Chrysler 41TE toiminta auton lämmetessä

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja VilleMatti, 15.4.2017.

  1. VilleMatti

    VilleMatti 1st gear

    Terve,

    Auto on vuoden 2002 Chrysler Sebring 2.0 41TE autostick -laatikolla. Mietityttää 1-2 vaihdon ajoittainen nypäisy

    - Kun autolla lähtee kylmiltään aamulla liikkeelle, 1-2 vaihto on huomaamaton ja pehmeä.

    - Kun auto alkaa lämmetä ja lämpömittari hieman nousta, tulee 1-2 vaihtoon pieni nykäys. Kaikki muut vaihteet vaihtuvat edelleen pehmeästi

    - Kun auto on lämmennyt kokonaan ja lämpömittarikin näyttää normaalia käyttölämpötilaa, muuttuu 1-2 vaihtokin taas pehmeäksi ja huomaamattomaksi.

    Mites muilla chrysleristeilla, joilla on sama automaattilaatikko kulkineessaan? Kuuluuko asiaan, että tomaatti toimii vähän kulmikkaammin auton vasta lämmetessä? Ehkä huolehdin turhia, mutta kun tuo lämpimänä vaihtaa niin hienosti, niin pienemmätkin nykäykset alkavat häiritä.

    ATF+4 öljyt ja suodatin on vaihdettu noin parituhatta kilometriä sitten.

    41TE on oppiva laatikko ja siinä on kuulemma useampia vaihto-ohjelmia, joiden valintaan vaikuttaa auton lämpötila. Ehkä tuollakin on vaikutusta vaihtonykäysten esiintymiseen?

    Onko 2002 vuosimallin jälkeen laatikolle tullut ohjelmistopäivityksiä? Päivittäminen taitaa onnistua vain merkkiliikkeessä?
     
  2. sectoid

    sectoid Gearhead

    Heitän arvauksen hatusta. Eli onko öljymäärä oikea? Jos on liikaa öljyä, niin öljy alkaa vaahtoamaan, ja sen sekaan tulee kuplia. Itselläni Stratuksen laatikko alkoi käyttäytyä omituisesti kuumana kesäpäivänä kaupunkiajossa, mutta maantieajossa toimi normaalisti. Otin osan öljystä pois, ja nyt tuntuu toimivan toistaiseksi normaalisti.
     
  3. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Kymmenisen vuotta ajanut kyseisen lootan kiskomaa pulkkaa. Nykäykset on tullut lähinnä silloin kun on jarruttanut voimakkaammin, eli vaihdot pienemmälle on tuntunut pieniltä potkuilta selkään, tosin satunnaisesti. Tätä on tehnyt käytännössä kokoajan, ja tosiaankin; satunnaisesti.
    Vaiva paheni talvella, tuntui että loota olis mennyt lujempaa kun kuski painaa kaasua, käytännössä jarrun painaminen aiheutti pikku takapotkuja. Muun vaivan yhteydessä antoi vikakoodia MAP anturista, sen vaihdon jälkeen nykimiset loppui taas aivan minimiin, oikeastaan kokonaan.

    Oppiva loota juu, ilmeisesti (eikun on) mulla on pappamainen ajotyyli kun oli yhdessä vaiheessa akunkenkä vuorokauden irti niin jopas taas vaihtoi pykälää paljon herkemmin ja muutenkin toimi paremmin. Tais asetukset resetoitua. Ilmeisesti kaasupedaalia pitäis runnoo välillä kunnolla, eikä vaan körötellä.

    Kerran käyttänyt autoa merkkiliikkeessä vaihteiston "pikasopeutuksessa" öljynvaihdon jälkeen mutta ei se juuri takapotkuja poistanut. Kuuluu ominaisuuksiin. Serviisimanuaalin mukaan ei vaadi kyseistä toimenpidettä öljynvaihdon jälkeen mutta kysyppä marmoritiskiltä mielipidettä...

    On varmaan tullut päivityksiä -02 jälkeen, eikös ne asenneta huoltojen yhteydessä, sikälimikäli joku merkkiliikkeessä autonsa huollattaa....

    On tarkka siitä että on oikeat öljyt ja säännöllisesti vaihdettu.
     
  4. VilleMatti

    VilleMatti 1st gear

    Kiitos vastauksista! Öljyt vaihdettiin tosiaan muutama tuhat kilometriä sitten. Olen tarkistanut öljyjä auton lämmettyä. Öljyn pinta näyttäisi olevan oikealla alueella, tosin ylärajoilla vain hieman ylemmän merkkiviivan alapuolella (öljytikun hot-alueella).

    Voisi olla paikallaan vaihtaa öljyt ja suodatin vielä kerran, kun niitähän ei saa vaihdettua kuin vain osan kerralla.

    Erikoista vain, että täysin kylmänä vaihtaa erittäin pehmeästi, hieman lämmettyään nykii 1-2 vaihdossa pikkasen ja jälleen kunnolla lämmittyään vaihtaa erittäin pehmeästi eikä nyi ollenkaan loppuajon aikana. Sama kaava toistuu päivästä toiseen, kun kylmällä mobiililla lähtee liikkeelle.

    Niin, ja tuo puolilämpimän vaihteiston 1-2 nykäisy esiintyy vain kevyellä kaasulla. Nopeammassa menossa ei nyi ollenkaan.

    On kokemuksia useammista automaateista ja kokonaisuutena tämä on kyllä melkoisen pehmeä ja mukava vaihtaja. Aikaisempi Volkswagen Passatin 01N - tomaatti oli epäluotettava ja epämukava nytkyttelijä. Siihen verrattuna 41TE on erinomainen vaihteisto.
     
    Muokattu: 15.4.2017
  5. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Insinjöörit japaniassa on laskenut että kun öljyt vaihtaa säännöllisesti niin riittää kun valuttaa ne pois mitä tulee ja uutta suoleen.
    Saa ne kokonaankin vaihdettua, esim paluuletku jäähyltä ämpäriin ja syöttää tuoretta öljyä mittatikun reijästä.

    Ei mulla oo isoja rutinan aiheita tästä lootasta.
     
  6. sectoid

    sectoid Gearhead

    Olen havainnut samankaltaisia ominaisuuksia. Tuntuu, että taloudellinen ajotyyli tekee toiminnasta pappamaista. Laatikko vaihtaa neloselle jo melko pienillä kierroksilla. Itse otan akun irti aina kun auto seisoo kauemmin paikallaan. Ei auto siitä ole ainakaan huonommaksi tullut. Alaspäin vaihtaessa tuntuu toisinaan nykäyksiä. Tyypillinen tilanne on se kun valuu liikennevaloihin pikkuhiljaa jarrua välillä kevyesti painaen. Pienimmät vaihteet taitavat olla kohtuullisen lyhyeksi välitettyjä, koska taajamanopeudessa on helppoa jättää muut taakse. Maantielläkin pääsee kyllä nätisti ohi.
     
  7. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Jos virt.. virrat karkailee/akku tyhjenee niin akunkengän irrotusta vastaava köykköösempi tapa on irrottaa kojelaudan päästä sulake nro 5. IOD. Ignition Off Draw. Katkoo virrat sisätiloista keskuslukolta ymym tais olla bcm mukana myös. Mut kyllä se taitaa olla hyvä konsti ottaa kenkä irti niin voi resetoida sen papitsumoden lootasta pois.

    Oli vaan sellasta pulmaa et akku tyhjeni useampaan otteeseen liki kuivaksi. Syy oli se et keskuslukon joku katkasija jumitti ja jätti sisävalot päälle. Nyt oon aukonut ovia ihan avaimella ja näyttäs että toimii taas. Kaukolla ne oon yleensä aukonut.

    Vähän lipes aiheesta. Sorry.
     
  8. autoilija

    autoilija Gearhead

    Itsellä taas tuo 41 toimii juuri toisinpäin. Kylmänä vaihteet toimii nasevasti ja kun lämpenee vaihtoja ei juuri enään huomaa. Akun kengät voi tietenkin käyttää irti ja kokeilla taas uudelleen mitä se oppii.
    Ei kai autossa ole mitän muuta ongelmaa, oletko katsonut vikakoodit?

    Mun käsittääkseni nämä 41 ja 42 lootat toimii yleensä juuri näinpäin, kylmänä vähän töksähdellen ja lämpimänä kuminauhamaisesti. Yhtään 41 tai 42 laatikkoa en ole rikki saanut vaikka ajellut niillä kohta jo parikymmentä vuotta.
    Nyt projektina oleva 300m jatkeena oleva 42 loota oli rikottu jo entisen omistajan toimesta..

    Yleensä nämä on käyttäytynyt kun öljyt ja suodatin alkaa olemaan vaihtoiässä meno alkaa kuumana olemaan luokkaa että pykälää ei löydy ihan heti ja kovassa ajossa vaihtohetket alkaa olemaan miten sattuu. Saattaa heittää jopa vapaalle välillä.
     
  9. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Joo, lisätään vielä sama kun edellinen, paranoo lämmetessään, kylmänä töksähtelee.
     
  10. VilleMatti

    VilleMatti 1st gear

    Okei, hyvä huomata, että muillakin laatikon toiminta on vähän kulmikasta, kun auto ei ole vielä saavuttanut normaalia käyttölämpötilaa.

    Ajattelinkin, että 1-2 nytkäytykset voisivat johtua jostain kylmän koneen vaihto-ohjelmasta tms.. Kaikki kun pelaa mallikkaasti heti, kun lämpömittarin viisari osoittaa normaalia lämpöä.

    Pystyykö näitä 2000-luvun malleja vielä resetoimaan akun irtikytkemisellä? Luin, että tomaatin tietokoneeseen tehtiin muutoksia, jotta se ei unohtaisi asetuksiaan virtojen kadotessa.
     
  11. autoilija

    autoilija Gearhead

    Muistakseni muutoksia tehtiin joskus 2002 -2003 ainakin 42 -lootaan että ei ole erillistä tietokonetta loota/kone vaan ne integroitiin yhteen. Saattaa olla sama 41 myös.

    Ainakin tuohon hetkeen käsittääkseni ovat oppivia resetoimalla.
     
  12. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

  13. VilleMatti

    VilleMatti 1st gear

    Ahaa, konepellin alla on selvästi erillisenä vaihteiston ohjausyksikkö omana laatikkonaan. Tarkoittaisiko tämä , että tomaatin muistin voi pyyhkiä irroittamalla esimerkiksi tuon mainitun sulakkeen kojelaudan päästä? Vai ottaisiko samantien akkukengän kokonaan irti?

    Pyhien jälkeen voisi soitella merkkihuoltoon ja kysellä mahdollisista ohjelmapäivityksistä laatikkoon.

    Kuinka paljon olette omilla automaatti-Chryslereillanne ajelleet ongelmitta? Tällä Sebringillä on pian ajettu 184 000 km, ja kylmän koneen 1-2 vaihtonypäystä lukuun ottamatta automaatti vaihtaa moitteettomasti.
     
  14. autoilija

    autoilija Gearhead

    Akunkenkä irti 20min. on varmin.
    362 tkm rullattu 41- lootalla nyt, toimii moitteetta, mitä nyt perä huutaa tietyssä nopeudessa mutta niin se on huutanut jo vuosia.

    42- lootilla ajanut myös yli 300tkm ilman ongelmia, 400tkm oli jollakin mittarissa ja vielä oli alkuperäinen laatikko.

    Että se siitä kuinka huonoja nämä ovatkaan.
    Huolto ja vielä kerran huolto. Ajotavallaan tietenkin kaiken saa rikki.
     
  15. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Reilut 300 kilua ajettu, ite niistä vajaa 200K. Ei o ollu kertaakaan auki, öljyt ja suti vaiheltu parinvuoden välein.
     
  16. VilleMatti

    VilleMatti 1st gear

    Juu, nämä 41TE automaatithan ovat tarkkoja öljyn määrästä, laadusta ja siitä, että ne huolletaan ajallaan.

    80-luvun lopulla ilmestyessään näissä ilmeni vikoja, mutta tuolloinkin syynä oli useasti väärän tyyppinen vaihteistoöljy. (Dexron).

    Muutamassa vuosikymmenessä vaihteistoa on kehitetty jatkuvasti, ja nykyiset lootat ovat ymmärtääkseni melkolailla eri laitteita kuin alkuvuosina.

    Ja tosiaan, jos huonoudesta puhutaan, kannattaa tutustua Volkswagenin 01M, 01N ja 01P vaihteistoperheeseen. Niitä käytettiin Volkswagenin autoissa ainakin 90-luvulta 2000-luvun alkupuolelle. Näitä ranskalaisvalmisteisia (STA Ruitz) ongelmapesiä käsitteleviä kertomuksia on keskustelupalstat pullollaan. Itselläni moinen oli 99 vuosimallin Passatissa.
     
  17. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Yks jamppa joka näitä korjailee sano joskus että yleisimmät syyt tän lootan hajoamiseen on väärät öljyt tai sit niitä ei oo vaihdeltu ollenkaan.

    Alkuun olin tarkka että pitää olla Moparin +4:sta mut vaihdoin Mag1:een vuosia sitten ekä oo huomannut mitään eroa käytännössä, hinta vaan on vähän eri.
     
  18. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ilmeisesti koko juju on öljyn viskositeetissa ja sitä kautta vaihteiden kytkeytymisen ajassa tms (?), ja kun ne heittävät annetuista arvoista tuloksena on limp-mode.
    Laatikko suunniteltiin aivan eri pohjalta, heitettiin pannat roskiin ja laitettiin elektroniikka hoitamaan asiat ja se tarvitsee omanlaisen öljynsä. Siksihän se on Ultradrive, eikä mikään TH
    Jossain myös puhuttiin öljyn sähkön johtavuudesta ja sillä oma merkityksensä... tiedä sitten onko tarua vai totta. Totta on kuitenkin että solenoidipack makaa/ kylpee siellä öljyssä joten voi tuossakin olla jotain perää.
    Dexron III + lisäaineistus pitäisi myös toimia. Kuka sitten haluaa kokeilla on oma asiansa..

    Asiaa itse öljystä on tuolla.
    http://www.allpar.com/mopar/transmissions/fluids.html
     
  19. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

  20. autoilija

    autoilija Gearhead

    Mielenkiintoinen lista.
    Lisenssi on eräillä ja toisilla ei ole lisenssiä. Kuten tuo Mannol jota olen ostanut mutta sanoo ATF4 yhteensopiva. Eli http://www.centerforqa.com/chrysler-nonlicensed-brands/
    Onko tietoa mitä näillä öljyillä oikeasti on eroa, kuin joku maksoi lisenssimaksun ja toinen ei?
    Minulla on tuota Mannol ATF- öljyä mitä en ole vielä minnekään laittanut, kuuluu sarjaan ei lisensoitu. .. Hinta tuolle on luokkaa 25euroa 4l kannu ja tulee kotiinkannettuna Saksasta asti....toimituskuluineen siis.

    Itse näiden lisenssimaksujen kanssa eläneenä kysyn että onko näin että öljy on ok, mutta lisenssimaksua ei maksettu. Muuten ok?
     
    Muokattu: 17.4.2017

Kerro tästä muillekin!