Chevy vanin ilmastoinnista.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja hevimies, 16.8.2024.

Tags:
  1. hevimies

    hevimies Gearhead

    Juu alotellaas tälläinen uusi postaus.
    Tässä nyt reilu 4kk on pyöritelty tuota G20 ilmastoinnin entraamista samalla kun tehtiin kansiremonttia ja vanhasta tuli tunnit täyteen. :(

    Liikkeelle lähdettiin etsimällä jotain tuon a6 harrisonin tilalle. Ei varsinaisesti houkutellut idea tuosta jarimäen 650e kompurasta!
    Muutaman päivän etsinnän myötä koneen päälle valikoitiin Sandenin SD7H15 kompura, jota on työnnetty aika laajasti eri laitteisiin ja myös konversio sarjassa käytettiin samaista kapinetta.

    Tämä kyseinen malli oli c60 kodiakista caterpillarin koneesta. Lähinä tuo tuumainen hihnapyörä ja mahdollinen sopiva takalähtö vaikutti ostopäätökseen.o_O
    Tähän kumminkin tilasin puolasta 'Euroklima putiikista toisentyylisen kannen, jotta putkien teko olisi helpompaa.
    Kompura oli mallia r134a ja sillä reseptillä rockautosta tilattiinkin sopivat orificetubet, sekä kuivaimet ja o-renkaat.

    Samalla keulasta heitettiin hitoilleen tuo alkuperäinen potkuri ja keulaan rakenneltiin V70 flekti.
    Lisäksi painekytkimeksi valikoitiin trinary mallinen, josta sais tuolle volvon flektille ohjauksen.

    Viikon alussa tiputinkin vanhat letkut mitattuna ja merkattuna Nastolalaiseen Thermo-Tek firmaan.
    Eilen kävin vanin kanssa paikalla ja asensimme loput letkut paikalleen ja päästiin täyttöpuuhiin. Allekirjoittanut oli onnistunut kuitenkin jättämään tuon painekytkimen kotiin, joten jouduimme hieman soveltamaan toiminnan testaamiseksi. :D

    Jokatapauksessa vanin suulakkeista alkoi kylmää työntämään ja toiminnan ja maksun jälkeen köröttelinkin kotiin ja asensin painekytkimen paikalleen.
    Pistin koeajon jälkeen merkille, että tuo kompura ei yhtään huilaa välissä.
    Olisiko vika lienee painekatkaisijassa. Täytynee suorittaa lisää ajoa ja katsoa, joko siitä alkaisi toimimaan vai onko uusi kytkin jotenkin viallinen taikka jumissa. Toki voihan tuon kytkimen välyskin olla sellainen että yrittää pyöriä huolimatta virrasta. Tosin kun nappaa painekytkimen liittimen irti irrottaa täysin.

    Tälläinen tarinan tynkä jota jatketaan jakka saadaan lisää tutkimustietoa. Sen verran voinee sanoa, että tuo uusi kompura ei juurikaan tunnu kasikoneen tyhjäkäyntiä hetkauttavan, kun vanhan kanssa sen kyllä huomasi kun kompura meni päälle. ;)
     
    Isamu ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  2. hevimies

    hevimies Gearhead

    Hetken oli aikaa paneutua tuohon ilmastointiin. Päälle jäämis vaivaan saatiin ainakin osittain apuja kun kävi tuon lämppärin säätimen purkamassa ja vaihtoi kompinentit uuteen. Nyt sentään irrottaa offilla ventillä ja heatillä kuten pitäisikin. Vaan ei jostain syystä katkase ylipaineella eikä kyllä kytke flektiäkään jostainsyystä päälle. Ruuvasin toiseen kuivaimen samaan lähtöön tuon vanhan kaksinapa kytkimen joka toimi ainakin sen verran että kytki päälle muttei myöskää missään välissä kytkenyt kompuraa pois päältä. Luulisi tuon kuitenkin joskus poiskin päältä lähtevän? :confused:
     
  3. hevimies

    hevimies Gearhead

    Tuossa vähäsen taas kerkesi autolla ajamaan.
    kun kone on lämmin ja flekti käy tyhjäkäynnillä niin pistin merkille että kyllä se painekytkin yrittää katkoa sitä kompuraa mutta käy todella nopealla tahdilla päälä pois. Tuo flekti ohjaus ei toimi kytkimessä alkuunkaan. liekö susi jo tehtaalta?
    M-ulla on myös alkuperäinen kytkin kuivaimen toisessa portissa kiinni ja sen kiinni kytkemällä se päälle pois lähtö tekee aivan samaa.
    Jotain outoa lastentautia tässä on, mutta toisaalta kuulunee asiaan, kun rakennellaan.:confused:
     
  4. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Siis jos trinary switch niin siinä on matalapainekatkaisu ja korkeapainekatkaisu sekä puhaltimen ohjaus. Vanha kytkin on ohja ku puran käyntiä eli nyt pitäs olla myös jäätymissuoja höyrystimellä jotta pätkis kompuran käyntiä...

    Jos nyt vastasin oikeeseen kyssäriin kun en jaksanut kunnolla lukea koko tarinaa
     
  5. Swinger

    Swinger Gearhead

    -94 chevy van ilmastoinnista pitäisi saada taka ilmastointi otettua pois käytöstä. Kompuran takaa lähtee toinen lähtö ja ilmeisesti lauhduttimelta lähtee etu ilmastoinnkn kennolle putki mistä otettu haara sitten takailmastoinnin kennolle. Kompuralle saa uuden letkun mikä tarkoitettu normi ilmastoinnille mistä menee lauharille toinen pää ja toinen menee kuivaimelle, mutta sitä toista putkea ei saa joten pitäisi saada jotenkin tulpattua se lähtö pois. Onkohan tähän olemassa mitään ratkaisua?

    letkut oletettavasti menee noin, en pääse nyt tarkastamaan enkä mittaamaan putken kokoa mistä oletettu takailmastoinnin lähtö lähtee.
     
    Muokattu: 2.9.2024
  6. Swinger

    Swinger Gearhead

    Vastaan itselleni, sen verran kun tutki ja tonki internetin ihmeellistä maailmaa niin taka ilmastoinnin poistoon on olemassa sellaisia valmiita osia, jolloin ei tarvitse vaihtaa edes letkuja välttämättä. Löytyi jopa ehkä tohon omaankin vaniin oikeanlaiset nappulat.. reilun 2vkon päästä ollaan viisaampia.
     
  7. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Juu ja täältäkin kylmäalan liikkeestä löytyy apu. Lokring liitos millä voi aluputken tulpata. Tai vastaavasti korjata vuotavat putket....
     
  8. Swinger

    Swinger Gearhead

    Tuossa ei ole ongelmana ainakaan vielä ole että taka ilmastoinnin putket vuotaisi, vaan että kaikki siihen järjestelmään kuuluvat puhaltimen kytkimet, johdot ja puhallin on jostain syystä purettu pois.

    Auto sijaitsee yli 8000km päässä kotitallista niin tiettyjen juttujen korjaaminen / kunnostaminen on vähän haasteellista.
     
    sibe70 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!