Chrysler 42LE ongelma.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja autoilija, 13.2.2017.

  1. autoilija

    autoilija Gearhead

    Nyt on asiaan ryhdytty ja laatikkoa olen pudottamassa alas. Aikamoista näpräämistä se kyllä onkin. Olen päässyt siihen pisteeseen että yritän poistaa oikeanpuolen pakoputken jotta saisi vähän enemmän tilaa, muuten tuo ei näyttäisi mahtuvan putomaan alas. Takana olevaa laatikon tukea en aatellut myöskään irroittaa vaan laatikon päästä vaan suoraan 4 pulttia irti, näyttäis mahtuvan putoamaan siitä välistä. Muuten alkaa olemaan irti.

    Ei tuo kovin vaikea homma ole, ahdasta on kyllä. Laatikon sisemmät nivelet joutuu, tai ainakin vasemman irroittamaan, tiukassa on vaikka pitäisi lähteä ihan vetämällä... Täytyy kokeilla pidemmällä raudalla. Pakoputki on vaikein osuus, kaikki on umpiruosteessa...

    laatikko siis toimii itsessään. Oli sen näköinen öljypohja ettei ole ikinä vaihdettu öljyjä, kiinni kuin tauti. Tiivisteessä lukee Wix ettei varmaan kuitenkaan alkuperäinen (?) Öljyt näyttäis olevan ihan suht siistit. Öljypohjassa ei näy kultahippuja kuin ehkä pari pientä mutta kaikenlaista harmaata kuraa, ja joku kiiltävä isompi metallinpalanen 3 x 1mm, olisko jopa terästä, tai sitten alumiinia, magneetissa harmaata kuraa sentin.

    Mitä tehdä, uusi turbiini kiinni ja uudet öljyt + suodatin, ja kädet ristiin. Mistä tuo harmaa moska on tullut, turbiini on 99% varmuudella siis täydellisen hajalla, tuliko ne sieltä?
     
  2. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

  3. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ei siinä kerrota mistä tämä harmaa moska tulee, rautaa kaiketi kun magneetti vetää sitä puoleensa. Mutta mistä se on kotoisin, juu varmaan sieltä laatikosta mutta mistä sieltä että osaisi arvuutella laittaako takaisin kiinni tai laittaa toisen.
    Tällä kuitenkin ajettu vasta 250tkm. Toinen jolla ajettu 300tkm olisi mutta tiedä sitten kumman laittaisi?
     
  4. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Mulla oli kans tota mustaa möhnää 41te laaatikossa kun vaihdoin ölpät se on normaalii, en hirveen huolestunut ollut vaikka meni vaihto väli 20k yli ja kilometrejä Cirruksessa oli n.250k.
    Nii tohon sun kysymyksees, toimiko laatikko nikottelematta jos toimii niin, ei muuta kun vaihto ölpät ja suodatin ja laatikon opetus. Oppii myös itsekin mut vie aikaa ja kilsoja
    On vissii jääny edelliseltä omistajalta vaihteisto litkut vaihtamatta jos möhnää oli paljon. Mut jos su on uus turbiini nii ei tarvi ainaskaan huuhtelu vaihtoa tehdä.
    Uskon ett toimii jouheammin kun vaihdat suodattimen ja ölpät

    Edit: tällänen juttu löyty dodgeforum.com sivuilta.

    build up of fuzzy gunk is normal.
    if you had a lot of gray sludge coating everything inside the pan, and you suspect the fluid hasn't been changed in a long time, you might want to change it again in about 2 weeks. the new fluid will put all that sludge back in suspension and possibly clog up the new filter. that's just my shade tree opinion of why you hear so many stories about how people service a high mileage transmission, and then report that it failed a short time later. the implication is that the service caused the failure, and a clogged up filter would explain why.
     
    Muokattu: 21.5.2017
  5. autoilija

    autoilija Gearhead

    En vain ole koskaan nähnyt näin paljon tällaista harmaata liejua missään laatikoissani. Mutta niitä onkin huollettu. Juu se pannu näytti siltä ettei sitä ainakaan ihan äskettäin ole availtu, eikä koskaan ole missään ollut näin jumalattoman tiukasti kiinni vaikka pultit oli vedettykin ihan maltilla. Sieltä filtteristä se suurin moska tuli.
    Mitä sitten tällaisia ostelee jossei välitetä huoltaa edes...ja sitten ihmetellään kun oli huono ja meni rikki....Itselläni ei yksikään 41 tai 42 loota ole koskaan hajonnut. Voi toki olla huonoa tuuriakin että turbiini räjähtää, ja mulla hyvää tuuria.
    Ei kai siinä sitten mitään, uusi (käytetty) turbiini kiinni + sen stefa ja matka jatkuu, öljyn vaihto uudelleen muutaman kilometrin jälkeen.

    On tämä kyllä näin maasto-olosuhteissa tehtynä jumalaton homma, en suosittele kenellekään. Kyllä se paras vaihtoehto on tiputtaa koko kelkka alas ja nostaa auto päältä pois niin olis ollut tehty jo, eikä sekään ihan helppo nakki ole. Voyagerin lootan irroitus oli lasten leikkiä tähän verrattuna. Ei mitään ongelmaa jos olisi tilaa, muutamalla pultillahan tuo vaan on...mutta kaikki rakennettu niin ettei saa sormia saatika mitään työkalua mihinkään rakoon.
    Yksi helvetillisimpiä mitä olen tehnyt, ja sentään tehnyt aika paljon. Plussana se ettei tarvi mitään nostaa pois, kaikki tulee alaspäin jos on tullakseen.

    Korjaan edellistäni että oikea vetonivelen kuppi on saatava laatikosta irti, muuten toivoton juttu, tai kummatkin mieluimmin. Mulla vasen niin jumissa ettei hievahdakaan.
     
  6. autoilija

    autoilija Gearhead

    Kaikki laatikon liittimet kannattaa suosiolla irroittaa sieltä konehuoneen puolelta pari liitintä, eikä lähteä niitä sieltä lootasta näpräämään..kun tilaa ei ole. Ja se siirtäjän vaijeri on sitten omalla konstillaan pultattu lootaan, ja tikku. Ensin tikku pois ja sitten vaijeri. Muuten loota jää roikkumaan vaijerin varaan.
    Manuaali sanoo että sekä oikea ja vasen pakoputkisto irroitetaan, ja vielä koko putkisto löysätään alusta loppuun asti. Mutta kuitenkin oikeaan putkistoon on jätetty puolen metrin palanen jonka saa välistä pois, vasemmassa ei ole vaihtoehtona kuin irroittaa pakosarjasta asti. Joku idea kai tässä on ollut että oikea menee palasiksi mutta vasen ei, alas se kyllä tuli noin 60 asteen kulmassa vaikka vasen putki oli paikoillaan, ylösmeno voi olla jo vaikeampaa. Tilat ovat minimaalisia, tai ei edes ole vaan pitää avittaa.

    Laitan suosiolla toisen lootan, en halua tehdä toiseen kertaan.

    Jotain ongelmaakin löysin. Joku yrittäjä on kuulema tähän vaihtanut koneen...niin onkin. En nyt sano että minnepäin suomea. Jossain kuitenkin joku teki. Startin shimmilevy ei kuulu vaihteiston ja koneen väliin...vaan sinne startin ja koneen väliin. Itse en tuota tajunut ihan heti. Siellä se roikkui. Tyhmä saa olla muttei näin tyhmä. Ne kadonneet työkalutkin löytyi sieltä lootan päältä. Saa kysellä.
    Eikai tässä sen kummempaa ole tapahtunut että kun tuo parimillinen peltilevy on siellä välissä ja turbiini saa varmuudella kipeätä ja asia on valmis.
     
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    huuhtele lootan jäähyn putket puhtaaksi
     
  8. autoilija

    autoilija Gearhead

    Auto on kasassa, ja toimii. Joutuu purkamaan kummankin puolet pakoputkista ja irroittamaan laatikon poikkituen kokonaan autosta. Muuten ei saa takaisin paikoilleen. Irti tulee kyllä ilman näitäkin töitä. Vasen pakoputken puoli tulee katteineen päivineen suoraan pakosarjasta. Purkamiseen meni monta iltaa ja opettelun kautta, puolet suunnitteluun. Asennukseen kahdelta mieheltä meni noin 8-9 tuntia, ja tehty siis ihan pihalla eikä missään korjaamo-olosuhteissa.
     
    chevytb02 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!