Chrysler Lebaron 89, projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja LeBaronTbo, 10.1.2010.

  1. eski

    eski 1st gear

    No vikahan on siinä että et pessy täysillä ja suojasit ihan turhaan nimim. jos painepesurista ottaa kyttyrää niin vika on jossain muualla :)

    Mutta asiaan. Kuulostaa maadoitus ongelmalta kuten myös siltä että nyt on isompi alipaine ongelma tullut. Autolla voi ajaa jos esim map-anturin letku on halki mutta tökkii ja pätkii aivan törkeesti (nimim. reilu 50km matka ei ole kivaa). Eli ensiksi katso että alipaineletkut ovat kiinni, kääntele niitä ja katso onko halkeamia. Sitten otat kaikki sähköliittimet irti wd40, crc tms perään ja liitin takas kiinni. Viimeiseksi sitten maadoituksien tarkastus. Yksi löytyy akunalta, eli akkuirti, maadoitus irti ja putsaus ja takas kiinni. Toinen löytyy pelkääjän puolelta samasta kohtaa ja sama juttu. Kolmas löytyy imusarjan takaa ja menee tulipellin lähettyville kiinni, sama putsaus.

    Bensapumppua ohjaa rele. Jos pumppu kaput niin sen voi testata niin että kääntää avaimen 2 asentoo ja pumpun pitäisi surahtaa pari sekuntia. Jos ei surahda niin pumpusta piuha irti ja yleismittari kiinni ja kaveri kääntää sitten avainta ja katsotaan tuleeko voltteja jos ei tule niin vika sähkön saannissa, jos sähkö tulee pumppu kaput. Joskus tuurilla pumpun voi saada toimaan kun pistää bensaa tankin täyteen niin se jäähdyttää pumppua, mutta vittumaista jos ei toimi ja joutuu melkein täyden tankin tyhjentää. Nimim. pumppu meni 10km sen jälkeen kun olin tankilta tullu.

    Jos vielä pätkii niin jatketaan arvuuttelua.
     
  2. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    joo ei toi hyvin oikee toimi..

    kylällä käytii, eka toimi kun unelma, ropasin jtn liittimiä läpi, mutta n. 25min kaupunki-ajon jälkeen alko tökkiminen.

    Joka lopulta johti siihen, että auto rupes sammuilemaan.

    eli pitää kyllä olla massiivinen maadoitusvika jos tota tekee. Auto sammuu, käy huonosti, tökkii.

    Tyhjäkäynti aika ok, vähä seilaa ongelman ilmetessä.

    Taitaapi maadoituspuolelle olla, perkele kun en oo kotona. Pitää keksiä jtn. Sunnuntaina on kiva krapulassa yrittee kasata toi sillai että 110km uskaltaa ajaa


    :lol:
     
  3. eski

    eski 1st gear

    Sitten voi olla että HEP alkaa sanomaan itsensä irti. Eli se elektroniikka joka löytyy virranjakajan kannen alta. Katoppa että onko ne johdot ok.
     
  4. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    jakajaa käytin auki, en ottanu pohjaa pois.

    Ja auton käytös vain huononi.

    Auto toimii kylmänä hyvin, vaatii n. 20-25min ajon että alkaa toi vitun tökkiminen :(

    En tiie että vaikuttiko toi pesu mutta hieman sen jälkeehä toi alko, voi toki olla yhteensattumaki.
     
  5. eski

    eski 1st gear

    Antaako mitään koodeja?

    Kokeile ottaa HEP irti (jakajan alla) ja putsata se.
     
  6. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Voisko tämä viitata sytytyspiuhoihin, vaikkapa puolanjohtoon?
     
  7. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Eli tässä nyt tarkennettu tarina tilanteesta.

    Ongelma on siis suomeksi että auto sammuilee ajossa. MUTTA huomattava outo juttu on että auto "kylmänä" toimii täysin normaalisti, ilman ongelmia.

    Tässä oireet:

    Kymänä toimii täysin, tyhjäkäynti vakaa. Lämmetessään, ts, vesi jo kirtänyt syylärin kautta hyvän aikaa, n. 20-30km maantiellä tai kaupungissa n. 15-25min ajon jälkeen alkaa ongelmat.

    Ensimmäinen oire on sirisevä kilinä (wtf?) joka kuuluu hetken aikaa joko kojetaulun takaa tai konetilasta, kuskista katsoen tuntuisi että tulipellin kummalla jommalla puolen. En kuvitellu tätä ku kaveriki kuuli. Kestää muutamia sekunteja, sellainen ziiririririrriri hieman kilisevällä soinnilla.

    Tämän jälkeen auton käytös muuttuu. Vetoja on mutta ehkä hiukan huonommin. Tyhjäkäynti aaltoilee mutta kestää hyvin.

    Auto sammuilee ajossa, nopeudesta riippumatta. Kaupungissa aika inhottavaa :(

    sammuminen on yhtääkkistä, ja tunne on samanlainen kuin kiihdytyksessä iskevä Fuel Cut, eli TÖKS.

    Myös paikallaan ollessa ts. liikennevaloissa voi sammua.

    Voisiko tää viitata myös vaikka virtalukolle päin? Pitäs kattoa kojalaudan alta piuhat varmaan, sielläkin niitä hirmu kasa ja jalkaki pari kertaa osuna niihin :oops:

    Miten rikkinäinen puola oireilee?

    Autossa uudet tulpat, US-partsilta uusi johtosarja+puolanjohto asennettu ehkä 3000-4000km sitten.

    Mitä mä osaan sille hepille, se näytti kai olevan ok, kun en sen toimintaa älyä :(

    avasin kannen, irrotin pyörijän, ja pohjan, alla ei ollut mitään hapettunutta tai irtonaisen näköstä.

    Akun kenkä ja maadoituspiuhat putsattu, mutta ei muita maadoituksia vielä, olen erittäin huonosti varustettu tälläistä varten täällä :(

    Jos toi ei pahene varmaan kotiin ajan, ku kerra tännekki pääsin. Katti ei varmaa tykkää kun kone sammuilee, sehän lyö palamatonta sinne ja tuhoaa kennon?

    ideoita.... :(
     
  8. eski

    eski 1st gear

    Jos auto kuitenkin aina starttaa kun se on sammunu niin tuskin on ASD rele.

    Kun auto alkaa tökkimään niin onko puola älyttömän kuuma? Yksi mikä voi olla että MAP-anturi alkaa olee tiensä päässä tai sen välissä oleva baro solenoidi. Voit kokeilla vaikka että ohitat sen baro solenoidin ja laitat letkun suoraan MAP-anturiin kiinni.

    http://www.thedodgegarage.com/turbo/turbo289.jpg

    Jos katti on hyvä niin ei se pienistä ota nokkiin. Nimim. jäähdytysnesteellä myös sitä ruokkini. Oli naapurusto valkoisen savun peitossa hetken aikaa.

    Tuntuuko auto kuluttavan huomattavan paljon bensaa ns. haiseeko bensa?
     
  9. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Oikeestaan omituista että ongelmista huolimatta kulutus on normaalin tuntuista, ts. maantiellä ajotietokoneeseen 6-7l, ja bensamittari tuntus seuraavan perässä ihan ok.

    Pääsin kotiin, auto toimi aika hyvin :O

    eilen tosiaan oli melkee ajokelvoton, mahdoton tökkijä, mutta nyt rykäsi muutamia kertoja 110km matkalla, veto ok.

    Matka ajoa tuntuisi siis kestävän paremmin, ja tasaisilla kierroksilla.

    Lähtenyt toistaseks aina käyntiin, vaikka sahata joutuu vähä.

    Kattelen ens viikolla tota, onneks nyt ei oo mtn ajua tolla, nii kerkee taas telakalla olemaan. Eipähä tarvinnu rakentaa sitä putkea ku hajosi :D
     
  10. virta

    virta Gearhead

    Itsekkin pitäisin MAP anturia mahdollisena nykimisen aiheuttajana tai halkinaista letkua.
     
  11. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Huolestuttavaa on että äsken mokomaa kokeiltuani, autossa paikallaan virrat päälle, ja kiekkamittari hyppi aika vallattomasti, vaikka auto ei ollut edes käynnissä :(

    Sulkee aika pitkälti pois alipaineongelmat yms, mikä saa sähköt noin sekasi :(

    Onko ruiskun älyboksi missä, ja mitä hittoa tolle osaisi...

    Mulla ei taju enää riitä ton kaa, todella hieno ja mukava auto ajaa mutta....

    Ottaako kiekkamittari singnaalin puolalta niinku ennenvanhaan? Puola? :(
     
  12. eski

    eski 1st gear

    Tossa on vain yksi ECU ja se löytyy akun vierestä.

    Ei vaan ottaa siitä HEP:stä.
     
  13. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Jaahas. Pitääpä sit purkaa se HEP uudestaan ja katsoa jos osaisin sille mtn, samalla ottaa se CRC kauniisti käteen ja liittimet läpi, ja sen jälkeen ne alipaineletkut :(

    hemmetti kun ymmärtäisi tota paremmin, sanoisin että ton auton kanssa kehittyy kyllä mekaanikon taidot, tai sitten halu ostaa uusi auto takuun kanssa osarilla :D :D

    hell nou :oops:
     
  14. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Imusarjan takana oleva maa oli huono, nyt korjattu. Samalla lisäsin akulta maahan 20mm2 kaapelin, puhdistin jakajan ja vaikutus... ei mtn.

    Sama jatkuu... huomenna katon mappia, ja liittimet läpi. Tai työnnän ton järveen.

    vikakoodeja ei ole muuta tullut koko aikana kuin 12 ja 36...
     
  15. henrip

    henrip 1st gear

    itse sain -89 t2 baronista pari viikkoa sitten turbon kuntoon (oli hukkaportin avaava vipu irronnut:)) jonka jälkeen melkein heti ajoin baronini lunastukseen..ei ehtiny kauan nauttia:D ei ollut onneksi oma vika..

    jos jollain tarvetta olis us partsista tilattu avaamaton kytkinpaketti myytävänä!

    myös getrag555 vaihdelaatikko löytyy! puh 040-7694313
     
  16. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    onko tässä muuten nopeusmittari vaijerilla vai sähköllä?

    Ihmetyttää ku seki hyppii auton sekoillessa.

    henrip: noinko sille sit kävi :( noh onneksi sulle ei käynä pahemmin? Ja hyviä mätiä pommi baroneja suomessakin saksasta nyt puhumattakaan riittää, eiku uutta putkeen :lol:

    Työkaveri epäili HAL anturia joka on siis jotenki tohon HEP (hal effect pickup) jakajaan integroitu, mikä osa siitä sit on rikki

    :lol:

    Mitä mä sit nyt alotan taas ostamaan tohon, että toimii. Puola ei ollut erityisen kuuma, korkeintaan lämmin, 20km ajon jälkeen jolloin myös sammuilua, nykimistä ja mittareiden heiluntaa ilmeni.

    Toinen outo yhteensattuma on ettei subbari anna piikkia virrat pois kääntäessä.

    Eikä avaimet virtalukossa -hälytin toimi.

    Auton mukana tuli ostaessa tulitikut hansikaslokerossa, olisiko syytä käyttää niitä johki muuhun kuin grillin sytytykseen :mad:
     
  17. eski

    eski 1st gear

    Ttossa mallissa se on sähköllä. Eli vaihdelaatikossa siinä kohtaa pelkääjän puolella mistä akseli lähtee ulos löytyy anturi. Pinni 48 menee ECU:lle.

    Otappa kompuutterista piuhat irti ja putsaa ja laita takas.

    Sähkövialta sun ongelmas näyttää joten joku sieltä on menossa tai kontaktit on huonoja. CRC tai vastaava puhdistus spray tai kylmäspray ovat kavereita.
     
  18. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Moottorin tukikumeista tämä oli ihan hyvä vinkki, nimim. sikafleksit kuivumassa.

    Sitten tuosta pakoputkesta LeBaron Tbo tahi muut: Mulla on nyt tuo putken vaihto edessä, vuotaa jostakin... Saiko Marteliukselta mukaan tuon laippakiinnikesysteemin siihen pakosarjaan? Tuon vaihdan ehdottomasti uuteen, ja siinähän on sellainen jousisysteemi pulteissa joka sallii mottorin vähän keinua. Tässä nyt ois tarkoitus vaihtaa koko putkisto kattia lukuunottamatta vähällä vaivalla. Välivaimennin sais jäädä laskuista pois, anyway vaimennin / vaimentimet läpivirtaavaa mallia ja kooksi riittää alkup. halkaisija.

    Henrip: Kiinnostais jonnin verran nähdä kuvaa lunaroidusta Lepakosta, ja kuinka kaikki kävi sekä mitä vakuutusyhtiö tarjoaa tuollasesta korvauksena?
     
  19. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    viskaa mulle RaiRai sähköpostiosoite niin lähetän sulle Marteliukselta saadut tarjoukset, en jaksa niitä tähän naputella :D

    nyt on koko hemmetin konehuoneen läpikäynti menossa, toivottavasti vaikuttas ees jtn, on muutama mahdollinen mätäpaise korjattu!

    Jtn omia viritelmiäkin on sinne näköjää tehty, saapi nähä...

    hitto ku ois tarpeet laittaa alipaineet samalla kunnolla, mutku ei.
     
  20. LeBaronTbo

    LeBaronTbo 2nd gear

    Jaahas. Arvatkaas, varmaan joku 8h tuolla köhysin ja JOKA IKINEN sähköliitos konehuoneessa joka vaan silmiin sattu on avattu, tarkistettu, ja sumutettu WD-40. ML ECUlle menevä valtava liitin :O

    Samalla korjattu tilapäisesti yksi alipainejako, joka saattoi vuotaa hiukan.


    Saldo : vikakoodi 11 uutena, eli HEP. Saattaa johtua siitä että oli irti silloin kun muu systeemi oli vielä virroissa? jos ei niin se on sit HEPIN menoa.

    ja auto toimii!! :lol: :lol: Ainassii aika hyvin. Ongelma ei vaivannut enää.

    Suosittelen kyllä tuota huoltoa jokaiselle joka tälläisellä ajaa, menee varmaan joku 2-8h riippuu miten pakertaa, mutta kannattaa.

    imusarjassa päällä oleva muovinen antura on paskana, liitinosa oli öljyisen tuntuinen sisältä joten avasin, niin se imusarjan sisään menevä muoviosa oli lohkeillut ja aika kärsineen näkönen.

    hemmetti kun en muista mikä antura se nyt on mutta eikös toi oo sama kuin lämpötila anturi paitsi muovia :eek:

    mietin tässä että mitä tohon tilais vai tilaako mtn, ainaki toi antura ja sit mahdollisesti se HEP, ja samantien jakajan yläosat kans. Vituttaa jos se hajoo jonnekki mettään sit :(

    HEP johdot olivat aika muotoutuneet, joten melkeen epäilisin että niissä on sisäistä vikaa. Tosin putsasin HEPin WD-rätillä niin hyvin kuin voi ja imuroin jopa sinne ihan pohjalle jääneet epäpuhtaudet, sekä tietty putsasin myös HEPin liitimet, lieneekö mikä ollu sit en tiie :D

    kivi putosi taas sydämmeltä, kohti uusia vikoja ja karvaita pettymyksiä siis mennään!
     

Kerro tästä muillekin!