Chrysler crd vetäisi vettä kitusiin..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jza, 3.10.2019.

  1. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    10 sekunnissa ei tavan dieselissä vesi tankista suuttimille ehdi. Ainakaan tyhjäkäynnillä.
    Linjojen putsaus, tuoretta tankkiin, uusi suti ja ilmaus.
     
    Jussi289 ja Custom_Rod tykkäävät tästä.
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Mun mielestä tuollaisessa on MB:n OM642-moottori, ruiskutuspaine 1600bar.
    Commorail-dieseleissä se ruiskutuspaine on yleisesti jotain muuta kuin 100bar, vähintään nolla perään lisää.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM642_engine
     
    eilhik ja Sierra tykkäävät tästä.
  3. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    rytkytti heikon aineensaannin takia...

    jza=drama queen...
     
  4. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Joko se sahapukki käy?
     
  5. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Cr-mylly tarttee käynnistyäkseen n.200bar,tyhjäkäynnillä n.300-350. Vasta täydellä vedolla on se yli 1000 bari paine.. Ja ton paineen saatuaan määrä ei ole iso,jos suutin putki irti tarttaa ,ei se kovin kovasti ruiki... Käydessäkin syöttömäärä mitataan mg/isku,on tyhjäkäynnillä jotai 5-8 ,jollen väärin muista...
     
  6. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    tyhmintä on jättää vehkeet seisomaan vedet sisässä, mutta semmosta se näemmä on se nykyaika...
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    menKat
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kyllä se näköjään menee. Älä kysy että miten, en tiedä. Seuraavaksi aletaan purkamaan korkeapainepuolta. Tankista crd -pumpulle asti on kaikki putsattu ja käyty läpi. Vettä oli seassa tyyliin "ihan saatanasti". Puhutaan useista litroista... Täytyy penkoa valvontakamerakuvat, jerrykannun pohja ei tuota selitä.
     
    Muokattu: 13.10.2019
  9. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tuskin menee mainitsemassasi 10 sekunnissa tyhjäkäynnillä. Kuitenkin putkistossa useampi desi kuranttia vai oliko kuranttia sittenkään.
    Oliko auto seissyt kauankin ennen tuota jerrykannuttelua. Käynnistitkö kannuttelun jälkeen vai oliko jo valmiiksi käynnissä? Jos tuo aikamääreesi pitää kutinsa on se vesi ollu tankissa valmiiksi varsinkin jos sitä löytyy litratolkulla mikä ei muutenkaan ole enää pikkulirahdus.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  10. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Tuskin kondensoituu litroittain vettä auton seisoessa. Minkäslainen tankinkorkki tossa on? Exällä oli oli jokin Ford missä tankkiluukku toimi korkkina, se ainakin hotki pesuvesiä tankkiin ja ongelmat ilmeni aina kun lämpötilat putos alle +5˚
     
  11. Bukero

    Bukero Gearhead

    sähköinen siirtopumppu työntää varmaan sen ”muutaman” litran minuutissa korkeapainepumputtimelle ja varsinkin tyhjäkäynnillä lähes kaikki palaa samaan tahtiin takaisin. ja jos suuttimille pääsee noissa vettä niin se on sitten morjens.
     
  12. Bukero

    Bukero Gearhead

    ja joku 10sec on jo ”tappava” aika noissa highpressure diiseleissä jos putkistoon/ kiertoon pääsee epäpuhtauksia.
    eikä siinä paljon vaikuta onko tyhjäkäynnillä vai kierroksilla.
    suutinvaurio todennäköinen
     
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ihan orkkiskorkki tuossa on. Ja Harri S: kyllä se noin 10 sekunnissa vaan veti ittensä hirteen. Oli samana päivänä ajettu vielä tunti ennen jumitusta ja sitten kun mittari näytti kuivaa tankkia, niin ladattiin kannusta lisää soppaa tankkiin. Siihen jäi.
    No, tarina jatkunee kun puretaan lisää. Nyt ei enää jaksa. Painepesuria tuo ei ole nähnyt vuosiin. Voihan se olla, että tuo liraus oli viimeinen niitti, vaan vaikea uskoa. Käsittämätön määrä sitä vettä kyllä löytyi, ja muuta paskaa, mutta ne on nyt sentään putsattu. Siirtopumppu onneksi toimii vielä ja siitä eteenpäin ei ole enää vettä seassa.
    Sitten jännätään, että onko korkeapainepumppu ja suuttimet ottanee itteensä. Oletettavasti jotain vikaa on, mutta katsotaan. Tuuppaa se korkeapainepuoletltakin vielä kamaa suutintukkeihin, että ehkä jotain toivoa on ainakin sen suhteen. Täytyy se väli vielä tyhjentää, putsaa ja ilmata, kunhan vähän opikselee, että miten se tapahtuu.
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    Näin minäkin pelkään, mutta jatkuu seuraavassa numerossa. Filtteri ei sitä vettä pysäytä, se on jo todettu. Suuttimet kenties vaihtoon... Toivon, että pumppu on vielä ehjä.
     
  15. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Ei välttämättä ole hajonnut edelleenkään mitään. Mulla oli kuorma-auton tankissa vettä ja suodatin meni tukkoon. Vanhan suotimen kippasin läpinäkyvään kippoon. Kaiken näköistä jeijoa dieselin seassa ja suodattimesta tuli ulos taatelia muistuttava, kuin purkkaa oleva klöntti. Vettä meni varmaan noistakin suuttumista läpi, eikä se vielä ole hajonnu, nyt ajettu pari viikkoa putsailun ja suodattimen vaihdon jälkeen..

    Eikä hajonnut Fordin korkeapainepumppu, eikä suuttimet, moottori 1,8 turatorq diesel
     
  16. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Vielä kerran. 10s vesi tankilta suuttimille ei ole sama asia kuin se, että sammui 10s käynnin jälkeen ja vettä löytyy paljon suodattimesta ja putkistosta.
    Se vesi ja paska on ollut siellä putkistossa jo valmiiksi kun on ajettu kuiviin/kertynyt ajan saatossa. Nyt vaan sattui asiat ikävästi kohdalleen.
    Kun järjestelmä horaisee ilmaa, irtoaa kyllä kaikki paska liikenteeseen mikä normaalisti makaa suodattimessa ja putkistossa.
    Tuolla putkistossa ja suodattimessa on pitkästi toista litraa tavaraa ja sitä ei tavan nykydiesel ime 10 sekunnissa vaikka olis kaasu pohjassa.
    Yli 6L minuutissa ilman vetoja on utopiaa.
    Se että vesi meni kp-pumpulle ei tarkoita sitä että se olis vielä tälläkään hetkellä siellä suuttimilla asti. Pumppu voi olla leiponut tai ilmavaivoissaan tai molempia jne. vasta lisäpurkaminen selventää.
    Jos se vesi on maannut nyt useita päiviä pumpussa niin kyllä se sinne jälkensä jättää niin kuin CR tuossa aikaisemmin jo vihjasi. Ei sais jättää sitä sinne makaamaan.
    Ja ”suodatin tukossa” ei meinaa että yhtään vettä olis siitä eteenpäin päässyt. Tukehtuu pa puutteeseen. Mutta päästäppä se vetäseen ilmaa sinne sekaan niin kaikki paska on liikkeellä.
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead

    No jos pumppu on paskana, niin sitten se on. Ei mahda mitään. Siihen asti ketju on kuitenkin puhdas ja ehjä. Kaupastahan noita näyttää saavan ja muutamalla pultilla kiinni. Suutinjumppa on toki vähän ilkeämpi homma itse duunaa.

    Mua ei varsinaisesti kiinnosta tuo tapahtumaketju, mutta polttoainelinjoihin ei sitä määrää vettä mahdu mitä tuolta ulos pumpattiin ja tankin profiilia sekä siirtopumppua kun tutkii, niin jos tankin pohjalla olisi ollut senttitolkulla vettä, niin otaksun että olisi kiskonut jo aiemmin kitusiin? Siirtopumppuhan jauhaa kaiken aikaa tavaraa eestaas ja sillä tyhjennettiin ensimmäinen 10 litraa kamaa. Eikä se hyvin montaa hetkeä sitä ulos puskenut. Loput suoraan tankista.

    Joka tapauksessa, sitä itteensä on siellä sun täällä ja purku jatkuu sitten kun jaksaa, viittii ja ehtii.
     
  18. Jza

    Jza Double Gearhead

    Tänään jaksettiin ja ehdittiin. Lisää vettä pois tankin pohjalta (taas löytyi ehkä litra, varmaan 10l jo aiemmin tyhjennetty), railien, putkien ja KP- pumpun putsaus sekä vielä kerran uusi filtteri. Linjat täyteen puhdasta kamaa, putket kiinni ja viiden sekunnin sahauksella käyntiin!

    Nähtävästi nuo hilut kestää sitten marinoida vedessäkin vähän aikaa. Ikinä en uskonut että lähtee laakista tulille ilman osien vaihtoa! Vettä oli kyllä suuttimilla asti. Ainakin suuttimien liittimiin saakka, kun sitä sieltä ulos tihutti jahka aloin putsailemaan sitä linjaa.
    Kiisselifiltteri ei tossa vehkeessä näköjään todistettavasti edes hidasta veden läpituloa. Monta litraa vettä laskettiin senkin läpi polttoaineen seassa.
     
    Muokattu: 16.10.2019
    Bukero, RaiRai, Harri S ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eli sillä sun kannusta lirautuksella ei ollu muuta tekoa asian kanssa, kun sattuma...
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  20. Jza

    Jza Double Gearhead

    Varsin relevantti pointti näin ongelman ratkaisun kannalta.
    Mutta jännä sattuma kerrassaan. Samaa kamaa mitä lirahtaa kannusta, niin löytyy joka letkusta ja putkesta hetkeä myöhemmin. Ainakaan se punaisten maalihilujen maustama ruostemuju ei ole mistään muualta kotoisin kuin siitä kannusta. Sitä ei onneksi ollut suotimen jälkeen. Ja käynnissä olevassa autossa en usko, että vettäkään on kamalasti suuttimilla saakka?

    Mutta tämä tästä. Se nyt käy ja se on mulle tärkeintä. Jatkakaa te toki keskustelua niin halutessanne :D
     
    mikaa7146 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!