Chrysler 2.2l turbo koneen virittäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja askel_vakaa, 17.1.2007.

  1. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    5 v. manuaali kestää joo, mutta kuulemma jos se leipoo niin siinä onkin sitten osien suhteen tänka på.
    Mutta erittäin hyvä että tästäkin motista on puhetta. 8 v. on huhujen mukaan kestävä aihio. Tämän koneen kanssahan vilkutetaan monelle V8-miehelle... www.Turbododge.com on hyvä lähde näille jutuille, samoin www.allpar.com.

    Terveisin, tyytyväinen T2-omistaja.
     
  2. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Motissahan ei ole muuta vikaa kuin se että turbokone käy kuumana ja vääränlaisen termarin kanssa kansipahvi voi palaa.

    Onneksi nääkin nostaa päätään harrasteautoina.
     
  3. Hiukan asian vierestä, mutta kysympä kuitenkin. ONko tietoa passaako saratogan tai le baronin kuskin puolen takajarrusatula heittämällä shelbyyn? Marmoritiskiltä hinta-arviot ovat luokkaa 200 - 300 €, mikä sylettää aika armottomasti. Saratogan varaosia varmaan olisi saatavana hiukan paremmin kuin daytonan.
     
  4. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Niitä takasatuloita on näihin mainitsemiisi kahta erilaista: umpilevylle ja isommalle jäähdytetylle levylle. Esim. mulla on tässä turbo Baronissa jäähdytetyt levyt ja siinä on sama satula takana kuin Daytonassa / Shelbyssä / Saratogassa jäähdytetyin levyin. Ainakin välijäähyllisessä 2.2 turbossa pitäis aina olla nuo isommat levyt.

    Mulla on hyllyssä uusi (tehtaan peruskunnostettu) vasen takasatula josta puuttuu liukutapit, liukutappien kumit sekä männän pölysuoja. Eli tarkemmin sisältää satulan lisäksi uuden männän, männän tiivisteen sekä ilmaruuvin. Laita privaa jos kiinnostaa. Muuten noita voi löytyä suht edukkaasti Rockautosta (siel oli joku tarjous kun itse ostin) vaikka rahtikulut voi olla kovatkin.
     
  5. En sitten uskaltanut Rockautosta tilata, kun jäi se tullimaksun pelko mieleen. No merkkiliikkeestä sain sitten osan nopeasti.

    Mutta koneen toimintaan liittyvä kysymys tuli vielä mieleen. Moottori käy hiukan epätasaisesti ja moottorijarrutuksella bensaa tuntuu rätisevän vielä pakosarjassa/putkessa. Onhan se rallimeininkiä, mutta bensaa tuntuu maistuvan luokkaa 16 litraa sataselle. Jotain on vissiin pielessä. Kone myös nosti lämpöjä hätäisesti heti ajon alussa, jonka jälkeen ne laski yhtäkkiä nopeasti eivätkä nousseet enää. Tuntui paranevan jäähdytinnesteiden vaihdolla ja ilmauksella. Mutta mitä mieltä olette, vastaako nuo oireet huonojen tulppien oireita vai onko jotain vakavampaa?

    Päivitys asiaan. Vaihdoin tulpat ja ongelma paheni. Nyt tyhjäkäynnillä kaasua painaessa kaasu "hirttää" hetkeksi eli kierrokset eivät laske välittömästi ja käynti edelleen epätasaista. Huonot tulppien johdot?
     
  6. Lisäksi kone vilkuttaa vikakoodia 45, ahtopaineen raja ylitetty. Edellinen omistaja on virittänyt pop-off-venttiilin, jossa on ruuvi, josta painetason maksimia voi säätää. Mutta tähän en ole koskenut ja oireet vaan paheni/alkoi tulppien vaihdon jälkeen. Apuva.
     
  7. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Jos ne ahdot nousee yli rajan, baut 15 PSI ->, niin tosiaan katkoo hetkeksi syötön ja/tai kipinän ja se tallentaa tuon vikakoodin. Alkuperäis setupissa ahtoja rajoitetaan alipainetoimisella kellolla joka avaa hukkaportin. Mulla kun oli sama ongelma että ahdot nousi yli rajan (lähtee muuten kivasti tuossa 15 PSI:n jälkeen...) niin vikana oli pas2 mennyt alipainelinja. Tuo alipanelinjaston uusinta on näihin lähes välttämätöntä jos ei ole jo tehty, ne alkuperäiset muoviletkut haurastuu poikki.

    Tuollaiset jälkiasenteiset pop-off venttiilit voi sitten tietty aiheuttaa omat ihmettelynsä.
     
  8. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Mulla on ollut pitkään sama putken satunnainen pauke moottorijarrutuksessa. Sytytysennakon olen säätänyt mutta ei auttanut. Kulutus kyllä on mulla ok eikä muita häiriöitä koneessa ole. Tosin ei tuosta sitten sen kummempaa ongelmaa ole tullut, kattikin on kestänyt. En tiedä, voisko olla että ruiskusuuttimet vähän vuotaa tms.
     
  9. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Niin paukkuu paroni täälläki moottorijarrutuksessa. Ei kait tuo ole haitannu. Race fiilistä vaan vähä lisää :D
     
  10. taata

    taata 3rd gear

    Samaa tehnyt täällä jo vuosia. Katin vaihdoin kertaalleen kun ei mennyt päästöistä läpi. Joku oli tyhjentänyt edellisen katin mutta silti meni ainakin pari kertaa leimasta ennen kuin pomppasi.
     
  11. mikniemi

    mikniemi 3rd gear

    Saihan tuohon vaihdettua 3bar mapin, niin pystyi ahtojakin nostamaan. :eek: Toki vaatii vähän muitakin muutoksia. 8)
    Yksi "vikaahan" tuossa alkuperäisessä softassa on, että rajoittaa ahtoja alakierroksilla ja ahtaa kunnolla vasta 3000-3500 nurkilla. :wc:

    Ja muutamia hyödyllisiä linkkejä :lol:
    http://www.turbododge.info/socket/
    http://www.neonsquirt.com/dcal120.zip
    http://www.turbododge.com/forums/f4/f21 ... cal-2.html
    https://sites.google.com/site/calsbyshelgame/home
     
  12. Jep jep, no ihan hyvä tietää ettei tuota rallipauketta ole tarkoituskaan saada pois. Enkä minä sillä, oikein tiukkaa tunnelmaahan se tuo :lol: Tuo 16 litran kulutus on vaan hiukan tiukkaa, varsinkin kun olen vielä aika rauhakseen ajellut. Ostin tuossa nyt Sonaxin polttoaineenpuhdistuslitkua ja kokeillaan sitä seuraavaksi. Kuulema virranjakajaa ei löydy Suomesta ainakaan marmoritiskin kautta. Pitänee katsella muualta. Jos sinne jatkais sitten seuraavaksi kokeilua, jos tuo kulutus pysyy edelleen samoissa. Tulpanjohdoissa oli normaalit vastukset.

    Tosiaan on tullut huomattua että alle 3000 kierroksen ei tapahdu juuri mitään ja sen jälkeen varomattomalla kaasun käytöllä suorastaan ryntää. Pitänee jossain vaiheessa kokeilla kulkuja vertailussa nykyaikaiseen 2.0 TFSI:n. Tuntuu että tuo kyllä lähtee hetkellisesti jopa vihaisemmin, kun taas nykyturboissa voima tulee huomattavasti tasaisemmin.

    Minkälaisia kulutuksia ihmisillä on ollut tällä konetyypillä? Mikä on normaalin rajoissa perusajolla?
     
  13. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Mulla oli kans paronissa aluksi ropleemana ettei sillä oikein ollu menohaluja 4000rpm jälkeen. Vaihtelin sitte ihan kaikki syttyosat, bensansuotimen ja syttyn laitoin kans kohilleen niin johan alko kulkemaan. Tuo syttyennakko oli jossain 6-7 asteen paikkeilla ni laittelin sen joko 10 asteeseen vai olikohan 12 asteeseen.

    Kulutus on ollu alusta asti melkoisen vaatimaton.. matkassa menee johonki 7-7.5 L/100km väliin ja pelkässä kaupungissa jotain 9-9.5 L/100km paikkeille. Ajotyyli on rajoitusten mukaan ajelua ennakoiden.. :)

    Kovasti ens kesää oottelen että pääsee taas paronin rattiin. Tämä kesä meni buickin ratissa mukavasti.

    Rockautosta oon ite tilannu kaikki osat. Aluksi kyselin uspartsilta yms vauhtipuljuista osahintoja ja vertailin että kannattaako itellä tuoda. Kyllä se vaan niin on että suomessa maksaa kaikki aivan v*tusti liikaa.
    Kavereitten kans tilailtu rockautosta yhessä ni saatu noita rahteja aika hyvin alas.
     
  14. taata

    taata 3rd gear

    Kyllä toi alle kympin satasella pitäis kuluttaa, on oikeasti tosi pieniruokainen.
     
  15. No onneksi ei ollut tuo virranjakajan kansi ja pyörijä kuin 18 € yhteensä tuossa lähiliikkeessä. Jospa se sillä paranis. Johdot olisi ollut 24 €.
     
  16. Nyt on kansi ja pyörijät vaihdettu. Koeajolenkillä huomasin täyskaasulla kiihdyttäessä että ahdot nousevat alkuperäismittarin mukaan tappiin ja samalla kone yskäsi täysin vedottomaksi. Liekö Turbosmartin pop-off niin tiukalla, että paine nousee yli raja-arvon ja map katkaisee syötön. Kokemuksia kellään? Mitenkähän tuo turbosmartin säätö, onko ruuvi minimiin käännetty 0 psi vai jotain muuta?

    Kerääkö muilla muuten autoon kosteutta? Auto on aina sisältä aivan huurussa. Lieköhän jossain tiivisteen välissä reikä josta tulee kosteutta sisään. Tai kertyykö kosteus sisään jos pohjassa on reikä?
     
  17. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Mulla tekee tuommosen nykäisyn silloin jos bensa on niin vähänä että palaa se "low fuel"- valo. Vissiin hörppää p-pumppu tyhjää tai jotain.

    Tuohon huurtumiseen sen verta että kokeiles vänkärin lattiamattoa että onko märkä. Jos vaikka lämppärinkenno vuotais..
     
  18. Löytyi konehuoneesta yksi kokonaan irti oleva letku, eikä mitään havaintoa mikä letkun funktio on. Kuskin kohdalla konehuoneen ja ohjaamon välisessä seinässä on musta pyöreä 20 cm halkaisijaltaan oleva kartiomainen systeemi. Tässä on keskellä joku läpivienti, josta lähtee kaksi letkua. Toinen näistäl letkuista, joka menee välijäähdyttimen edessä olevalle möykylle, josta puolestaan menee kaasuvaijeri koneelle, oli siis irti.

    Tuossa nykäisyn yhteydessä tankki oli lähes täysi.
     

Kerro tästä muillekin!