Chevyn ohjauskulmien säätö ongelma.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Läyskä, 19.5.2011.

  1. Läyskä

    Läyskä 1st gear

    Auto on S10 Blazer -98
    Ongelma alunperin oli se, että auto puolsi oikealle aika reilusti ja tarvetta kulmien säätöön oli. Molemmat alapallonivelet uusittu vuoden sisään.
    Kippo Vianorille ja säätämään. Kaveri sai kulmat vaivan kanssa liki oikeita arvoja ja sitte meni jännäksi... Kun kävi kääntämässä rattia (auto ei käynnissä) tarkastaakseen kompuutterilta säädöt niin rattipa ei pysynytkään suorassa vaan kääntyi itsekseen taas oikealle(suunnilleen samaan asentoon kuin ennen säätöä). Autoa ei ole kolaroitu (ainakaan mistään sitä ei huomaa.) Auto oli säätämisen aikana suorassa(tarkistettiin) Tilanne toistui aina kun säädöt oli saanut edes lähelle oikeaa.. Säätöjä ei millään saanut ihan kohdilleen. Jos joku osaa kertoa missä vika niin olokaa hyvä... Olikohan se nyt caster mikä muuttui aina takaisinpäin.
    Onko tuohon joku omanlaisensa erikoinen säätämiskeino vai mikä mättää?Ei osannu säätäjäkään sanoa missä syy voisi olla.. :eek: Lisäksi ohjaus tuntui jäykemmältä vasemmalle kuin oikealle.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos esim. caster säädön jälkeen menee takas edellisiin arvoihin, niin jotain
    on irti tai poikki. Tai sitten säädössä on käytetty jotain perin erikoista
    menetelmää. En tosin tunne S-sarjan rakennetta.
     
  3. Läyskä

    Läyskä 1st gear

    En hokannu kattoa palasiko ihan samoihin takasin, mutta jokatapauksessa ratti kääntyi itsestään takaisin oikealle vinoon.
    Sieltä se jannu ylätukivarren päästä aikansa muttereita pyöritteli.
    Mites onko noissa jotain shimmilevyjä mitä pitäis käyttää välissä tms? Jos toiselta puolelta uupuu levyt ja toisella ne on niin sittenhän em. tapahtuma on mahdollinen.(ehkä) kertokaa viisaammat.
    Säätö toimi ihan oikein mutta asentaja valitti, että palautuu aina hieman takaisin kun ottaa avaimen pois. Jonkinlaiset kartiotapit kai tuolla vissiin on, jotka aikaansaavat tukivarren liikkumisen. Korjausopuksesta ei selvinny muuta kuin kirjallinen selvitys toimenpiteen suorittamisesta ilman kuvia ja kehoituksella ottaa yhetyttä amatimieheen...
    Mikään ei vaikuttanut mitenkään oudon irtonaiselta ja auto on kuitenki päivittäin mulla ajossa niin kai oisin huomannu jo jotain erikoista jos joku on irti/poikki.
     
  4. Läyskä

    Läyskä 1st gear

    Noniin. Nyt on vaihdettu vänkärin puolelle vääntösauva (kulmien säätäjä arveli, että on kuoleentunut kun oli hänen mielestään keula niin alhaalla--> pohjaanlyöntikumin ja tukivarren väli n. 1.5 cm) Samalla vaihdoin yläpallon kun oli kumi rikki. Säädöt saatiin aurauksen ja casterin osalta aikalailla ok mutta camber piti säätää hieman vasemmalle, koska puoltaminen oikealle jatkui edelleen. Nyt ratti hieman vinossa vasemmalle auton kulkiessa suoraan. Auto puoltaa edelleen hieman oikealle (murto-osan edelliseen verrattuna) Osaakohan joku arvella, että mistäö pitäisi alkaa etsimään välyksiä yms. kun itellä loppuu jo järki tuon kanssa. Sen enempää ei asentajakaan osannut arvata mistä puoltaminen voisi johtua. Jos palstalla muita s10 blazerin omistajia niin paljonko teillä suunnilleen on tuon etupään pohjaanlyöntikumin ja tukivarren väli? Tietää että pitääkö alkaa hyppyyttää booreilla ylemmäs... :mad: Sylettää tuommoinen kulkine kun ei muka saa kulkemaan suoraan... Sen verran auttoi säätö, ettei ratti enää kääntynyt yksinään...
     
  5. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Castereita harvoin noissa säädellään, ne kun ei pitäisi muuttua saati onko sulla edes säätöjä niihin. Mutta Camberit pitää säätää shimmilevyillä. Ensin pitää säätää Camberit ja vasta tämän jälkeen aletaan säätämään kulmia. Tämä siksi koska cambbereita säätäessä kulmat muuttuu samalla. ELI vika voi olla säätäjässä...

    tai sitten cambereita ei olla säädetty oikein
     
  6. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Liekö tässä takapään säädöt miten kohdillaan? Puoltaminen tulee helposti takaa, esim. jäykkä perä voi olla jo GM:n tehtaalla asennettu vinoon. Säädöt yleensäkin aloitetaan ensin takapäästä ja sitten viilataan edestä. Jos takapään säädöt on perseellään joutuu kulkusuunnan korjaamiseksi etupäästä "hieman soveltamaan" jotta sen auton saa kulkemaan suunnilleen niin kuin pitää.
    Jäykkäperäisessä perän vinoon asentamisen huomaa helposti kun himmaa ratista kiihdytyksessä; puoltaa pahemmin vedon aikana kuin moottorijarrutuksessa / tasakaasulla. Kokemusta on.
    Tuossa vain jotain mietteitä... Blazerista en tiedä pashaakaan.
     
  7. jere.kroger

    jere.kroger 1st gear

    olisi helpommat lähtökohdat alkaa kertomaan ja arpomaan sinulle mistä puoltaminen johtuu jos ottaisit sen vianorilta saamasi kulmiensuuntaus dokumentin käteen ja kertoisit siitä ne arvot. mutta alkuun suosittelisin kokeilemaan vaihtaa etu ja takarenkaiden paikkaa, joskus pieni puoltaminen korjaantuu sillä jos ennen säätöä etupyörät on hassusti kulunut. tuo rairain kertomus nyt ei pidä kyllä paikkaansa, jos taka akseli on vinossa niin se ei vaikuta puoltamiseen kiihdyttäessä tai moottorijarrutuksessa, siellä on joku taka tuennan hela väljänä jos se sitä tekee. mikäli taka-akseli ei ole yli 3astta vinossa niin ei vaikuta ajettavuuteen millänlailla. uusissakin autoissa saattaa olla taka-akseli yli asteen vinossa.sillon jos siellä takapäässä on auraukset ihan päin mehtiä niin vaikutta ajettavuuteen, mutta vinous ei. jos se ei ala kulkemaan tuolla suuntausten ja arpomisten määrällä suoraan niin kannattaa viedä se auto johonkin OIKEAAN KORJAAMOON ammattimiehen säädettäväksi.
     
  8. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ei varmaan ole syy, mutta kannattaa tarkistaa. Joku oli täällä foorumilla oli ihmetellyt, kun auto puoltaa. Syy oli viallinen ohjaustehostin, joka pyrki kääntämään pyöriä. Se on helppo tarkistaa nostamalla etupää ilmaan ja käynnistää kone.
     
  9. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Parahin jere.kroger; Okei, taka-akseli "voi olla 3 astetta vinossa ja ei vaikuta ajettavuuteen millään lailla." En mene tuota allekirjoittamaan enkä kyllä kiistämäänkään, onneksi tuollaista laitetta en ole joutunut mittaamaan. Se kuuluisa "pointti" mulla oli kuitenkin se että pelkän etupään säädöillä ja arvoilla ei tee oikeen mitään. "Kulkusuunta tulee takapäästä" sanoi mulle joskus joku suuntaaja. Kaikki voi kuvitella tilanteen että kun taka-akseli laitetaan vinoon niin suoraan kulkemiseksi on rattia käännettävä (tai se kääntyy) siihen suuntaan minne taka-akseli on "kääntyneenä" ja auto kulkee tässä tilanteessa kuin ajokoira perse rinnalla, toki pikkasen korostetusti kerrottuna. Akselien massoilla ja vetopäällä on varmastikin oma merkityksensä missä mittakaavassa tämä tapahtuu.
    Kysyjän Blazerin ongelma oli kuitenkin jo viime keväänä joten ois tietty mielenkiintoista kuulla onko edistytty.
     
  10. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Yleensä ongelma takavetoisissa, jäykällä perällä, olevissa autoissa on se että tuon kulman säätö ei onnistu oikein millään helposti. Se kun jököttää siinä missä on, eri jos auto kolhittu niin pitää runko oikoa.

    Eli turha omastakin mielestä sitä alkaa ihmettelemään sen enempää. Helpois varmasti tuon tarkistamiseen on se että joku ajaa takana ja katsoo että kulkeeko se auto suoraan... Näkee meinaan aikas selkeesti jos auto kulkee kuin koira.

    Vai meinasiko joku muuttaa jousen keskinaulan paikkaa?? =) Tai tehdä uudet kiinnityspisteet jousen kannakkeille? =)

    Eli kyllä se tehtaalta on siinä kulmassa kun tahdotaan, ja etupäätä säädetään kulkemaan niin suoraan kun pystytään takapään kustannuksella. Ja todellakin jos perä aivan vinossa niin auto on kolaroitu.
    Erillisripusteiset autot on Aivan erijuttu!!

    Voi sitä vikaa kaukaakin hakea mutta luulen että ongelma löytyy etupään säädöistä tai juurikin simpukan keskityksestä! Eli olen oma kohtaisestikkin huomannut että tekee väärin jos säätää simpukka ohjauksellista autoa niin että koittaa saada pyöriä säätämällä ratin suoraan (jos siis paljonkin ratti vinossa) Ensin pitäisi katsoa tuo ratin keskipistekohdalleen ja sitten alkaa säätämään kulmia.
     

Kerro tästä muillekin!