jarrut. 16" minimi vannekoko edessä.
    - Edessä alatukivarren "koiranluu" järeämpi ja rasvattava.

    "helpoiten" tontittuu edestä laikalla kierteitä poikki.
    1/4 kierros kerrallaan kokeillen. Nimimerkillä OHO!
    Parempi kai käyttää G30 jousia kun katkoo. Ei pohjaa niin herkästi.
    Tämä ei taida olla laillista...
    Takaa purkaa lehtipakan ja poistaa lehtiä.
    Varovasti kun on jännityksessä.
    Keskellä oleva sidonta ruuvissa ei vaan taida olla paljon kierteitä...
    Ilmapusseilla saa tietysti parhaan ja säädettävän tuloksen.
    esim. Vallilan takomo.
    Sitten pienemmät stopparikumit. Nämä voisi laittaa vaikkei tontitakkaan.
    Paukkuu niihin tupakkiaskin kokoisiin kumeihin minusta muutenkin ihan liikaa...

    Mika
     
  3. ftms

    ftms Gearhead

    vanin madaltaminen

    itsellä on parikin kappaletta lyhyitä. toinen on G15 ja toinen G25
    molempia on laskettu alas eikä helppoa ja hyvää ratkaisua ongelmaan ole.

    näistä kahdesta korkeammassa on etujouset katkaistu ja stoppareita lyhennetty ja takana on poistettu lehtiä ja pakat onkin melkein suorana. auton saa vähän alas mutta jousitus kärsii kyllä. parasta olisi jos viitsisi siirtää kummassakin päässä akselistoja ylöspäin koriin nähden. edessä vaatii myös simpukan nostoa että ohjausgeometria säilyy...

    matalammassa onkin sitten radikaalimmasta muutoksesta kysymys eikä siitä sen enempää tässä. korkeat pyörät ja takapäässä suora runko ei mahdollista helppoa do-it-yourself -ratkaisua...
     
  4. magenta

    magenta 2nd gear

    Niin no joo takajousien etukiinnikkeitä pystyy nostamaan
    pelkällä poraamisella n. 5 cm.
    Mika
     
  5. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Juu itekkin ajattelin et jos noita jousia lyhentäis edestä. takapäälle en tiedä vielä et mitä tekisin... Kyseinen laite on muuten -89 g20 vani. Kiitoksia kaikille noista tiedoista.
     
  6. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    G20 ja G30 on samat etujouset väittää rockauto.
     
  7. ftms

    ftms Gearhead

    joo - takapäässä voi tosiaan siirtää jousen etupulttia ylöspäin poraamalla sille uuden reiän. lehden takapäässä pitäisi tehdä tai hankkia pidemmät sakkelit mutta lattia tulee vastaan siellä. kun lehden asentoa muuttaa niin kannattaa tarkastaa kardaanin kulma ja korjata tarvittaessa kiilapalalla. takapäätä saa näillä keinoilla vähän alaspäin mutta joustoliike lyhenee kun runko rupeaa tulemaan vastaan. ikävää varsinkin pehmeiden (=mukavien) jousien kanssa

    etupää menee kierrejousen katkaisemisella helposti ikäväksi kun lyhyemmässä jousessa kuormitus puristaa kasaan aiempaa enemmän. sama kuin takapäässä - pehmeämpi jousitus on tyhjänä ajellessa mukavampi. itsellä on kyllä ihan hyvällä korkeudella mutta meinaan silti tulevaisuudessa vaihtaa ilmapussit tilalle. etupäässäkin kannattaa tarkistaa / säätää ne ohjauskulmat madaltamisen jälkeen...
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Asiaan sen kummemmin ottamatta kantaa niin käsitykseni jousista on sellainen että jos niistä ottaa kierroksia pois niin jousi jäykistyy? Toki se myös lyhenee mutta myös jäykistyy....
     
  9. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi

    Muistuipa mieleeni, että jokin BelTechin
    pick-upin madallusnapa sopii myös vaniin.
    Jos joku vaan keksii, että mikä se olikaan,
    niin tietoa jakoon vaan =)

    Mika
     
  10. kaasari

    kaasari 3rd gear

    :soosoo: Kyllä mulla on G30 vanissa 15" vanteet joka nurkassa. ja hyvin sopii pyöriin edessäkin... 8" levee vanne mikä levittää 5" ulospäin 8)
    toki sellasii renkaita ei toki tahdo löytyy missä riittäis taka akselille kantavuudet...
     
  11. vani75

    vani75 2nd gear

    van

    eipä käy.pallonivel erilainen...eli sorvihommax menee :cry:
     
  12. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Siirrät takana akselin jousen päälle, jos ei riitä niin rautaa väliin :wink:
     
  13. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Olisko jollain antaa kolmas koppaise vanin rungon mittoja? Tarviis rungon leveyden etupalkin kohdalta ja runkoaisan leveys ja korkeus etupalkin kohdalta.
     

Kerro tästä muillekin!