Chevy98 takajarrut puoltavat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja aesvi, 31.12.2003.

  1. aesvi

    aesvi Gearhead

    Dynamometrissä vasen takajarru toimii normaalisti esim.0...4, mutta oikea puoli 'stoppaa' 1:een. Mikähän siellä tökkii, onko kellään kokemuksia?
     
  2. Meneekö se yhtäkkiä lukkoon se toinen puoli.Onko rummut takana ja mikä letukka.
     
  3. aesvi

    aesvi Gearhead

    Chevy -98 van ja rummut on takana. Oikea puoli ei mene 'jumiin', vaan jarruvoima loppuu 1:een, kun taas vasemmalla puolella se kasvaa
    koko ajan. Esiintyykö näissä herkästi 'vuotoja'??
     
  4. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    14-pulttinen FF perä alla, eikö? Veikkaan, että pyörännavan stefa vuotaa ja on kastellut jarrukengät peräöljyllä. Yleinen vika kaikissa GM:n 14-pulttisissa akseleissa.
     
  5. aesvi

    aesvi Gearhead

    Juu 14-pulttinen on. Hyvä tietää, että on tyypillinen vika, että osaa varautua tiivisteellä ennen purkua. Siihen rummun kiinitysmutteriin tarvitaan erikoisavain, onko mitoista tietoa, että voisi tehdä? Saako 'öljytyistä' jarrukengistä vielä kelvolliset, millä kannattaa putsata?
     
  6. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Ei siihen mitään erikoisavainta tarvita.
    Jos on 98-vani ja 14-pulttinen full-floater, niin avaat vetarin päästä 8 pulttia, vedät vetarin ulos perästä, sen jälkeen alta paljastuu laakeripesä. Ensimmäisenä on oranssi lukkorengas, lähtee snadilla ruuvarilla pois. Sen alla on laakerivälyksen säätömutteri ja lukkotappi, joka lähtee vetämällä pois (voit joutua täräyttämään mutteria jotta lukkotappi löystyy). Sitten pyörittelet mutterin pois, otat tukevan otteen rummusta ja vetäset rummun+pyörännavan pois perästä (painaa aika helvetisti joten ole varovainen).

    Sitten tilannearviointi, ja jos on vähänkään kosteaa niin uutta stefaa ja jarrukenkää peliin. Navan saat irti rummusta kun asetat rummun maahan ja lyöt lekalla napaan, se voi olla helvetin tiukassa (varo kuitenkin vetoakselin tiivistyspintaa navan päässä). Jotkut poistaa rummun parimetrisellä lekalla auton alla, mun mielestä siinä ei ole järkeä kun se on helpompaa tehdä irti autosta.

    Öljyyn kastuneita jarrukenkiä ei voi elvyttää.
     
  7. deeaa

    deeaa 1st gear

    Mulla oli just sama vika hieman vanhemmassa, mutta eipä sieltä vuotoja tai vikoja löytynyt. Vaikka kengät näytti IMHO ihan uudelta jopa niin vaihdoin ne vaan ja taas on toiminut hienosti.
     

Kerro tästä muillekin!