Chrysler Lebaron 89, projekti

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja LeBaronTbo, 10.1.2010.

  1. eski

    eski 1st gear

    Se mittaa imuilman lämpötilaa ja syöttää sitä tietoaa tietsikalle. Osta vaan uusi, ei maksa paljoa mitään.

    Onnea matkaan ja kohti uusia vaikeuksia.
     
  2. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Kiitoksia, ja kiitoksia arvokkaasta infosta sekä kannustuksesta, ilman tietäjiä olisi tämän kärryn kanssa hukassa :eek:

    täytyypä kartoittaa romumäärän tarve ja laittaa uusi antura tilaukseen, varmaan myöskin jakajan romut uusin samalla. Kattoo hetken josko siitä hajois muutakin nii tulis samassa paketissa :D:D

    jokohan viimein pääsisin laittamaan lohkolämmittimen ja pakoputken, joskin taidan odottaa että RaiRai vääntää putken ja kertoo miten kannattaa tehä :D

    Lainatakseni erästä viisaampaani, "leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä"
     
  3. henrip

    henrip 1st gear

    rairai: yötöistä lähdin aamulla ja uus oktaavia kääntyi eteen..kävi ihan kipeetä mutta onneksi ei kummallekkaan käynyt kuinkaan! ei oo kuvaa autosta mut keula meni aika läjään kuskin puolelta.. avo manuaali oli ja 5000e hyvitettiin! en kuitenkaan suosittele kolarointia siitä aiheutuvan kivun vuoksi:)
     
  4. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Mulla ei sinänsä ole kiire sen putken kanssa, jossain vaiheessa kun aikaa ja kiinnostusta sopivassa suhteessa niin vois syventyä... Pitäis käydä ensin nosturilla tutkimassa mistä se vuotaa mutta eiköpähän tuohon kattia lukuunottamatta kaikki kannata vaihtaa jos hommaan alkaa.

    Sain sentään koneen etumaisen tukikumin paikalleen tänään. Vähänhän tuolla alavesiletku ym. sähköjohdot ahdisti korvakkeen pyörittelyä...

    henrip: Ihan kohtuu korvaus mielestäni jos ei ollut mikään show-kuntoinen kärry. Voiphan se viduttaa kuitenkin. Hyvä että ei tuon kipeemmin käynyt, on kuitenkin muistettava että henkikulta on selkeesti kalliimpaa kuin rautaromu.
     
  5. impala67

    impala67 Gearhead

    mites oliko autossasi bagia, toimiko se? itsellä on kevyt skeptisyys kohta 20 vuotiaita turvalaitteita kohtaan...
     
  6. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    tuskin on ollu aika harvinaisia kait näissä turbomanuaaleissa?

    Saimpas peräti lohkolämmittimen napautettua koneen kylkeen, varaosaliikkeen apinoinnin takia on väärä termari kädessä, joten lämmittimen vedenpitävyys jää arvoitukseksi vielä vähäksi aikaa :D

    Helpompi operaatio kuin luulin. Joskin koneen taakse voisi olla pari astetta keljumpi.


    Sit ois päivän tyhmä kysymys:

    Laturin hihnan vaihto, ekana irroitetaan kait ilmastoinnin hihna, tuleeko tässä nyt irrottaa kompura vai saako sen kiristinrullan jotennii järkevästi irti siitä, ja vielä jopa kiinni?

    Haittaako jos kompuran hihnaa ei jaksa laittaa takasi, eipä sitä kompuraa talvella tarvii..

    entäs sitten, laturin alapuolella on jonkinlainen säätö(kö) keljussa kohtaa, aika jäykkä enkä oikein mitään muutosta saanu näkymään vaikka jonkun kiekan pyörähtikin.

    Eli miten tuo operaatio hoidetaan ilman turhia sähellyksiä?
     
  7. eski

    eski 1st gear

    Löysäämällä lähtee irti.

    Älä jätä hihnaa pois. Talvella aina välillä vähän pyöräyttää että pysyy tiivisteet kuosissa.

    Tämä systeemi vaatii sitten sen että vähän löysää siinä laturin alla olevaa mutteria. Tämä mutteri on keskellä sellaista kumista ympyrää. Mutteri on pelkääjän puolella laturin alla. Sitten kun sitä on löysänny pari kierrosta niin löysää laturia kiinni pitävää pulttia/mutteria. Nyt pääsee säätöpulttia joka löytyy kanssa laturin edesta/alta pyörittää kevyesti.
     
  8. impala67

    impala67 Gearhead

    airbag on käsittääkseni vakiona kuskin puolella 91 alkaen
     
  9. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Mutku turbomanuaalit taitaa olla (vanhatuonnit) järestään vm 89....

    Tietty saksasta tms varsinkin avoja on näköjää tullut jonnii verran, jotka muutakin voivat olla..

    itelläkin on alkuperäinen suomiauto ja taitaa olla rekisteriotteessa 92 vuosimalliksi kun on ensirekisteröity vasta silloin, auto on kuitessii tehty vissii 89... niinku nää kaikki.

    Hieno ja selkeä ohje Eski, korjauskäsikirjassakin oli vaan kuva että kun irrotat kaikki pultit niin kaikki lähtee irti :D Mokoma systeemi kun oli jo niin masentavan näköinen kaikenmaailman kumipalloineen, ettei summassa viittinyt kaikkia lähtee aukomaan :oops:
     
  10. HornetRWB

    HornetRWB Gearhead

    Kelläs mahtaa nykyisin olla se punanen '89 Chrysler Lebaron GTC rekkariltaan CHR-1?

    Melko luotettavan legendan mukaan oli eka maahantuotu ja tyypitetty yksilö sekä toimi myös maahantuojan koeajoautona..? Mm. uutena oli jenkkiliput etulokareissa ja mottina yllättäen hemmetin piristetty 2.0L eikä 2.2 kuten papereissa luki. Motissa kuulemma takoalakerta ja muuta hurjaa mm. stage2 turbosetti isommalla intercoolerilla ja turbolla. Tuota sitten oli saanut uutena koeajella ja mainostettiin vakiotekniikalla olevaksi... :rotfl: Varmasti piristänyt myyntiä...

    Auto tuli mulle joskus muutamia vuosia sitten Hesasta todella kulahtaneen olosena ja melkosen elvytyksen jälkeen oli vaimon ja omana käyttiksenä kolmisen vuotta. Olihan tuo kieltämättä hemmetin asiallinen lelu ja kulki melkosen kiitettävästi. Turbon khi'hi'hi'hi ääni tuli tutuksi ja söi vetareita yhet "käytetyt" vuodessa. :wink:

    Meni multa johonkin Tampereen suuntaan pikkuprojektina...

    Vikoja autossa oli jatkuvasti jotain pientä, ellei puhallin/lämppäri/kylmästöinti bugittanut niin sitten etuvalojen lipat talvella, tai vaikka nivelet, vetarit tai yleisesti koneen jäähdytysongelmat kengittäessä. Eipä tuo kuitenkaan tielle jättänyt koskaan ja tuolla kokemuksella voisin jopa suositella käyttikseksi jos kestää etuvedon ja melko persoonallisen etuvaloratkaisun.
     
  11. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    henrip kyllä tuolla mainitsi että auto on 89 joten ei siinä tämän perusteella bägiä ole. Sekin olisi mielenkiintoista tietää mikä näiden maahantuontipolitiikka on ollut tuossa 89-90, kun tosiaan vissiin jopa 92 ensirekisteröity näitä 89-malleja. Onko ne tuoneet laivalla kerralla muutaman vuoden myyntivaraston Suomeen seisomaan?
    Itse olen kokenut sellaisen ihmeen että olen matkustanut vuonna 89 joulukuussa Floridassa tuliterässä Baronissa joka oli vuosimallia 90, eli mm. sillä ihan erilaisella sisustalla kuin nämä vanhemmat ja siinä oli kuskin airbag.
     
  12. eski

    eski 1st gear

    Taisi verosyistä tulla tänne vähemmän varustellut.
     
  13. henrip

    henrip 1st gear

    impala67: joo ei tosiaan ollu turvatyynyä..ois ees turvavyön muistanu mut eihän kovat jätkät käytä:D..mun baroni oli -89 malli joka oli rekisteröity -91..punanen ja mustalla katolla tietty..

    korvaus oli kyl hyvä, mut harmittaa koska olin just saanu baronin just kuosiin!
    kaikki oikeestaan toimi..
    paria päivää ennen kolaria olin saanu turbon kuntoon ja vaihtanu ohjaustehostimen ja laturin remmit sekä ite laturin..
    kaikki alipaine letkutki vaihoin ja hienon alumiinisen jakotukin laitoin:)
    .. katossa oli pikku repeämä mut mustalla sikafleksillä saa aika jämysti paikattua,eikä juurikaan huomaa..
    sitä mietin että eikö näissä turbo2 koneissa oo ollenkaan dumppia? oli aikomuksena asennella jokulainen mut jäi aikomukseksi..
     
  14. impala67

    impala67 Gearhead

    Ei mitään uutta, normaali ent.Aro-yhtymän politiikka, vertaa datsun100A:t ja aspenit. muualla maailmassa valmistus lopetettu mutta meillä myydään uusina autoina.
    Käsittääkseni juju oli siinä että ostivat huiman läjän niitä autoja, makuuttivat satamassa ja ottivat sitä mukaa rekisteröitäväksi kun niitä myytiin. ja kas, vuosimalli määräytyi rekisteröinnin mukaan...
     
  15. impala67

    impala67 Gearhead

    niin ja 91:nen hän on tosihelppo tunnistaa uudesta kojelaudasta, vanhoissahan on semmonen 80-lukuinen ja 91 on ikäänkuin avaruusaseman harmaa muovinen pienoismalli. 91 tuli optioksi digitaalinen mittaristo, mutta perusmittaristo oli edelleen viisareilla.
    en muista muuttuiko digit. mittaristo vakioksi 92 vai liittyikö se tiettyyn varustetasoon?
     
  16. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Ei kun vuosimalliin 1990 tuli se uusi kojelauta niin kuin yritin tuossa kertoa, ja mm. seisontajarru muuttui jalkakayttöisestä käsijarruksi. Eikä nyt taas sekoiteta kolmea täysin eri asiaa: valmistusvuosi, vuosimalli, ensirekisteröintivuosi.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_LeBaron
    "For 1990, the LeBaron's interior was refreshed, featuring an all new dashboard, gauge cluster, door panels, and center console design. All of the new components were designed to be smoother and more flowing than the comparatively blocky 1987-89 interior style, making it more in tune with the "aero" revolution of the early 1990s."

    Digimittaristoa näihin on saanut jo 80-luvulla, luulen että tähän J-koriseen jo ihan 87. Itseasiassa en ole itse edes nähnyt tuossa "avaruusmallissa" digimittaristoa. Amerikassa on ollut tarjolla myös puhesyntetisaattoria yms. varusteita joita Aro-yhtymä ei varmaankaan ole katsonut tarpeellisiksi...
     
  17. impala67

    impala67 Gearhead

    saksassa kattelin yhden sapelinkalistajan lepakkoa digimittaristolla. hauskan näköinen, tosi värikäs. ja se oli siis -92
     
  18. rx_racing

    rx_racing Gearhead

    Ei aivan näin.
    GTC oli Saksan erikoismalli joita eivät saaneetkaan myytyä. tulivat sieltä.
    Ja sittenhän iski lama ja lepakot eivät kelvanneet
     
  19. rx_racing

    rx_racing Gearhead

    vakio turbo ja Cooleri. Silloin työsuhdeautot menivät litratilavuuden mukaan ja tuo oli kokeilu, että olisi saanut alle 2 l. Janspeedin alakerta ja todella hienot billet osat.
    Sitten laki muuttui ja ei mennyt enää litratilavuuden mukaan.
     
  20. impala67

    impala67 Gearhead

    jassoo, sopii kuitenkin perinteen jatkumona tähän maahan,(kuten klb moblassa usein hehkuttelee, tänne on aina tuotu ylijäämäerät ja muille kelpaamattomat, kun vaan halvalla ja nopeasti on saatu; vrt 20-luvun lopun avochryslerit yms.)

    hauskaahan se on että suomeen rantautuu maailmalla harvinaisempaa autokalustoa arkikorollojen sekaan. perinne sopii puolestani jatkua...
     

Kerro tästä muillekin!