Chrysler ja GM neuvottelevat yhdistymisestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Muki, 11.10.2008.

  1. Muki

    Muki Gearhead

    Niin näyttäisi seisovan (vaikka parsa onkin osapuolena) tuolla CNN:n uutissivulla. Mihinkä tämä maailma onkaan menossa :rotfl:
     
  2. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Yhdisteleehän ne siellä pankkejakin ja vakuutusyhtiöitä joten miksei siis Kahta konkurssikypsää autotehdasta :poff:

    Tätä se teettää kun melkein 250 miljoonaa lukutaidotonta hoitelee hommia :wc:
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Mitä tekevät Mopar on parsa-miehet, kun autoista tulee GM-tuotteita ja Ooppelin sukulaisia :poff: . Valiantin takaikkunaan voi liimata Parsa-tarran sijalle GM-laatumerkki-tarran?
     
  4. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Aikansa kutakin. Mutta Chrysler ja GM on silti eri tuotteita edelleen meitin mielissä, vaikka ne joskus tuottais yhdessä yhtä ja samaa moottoroitua kippoa... :odroll:
     
  5. Muki

    Muki Gearhead

    Eihän nyt todellinen parsamies jostain Gunvald Motorsista ole huolissaan.
     
  6. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Usko tai älä :soosoo: Jotkut on :poff:

    Niinku varmaan oot huomannut ton jalostaessasi Löijyä Powerglidella :poff:
     
  7. GM on se joka on menossa konkkaan. Osakekurssikin on alimmillaan vuoden 1951 (kurssi pudonnut yli 90 % vuoden aikana) . Firma tekee joka kuukausi tappiota 130 miljardia USD ja niin ei ilmeisesti voi jatkua kovinkaan pitkään. Toisaalta mulle on ihan sama miten ne naitetaan, ei kuitenkaan uudet autot kiinnosta pätkääkään.
     
  8. Vanishing Point

    Vanishing Point 1st gear

    Ei kai nyt sentään 130 MILJARDIA kuussa??? :eek:

    Ei itseäkään kiinnosta mitä tekevät.. siinä sokea ja kädetön opastaa sokeaa jalatonta.

    Tosin neuvottelut mielestäni pysähtyneet kun tuli tämä viimeinen rysähdys.
     
  9. SK

    SK Gearhead

    Tuon uutisen mukaan Chryslerin omistaja Cerberos haluaisi vaihtaa Chryslerin GM:n vielä omistamaan 49% osuuteen GMAC:stä (eli GM:n autorahoitusyhtiöstä), josta Cerberos omistaa tällä hetkellä 51%.

    Maallikko voisi tietysti ihmetellä, miten moinen kauppa auttaisi GM:ää, jonka ongelmina (nykyisillä myyntiluvuilla) ovat jo nyt liian suuri määrä merkkejä, niiden dealereita, ja tehtaita, sekä keskittyneisyys Pohjois-Amerikan markkinoille. Tuohon kun lisäisi Chryslerin, Dodgen, ja Jeepin + niiden dealerit ja tehtaat, ja sen että Chrysler on vielä enemmän Pohjois-Amerikan markkinoista riippuvainen, niin mikähän ratkaisu tämä sitten olisi? Paitsi tietysti jos oletetaan että uusi jättiyhtiö voisi saneerata koko USA:n autotuotannon ylituotanto-ongelman pois yhdessä yössä: punakynää vaikka Pontiacin, Buickin, Saturnin, Chryslerin, ja Dodgen yli, niin a vot sie, johan alkaa kannattaa...?

    Toisaalta, jos/kun vaihtokaupan toisena osapuolena on GMAC, niin kumpi nyt sitten on pienempi paha. GM:hän myi joitakin vuosia sitten tuolloin erittäin kovatuottoisesta rahoitusfirmastaan 51% jotta emo-GM:n roskalainaluokkaan putoaminen ei olisi vaikuttanut GMAC:n tuloksentekomahdollisuuksiin. Harmi vain, että GMAC:n tuolloisen kovan tuloskunnon takana oli toiminnan laventaminen mm. asunto(roska)lainoihin, joten tämän hetkinen tuloskunto on sitten vähän heikompi...

    Mutta, mikäpä siinä: GM:ltä sinä olet tullut, GM:ksi on sinun jälleen tuleva - muistaakseni Walter P. Chrysler aloitti autotehtailijan uraansa GM:llä (olisiko ollut Buickilla?) joten tässähän tavallaan vain ympyrä sulkeutuisi.
     
  10. Putte

    Putte 1st gear

    No mutta silloinhan nää Moppe intoilijatkin pääsevät nauttimaan laadusta ja pääsevät maistamaan Mersun jälkeen jotain hyvääkin.
     
  11. Muki

    Muki Gearhead

    Aika aikaansa kutakin. Tuskin tää maailma sen huonompi paikka olis, vaikka ne viimeisetkin kituvat valmistajat heittäis lusikan kehään. Ainakin suurin osa vaikuttais tuolla ison veden takana ajattelevan niin, jotta vähiten cool veto on ostaa amerikkalainen auto, ne kun on jo opittu tuntemaan laadullisesti ja ominaisuuksiltaan hieman kyseenalaisiksi.

    Näin ajattelee suuri autoja ostava massa. Harrastajat ja museoautojen perässä juoksijat on tietysti asia erikseen.

    Mutta vakavasti, eihän toi maailma siihen pysähtynyt vaikka merkkejä putos viime vuosina pois tuotannosta ? Ramblerin jälkeen ei ole mitään kunnollista tullut, miltään merkiltä tahi konsernilta. Eihän ?
     
  12. jviirret

    jviirret 1st gear

    Tappio on miljardin kuussa ja yhtiön pörssiarvo on n. 3 miljardia. Kukaan ei sitä halua tuosta maksaa, vaan on järkevämpää antaa konkata. Konkurssia on povattu ensi talveksi, mutta rahoitus kriisi todennäköisesti kaataa yhtiön jo nyt syksyllä. Perjantaina GM ilmoitti ettei aio jättää konkurssi hakemusta( http://biz.yahoo.com/rb/081010/business ... .html?.v=2 ), kaikki jotka ovat viime aikoina näin ilmoittaneet ovat kaatuneet alle kahdessa viikossa...
     
  13. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Toisaalta...eihän se mikään ihme ole, kun Wagoneeri on Geeämmän pomssi ja ovatten onnistuneet uudistaissa avolavamallistoaan kopioimaan Foordien avolavojen ulkonäön. :oops:

    Hankkisvat töitä ittelleesä!
     
  14. mike-79

    mike-79 1st gear

    http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2 ... s=uusimmat

    ja lontooksi:
    http://money.cnn.com/2008/10/11/news/co ... tm?cnn=yes

    Ei näillä konkurssikypsillä firmoilla taida olla muuta vaihtoehtoa kuin yhdistyä. Nyt vaan on ainakin GM:n kohdalla käynyt niin ohrasesti, että autovalikoima on täysin väärä tähän hetkeen.

    Jossain puhuttiin myös, että koko rungollinen SUV-lineuppi myytäisiin pois, Hummer myös myyntiin tai tuotannon lopettaminen. Nämähän on sellaisia tehtaita, ettei niitä noin vain muuteta tekemään pikkuruisia hybridejä käden käänteessä. Sinänsä sääli, että tähän loppuu kyllä vanha kunnon jenkkiautonvalmistustyyli, ja tilalle tulee riisikuppeja koreasta joihin työttömällä jenkki autotyöntekijällä ei ole enää varaa...

    Mutta veikkaanpa, että muutamia malleja jää tästäkin sotkusta eloon, esim Suburban mitä on tehty iät ja ajat...ja pick-uppien suosio voi vähän tästä vähentyä mutta ei ne mihinkään häviä, texasin Joe ajaa trukilla tästedeskin...
     
  15. jviirret

    jviirret 1st gear

    Taitaa ongelmia olla koko tuotepaletissa, eikä vain isoissa autoissa? Pickupit ja suv:t olleet tuotteita joita ei japsit, eurooppalaiset ja korealaiset ole tehneet ollenkaan. Siksi niiden hinnat on voitu pitää korkealla. Pienten ja pieniruokaisten autojen tekoa on kyllä yritetty, mutta siinä ei ole koskaan oikein onnistuttu, tai ainakaan kilpailukykyiseen hintaan.
    Eikä jenkit ole ainoita, ongelmista ovat raportoineet myös eurooppalaiset, esim. BMW...
     
  16. Vanishing Point

    Vanishing Point 1st gear

    Roiskimalla kasaan???? :rotfl: :rotfl:

    Challengerille taitaa käydä samalla tavalla miten kävi 70 luvullakin. Markkinoille tulon ajoitus täydellinen, jälleen kerran.

    En ole mikään riisikokkarefani mutta eiks niistä jo ainakin aika paljon rakenneta jo jenkeissä??? Iso Hondan SVU, esimerkiksi.

    Vakavasti puheenollen paljon ihmisiä jää työttömäksi ja tulee aiheuttamaan megaluokan ongelmia. Suomen paperitehtaiden sulkeminen on pientä tähän soppaan verrattuna.
     
  17. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    Edellisellä kerralla kun Mopar-konserni tarvitsi jotain laadukasta myytävää se kaappasi AMC:n, nyt on taas sama tilanne. Seuraavaksi tulee varmaan Ford :-? ja ostaa koko paskan?
    :wink:
     
  18. mike-79

    mike-79 1st gear

    Ainakin toyotalla, hondalla ja nissanilla on tehtaita Usa:ssa, jotka tekee jenkkimarkkinoille tarkoitettuja katumaastureita ja pikuppeja, eli ne on siinä suhteessa yhtä kusessa kuin oman maan yhtiöt. Mutta veikkaanpa, että kyllä nämä japsit on etevämpiä ja nopeampia muuttamaan tehtaitaan uusille malleille.

    toinen veikkaus on että, SUV-valikoima supistuu ja niistä mitä jää, tehdään mitä ihmeellisempiä hybridejä V8-moottoreineen yms...onhan jo Tahoesta tehty hybridi, jonka kulutuslukemista voi olla monta mieltä. Ja kun talous menee nyt viemäristä niin kohtahan bensa on taas halpaa...
     
  19. jviirret

    jviirret 1st gear

    Ei mee foordilla juuri sen paremmin, ei ainakaan niin hyvin että ostais ketään. Kävi miten kävi lopputulos on sama, rajuja tuotannon leikkauksia ja joukkoirtisanomisia on luvassa, tai joku kaatuu ja muille toimijoille jää suuremmat markkinat, työttyömyyttä lupaa tämäkin vaihtoehto.
     
  20. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Pääasiallinen ongelma on liittoon kuuluvan GM/Ford/Mopar työvoiman kova tuntihinta sekä valtavat eläke ja sairausvakuutusvastuut. Ne ovat ne pääsyyt taloudellisiin ongelmiin. Autoja jenkeissä kasaavia japseja ja eurooppalaisia eivät sido vastaavat sopimukset.

    Toki autopaletti yms ovat yksi tekijä, mutta nuo vastuut ovat se akuutein.
     

Kerro tästä muillekin!