chrysler neon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja jiihaa69, 30.11.2005.

  1. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    vm -00 ylöspäin eli 2gen. En tiedä onko muutoksia tehty ja jos on niin missä vaiheessa, tehdas ei taida myöntää että niissä edes olisi vikaa.
     
  2. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Kuten vuppe jo sanoi niin gen2 ongelma, suosittelen vaihtamaan syylärin tai rakentamaan laatikolle oman lauhduttimen. Itse vaihdoin suosiolla syylarin, kun näytti alkuperäiseltä ja niitä on kilahdellut 150 000km jälkeen.
     
  3. gec

    gec 3rd gear

    Kiitos ja kumarrus. Täytyy ruveta pohtimaan jatkotoimenpiteitä. :D
     
  4. hapa58

    hapa58 Gearhead

    Vanhempi tyttäristä osti keväällä -08 vm -96 Neonin, hintaa hesan jobbarilla oli 2300 €. Autoon olen vaihtanut etujarruletkut (hajoavat sisältä päin) toisen jäähdytys puhaltimen kytkimen, takatolpat , hyvät löytyi hajottamolta. Tietysti normipolttimot ja öljyn vaihdot. Silloiset opiskelijat nyt töissä ja Crysy jäänyt kakkos autoksi ,mitä sitä hyvää hävittämään !
     
  5. Aako

    Aako 1st gear

    Kai Poistit veden sieltä tankista?!
     
  6. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Eilen tuli sitten purettua takakontti matoista ja pehmusteista pelleille asti, yritin katsella olisiko kesän aikana kosteus tehnyt tehtävänsä. Löytyi vain ehjää ja puhdasta peltiä :eek: edellinen omistaja oli tunkenut hattuhyllyn alle vittumaista bitumieristettä, tosi hankala poistaa.. onneksi oli aikaa turata.

    Viimevuonna kun tiivistin takalamput uudestaan niin ei tippaakaan kosteutta takaonttiin ole päässyt, edellinen omistaja oli korjannut samaista ongelmaa tunkemalla takakontin täyteen äänieristettä.. mikä taas imi kosteutta kuin sieni :mad: meni meinaan tovi niitä repiessä pois.
     
  7. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Tuli vaihdettua etukajarit, edellisen omistajan viritykset hämmästyttää vieläkin :) viime talvena ihmettelin ovista kuuluvaa resonointia, kunnon tärinät oli. Asia selvisi kun aloin vaihtamaan mykkiä etukajareita, oviin oli heitetty jotkut bassot joissa toisessa oli reikä ja kun ruuvasin irti niin joku lowpass suodatin oli asennettu ja heitetty oven sisälle kolisemaan ?

    Nyt ei rämise ja ääntäkin kuuluu edestä.
     
  8. LPV

    LPV 3rd gear

    Kuulin ohimennen tutulta, että Rinnewood:in (rouvan) Neoniiin olisi iskenyt tyypillinen kansipaffi ongelma, liekö totta?
    Ongelma esiintyy -97 -99 -mallisissa, ei vanhemmissa eikä kai uudemmissakaan.
    Olen kokenut tuon silloin jo vuosia sitten oman silloin 80 000 -ajetun -98 malliseni kanssa.
    Tärkeä asia, pahvin vaihdon + mahdollisen oikaisun lisäksi, on huuhdella jäähdytysjärjestelmä TODELLA hyvin !!!

    Öljy joka tässä viassa joutuu jäähdytysnesteen sekaan pilaa kaikki tiivisteet, mm. syylarin päätyjen tiivisteet.
     
  9. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Juu totta puhut! Pakkasnesteet ja öljyt meni sekaisin. :wc:

    Laskin syyläristä nesteet pois ja öljyä oli seassa. Pelkäsin pahinta että laatikossa olisi vettä, mutta ei onneksi ollut. Koneesta laskin myös öljyt pois eikä sieltäkään löytynyt pakkasnesteitä. Siis ainoastaan pakkasnesteeseen oli livahtanut öljyä sekaan ja tulkitsin sen niin että kansipahvi on entinen?
    No, samalla tässä vaihtaa jakopään ja vesipumpun myös, ja etujarrulevyt menee myös vaihtoon ennenkuin leimakonttorille mennään.

    Huuhtelin kyllä omasta mielestäni melko huolella koko jäähdytysjärjestelmän mutta koskaan ei voi tietää mikä on riittävän hyvin? Olen kuullut tuosta jäähdyttimen muovipäätyjen ja kennojen välisistä kumeista, ja ainakin ylävesiletku sekä paisuntasäiliön letku olivat mielestäni epätavallisen pehmeitä kun otin ne irti. Toivotaan parasta mutta pelätään pahinta että mitä yllätyksiä vielä tulee..
    :-?
    Onhan sekin uusi kokemus omistaa kerran eläissään yksi pikkuinen mopari! :lol:

    Tässä muutama kuva. Ja tosiaan autohan on vin koodin mukaan 2000 mallinen. Ensimmäistä uusikoppaista vaikka ostettaessa taidettiin myydä 1999 mallisena. En muista nyt mitä vuosilukua rekisteriotteessa luki.
     
  10. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    neon

    mulla 2000 poiki laatikon viikko sitten ilmeisimmin syylarivian takia, mutta sain sopivalla välirahalla toimivan samanlaisen koko auton Koskiselta Hartolasta. Kiitos Lasselle, kun pelasti minut remontilta!
     
  11. LPV

    LPV 3rd gear

    Käytitkö mitään pesuainetta jäähdytysjärjestelmän huuhtomiseen?
    Voisi kannattaa, meillä huuhdottiin vain vedellä, mutta ei sillä lähde kaikki öljyt!
    Syylarin tiivisteet venyi 1½ kertaisiksi alkuperäiseen nähden...
    Letkut kestää paremmin, ne vaan muuttuu pulleammiksi, mutta toimivat kyllä.
    Kansipahvi pettää sellaisesta kohdasta, että sylinterin paineet menevät öljykanavaan ja siitä se lykkää öljyä vesikanavaan.
    Öljy-puolen tiivisteitä hajoaa varmasti myös, venakopan tiivari vuotaa pakosarjan puolelta, öljykellokin hajosi ja kampiakselin takapään stefa...
    Öljykellosta; aiheutti jännittävän Hesan reissun, kun hajosi päivää ennen.
    Öljyvalo paloi koko matkan kun ajettiin yöllä 4:ssä tunnissa Hesaan...
    ...ei ajettu hiljaa, hajoo jos hajoo...
    Takapään stefa taas hajos yhdellä HotRod&Rock- reissulla Tampereelle.
    Meni n. 1litra öljyä Vaasan ja Tampereen välillä, kaadoin taukopaikalla lisää.
    Oli muuten hyvin öljytty pohja ja perä... :lol:
     
  12. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    En käyttänyt mitään pesuaineita. Pelkästään vesiletkusta puhdasta juomavettä melko pitkään että toisesta päästä tuli kirkasta, ja vastakiertohuuhtelu samalla reseptillä.. Mikähän pesuaine olisi paras tuollaiseen pesuun?
    Tai no, taitaa ne kumit olla nyt jo entiset mikäli alkuperäinen huuhtelu ei ollut riittävän tehokas..
    :wc:
     
  13. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Kone ollut kasattuna jo jonkin aikaa. Savuja en ole vielä ottanut kun kaikkee muuta pientä duunaillu tässä ohessa. Nyt alkaa kuitenkin lähestymään ajankohta että voisi ekan kerran avainta kääntää. Haluaisin ensin varmistua tuosta sylinterinkannen kiristyksestä. Netistä löysin tällaiset ohjeet:
    Näillä ohjeilla tein työn. Hiukan ihmettelen oliko ohjeisiin livennyt painovirhe kun kolmas kiristys samoilla arvoilla kuin toinen kierros?? Vai oliko tuo varmuuden maksimointia? Ja lopputiukennus vielä varttikierroksen noiden momenttien päälle...
    Jälkikiristyksestä en ainakaan pikasilmäyksellä löytänyt mitään mainintaa, kai sellanen täytyy tehdä varsinkin kun on alumiinikansi kyseessä?

    Luulis että tietoa löytyy tästäkin aiheesta kun tuo kansiremppa kuuluu olevan tollasessa pikkumoparissa sellainen säännöllinen toimenpide? :wink:
     
  14. leksa

    leksa Gearhead

    Mulla on kokemuksia vanhoista käytetyistä Neoneista kahden auton verran. Ensimmäinen 95/96 malli oli huomattavasti pirteämpi kuin tämä uudempi vm 97 malli.

    95 oli käytössämme n. 100tkm määrävälillä n. 250 - 350 tkm.
    Vikojakin oli.
    ensimmäinen vika oli erään töpselin putoaminen moottorin takana olevasta koukusta niin että johtimet hinkkasivat vetoakseliin. Kuri kului puhki, ja pensapumpun sulake paloi aina kun johto osui vetariin.

    Purkasin ensin auton ja himmelit boxeineen pariin kertaan kunnes kaverin nosturilla katselin ihmeissäni etttä mikäs se siinä roikkuu.

    Toinen vika tuli kun kytkinvaijeri meni poikki. Vaijeri ei niinkään mitään mutta päässä oleva rikka meni startin ja vauhtipyörän väliin jumittaen koko vempaimen. Luulin tietenkin ihan kakiia pahimpia vokoja kunnes oli pakko uskoa ettei se muuta ollut.

    kolmas vika on takaiskarin kumit. Ne kolisee kun se pusla on pidempi kuin kutistunut kumi sen ympärillä. Ei auta rikkojen lisääminen eikä kiristäminen mutta puslan lyhentäminen tai kumien vaihtaminen. Onnistuu kotipihalla.

    Neljäs vika oli etupyörän laakeri jonka katsastusmies käski vaihtaa. Ongelma oli oikeastaan vain sen saatavuus.

    Ostin Motonetista laakerin ja purkasin auton kaverin nosturille kunnes uusi laakeri ei ollutkaan sopiva. Oli siis pakko jättää auto kaverin nosturille. huomattavaan että hän käyttää sitä työssään.

    Aamulla Motonettiin vaihtoa tekemään, ei ollu muuta antaa. Ai niin hinta 59€

    merkkilikkeessä olisi tilaamalla huomiseksi 54€ muttei tänään.

    Ajattelin että löytyyhän noita muualtakin. No löytyi...
    ensimmäinen varaosaliike hinta 240€ !!!! !!!! Olkoon.

    Toinen liike Ei oo eikä tuu. on vissii jenkki ?!!

    Kolmas on hintaan 120€. No pirun kovaa sinne monenkymmenen kilometrin päähän.

    Kyseessä oli AD liike joten sama Motonet laakerihan se siellä,,,, mutta vaikka numerot laatikon kupeessa olivat samoja, oli laakeri silti oikea.

    Tarjosin myyjälle 70€ muttei myynyt. Sanoi että maksaa itelle niin paljon, johon sanoin että tilaa merkkiliikkeestä niin saa sen halvalla.

    Loppujen lopuksi suostui 80€ sen myymään. En olisi ostanut jos ei asialla olisi ollut niin pirun kiire.

    Lopun aikaa ei vikoja esiintynyt. kulutus omassa ajossa tien päällä 6,1l / 100km HUOM!! jos ilmanputsari ei ole tukkeessa.

    Uudemman kimpussa olen ollut vasta reilut 20tkm ja sillä on nyt .200tkm ajettu. Vielä en ole joutunut tekemään muuta kuin liimaamaan kaukohjaus rasian kannen kiinni.

    kulutus on presiis sama 6,1 l / 100km.

    Semmosia kolisijoitahan ne on. Se on tosi asia. Auto on melko hiljainen mutta jousituksen sekä renkaiden äänet erottuu liian selvästi.

    Halpoja vehkeitä, ei ne ole luksukseksi tehtykään. Mutta hintaan nähden minusta ihan OK laitteita.

    Vaikka varaosamyyjä joskus toteaakin että ei oo ei tuu, onks se joku jenkki ??!! en itse sitä kovin amerikkalaisena pidä.

    Tavallinen rimpula siinä kuin joku toinekin, mutta hyvinhän nuo kulkevat.
     
  15. LPV

    LPV 3rd gear

    Mulla on kokemukset päin vastoin, vai onko se "vastoin päin", kun on ollut uudempi, -98 ensin ja nyt -96.
    Johtuu siitä kun akka lipsahti viime syksynä ensilumilta ojaan ja -98:n oikea kylki on komeesti ruvella...
    En olisi hommannut toista, mutta ovet ei aukea kunnolla ja Henkka 1v. pitää saada takapenkille apparin puolelle. (-98:iin on ehjät ovet, mutta ne pitäis hioa, maalata ja vaihtaa)
    Kulkevuudessa ei ole kummassakaan mitään eroa, yhtä sähäköitä molemmat.
    Aikanaan, kun -98:sta meni kansipahvi, sieltä puuttui voimaa 4000rpm yläpuolella, kun normaalisti vie rajuimmin 4-6,5 tonnin välillä.
    Johtuu muuten Neonin "köyhän miehen VTEC:stä".
    Nokka-akselissa on kaikille imuvenoille oma nokka, joista toinen aukeaa aiemmin kuin toinen ja toinen jatkaa hiukan pitempään.
    Saa aikaan kohtuu hyvän alaväännön, mutta voimaa riittää vielä ylemmille kierroksillekin.
    Tuo tieto takajousituksen kolinasta ja kutistuvista kumeista oli hyvä!
    Meillä kolajaa molemmat, kun ajaa kuoppaan tms.
    Pitää lyhentää holkkeja!
    Sitä kolinaa on etsitty korjaamolla, mutta kun mitään ei näytä olevan rikki...
    Leksa: Onko se holkki MacPerssonin ylä-, vai ala-päässä?
    Suomi-Neonit ovat ilmeisesti kaikki varustettu ns. "Sportti-alustalla", siksi ne eivät tunnu niin Jenkeiltä.
    Sport-suspension:issa on jäykemmät jouset ja iskarit, muuta en siitä tiedä.
    Myös ohjaus on Neonin hyviä puolia, vaikka on etuveto, kääntyvät pyörät silti paljon.
    Myös ohjaus on nopea noin 2,5 kierrosta tapista tappiin, muistan laskeneeni.
    Ainut mikä tosiaan maantiellä harmittaa on rengasmelu, radio muuttuu turhaksi 120km/h jälkeen, jos ei halua pysyvää kuulovauriota...
    Onneksi on nykyisin Buicki pitkille matkoille, eilen laitoin talvikumit ja ihmettelin mikä on tuo hiljainen naputus joka hädin tuskin kuuluu. :)
     
  16. leksa

    leksa Gearhead

    Meidän Neon jenkkiraudoissa moottorin luonne on ihan erilainen keskenään. Siinä vanhemmassa oli enemmän potkua jo alempaa, ja tässä uudemmassa tuntuu potku löytyvän kierroksilla. Kumpikin kyllä kulkee niin että kortti lähtee tarvittaessa.

    Se iskarin holkki on yläpäässä, sen iskarin kumin sisällä. Sain pihtien kanssa sen nostettua poies kun mutteri oli ensin löysätty pois.
    Lyhensin rälläkällä ja OK. Jätin siis kumin paikalleen työstön ajaksi.
    Takaisn laitossa olisi hyvä jos kaveri hieman kädellä vetäisi iskaria pyöränkotelossa jottei se piikki nojaa siihen kumiin, eikä holkkia saa takas.

    Joo ja se piikki karkaa aina alas helposti.

    Mulla ei ollu kaveria joten laittelin halkoja, kirveitä, kiviä jne hampaat nätissä hymyssä . Mutta onnistuin.
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Toihan on ku ameriikasta! siis tuo, et yks kulkee ja toinen ei. Ei oo menny toleranssit kohalleen. Mut joo, mamma puolvahingossa osti tollasen Neonin vuonna 2002 ja sen jälkeen ei käyttöautona oo muita ollutkaan. Kolmas nyt menossa ja niinkin uutta mallia kuin 2002! Edellinen oli sama, mut meni viimetalvena lunariin ku Audi ajo ykssuuntasta keulaan. Mut joo, joku 300 000 on tullu noil veivattua. Jousitus tykkä vähän kolista ja rengasäänet on riittävän suuret, aika tyypillistä nykysutoissa kun ääritilannekäytöksen takia on kaikki tehtävä turhan jäykäks. Muuten ei oo mtään ihmeempää hajonnut, huollot on tehty suunnilleen huolto-ohjelman mukaan ite. Ekaan ('96)vaihdoin jakohihnan ja takajarrukengät. Edelliseen vaihdoin jarrulevyt ja alatukivarsien puslat sekä syylarin. Nykyiseen kans noi puslat sekä jakohihnan sekä vesipunpun. Mut ei oo kertaakaan jättänyt tielle ja on etuvetoseks hyvin looginen ajettava. Mihkäänhän ne ei automaattina mene, ei uus eikä vanha. Ekan kellotin vartilla ja aika tais olla 18.3/128.
     
  18. Otto

    Otto Gearhead

    Mitäköhä tää ny tekee...

    Tykkää sammua ja sytyttää sillon "Service Engine Soon" valon. Ei se sitten kuitenkaan hyydy, valo sammuu ja matka jatkuu. Ajattelin että vois olla lambda-anturi epäkunnossa, antaa vääriä tietoja päämajaan ja siks tekee tollasta?
    Näin siis oletan.

    Ei oo lambda-anturia Moponetissä eikä Rock-autossa...
    Mitä tehdä, ehdotuksia?
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mitenhän ois tyhjäkäyntimotori?
     
  20. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Vikahuolto hoidettu, jakopää ja kansiremppa hoidettu omalla pihalla taivasalla ja nyt on pommilla ajettu pian liki puoli tuhatta kilometriä. Miina on tyrkyllä kovaan hintaan nettiautossa mutta jossei se mene niin onhan tossa käyttöarvoa muutama kymmentä tuhatta kilsaa? Omassa käytössä niitä maileja vaan tulee niin nihkeesti että tarttis luopua tosta 'ikiliikkujasta' ;)
     

Kerro tästä muillekin!