Chrysler 300M 3,5i V6 jakohihna...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja braze, 23.1.2009.

  1. braze

    braze 1st gear

    Tuore 300M:n vm-99 omistaja ilmoittautuu. :)

    ja heti kysymyksiä; mikä mahtaa olla tuon kolmesatkun jakohihnan vaihtoväli? onko se arvokasta puuhaa merkkihuollossa? entäpä jos itse vaihtaa, onko hankalaa/vaatiiko jotain erikoista?

    Mistä päin yleensäkin kannattaa varaosia tulevaisuudessa tuohon kysellä, US-partsilta? vai onko joku muu hyvä paikka josta osia sopivalla hinnalla löytää (jos tuohon mitään osia sopivaan hintaan edes on mahdollista saada)?
     
  2. olssi81

    olssi81 Gearhead

    Jenkit ilmottaa vaihtoväliksi 90 000mailia. Mutta jos vedetään paljon kärryä, liikutaan pölyisissä olosuhteissa, pitkiä aikoja tyhjäkäyntiä tai hidasta ajoa, ajetaan alle -0c olosuhteissa, kaupunkiliikennettä yli +32c tai mäkisissä olosuhteissa. niin vaihtoväli 60 000mailia
    Se mitä suomen maahantuoja ilmoittaa niin ei ole tietoa.

    Itse oon tilannut osia rockautosta. On ehdottomasti halvin paikka.
    Mutta joskus kiire tapauksissa US-partsilta tai sen jälleenmyyjältä.
    Merkkiliikkeestä ei kannata edes kysyä.
    Itse kysyin joskus raidetangon ulkopäätä autokeskukselta ja hinta oli saman verran kuin olisi rockautosta tilannut kaikki radetangon päät sisältäen postikulut...
     
  3. braze

    braze 1st gear

    jos itse tilaan tuolta rockauto:sta osat niin onko tuo sitten miten paha vaihtaa itse? tai tietääkö joku turun seudulta sopivaa korjaamoa tekemään tuon työn sopivan edukkaasti. Voin kyllä kuvitella että AK:lla maksaa varmaan osat ja työ hunajaa...
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    Tua... Olssi, miten se kärryn veto vaikuttaa jakohihnaan? :eek:

    Mulla on tässä tuommoisen service manual ja se kyllä väittää hihnan vaihtoväliksi 100000 mailia. Eipä sikäli, tuskin siitä mitään haittaakaan on sitä vaihtaa aiemmin...

    Ja mitä tulee osiin, niin us-parts on teikäläistä aika lähellä jos kerran turussa olet. Jotain on tilattu myös racersplacelta ja sen hinta meni aika yksiin, että olis itte tilannut rockautosta ja maksellut postit ja tullit.

    En oo hihnaa vaihtanut itte, mutta ei siellä liikaa tilaa kyllä ole. Ohjeista jos kattoo, niin käytännössä ensin puretaan aika lailla roinaa veke syyläreitä myöten ja sitten pääsee tekeen hommiakin. Ohjeet löytyy kyllä, jos haluat itte taistella sen kanssa ;-)
     
  5. virta

    virta Gearhead


    No siellä Pansiossa valmetinkadun suunnassa jenkkiautoja korjataan..
     
  6. olssi81

    olssi81 Gearhead

    Kai ameriikan joe on todennyt että se rasittaa konetta niin paljon.. :lol:
    Taitaa olla suomen kärryillä ja ameriikan kärryillä vähän paino/koko eroa..

    Oli pakko kaivaa auton huoltokirja esille ja näköjään suomessa on vaihtoväli 168 000km...

    Se konehuone on tosiaan aika ahdas. Mut ihan perinteistä tekniikkaa se oikeesti on..
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    Niin se kait sitten rasittaa :rotfl: Ehkä mä en ymmärrä moottoreista tarpeeksi, mutta ihmetys on kyllä suuri että mistä se hihna tietää että onko kärry perässä :eek: Olekko varma, ettei toi oo laatikkoöölin vaihtoväli?
     
  8. BUMBA

    BUMBA Gearhead

    Vaihtoväli 168000km tai 5 vuotta, itsellä sama auto ja juuri vaihdettu hihna. Osat noin 300 US Partsista, hihnan vaihto onnistuu myös itse, ei tartte irrottaa syyläriä. Alasiimapyörä/dampperin irrotus ainoa hieman hankalampi irroittaa, aikaa koko operaatioon meni n. 1h. Kaveri on tehnyt noihin 300:siin useamman ja työn hinta 80e.
     
  9. olssi81

    olssi81 Gearhead

    http://www.elisanet.fi/~z607882/auto/chilton.jpg

    http://www.elisanet.fi/~z607882/auto/aroyhtyma.jpg
     
  10. braze

    braze 1st gear

    kiitos vastauksista, taidan US-Partsilta sit vaan käydä tarpeelliset setit hakemassa. Oma pirssi on n.5vuotta sitten joku roijannu saksasta suomeen ja vaikka melkoisen luotettavan oloiset paperit auton mukana kulkee niin silti aina epäilee km-lukeman paikkaansa pitävyyttä (139tkm). Suomessa on paljon kaikkea laiteltu kyllä AK:ssa edellisen omistajan toimesta, mutta en löytänyt kuittia jakohihnan vaihdosta, ehkä juurikin siksi että vaihtokilsoihin kerta on vielä matkaa.

    Pitäneekin tulla tänne huhuilemaan lisää kun jotain vastaan tulee, täällä ilmeisesti pyörii noista 300M:stä enemmänkin tietäviä? Itse tulee tullu tuhdattua enemm'n japsien parissa ja nyt eka jenkki persiin alla :)
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

  12. olssi81

    olssi81 Gearhead

  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    Muuten kyllä, mutta kun mä möin omani veke tässä reilu kuukausi takaperin. :( Tarttin vähän isompaa ja järeempää veturia... Mutta otetaan vaan kisaa. Vaikka juoksemalla ravinteliin varikolta :rotfl:
     
  14. braze

    braze 1st gear

    mikä paikka tuolla pansiossa sitten on?
     
  15. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    Mahtaako moottorin käyntinopeudessa olla mitään eroa jos ajetaan D:llä tai isolla lukkovaihteella kärry perässä? Ei ole kyllä henk.koht. kokemusta 300sesta mutt noin niin kuin yleisesti jos on iso mälli päällä niin moni ajaa lukkovaihteella säästääkseen laatikkoa...
     
  16. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Ei se turbiini lukkiudu, jos on enemmän kuormitusta.
     
  17. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    eli siis kierroksia on aina enemmän riippumatta sifterin asennosta...voi se vähän vaikuttaa hihnan käyttöikään.
     
  18. GM-Cruiser

    GM-Cruiser 1st gear

    Voi ..kele!!
    Sun kaveri on aika Guru, jos tosiaan teki homman tunnissa. Itse käytin hommaan pari iltaa ja suurin osa ajasta meni juuri syylärin (ja kaikenmaailman rojujen) irroitukseen. Dampperin ulosveto ei ollut ongelma, kun syyläri ei ollut edessä, mutta sisäänpainoon tarvi tehdä lisätyökaluja, kun vasara ei mielestäni ole oikea työkalu tähän hommaan.

    Itse jakohihnan vaihto ko. kikkareessa oli helpoimpia mitä on vastaan tullut ... hyvät merkit ja todella hyvä kiristinsysteemi.

    Osat tilasin RockAutosta ja Fedex hoiti ne 3:ssa päivässä työmaalle.
     
  19. BUMBA

    BUMBA Gearhead

    Aika guru on joo.. hommat hoituu kun tietää mitä tekee, ja aikaa ei tosiaankaan mennyt kuin tunti, kaveri tekee muitakin jakopään hommia auto kuin auto.
     
  20. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ensimmäiseksi,en ole ikinä tuohon koneeseen itse vaihtanut hihnaa mutta voisin kuvitella että tilan puutteen vuoksi siihen saattaa mennä joku tovi.Järjellä kun asiaa ajatellaan niin vaihto voi tosiaankin olla helposti tehty hyvillä työkaluilla.Tilaa on purkaa vermeet ilman koko keulan hajottamista,homma tarvii oikeat laitteet.Jollei niiitä ole niin joutuu tosiaan purkamaan koko keulan jolloin kaikkeen pääsee käsiksi työkalulla millä tahansa,silloin pari iltaa ei ole yhtää liioiteltua.
     

Kerro tästä muillekin!