Chevyn laturi lataa/ei lataa ???

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Stone, 28.11.2007.

  1. Stone

    Stone 3rd gear

    Merkillinen värkki toi juuri ostamani Corsican laturi, joka on mitä ilmeisimmin AcDelcon CS-130-tyyppiä. Hyvällä päällä ollessaan se luultavasti lataa täydellä jännitteellä heti startista, mutta usein ei lataa heti ollenkaan, vaan herää useimmiten vasta jonkin ajan kuluttua...myyjä selvitti että kun alempaa liitintä (josta lähtee 3 johdinta) pitelee ja vääntelee hieman, niin kytkentä syntyy ja lataus alkaa. Mutta onko muka kyseessä vain kosketushäiriö, tuo alempi liitin kaiketi on yhteydessä laturin hiilisiltaan ja jännitteensäätimeen...hiilet loppu? Eikö muka niitä voi vaihtaa näissä latureissa erikseen, kuten muissa Delcon latureissa (jvaisane)?
     
  2. WSE

    WSE 1st gear

    kaikkinhan ne voi vaihtaa. toisissa vaatii vain enemmän purkutyötä. tuo vaikuttaa kyllä enemmänkin liitosongelmalta.
     
  3. idiot

    idiot Gearhead

    itellä oli laturissa juurikin ettei lataa ja lataa ja ei lataa.
    purin ja putsasin mutta tuloksetta.

    Sepällä käytin niin käämit ol palannu.
    että semmosta :odroll:
     
  4. Stone

    Stone 3rd gear

    Eipä ollu itseas Delcon laturi...voiko tommosen Unipoint ALT 1310C (105A) tyyppisen laturin purkaa ja vaihtaa hiilet?
     
  5. itkonen

    itkonen 3rd gear

    No voi perkele, luulin että on kyseessä joku komppihärö. Meikäläisen ongelmapesässä tuli just tommonen ilmiö viime viikolla..... :mad:
     
  6. Stone

    Stone 3rd gear

    Itseäni tässä lainailen, kun selvisi vastaus ihan kantapään kautta, että EI VOI! (uffomiehiä ehkä lukuunottamatta)...ainakaan jos ei väkivalloin repisi laturin sisällä olevaa muovista välisenää palasina ulos ja näinollen jättämällä sen asennusvaiheessa pois. Harmillisen hankala laitos :mad:
     
  7. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Olen noita purkanut helvetin monta eikä yhdessäkään ollut hiilet vielä lähelläkään loppuaan vaan kaikista joko säädin tai tasasuuntaaja sökö. Ne muovitkin on helppo purkaa kun ottaa ne lukitustapit irti ekaksi. Enemmän hommaa on saada tasasuuntaaja irti kenttäkäämin langoista niin että sen saa ehjättyä.

    Mun omassa GeeÄmmässä on sellainen "vika" että volttimittari nousee pikkuhiljaa jostan 10v:n paikkeilta yli 13voltin vaikka laturi pukkaa heti täysillä.
     
  8. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Net Unipointin laturit voi kestää vuoden tai viis vuotta, muttei ne alkuperäisen veroisia liene. Mulla kun Delcoperäinen laturi eka kerran hiipui sinne 9V ja hetken päästä taasen pomppas takaisin sinne n. 13V niin tilasin uuden ja laitoin penkin eteen valmiiks. Ajelin vuoden verran ennenkuin se teki totaalilopsahduksen. Säilytin vanhan laturin, johon oltiin kerran laakerit vaihdettu (hiilien juotteluihin ei huoltomiääs ryhtynny, oli sopivasti vielä mittaa) ja vaihdoin uuden Unipointin tilalle. Se kesti just vuoden, mutta sain paikalliselta autosähkökorjaamolta takuuna uuden. Se kesti mulla yli vuoden ja ilmeisesti uusi auton omistajakaan ei ole sitä vaihtanut vielä.

    Delcon laturin vein Porin teksniikkaopistolle syynättäväksi, ilmoittivat että kenttäkäämi sieltä on poikki. Hyvän näköinen laturi vielä, mutten tiedä missä mahtaa nykyään majailla... :odroll:
     
  9. Stone

    Stone 3rd gear

    Toinen "harja" oli kulunut huomattavasti enemmän kuin toinen ja oli sorvannu siihen renkaaseensa myös uran, toinen oli kulumaton.
    Helppo? otinkin ne tapit irti, mutta olis se silti täytyny joko leikkaamalla kolot tai kolvilla sulattamalla juotokset kenttäkäämeistä irrottaa...onnistuuko se kolvaus enää takasinpäin ilman että mikään eriste ym sulaa poies? Tuli ostettua jo uus, eli nythän sitä vois vanhalla kokeilla (jos ei mitään muuta tekemistä millään keksi).
     
  10. Stone

    Stone 3rd gear

    Mikähän helffetti sielä edelleen virtsaa, nyt on uusi laturikin jo vaihettu ja silti täysi latausvirta on lähinnä tuurista kiinni! :mad: Ja jos latausjännite näyttää vain puolväliä, on muutkin sähkövehkeet kuin hidastetusta elokuvasta, hyvänä esimerkkinä pyyhkijät ja vilkut, taajuus putoaa suurinpiirtein puoleen! Välillä taas kaikki toimii ja jännite on likimain tapissa. Onko joku muu mitä vois käpistellä virtavehkeissä kuin tuo laturi?
     
  11. Joe Hunt

    Joe Hunt Gearhead

    Kunnollisten kaapeliliitosten lisäks vois tsekata virtalukon pohjan!
     
  12. capriceman

    capriceman Gearhead

    Mittaappa jännitehäviö väliltä: Akun plusnapa - Laturin Plusnapa, saa olla vain 0,3Vmax.

    Mittaa myös laturin maalinja: Akun Miinisnapa - Laturin Runko, saa olla vain 0,2Vmax.

    Jos enemmän niin laita paksumpaa johtoa ja tarkista liitosten kunto.

    Noi pitää sit mitata silleen et kone pyörii... :D
     
  13. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Täytyy kompata ylempää. Tein tossa valmiiksi konehuoneen uudelleen johdotuksen niiltä osin kun oli mielestäni tarpeen. Eli laturille uusi paksu johto suoraan akkuun. Akusta uusi lyhyt johto suoraan fusible linkeille eikä turhia kiertoja. Uusi kaapeli startille akulta. Uusi maa akulta runkoon, koriin ja moottoriin. Lisäksi yksi lisämaa siihen pisteeseen, missä on laturin korvakko ja jotain koneen maajohtoja imusarjan päällä.

    Lisäksi kasa muita sähköjä valoihin yms hommiin ja auton lisävarusteiden ruokintaan liittyen mutta ne tuskin vaikuttivat laturiin mitään.

    Ei ole kertaakaan sen jälkeen lataus ollut hukassa. Tuli voltti lisää jännitettäkin. Piti tehdä jo kesällä, mutta on ollut niin paljon muuta ettei oo "ehtiny" aiemmin. Onneksi ehti nyt. :p
     
  14. Stone

    Stone 3rd gear

    Nyt se simahti täysin, eli ei jaksanu antaa ees sen vertaa virtaa, että olis pysyny akussa jotain...eli kun akku tyhjeni, sammu konekin. Siis ton uuden laturin on oltava hajalla, en oikein osaa muutakaan päätellä.
    Eihän mikään kuorma voi käydä niin paljon laturin päälle, että se palaa ennen sulakkeita?

    Kiva just tämmönen tähän pyhien alle! :mad:
    ...noo enpä oikeestaan anna sen häiritä, Gud Jul vaan allihuuppa! :wink:
     
  15. virta

    virta 3rd gear

    Ihmeellisin homma mikä mulla on ollut oli Opel Omega(GM konserni),joka ei ladannut koska mittariston latausvalo polttimo oli palanut.
    No sain vielä Opel club Finlandin kavereilta vielä sellaisen tiedon että kyllä se silloinkin lataa jos kierrokset käy yli 3000rpm.
    Ja juuri noin homma oli,joskus tuli virtaa joskus ei ja vain palanut mittaristopolttimo oli syynä.Oispa ton 3000 rpm kikan tiennyt kun joskus jäin auton kanssa myös tienpäälle.
     
  16. jmarjamaa

    jmarjamaa 1st gear

    onkos laturin niin sanotussa "herätelangassa" jännitettä?
     
  17. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Siis laturinhan voi rikkoa mikä vain, pelkästään liiallisella virrankulutuksella eli esim. joku rele tms. rasittaa yli kapasiteettinsa järjestelmää...
     
  18. Stone

    Stone 3rd gear

    On se vaan ihme rempula tuo Keevy, kun illalla lataa mutta aamulla ei! :mad:
    Nyt kävi taas seuraavalla tavalla:
    Auto kävi kunnes akusta loppu virta, jäi siihen.
    Kaapeleilla käymään, jonka jälkeen heti täysi latausjännite, kaikki pelasi ok, myös akku täyttyi, koitin vielä kolme kertaa startata muutaman hetken odottelun jälkeen, ei ongelmia, täysi latausjännite joka kerta.
    Tänä aamuna töihin ja kuinka ollakkaan taas mittari näyttää matalia lukemia! :mad:
    (tämä kuvio muuten käyty läpi jo pari kertaa).
    Mitä voiko akku olla niin lannistunut, että tekee tällästä kiusaa? Laturi on siis uusi, sitä jo testipenkissäkin pyöriteltiin.
     
  19. buick8791

    buick8791 1st gear

    Vaihda akun kaapelit sekä akulta laturille menevä kaapeli.
     
  20. Jasse

    Jasse 1st gear

    Mulla oli just tommonen yks uus laturi gm:ään, sain vian selvitettyä sen verran pitkälle että johtui mulla pakkasesta. Laturi ei ladannut ikinä kylmänä, mutta lämmittyään latas kunnolla, ei muuta kun aamulla lämppäri töhöttämään kohti laturia ja toimi heti lähdöstä. Sitä kanssa testattiin penkissä ja ei siinä mitään vikaa sillon ollu, sit vaihdoin sen takuuseen ja sen jälkeen toimi kunnolla. Joten voi ne "uudetkin" olla paskoja jo valmiiksi.
     

Kerro tästä muillekin!