Chrysler Lebaron 89, projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja LeBaronTbo, 10.1.2010.

  1. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Loistava tietoisku. Hienoa että tietotaitoa löytyy ja sitä jaksetaan jakaakkin muille turaajille :lol:

    back to bisnes: usa-osat koskinen sieltä kyselin josko löytyisi tohon rysseen lohkolämppärin elementtiä, mutta eipäs ole...

    lähinnä käytettyä aattelin. Noh kait se pitää uutta kysellä jos aikoo tolla talvella ajella. Venttiilikopan tiiviste fel-pro vissii 24e ja risat, termari jonka asteita en älynnä kysyä 8.60e.

    pitää kysellä paikallisesta putkasta tarjous koko hoidolle, defalta löytyisi ainakin 2.5l käypäistä sekä letku että lohkolämmitintä, kumpiko kannattaa laittaa jos kustannus ei eroa paljoa?

    Varmaankin lohkoon kummiski, vai?

    aattelin tosiaan nyt samalla laittaa ton lohkolämmittimen ja uuden termarin, kun järjestelmässä ei oo nestettä, tarviiko tätä ilmailla millään lailla vai meneekö ilmat paisariin iteksiään?

    Kannattaako järjestelmä huuhdella jollain aineella, vai vedellä vaan?
     
  2. eski

    eski 1st gear

    Lohkoon vaan, kyllä sitten lämpee ja sitten vielä otat sisäpistokkeen niin saa vaikka defan terminin kiinni. Itellä on samanlainen ja on pirun hyvä ja pieni.

    Ilmaus hoidetaan niin että termarin päältä kannesta avataan pieni ilmausruuvi. Kuusikulmaisella aukee, jos ei aukee niin toinen tapa on ottaa lämpötila-anturi irti ja kun vettä tulee siitä ulos niin pistää takaisin kiinni ja täyttää niin paljon kun menee ja ajaa pienen lenkin ja täyttää lisää.

    Katsot syylarin sisään fikkarilla ja jos näyttää kalkkiselta niin puhdistusaineet sisään ja teet mitä ohjeet sanoo. Kalkki kun haittaa tuota lämmönsiirtymistä.
     
  3. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    kitoos!
     
  4. impala67

    impala67 Double Gearhead

    me muut turpottomat lebaronistit tietysti olisimme kiinnostuneita niistä muista virityskeinoista, itse olen uusimassa iskarit joka kulmaan, mutta rättimalliin tekisi mieli asentaa jotain iskari-tornien väliin jäykistettä tms. mistä niitä saa?

    muistakaa viritellessä että vetarit on näissä aika vakiokamaa, eli ne saattaa polkiessa ekana antautua? lienee turbomalleissa järeämpää tavaraa kuin -ttomissa?
     
  5. servopiili

    servopiili 1st gear

    Mulla on kans 2.5 turboton caprioletti 89 LeBaron :) Kaikki vinkit ja linkit kinnostavat tosi paljon. 8)
     
  6. GTC

    GTC 1st gear

    Ostat nettiautosta jonkun 500€ mädäntyneen GTC:n raadon ja vaihdat koneen ja askin autoosi 8)
     
  7. GTC

    GTC 1st gear

    Ja tosiaan noista viri-viri-virityksistä sen verran, että ainakin oman Baronin alusta on niin saatanan väljä etten pistäisi senttiäkään hevosvoimien lisäykseen ennenkuin auto tuntuu täysin vakaalta moottoritienopeuksissa.

    Ja suomi-autolle en jälkeenpäin viisastuneena lähtisi tekemään yhtään mitään ruostepeikon takia.
     
  8. eski

    eski 1st gear

    Alustaan ja moottorintukiin saa parhaat osat täältä: http://www.polybushings.com/ Mulla kaikki osat ovat täältä. Vakiojouset ja iskarit riittää pitkälle mutta jos haluaa jotain erikoisempaa niin voi hommata Eibachilta madallusarjan. Konilta ei saa enään sopivia iskareita. Vaihtoehtona on käyttää eibachin sarjaa ja esim kybin iskareita tai sitten mennä coilovereihin ja melkein suoraan sovitin palikkaa saa sitten http://rbryant.freeshell.org/suspension_products.htm Sitten vielä lisäksi jotkut sopivat coiloverit peliin. Rich kyllä kertoo mikä sitten sopii.

    Jarruremppaan teräspunosletkut saa esim http://www.fwdperformance.com/store/Category.asp?IDCatalog=14&txtCatalog=Brake Lines tuolta tai sitten jostain muualta. Samasta mestaa saa muuta kivaa myös. Samoin http://www.turbosunleashed.com

    RockAuto ja paikalliset vauhtiputkat myy sitten perus jarrupalat yms osat. Erikoisemmat joutuu kyllä sitten rapakontakaa tilaa.

    Akselit kestää turbollisissa aika hyvin kun ei mennä paljoa 250n päälle. Onhan niille enemmänkin kiskottu mutta tuppaa hajoamaan varsinkin jos alkuperäiset kun osilla alkaa olee ikää ja kilometrejä. Jos haluaa kunnon palikat ja valmis maksamaan niin http://driveshaftshop.com/index.html
     
  9. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Millainen homma on vaihtaa moottorin tukikumit?
    Ois ihan vakiot jo hommattu ja tiedän että koneesta esim. tunkilla paino pois ja sitä rataa, mutta lähinnä semmonen kysymys että lähteekö ne kumit niistä rautakiinnikkeistä helpolla irti / uudet paikalleen vai meneekö taisteluksi?
     
  10. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    huoh... nyt riitti viritykset mun osalta, ts LP partio tuli vastaan.. ei siitä sen enempää mutta woimaa tuntuu olevan tarpeex, putki on tähän autoon vika palikka sit korkeintaan alustaan palikkaa että nautintoa riittää mutkateillekki...

    vaikka omasta mielestä tää on sopivan lullaby, mutta silti napakka.

    Marteliukselta tuli viimein vastaus, lomakiirettä ollu kuulemma.

    Ei tunne koko putkea. Alkuputki, ts, koneelta katin nurkille on 46e (pakko hankinta :(...... ), ja akselin ylitys tais olla 40e.... suora putki taakse siitä 20e lisää.

    Nämä hinnat 2.5" tavarasta taivutettuna.

    Ite taistelen mielessäni, ottasko 2.5 vai 3"....

    Miten tuo putken koko ja kiinnitys siihen laippaan joka koneen päässä? Jos joku ton selventäs äkkiä oisin kiitollinen.

    Onko siinä putkessa ollu kaulus tjsp jonka laippa puristaa vai miten?

    Muuta kyseltyä: Defa elementti lohkoon 85e hujakoilla, letkuun 110e.savon diesel

    termari merkkiliikkeessä 28e tiivisteineen, savon diesel 13.8e Usa-osat koskinen 8e (ei tiivistettä kait.)

    venttiilikopan tiiviste EI OO. usa osat koskinen 24e Merkkiliikkeessä VENTTIILIKOPAN kanssa löytyy vain, 250e XD

    Joskin tiedossa mulla jo puskaraadion kautta. Crysse harvinaista kyllä työmatka ajossa. Herkkua, joskin kallista sellaista, öljyä menee :D :D
     
  11. eski

    eski 1st gear

    Lähtee helposti tai sitten ulosvetäjällä auttaa. Jos haluaa ns. köyhänmiehen jäykemmät niin täytä kumit sikafleksillä kun olet ne vaihtanut ja anna kuivua.
     
  12. eski

    eski 1st gear

    Siinä putkessä on sellainen kaulus joka sopii sitten turboon. Jos haluaa isompaa putkea niin voi olla että joutuu laittaa sopivan välipalikan tai fiksuinta olisi ostaa turboon uusi swingvalve sanovat sen olevan http://turbosunleashed.com/shop/pro...d=138&osCsid=a6f8e0917a733b2206fd25478986a909 tai sitten joku adapteri. Muistaakseni 89:ssa taitaa olla 2.25" koko.
     
  13. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    nytpä tohon olisi nesteet, lohkolämmitin, venttiilikopan tiiviste ja termari.

    Samalla tuli ostettua kannentiiviste mallia mopar sekä venttiilivarren kumit tuli mukana, ts, vajaa yläpään tiiivistesarja.

    Halvempaa oli ostaa toi ku pelkkä venakopan tiiviste.

    Ei tarviis ku jonkun enää vaihtaa :oops:

    :lol: :lol:

    Sit ku nestepuoli kuosissa ja öljendaalit pysys koneen sisäpuolella voisi purkaa ton putken palasiksi, jos saisi jonkin ratkaisun aikaiseksi ennenku syksy painaa päälle.

    Ps. sisäpistoke tulee ku iteltä löytyki molemmat piuhat vain y- kappale jäi ostotavaraksi. Sisälämmitin on jo mallia tokmanni, toiminut hyvin jo 3v jospa se ei autoa tänäkään talvena polttas :D:D
     
  14. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Joo-o. nyt tuli tenkkapoo ku pellin avas, eli lohkossa on etupuolella kaksi frostpluggia, onko väliä kumpaan sen lämmittimen tyrkkää?

    oikean puoleiseen tuon melkein helposti saisi, vasen jää jakajan taakse

    hemmetti ku ei ole kuvia entisestä autosta siinä oli vastaava defa pellin alla..
     
  15. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Mulla meni Calixin vastus koneen takapuolelle, tuon mukaan niin menisi Defakin:
    http://www.defa.com/finn_dok_h.php3?mer ... ng=3&ndid=
     
  16. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Joo niin kattelin tota defan ohjetta, näyttäs tosiaan että koneen taa, tosin löytyy vain 2.5l ja 2l (!?) koneille kaaviokin.

    Onko toi miten hankala sit laittaa, ei kuulosta kivalta paikalta :(

    Mielestäni entisessä oli laitettu tohon lohkon eteen kumpaan jompaan reikään, ja hyvin toimi! Hmm, jos joku kehtaisi omastaan tarkastaa onko siinä virranjakajan/öljytikun tienoilla olevassa kummassa jommassa kolossa vastus?

    Aina pitäs näköjään valokuvata auto eestä ja takaa ja konehuone joka vinkkelistä nii tältäki ois säästynä :D

    Asensitko ite RaiRai ja ilmeisesti ei ollut ennen ollenkaan lämppäriä siin?

    Tässäkään ei... vaikka suomiauto :( mitä apinointia...

    lyötävä vastus lienee aikamoinen perse laittaa lohkon taa...

    Vaihdoin lopullisen letkun sinne lohkon taakse tossa, huuhtelin ruostevedet enimmät järjestelmästä ja ilmauksen kanssa kunnon klykolisoosit sisään, laitan puhtaat nesteet syksyllä samalla kun ton vastuksen, kerran en sitä tähän hätään kiinni osautunu laittamaan :D

    eipähä tolla vielä oo tarvettakaan.. Tuoreen termarin laitan kans vasta syssymmällä...

    Mites, jossain oli puhetta että termariin kannattas pieni reikä porata, onko tämä urbaani legenda, jossain topicissa täälläki taisi puhetta olla?
     
  17. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    En laittanut ite vaan pajalla asensivat, ei ollut ennen lokilämmitintä. Calixin vastus oli sellainen pultilla kiristettävä joka ankkuroituu lohkoon, eli ilmeisesti ei niin paska homma sieltä takapuolelta. Asentaja kirosi muistaakseni vain sitä pakkaspropun irroitusta. Juuri tuon asennuspaikan noteerattuani vein suosiolla ammattilaiselle kun ei sattunut olemaan kiinnostusta ryhtyä tuota ropaamaan, vituixhan se ois luultavasti mennytkin jo tuon pakkaspropun kanssa...
     
  18. eski

    eski 1st gear

    Laitat vaan siihen eteen ihan oikeanpuolimmaiseen. Unohda toi ohje ja se määritys paikasta. Ihan huuhaata toi ohje.

    No sen parin mm:n reiän voi porata, mutta oikeasti en ole nähnyt tarvetta. Ilmausta se helpottaa varsinkin jos ei se proppu termarin vierestä aukea. Tossa vaan pitää ottaa huomioon että neste sitten kiertää aina mutta hyvin vähän kujitenkin.
     
  19. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Mahtavaa, pelastitpa taas päivän.

    Siinähän se oli vissiin edellisessäkin, liikkeessä vielä asennettu niin ei poijat oo kehannu taakse mennä propaa.

    Toi pakkasproppu ainakin edellisessä autossa jossa ei lämmitintä ollut, oli se vaikein osuus, asennus siinäkin tosin eteen.

    Calixi tuntusi asennukseltaan olevan PERIAATTEESSA helpomman kuulonen, ku hakattava defa. Ainakin tosi ahtaaseen paikkaan. :lol:

    Itse oli pakko ottaa defa kun löyty johtosarjat sisäpiuhaa myöten, ne maksaa hunajaa vissiin..
     
  20. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    APUA onkelma

    Voe vittu ja vastamäki.

    Pesin painepesurilla ja pesuaineella moottorin, laturi ja akku oli suojattu muovipussilla.

    Pesun jälkee auto käynnisty hyvin, ja pieni koeajo ilman ongelmia.

    Sit 50km ajoa ilman ongelmia

    Seuraavalla 80km ajolla alko ongelmat. Cruise potki päältä.. 30km eteenpäin ja auto alko pätkiä.

    Tuntuu ihan fuel cutilta, eli töks, ja sekä kierros että nopeusmittari nytkähtää, sekä check engine sammuu (se palaa koko ajan sen hemmetin solenoidin takia.)

    Vikakoodeja on 12 sekä 36 (36 on normaali mulla :D )

    Eli akku irti vastottain, ei oo tosin ollu.

    Missä vika, virranjakajaa en ole avannut, sitä en suojannut, mutta myöskin varoin pesurin kanssa

    ja muutenki varovasti pesin, ts ei täysillä paineilla 20cm päästä :oops:

    kuulostas että joko virrat häviää autosta hetkeksi, tai sit bensan saanti tökkää hetkeksi (voi johtua edellä mainitusta)

    Onko päärelettä, bensapumpun relettä, mitään linjaa josta tuo voisi johtua?

    Oon 110km kotoa, kaverin luona, jos tuohon jotain konstia on niin huomenna voisin korjata... voi liittyä siis tohon pesuun tai ei.

    Tökkäys on raju, ja nykii ihan kunnolla, on kun kenkuru. Joko paussista tai liittimien heiluttelusta johtuen auto kesti loput 60km tänne aika hyvin nykimättä.

    'Anteeksi hankalasti kirjoitettu, mutta kaikesta avusta olen kiitollinen. Hemmetin korjauskäsikirjakin kotona :(
     

Kerro tästä muillekin!