Chevy vanin ilmastointi

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Swinger71, 5.5.2019.

  1. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Auto vm 98 Chevy Van 6.5 TD. Autoon on vaihdettu edellisen omistajan toimesta uusi kompura ja laihdutin. Tämän remontin jälkeen järjestelmää ei oltu täytetty. Nyt järjestelmä täytettiin mutta kompura ei lähde päälle. Ainetta on konepellin alla olevan tarran osoittama määrä. Eli ongelmana on se että kompuralle ei tule virtaa. Laitoin paineanturiin hyppyjohdon koska luulin että vika on siinä. Anturille tulee virta kun ilmastoinnin kääntää päälle. Sulakkeet on ehjät samoin rele. Releen kokeilin töötillä koska siinä on samanlainen rele. Yhteys releen navasta kompuralle on kunnossa ja releelle tulee virta. Mutta kun kytkintä kääntää ei releessä ole mitään elämää. Osaako joku kertoa mistä etsiä vikaa seuraavaksi?
     
  2. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    Kumpaa paineanturia testasit?
    Kompuran perässä olevaa vai kuivaimessa olevaa?
     
  3. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Kuivaimessa olevaa. Ai noissa on toinen siellä päässä? Kattelin vaan tuossa LT1:n kompuraa ja siinä oli vaan yksi pistokkeen paikka.
     
  4. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    Kompuran perässä on ylipainekytkin. Tosin ei ole tullut koskaan uudessa/korjatussa mukaan. Vaan siinä tilalla on ollut tulppa.
     
  5. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Mikä vaikutus lienee kompuran kytkeytymiseen?
     
  6. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    Jos kompuran perässä on tulppa niin muistaakseni pitäisi laittaa hyppy johto napojen väliin. Silloin ei mikään katkaise kompuraa ylipaineen takia
    Pyöreä 2-napainen liitin.
     
  7. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Liekkö samanlainen anturi kuin kuivaimessa oleva. Kun esim rockautossa on myytävänä vain yhdenlaista anturia?
     
  8. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    ei ole.
    kuivaimen anturi mittaa onko painetta tarpeeksi että kompura saa lähteä käyntiin. (suomeksi sanottuna onko kylmäainetta tarpeeksi)
    Anturi kierteillä

    Kompuran anturi taasen mittaa tuleeko painetta liikaa. (eli sammuttaa kompuran)
    Anturi lukkorenkaalla

    Jos löydät kompuran läheltä n. 15mm halkaisialtaan olevan liittimen. Laita hyppyjohto liittimiin ja kokeile lähteekö kompura päälle.
    Siis tietenkin auton pitää olla käynnissä ja ilmastointi päällä.
    Tai ainakin tuleeko toiseen napaan yleensä edes sähköä.
     
  9. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Jos vanhassa kompurasta on ollut anturi, se on joko puhallin ohjaus tai korkeapainekatkaisu. Anturi pitäs ottaa ja vaihtaa aina vanhasta kompurasta, on kiinni seeger renkaalla. Jos anturia ei ole ja johtoja kytketty, laite ei toimi.
    Toinen vaihtoehto miksei komp. releelle tule virtaa on höyrystimellä oleva joko anturi tai termostaatti, releen ohjaus kiertää sen kautta.
     
  10. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    Jos lähtee ehjänä irti :mad:

    Ainut näkyvä osa mistä vois vetää ulos on muovia
     
  11. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    Jos tarvitset painekytkintä kompuran taakse niin minulla on sellainen käyttämätön hyllyssä.
    Tuli joskus tilattua 1998 Blazeriin.
    Mutta jäi vaihtamatta

    Samoin löytyy kuivain vaniin.
    Uusi sekin
     
    Swinger71 tykkää tästä.
  12. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Hyvä tietää. Pitää ruveta viikonloppuna tutkimaan asiaa noilta tiimoilta.
     
  13. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Pieni typpi paine sisälle kompuran, niin lähtee helposti...
     
    Vellu71 tykkää tästä.
  14. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Vieläkö tuo painekytkin olis kaupan ja paljonko olis hintaa?
     
  15. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    Löytyy
    Laitoin yvtä
     

Kerro tästä muillekin!