Chrysler Cordoba

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja Anonymous, 16.9.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuollainenkin on pyörinyt mielessä mahdollisena harrasteautona, mutta mitenkähän mahtaa osia löytyä mokomaan. Eli käykö osat muista kuin sisarmalleista Charger ja Magnum? En onnistunut löytämään netistä mitään sivua, jossa olis ollut näille Mopareille "parts interchange" -juttua. Valistakaa pöljää.
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Nehän on käsittääkseni "late B-bodyja", joten yhden sun toisenkin tekniikan osan pitäis käydä '73 ja uudemmista B-koppasista.
     
  3. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Suomesta löytyy muuten yksi maailman radikaaleimmin duunattu Cordoba; todellinen "Dare to be different". Auto on ollut jo vuosia sikamatala, 16" billet vanteet, rivakka isolohko ja MANUAALI.
     
  4. Kalikali

    Kalikali Gearhead

    Meinaat varmaan Cordobaa vuosimalleista 75-79.
    Moparithan on siitä käteviä, että kulutusosat käy konsernin sisällä merkistä toiseen ja platformikin on usein sama, joten kyllä harrasteautona on aika helppo. Peltiosia löytyy etsimällä ja valmistemäärältäähän Cordobaa ja Chargeria on tehty huimat määrät.
    Itselläni on vähän sellainen kutina, että Suomessa taitaa olla Cordoboita enemmän kuin vastaavien vuosimallien Chargereita, mutta asiantuntijat ottakoon tähän kantaa.
    Ja talviautonahan Kortsu on aivan mainio, kuten kotisivuiltani voit lukea.
     
  5. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Tiestkö muuten että ko cordobaan on suunnitteilla lisää daretobedifferent asennetta... Hakusessa on Viperin teknikka+vaihteisto! Viimeistään silloin on jo totaalisen älytön laite!
     
  6. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    Viperin tekniikka ?
    Tossa tosiaan ON asennetta !
     
  7. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Joo, tiedossa oli, en vaan viitsinyt ottaa puheeksi, jos ei toteudukaan... Jossakin viime vuoden jenkkilehdessä oli pikkujuttu -68 Chargerista, jossa oli ko. tekniikka ja istui siististi.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Popular Hot Roddingissa on ollut juttu 68 Chargerista Viperin moottorilla
    http://www.popularhotrodding.com/featur ... _chargerb/

    Mopar Musclessa on ollut pickupin valurauta V10:llä varustettu avo Challenger
    http://www.moparmusclemagazine.com/feat ... cles/5146/
     
  9. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    Kyllä toki, istuuhan tuo vallan mukavasti.
    Töitä vaan taidettiin tuon istuvuuden eteen pikkasen tehdä.
    Viperin motti on selkeästi pidempi kuin nämä vanhemmat mottorit.Siis tulipeltiä taidettiin tuossa Chargerissa siirtää, etuakselisto sekä jousitus uusiksi jne.
    Jos siis ko. heppu viskaa Viperin motin Cordobaansa, jossa tuskin on sen isompi tila moottorille kuin esim. Chargerissa, niin taitaa talli-illat venyä aamun puolelle.
    Toivottavasti toteutuu hepun haaveet....
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eihän tuossa kympissä ole kuin 5 mukia jonossa. Joissain "urheilumalleissa" sentään kuusi :grin:
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Se on kuitenkin merkittävästi pidempi kuin noi vanhemmat mopsi moottorit, eli pikkasen siinä tulee ratkaisua vaativia ongelmia. Ei se lootakaan tosin mee orkkis tunneliin, eikä öljypohjat sun muut vermeet sovi orkkis K-palkin/ohjauksen kanssa, joten näprättävää tossa riittänee.
     
  12. Perttu

    Perttu 1st gear

    Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen Cordoban / ChargerSE:n harrasteautona, saanen kertoa omia mietteitäni jälkimmäisen automallin omistajan ominaisuudessa.

    Oma vuoden -75 Charger SE tuli hankittua jo vuonna 1992 ja siitä lähtien se on myös talossa ollut, eikä varmastikaan lähde enää poiskaan.

    Ko. automallihan on 4 sukupolven Chargereita ja kautta aikain tämä, ja tästä nuoremmat Chargerit ovat olleet vähän kieroonkatsottuja malleja, joihin ei oikein kunnollista "arvostusta" ole osattu antaa. Paljon enemmän ymmärretään (perustelluista syistä) aikaisempia malleja, joita Chargerin mallinimellä valmistettiin.

    Nimimerkki Kalikali on sinänsä oikeassa, että perustekniikan palikat ovat helpostikin hankittavissa (Nivelet,koneen- ja vaihteistontiivisteet, koneen osat ym. itse tekniikkaosat), mutta siihenpä se hankittavuus oikeastaan loppuukin.

    Esim. enää ei ole saatavina minkäänlaisia ovien kumitiivisteitä, korin listoja, takavaloja, tahi muutakaan sellaista joita entisöinnissä tarvitsisi joskus uusia.
    USA:sta löytyi yksi yritys parisen vuotta sitten, joka ilmoitti myyvänsä uudet ovitiivisteet, mutta ilmeisesti polkupyörälähetillä menee vielä hetki aikaa, kun ei ole vieläkään näkynyt - mutta ei ole kyllä laskuakaan :)

    www.ebay.com on joskus auttanut joissain yksittäisissä palikoissa, mutta pientä se on sekin. Tällähetkellä erään netistä löytyneen tekstin perusteella on huomattavasti yleisempää USA:ssa pongata 1 - 3 sukupolven Charger kun 4:ttä.

    Charger oli aikoinaan kallis auto, myyntihinta oli 1975 erään tiedon mukaan noin 114 tuhatta markkaa. Samana vuonna valittiin vuoden autoksi Citroen CX, jonka myyntihinta oli 50 tuhatta markkaa ja 99 Saabin sai 33 tuhannella mummonmummonmarkalla. Tiedän muutamien yksilöitten omistajahistorioita ja niissä on ollut sellainen mielenkiintoinen pointti, että useimmiten ensimmäisen viiden ikävuoden aikana omistajana on ollut joku nainen. Ko. paatti kuitenkin on aikamoinen käsiteltävä keskustaliikenteessä eikä ensimmäisenä tule mieleen, että tästäpä mammalle kätevä kauppakassi.....

    Jos olet kuitenkin ostamassa Chargeria / Cordobaa harrasteautoksi, tarkkaile paljon enemmän itse koria ja sen yksityiskohtia kuin tekniikkaa. Juuri irvoittavat kumitiivisteet, vialliset mittariston osat, toimimattomat ikkunahissit tai läpikuppaantuneet puskurit ovat hankittavissa enää sillä tavalla, että ostat jonkun toisen samanlaisen auton, jossa ko. osa on ehjä ja kunnossa. Muuten auto alkaa olla aika mahdoton rakenneltava, ilman pellepelottoman tyylisten kyläseppien sävellyksiä.

    Niin...ja jos joku tietää vielä jossain purettuja Cordoboita / Chargeria, niin laittakaapa yksityisviestiä. Helsingissä kuulemma pitäisi olla yksi purettuna ja Somerolla on yksi rekan alle jäänyt, jota minä olen kuorinut jo 11 vuoden ajan ja Äänekoskella oli yksi Chargeri palasina, jossa on/oli lattia rälläköity auki, mutta sen kohtalosta ei ole enempää tietoa. Niitä vinkkejä TODELLAKIN kaivataan.
     

Kerro tästä muillekin!