Chrysler 300C tuntijat, vinkkejä hankintaan?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja _Dexi, 19.8.2009.

  1. _Dexi

    _Dexi 1st gear

    Terve,

    tässä on nyt ollut paatuneella saksalaisautojen ystävällä sellasia tutinoita, että Chrysler 300C voisi tulla alle seuraavaksi autoksi ja hankinta hyvinkin ajankohtainen kun edellinen kärry meni kaupan hiljattain.


    Kysymys kuuluukin,
    mitä konetta tässä kannattais tiirata - jos diisseliä ei sopivaa satu, niin onko esim. 3.5L V6 vai Hemi viisaampi valinta, noin jälleenmyyntiarvon, myynnin helppouden, tekniikan, kestävyyden ym. osalta miettien? Ensi vuoden alussa tulee päästöverot, mahtaakohan olla julmakin lasku Hemillä verrattuna v6een?

    Minkälainen hinta on "fiksu hinta" esim. V6 koneisesta tai Hemistä nykymarkkinoilla ettei tule autoliikkeen juksaamaksi?



    Tuossa markkinoita tiiraillut, ja mm. yhtä hopeista Hemiä (49tkm ajettu) sedania kävin Veholla Olarissa ajamassa, huutavat hintaa 29,5k. Mihinkään ei tuo panssarivaunu sillä motilla liiku, mutta kasi on aina fiilikseltään kiva moottori. :) Autokeskuksella taasen raisiossa valkoinen 3.5L V6 hintaa 25,5k muistaakseni, miinuksena kangassisusta joka pitäisi kyllä vaihtaa / päällystää.

    CRD olisi kaikkein mieluisin, mutta perkule kun tuppaavat olemaan vielä hinnoissa, vähemmän ajetut vajaata 40k Suomessa, saksasta saa noin 30k mutta ei ole sieltäkään oikein sopivaa sattunut silmään ja aina vähän jännittää se takuun puute, käytetyssä on liikkeestä sentään se 3 vai oliko 6kk jonkinlainen takuu - netissä kun tuntuu lukevan aikamoisia määriä vikoja näissä autoissa? Ja käsittämättömän laatuisia sellaisia, voimansiirron laakerointeja, raidetankoja ym. jopa lähes uusissa autoissa. :eek:


    p.s. Onko muuten ihan normaalia että tuota vehon hemiä ajellessani, ilmastointia kun painoi niin sen merkkivalo napissa vain välähti ja lähti sitten pois. Kylmää sieltä kuitenkin puhalsi mutta....? Pistin myös merkille jonkin pienen kolauksen keulasta kun kanttarien yli ajoi, ettei vaan juurikin raidetangot... :)
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Riippuu säätimien asennosta.
    Jos nupit on "AUTO" asennossa, niin kone tuumaa, että v..tuuks näpläät, tää on automatiikalla ja "mä päätän" millon AC:ta tarvitaan.

    Eli ilmastoinnin merkkivalo jää päälle vain muissa, kuin "AUTO" asennoissa.
     
  3. V8-Tipu

    V8-Tipu 1st gear

    "Panssarivaunu" painaa n. 1800kg.

    5.7 Hemissä on 340hv ja 525Nm.
    lupaavat lukemiksi:
    Kiihtyvyys 0-100 6,4
    Huippunopeus 250

    SRT8 6.1 Hemi tuottaa tuollaiset 431hv ja köykäiset 571Nm.
    Nollasta sataan viidessä sekunnissa.
    Huippunopeus elekronisesti rajoitettu 265 km/h.
    :-?
    Äkkiseltään katottuna jos auto on kunnossa niin ei se mikään hidas ole :eek:

    Tietysti kaikki on suhteellista... 8)
     
  4. Muki

    Muki Gearhead

    Mulla on tähän mennessä hajonnut vain niitä saksalaisia osia tosta kolmesatasesta. Olen joku 30-40 donaa sillä ajanut, ja jos pitäis autoa vaihtaa niin toiseen samanlaiseen kiitos. CRD 2006.

    Mutta jos ei se hemilläkään riittämiin kulje, niin miten sitten CRD:llä. Ylipäätään auto on mielestäni korostetusti sellainen, että ei sillä oikein ole mieltä kauheasti kaahata. Se kun on vähän helkutin mukava matka-auto, jota oikein ilokseen ajaa leppoisasti. Ehkä vähän herrasmiestäkin leikkien. Kyllä sillä traktorin ohi pääsee, maantie-sellaisenkin, jos oikein tarve tulee.

    Noin puoliasiallisesti otettuna, saa kyllä varautua siihen että jotkut jutut pajalla voi tulla hintaviksi. Tämä tuskin yllättää. Yksilön huoltohistoria vois olla hyvä tsekata, että on niin kuin edes yritetty pitää jotain rotia, ja isot pojat on vihjanneet että yli 18" pyörillä olis vähän rauhaton tiellä. CRD'ss on ainaskin noi 18 inchiset, ja se sentäs osaa mennä suoraan, mitä ei hankinnan aikoihin vertailussa olleista aidoista sakemanneista oikein voinut kiitellä. Kokeilin uutta E-sarjaakin, mutta en oikein pitänyt, kun en näistä niin ymmärrä.

    Mie ku ajan paljon, tahon jotta menee pirssi suoraan.
     
  5. V8-Tipu

    V8-Tipu 1st gear

    3.0 CRD
    218hv ja 510Nm.
    Kiihtyvyys: 7,6 sekuntia.
    Huippunopeus: 230 km/t.

    Pakko sanoa: Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa :lol: 8)
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    Vähän sama tilanne kun Muki:lla.
    Vaihdoin loppiaisen jälkeen (tänävuonna) 2004 PT CRD:n -> 2006 300C CRD:hen (farmari).
    Kolme satasessa oli hankittaessa 71tkm ja nyt taitaa olla jo 103tkm. mitään oikeita vikoja ei ole ilmennyt ja hankintaan olen ollut tyytyväinen, varsinkin kun minullakin noita kilsoja tulee töisä ja vapaa-aikana.
    Jos moittia pitää, niin:
    -Rengas melua takana (muuten niin hiljainen auto)
    -Tavaratilan pohja ei kestä oikein kuormaa, kaikenlaisia muovi kötöstyksiä levyn alla
    -tuuletus suuttimia edellinen omistaja oli saanut rikottua
    -A-pilarit paksut, sivupeilien kanssa rajoittaa tehokkaasti näkymiä
    -Osa sisustan muoviosista heikkoja tai heikon oloisia.
     
  7. Muki

    Muki Gearhead

    Mullahan on Hai sedani, ku oon niin konservatiivinen. Mut joo taitaa olla et farkuissa on aina jonkin verran rengasääntä. Pyöränlaakeri oli edestä oikealta sippi ja se kyllä nosti melutasoa, mut nyt on taas hiljaista. Poislukien mitä nyt tulee musiikkia kuunneltua, melko kelpo soitin on.

    Mä kun olen ehtinyt nähdä väljääkin keulaa, niin sanoisin et jotain vikaa on, jos tommoinen ei mene kuin juna. Eli sellaista hortoilua ei tarvii kyllä yhtään katella tiellä, jos on paikat kunnossa. Tosta meni puslaa niveltä pyöränlaakerii tukivartta, mut sill onkin ajettu paljon, ja nää tiet on täällä päin yhtä silkkaa reikää mihin tollainen painava keula ottaa ikävästi. Kotitiekin on semmoinen pommikuopilla koristettu.
     
  8. jusi99

    jusi99 Gearhead

    Auton "Mukille" myyneenä, ja kyseisellä yksilöllä aika paljon itsekin ajaneena
    voi vaan todeta että kilometrit tekee vaan hyvää kyseiselle mallille.
    Uutena autot on ehkä aavistuksen "kovia" ajoltaan.
    Kaikkia malleja ajaneena mielipide moottorista on niin henkilökohtainen ettei siinä voi ottaa huomioon muiden mielipiteitä.
    Oman kokemuksen perusteella valinta kohdistuisi CDR kattilaan.
    2,7 riittää rauhalliseen ja mukavaan matkantekoon.
    3,5 erot 2,7.kaan lähinnä ohituskiihtyvyyden paraneminen ja suurimmassa osassa autoja oleva nahkasisustus.
    5,7 hemi ihan asiallinen kattila jos lompakko kestää kulutuksen.
    6,1 SRT lystiä koko rahalla tämän vaihtoehdon valitsijalle kulutus ei voi olla
    kriteeri valittaessa moottoria. SRT.n muista poikkeavat jarrut on erittän miellyttävät / pysähtyy.
     
  9. pötkö

    pötkö Gearhead

    Kyllä tuon CRD saa kulkemaan kanssa suht rivakasti.Noin 200€ investoinilla saa noin 50heppaa ja 100nm lisää. Täll saa auton kulkee varttimailin 14,7s 146kmh loppunopeudella.
    Silti kulutus naurettavaa auton kokoon nähden.
     
  10. Zandmann

    Zandmann Gearhead

    Eikä vieläkään näin. Ei ole takuuta jos ei tehtaan takuu ole voimassa tai erikseen sille anneta vaihtoautotakuuta. Puhutaan mieluummin vastuusta. Ja tuohon ei ole AKL:n eikä Kuluttajaviraston puolesta mitään selkeää ohjeistusta - vielä.
     
  11. _Dexi

    _Dexi 1st gear

    Ymmärsitte väärin kenties, mainitsin siis vain että eipä tuo tykki ollut hemillä kun joissain lehdissä ym. sitä on siihen tyyliin aikanaan hypetetty, mutta kasi on kyllä poikaa.

    Autohan on siis juurikin selainen maantiesohva, jolla ei missään nimessä kuulu kaahata, eikä se kuulu millekään mutkaisemmalle tielle liioin. Tämä lyhyen koeajon aikana tuli hyvin selväksi verraten mm. saksalaisiin veljeksiinsä. Tosin, vertaan hieman hassusti autoa omassa mielessäni 5 bemariin (E39, E60 jne) joka sinänsä on pienempi autokin joka vaikutta asiaan, onhan Chrysleri enempi 7 bemarin kokoluokkaa monessa mielessä.

    Hemi olisi varsin lungi kone tuohon, mutta ilmeisen janoinen se on kun itsekin ajelen paljon pätkäajoa ja taajama-ajoa myös.

    Diisseli se ennenkaikkea kiinnostaisi, kun sanovat että pitää myös arvonsa selvästi parhaiten.


    Mutta jos valinta tulee välille 3.5L V6 vs. Hemi, niin onko tekniikan kestävyydessä tai auton jälleenmyyntiarvossa / jälleenmyynnin helppoudessa jotain olennaista eroa, kun en mallia niin hyvin tunne?

    Onko esim. 3.5litranen jossain mielessä hyljeksitty motti, vai onko se kenties Hemi kun päästömaksutkin ensi vuonna tulevat?
     
  12. _Dexi

    _Dexi 1st gear

    Hmm..? Olen noin 6-7 autoa ostanut käytettynä autoliikkeestä, ja muutamasta on jotain hajonnutkin, yhdestä bemarin M5.sta meni tuhansien eurojen arvoinen järjestelmä konehuoneesta pimeäksi - ja autoliike tämän maksoi?

    Viime kesänä ostettiin pieneltä jobbarilta ihan parin tonnin ritsa tyttöystävän kärryksi ja siitä levisi vetoakseli hetken päästä, soitto liikkeeseen ja takuu korvasi.

    Olen tämän pohjalta antanut itseni ymmärtää että 3 tai 6kk en muista kumpi, olisi aina se takuu käytetyssäkin jos autoliike sen myy - mutta autoliike voi vaatia että asiakas maksaa 50% kuluista - omissa tapauksissani autoliike on aina korvannut täysin.
     
  13. _Dexi

    _Dexi 1st gear

    Lähinnä mietityttää tämän oston kanssa se, että työnnänkö ylipäätään lusikkani pilaantuneeseen soppaan jos 300C.een ostan taloon, kun hieman kauhulla olen lukenut näitä omistajien omia tekstejä miten jopa alle 30-50tkm ajetuista autoista on hajonnut käsittämättömiä palikoita laturista jäähdyttimeen, ja raidetangot ym. ilmeisen yleisiä. Kuulostaa erikoiselat, koska normaalisti tällaisia murheita tulee aikaisintaan 200tkm kohdilla, jopa halvemman luokan kärryissä.

    Mutta kärry on hieno ja tekisi mieli sellainen ostaa silti :lol:


    Oliko näin että disukassa on aina 5 vaihteinen automaatti ja hemissä, ja 3.5L V6 on vanhempi nelipykäläinen?
     
  14. Muki

    Muki Gearhead

    Taisi viime vuonna tulla 70 tuhatta kilometriä. Näihin mahtuu toki mutkaisiakin teitä, osan niistä E-sarjan mersulla ja loput Chryslerilla. Aavistuksen vieroksun niin jyrkkää tulkintaa, että "ei asiaa mutkaisille teille".

    Koeajoin muuten 530 BMW-lekan juuri ennen tuota kolmesatasta. Olen samaa mieltä, että vertailu on ehkä hieman onnahteleva. Mutta seitsensatasta en ole ajellut, joten siitä en tiedä.

    Samaten maantiesohvan käsitteeseen puuttuisin sikäli, että Town Car tai Crown Victoria edustaa sellaista ja omaan makuuni 300C on jopa hieman liian Günther-alustainen. (Tosin sitä se on todellisuudessakin).

    Ei tämä niin vakava asia ole, minulla on tapana toisinaan kirjoittaa värikkäästi. Jälleenmyyntiarvon sijaan painottaisin sitä sopivaa CRD:tä kun vastaan tulee...mutta pitää varautua siihen, että naapurin avensis-miehen huumorintaju saattaa olla koetuksella. Ovatten (jos kohta ei oikea naapuri) tulkinneet parikymppiä kalliimmaksi, ja sitä itkun ja porun määrää kun totuus valkenee. Sillä kyllähän tuollainen parivuotias CRD on aika rutkasti vaunua käytettyyn valuuttaan nähden.

    Ei sillä väliä millä ajaa, vaan kenen kanssa.
     
  15. Muki

    Muki Gearhead

    jusi99 jos ehtii, varmaan voi valaista näistä vaihteistoasioista. Häntä kannattaapi kuunnella (tarkemmin siis lukea). Mutta ainakin tossa taitaa olla viis vaihtoehtoista välitystä. Hienosti toimii toosa.

    Ajelen silleen että aika lailla se on nopeudesta riippumatta 1200-1500 rpm. Voi sitä vetkuttaa manuaalisestikin, mutta se on kanssa jotenkin rahvaanomaista.

    Minulla on ollut aika lailla erilaisia autoja, uusia vanhoja siltä väliltä. On niistä kaikista kyllä paukkunut, paitsi Sorsa Octaviasta, joka ei sitten muuten ollut niin eroottinen. MB oli ylivoimaisesti pahin, mutta sillä olikin jo muistaakseni 300tkm takana ja ikääkin kahdeksan vuotta. No siihen kyllästyin aika pahasti, kun milloin se kävi vikatilassa, milloin putosi sivulasi oven sisään, milloin oli taas joku muu asia PMS:n kourissa. Onhan tämä uudempi ja vaikka MB:n komponentteja paljon, niin letkeästi on mennyt.

    Taannoin oli Chrysler pajalla. Ajelin siinä sitten uudennahkealla lainavaunulla. Lupasin pyhästi itselleni, että jatkossa pidän suuni kiinni Chryslerin osamaksusta.

    CRD on muuten lämmin talvipeli eikä kaipaa mitään ylimääräisiä tohottimia. Ja silti kulkee käsittämättömän vähällä.
     
  16. Zandmann

    Zandmann Gearhead

    YHÄ: Autoliikkeellä ei ole velvoitetta "takuuseen". Takuu on täysin toinen juttu kuin vastuu virheellisestä tuotteesta. Vai ajattelitko että n. 500tkm rullatusta laitteesta kun kattila pajahtaa, se meneekin automaattisesti tähän takuuseen josta niin kovasti veuhkaat. Ehei, ei se ihan noin ole.
    Käytännössä tuo vastuu tarkoittaa voimalinjaa, yleisen käytännön mukaan. Tosin, usein käytetään klausuulia: Vastuu koskee vikaa joka ei ole ollut nähtävillä/koettavissa kaupanteon hetkellä ja joka on yllättävä. Jos autoon tulee vika jota ei voida olettaa olevan auton vuosimalliin, merkkiin, malliin, yleiskuntoon ja ajokilometreihin katsoen - asiaa katsotaan toisin.

    Myöskään tuolla vastuulla ei ole selkeää aika tahi kilometrirajaa. Nuo jokainen ovat tapauskohtaisia.

    Takuu on todellakin ihan toinen juttu kuin virhevastuu. Soitapa kuluttajaneuvojalle ja utele, aikasi kuluksi.

    Ja nämä kommentit ovat omiani eivätkä edusta minkään järjestön, yrityksen tahi tahon mielipiteitä.

    edit: Lukemista, kohta 11.
     
  17. _Dexi

    _Dexi 1st gear

    Ok, hyvä tietää jatkossa. Onnekseni ilmeisesti lukuisat "takuutapaukset" ovat sattuneet vaan epätavallisen rehteihin autofirmoihin, kun eivät ole sen kummempia kyselleet. Rikkoutumiset ovat olleet juurikin jonkin vetoakselin, vaihteiston tai moottorin rikkoutumisia joita nuo käsittääkseni "parhaiten" lähtee korvaamaankin.

    Toki jos joku sähkölaite tms. hajoaa niin uskon että ei siinä autoliikettä kiinnosta.
     
  18. lumitus

    lumitus 1st gear

    Itsellä on nyt kiikarissa vaihtoehtoina A6 2,4 V6 motilla tai sitten tämä 300C HEMIllä. Tuo HEMI on vielä kokonaan ajamatta ja ensi viikolla pitäisi tutustua siihenkin tarkemmin ja näin kasimiehenä tuo kiinnostaa kyllä jonniinverran :)

    Veholla näyttäs nettiautossa olevan kaksikin HEMIä myynnissä alle 30ke hintaan ja tosi vähän ajettuja. Tässä threadissa puhuttuja ongelmia 300C paukkuvista osista en kyllä oikein muualta löytänyt? Onko nämä raidetanko-ongelmat sun muut maanantaikappaleen juttuja vai mistä on kyse?

    t: tuleva HEMIttäjä
     
  19. BlackVan

    BlackVan 3rd gear

    Itse ebay:stä kuolanannu tota samaa autoa mutta DODGE MAGNUMINA.....
    Ei pahan hintasia. Onko Suomessa yhtään???
    Jos vaikka tuottais?? 8)

    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/24-rims- ... 06.c0.m245

    Toi näyttäs olevan siinä 13000€ lähdössä...... + tietty verot ym.
     
  20. lumitus

    lumitus 1st gear

    Poikamaista hätäilyä noiden tietojen suhteen itsellä, löytyhän sitä tietoa kivasti tältäkin foorumilta kun osasi etsiä.

    Pitääpä ensi viikolla käydä koeajaan tuo HEMItys... Kuumehhan siitä iskee kyl salettiin :D
     

Kerro tästä muillekin!