Chrysler K-autojen osien vaihtokelpoisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rimmed762, 8.4.2014.

  1. Rimmed762

    Rimmed762 1st gear

    Tiedän, että K-autot ovat melko harvinaisia harrastajien keskuudessa. K-pohjaisista varmaan yleisimmät ovat LeBaroneja ja Saratogia. Täten en ihmettele jos tietoa seuraaviin ihmettelyihin ei löydy.

    Ensimmäinen ihmettelyn kohde:
    Kaikki 2.2- ja 2.5-litraisten 8 venttiiliset kannet ovat käsittääkseni vaihtokelpoisia. Joidenkin turbotettujen kannet ovat ns. cross drilled. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Valujen numerot ovat kuitenkin samat.

    Onnistuuko 2.2-litraisen moottorin alakerran vaihtamaan 2.5-litraisen alakertaan ihan "bolt on"-henkeen? Korkeudessa ei kait eroa ole... Tasapainoakseleista en osaa sanoa.


    3-vaihteiset automaatit (31TH/A413) joita näihin on asennettu on tietääkseni samalla pulttijaolla neloskoneisiin. Onkohan kiinnitykset ja vetoakselien mitat samanlaiset? Eli onko tiedossa eroja mallien kesken. Neonissa muistaakseni oli vuosimallikohtaisia eroja.

    Joissain takana rummut ja joissain levyt. Onko eroa muutakin kuin itse jarruissa. Eli onnistuuko rumpujarrullisen muutos levyjarrulliseksi helposti?

    LeBaronin osia löytyy siedettävästi ja pohdin käyttökelpoisuutta vanhempaan K:hon (Dodge 600). Jos joku tietää niin olisin kiitollinen vastauksista. Olisi mukava tietää, että voinko pitää mahdollisesti ajoneuvon käytössä ja rakentaa moottorin ja laatikon LeBaronin tai Saratogan vastaavista ja sitten vain vaihtaa paikalle.

    Tiedän, että kaikki on tehtävissä tarvittaessa mutta seisonnan minimoimiseksi suoralla vaihtokelpoisuudella on toistaiseksi tallittomalle iso merkitys. Aikanaan OHC-Foorttien kanssa touhutessa vaihtokelpoisuudella oli aikalailla iso merkitys.
     
  2. Rimmed762

    Rimmed762 1st gear

    Tuli sama viesti laitettua merkki- ja mallikeskustelun puolelle. Tuo moottori olisi kuitenkin se mikä on ehkä tärkein.
     

Kerro tästä muillekin!