Chrysler Sebring 2,0 -ohjainyksikkö haussa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja crysleman58, 20.11.2024.

  1. crysleman58

    crysleman58 1st gear

    Help ihmiset, autoni Chrysler Sebring 2,0 (vm. 2004) vanha ohjainyksikkö on lakannut toimimasta ja pitäisi löytää tilalle vastaava uusi tai toimiva käytetty ohjainyksikkö (ecu). Varaosanumero: P04 896301AD.
    Vinkkiä - kiitos - tulemaan mistä tuon kamppeen vois saada/löytää!
    Yst. Pekka Määttä Oulu p. 050-5322382
     
  2. johu

    johu Gearhead

    Chryslerin webisivuilla olevan listan (J2534_FedWorldReport.pdf, ladattavissa vain USA/Kanada olevista IP-osoitteista) mukaan 04896301AD on sen PCM:n numero ennen ohjelmointia. Ohjelmoidun PCM:n numero on sitten jotain muuta, esim. 04896116AE.

    Tyhjän 04896301AD:n voi siis ohjelmoida useampaan eri automalliin jonka jälkeen sillä on uusi osanumero. Ohjelmointiin tarvitsee J2534 standardin mukaisen mötikän tietokoneeseen, ohjelmatiedoston (voi ostaa Chrysleriltä) sekä Windowsiin ohjelman jolla se tehdään (voi ladata Chrysleriltä).

    Tyhjää boksia tuskin enää Chrysleriltä saa edes rahalla. Ohjelmointiin käytettyä ohjelmaa on ainakin ennen voinut huijata kirjoittamaan uuden softan myös boksiin joka ei ole tyhjä kunhan on yhteensopiva fyysisesti. En tiedä onko tämä enää mahdollista nyt kun kaikki vähitellen siirtynyt Stellantiksen järjestelmiin.

    Luultavasti lisähaasteita odotettavissa varkaudenestosta (SKIM) johon tarvitsee lisää Chryslerin omia ohjelmia (kalliita sekä tarvitsee erikoislaitteita) tai jonkin kolmannen osapuolen kapulan jolla koodaat avaimet ja runkonumeron uuteen boksiin.


    Valmiiksi oikealla ohjelmalla olevia olisi nämä, tieto tuosta Chryslerin J2534 Fed World PDF:stä.

    2004.5 JR 2.0L AS EURO III V RATED TIRES (JR - STRATUS/SEBRING)
    04896116AA, 04896116AB, 04896116AC, 04896116AD, 04896116AE

    2004.5 JR 2.0L AS EURO III T RATED TIRES (JR - STRATUS/SEBRING)
    04896113AA, 04896113AB, 04896113AC, 04896113AD, 04896113AE


    Löytänet siitä PCM:n kyljestä tuon 6116 tai 6113 numerosarjan. Ebayssä on jenkkiläisiä kauppiaita jotka lupaavat ohjelmoida haluamasi ohjelmaversion yhteensopivaan boksiin. Osa lupailee myös vanhojen avaimien toimivan, voi olla tottakin jos riittää että boksiin ohjelmoitu auton runkonumero. Hintaluokka 150-200€ posteineen ja veroineen. Ei omakohtaista kokemusta näistä.

    https://www.ebay.ie/sch/i.html?_from=R40&_nkw=(04896116AA,+04896116AB,+04896116AC,+04896116AD,+04896116AE)&_sacat=0&_sop=15

    https://www.ebay.ie/sch/i.html?_from=R40&_nkw=(04896113AA,+04896113AB,+04896113AC,+04896113AD,+048961163E)&_sacat=0&_sop=15


    En ole varma mitkä juuri kyseisen PCM:n ongelmat ovat, mutta kuulemma latauksen ohjaus saman ikäluokan laitteista tuppaa hajoamaan. Moni muu mysteeriongelma kuten ettei startti pyöri onkin sulakeboksista johtuvia. Näiltä osin löytyy varmaan muilta täällä foorumilla paremmin kokemuksia.
     
    Muokattu: 21.11.2024
    crysleman58 tykkää tästä.
  3. crysleman58

    crysleman58 1st gear

    Kiitos johu replystä ja linkeistä sekä ennen kaikkea perusteellisesta infosta :)

    Lyhyesti vielä Chryslerin viasta: Kesällä ilmeni käyntiongelma, yhtäkkiä auto ei vain pysynyt käynnissä kaupunkiajossa risteyksiin sammahdellen ja vaikeus saada uudelleen käyntiin. Kokeiltiin vaihtaa puola mutta turhaan. Puola vain kuumeni jopa halkesi kun kokeiltiin käyttää autoa ja saada se edes käyntiin. Myös kipinän puuttuminen sytytyksessä ongelma. Ja auto kävi vaivoin vain kahdella pytyllä saatuamme se käyntiin, kaksi muuta pyttyä oli pimeenä. Myös sähkövika ilmeni; kojelaudan valot pimeenä.
    Nyt tilanne on se, että korjaamolla on todettu vian olevan ohjainyksikössä: se ei anna sytyskäskyä vaikka johdot puolan ja ohj.yksikön välillä ovat kunnossa. Myös sytystulpat on uusittu.
    Tässä välillä mokasin tilaamalla syyskuulla Ebay:n kautta väärän mallin, isomman auton ohj.yksikön, joka on tarkoitettu 2,7 litran moottorille. Luotin siihen, että se ois sopiva, kun varaosanumero oli täysin sama ja kamppeen ulkonäkö myös prikulleen sama.
    Nyt sitten pitää löytää vielä oikeampi ja sopivampi kampe 2,0 litran moottorin Chrysleriin. Pitää tsekata noissa laittamissasi linkeissä olevat vaihtoehdot. Mikähän niistä vois sopia mun Chrysleen vastaten entistä?
    Autoni mukana oleva manuaali on Chrysler Jeep Dodge -nimellä, joten saman niminen vaihtoehto lähettämässäsi linkissä vois olla ehkä sopiva mutta varaosan numero ei ole täysin sama: mulla se on P04 896301AD ja linkissä: P04896116AD 04829202AB (Chrysler Jeep Dodge Motor ECU Engine Module Unit OE). Kuvaa kamppeesta ei ilmoituksessa ole ja melko kallis ois tämä vaihtoehto, 419 €. Pitänee käydä tuon infosi kanssa korjaamolla juttelemassa; on ainakin pätevä merkkiliike/korjaamo.
     
  4. johu

    johu Gearhead

    Sillä viimeisellä kirjaimella ei ole juuri merkitystä. Näistä vaihtoehdoista AA loppuinen on vanhin ohjelmistoversio, AE loppuinen on uusin. Jossain toisessa autossa saattaisi olla A:sta D:hen, kolmannessa A-J väliltä, jne.

    Ilmeisesti sulla on se alkuperäinen boksi tallessa niin käy läpi kaikki siinä olevat tarralaput ja katso löydätkö tuota 4896116 tai 4896113 numerosarjaa. Se voi olla "katkaistu" siten että alku pienellä vähän kauempana ja sitten isolla kirjoitettu 116AE / 113AE jossa viimeinen kirjain mitä tahansa A:n ja E:n väliltä.

    6113 ja 6116 loppuisten ero tehtaan PDF:n kuvauksen mukaan uutena mukana tulleiden renkaiden nopeusluokka. Voi niissä toki olla muutakin mutta sitä on liki mahdoton sanoa joten koita löytää risan boksin kyljestä se oikea numero.

    Jos siinä ei ole kuin tuo 4896301AD kenties se on jo kertaalleen vaihdettu ja ei ole merkitty mikä ohjelmaversio sinne sisään on ohjelmoitu.

    Kerran boksi ei ole täysin pimeä sen mikä ohjelma sisällä voi myös lukea OBD2 portin kautta. Jos "oikeita" laitteita ei käsillä niin esim. Torque Pro (android appi) palauttaa ainakin osalle Chryslereille "Calibration ID" tiedon kolmella numerolla, jos oikea softa autoosi on 4896116AA..AE niin se näyttäisi "116", jos oikea 4896113AA..AE niin sitten "113". Jos näyttää mitä tahansa muuta niin sitten oikea ei taida olla kumpikaan näistä mitä olen tässä arvaillut.

    Kun olet saanut selville onko jompi kumpi näistä oikea autoosi saat sen boksin alle 200 euroon posteinen ja veroineen ebaystä. Molemmissa linkeissä ekassa vastauksessani on ensimmäisenä sama firma joka lupaa että runkonumero ja kilsat valmiiksi ohjelmoituna kunhan kerrot ne tilatessa lisätietoja kentässä.

    Sen sun jo ostaman väärän auton boksin kyllä pystyy ohjelmoimaan tuohon käyväksi kerran sama 4896301AD osanumero. En valitettavasti pysty auttamaan siinä kuka sen sulle tekisi. Tarvitsee ensin vaihtaa ohjelma tuohon pienemmän koneen ohjelmaan (6113 tai 6116) sekä sen jälkeen vaihtaa VIN, syöttää oikeat kilometrit ja koodata avaimet. Joku paja tai harrastaja jolla valmiiksi tuon ikäluokan (luultavasti "NGC3") boksien ohjelmointiin välineet ja ohjelmat.
     
    Muokattu: 21.11.2024
    crysleman58 tykkää tästä.
  5. crysleman58

    crysleman58 1st gear

    Kiitos lisäinfosta - vaatii sulattelua! Tässä pari kuvaa, toivottavasti sait ne? Oisko niistä vielä tarkentavaa apua. 1. Auton vanha ohj.yksikkö ja siinä oleva numerosarja 2. auton perustiedot. [​IMG] [​IMG]
     
  6. Riku Rotten

    Riku Rotten Gearhead

    Ei näy kuvat. OD on hankala kuvia laittaessa.
     
  7. crysleman58

    crysleman58 1st gear

    No voi pahus; ihmettelinkin kun yritin lisätä kuvaa viestiin, niin tulee tekstikenttä ja kehotus kirjoittaa 'kuvan osoite' siihen. Aika alkeellista liite-toimintaa... :(
     
  8. crysleman58

    crysleman58 1st gear

    Hei guys!
    Löytyi Ebay-sivustolta yksi mahdollinen ja ehkä sopiva Chrysler Sebring ecu vai mitä olette mieltä? Varaosanumero P04 896301AD täsmää täysin. Ainut epäilys sopivuudesta on, ettei ilmoituksessa kerrota onko kampe minkä kokoiselle moottorille; pitäis olla 2,0. Vuosimalliero on myös; mulla 2004 ja ilmoituksen ecu on Chrysler vm. 2007. Laitoin myyjälle viestiä mutta vakuutteli vain, että varaosanumero jos sama niin silloin mätsää!

    Tsekatkaapa linkki ja lausukaa mielipiteenne, kiitos!
    https://www.ebay.com/itm/156233978756
     
  9. johu

    johu Gearhead

    Älä osta. Toi ei käy sen enempää kuin se jonka jo oot ostanut. Kuten oon kirjoittanut jo pari kertaa 04896301AD tarkoittaa tyhjää PCM:ää ilman ohjelmia sisällä. Se ei tee yhtään mitään tyhjänä.

    Tyhjään boksiin ohjelmoidaan tehtaan työkaluilla automallin mukainen ohjelmisto sisään. Sen jälkeen sitä ei virallisin keinoin enää ikinä voi käyttää muissa malleissa. Samalla siihen liimataan calibration id tarra joka kertoo mihin autoomalliin se nyt kuuluu. Kuten tosta linkkisi boksista näkee se tarra on revitty pois.

    Sun auto ei ole 2007 Stratus ja koska toi myyjä on purkaamo se ei koodaa siihen sun runkonumeroa eikä avaimia. Jos ostat ton sulla on vain kaksi boksia joille joudut etsimään jonkun joka ohjelmoi niiden softat uusiksi ja koodaa sun auton tiedoille.

    Tarvitset jomman kumman näistä linkeistä löytyvistä. Ne myös koodaa sun runkonumeron ja kilsat sinne ilman lisäveloitusta.

    https://www.ebay.ie/itm/254525993439

    https://www.ebay.ie/itm/254525980198

    Jos et saa keneltäkään OBD2 lukijaa lainaan millä lukea nykyisen boksin oikea osanumero syötä runkonumero tonne ja katso built-sheetistä onko auto tullut alunperin V vai T kumeilla. Siitä sitten voi päätellä onko oikea tuo 04896116A (V) vai 04896113A (T).

    https://fcagroup.my.site.com/RAM/s/equipment-listing

    Linkki sanoo RAM mutta toimii aika hyvin muillekin Chryslerin tuotoksille.

    Ongelmaksi voi silti tulla markkina-alue eli kertooko auton tiedot jos ei alunperin ole toimitettu jenkkeihin. Itse jouduin kysymään oman autoni tiedot Chrysleriltä täyttämällä webisivuilla olevan yhteydenottolomakkeen ja sitten tuli sähköpostilla uutena Saksassa myydyn auton tiedot.
     
    crysleman58 tykkää tästä.
  10. crysleman58

    crysleman58 1st gear

    Vautsi vaude johu! On sulla tietoa ja varmaan kokemusta myös Chryslereistä; meitsi on jo ihan päästä pyörällä jakamastasi infosta. :eek: Mutta kiitos paljon, että jaksat ja ehdit perehtyä tähän mun juttuun!! Rispektiä ja kiitos kun toppuutit ostamista!
    Laitoit 3 linkkiä, joista 2 ylintä aukesivat; onko niissä nuo PCM:t samoja kamppeita verrattuna keskenään, ainakin hinta on sama mutta varaosanumero on eri? Ja sori jos kysyn samaa asiaa, jonka olet jo infonnut mulle aiemmin: noissa kahdessa linkissä myynnissä olevat ohjainyksiköt onko sama kumman niistä ostaa tai kumpi ois sopivampi?
    Entä mitä tarvii korjaamon tehdä; ohjelmointeja ym. vai pelkkä asentaminen paikoilleen ja kytkeminen toimintaan riittää? Kuten aiemmin sanoin; autoni on tällä hetkellä merkkikorjaamossa odottamassa sopivaa PCM:ää ja siellä on pelit ja vehkeet! Eiköhän niillä ole tuo mainitsemasi OBD2 lukijakin. Palataan juttuun...
     
  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Vanhemmissa ryslereissä kun oli Rockwellin ajonesto niin viimeisen kaken hajotessa tuli onkelmia, uusien kalikoiden ohjelmointi kun vaati yhden toimivan.

    Yksi korjaamo kekkas että käyttämällä Cirruksen ecua onkelma ratkesi. Siinä kun ei ollut ajonestoa. En muista pitikö jotain muutakin vaihtaa. Omaan rysyyn ei tarvinnut tätä tehdä, jonkun kaken sai aina toimiin. :D

    Pointtina se että pitääkö sen laitteen olla tismalleen samasta mallista...
     
    crysleman58 tykkää tästä.
  12. johu

    johu Gearhead

    Pyydä merkkikorjaamoa lukemaan boksista OBD2 portin kautta se todellinen numero sulle. Sen pitäs olla 04896116A tai 04896113A. Sitten kun tiedät kumpi niin ostat sen tolta ebay kauppiaalta. Kerrot tilatessa auton runkonumeron (VIN) ja minkä verran matkamittarissa kilsoja. Ne ohjelmoi tiedot sinne valmiiksi sisään ja jos vähän tuuria se on sillä selvä eikä vaadi lisää ohjelmointeja eikä koodauksia. Sitten jos kuitenkin vaatii niin merkkihuolto pystyy tekemään tarvittavat temput koska se ohjelmisto pohjalla on jo oikean vuoden ja mallin, vain kyseisen yksilön tiedot pitää päivittää.

    Se mitä merkkikorjaamo luultavasti nyt haluaisi on uusi täysin käyttämätön boksi jonka osanumero 04896301AD. Sen jälkeen ne ohjelmoisi sen tehtaan työkaluin juuri sun autoon käyväksi. Sun ongelmat tulee siitä että kun ostat tolla numerolla boksin ebaystä tai purkaamolta se ei ole käyttämätön vaan jo koodattu jonkun toisen autoon joka luultavasti ei ole eurooppa versio 2.0 moottorilla vaan joku jenkkiversio ja pieleen meni.


    Rockauton kuvastossa on Dorman 318312 joka olisi ilmeisesti oikea "tyhjä" boksi sulle, mutta ne on loppu sekä luultavasti hirveen hintasia. Tuo löytyy kun hakee Rockautossa Part Number Search ja laittaa partnumberiksi ton sun 04896301AD. Mutta kuten sanottu, ovat loppu eikä oo sulle siten apua.

    https://www.rockauto.com/en/parts/dorman,318312,engine+control+module+(ecm+computer),2896


    Moparin oma webikauppa sanoo myös että ei oo enää saatavilla kun hakuun laittaa 04896301AD. Noita euromallin 6113 ja 6116 koodeja ei tunne jenkkikauppa ollenkaan.

    https://store.mopar.com/oem-parts/mopar-powertrain-control-module-rl896301ad
     
    crysleman58 tykkää tästä.
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tyhmä kyselee; jenkkilässä kyseisen poksin vin koodin pitää täsmätä auton vin koodin kanssa, vissiin lain mukaan, mutta onko se käytön kannalta ihan sama mille vin koodille se on koodattu? Täällä se lienee ihan sama.
     
  14. crysleman58

    crysleman58 1st gear

    Jos Vuppe mua tarkoitit, niin tottakai kyselen kun en tiedä autotekniikasta paljon mitään. Kysyvä ei tieltä eksy! :D
     
    Vuppe tykkää tästä.
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tarkotin ihan ihtiäni. ;)
     
    crysleman58 tykkää tästä.
  16. crysleman58

    crysleman58 1st gear

    Chrysle Sebring 2,0:aan sopivan ja oikean PCM:n löytäminen ja valinta haastaa edelleen:

    Ensimmäinen korjaamo ilmoitti kesällä jo varaosanumeroksi ecu:sta 04829202AB ja siihen luottaen tulin tilanneeksi väärän kamppeen, kun se olikin Chrysle Sebring 2,7 moottorille (vm. 2007) sopiva.
    Toinen korjaamo antoi PCM-tilausta varten ecu:sta eri numeron: 04896301AD.

    Ongelma: Kummalla numerolla etsiä ja tilata nyt 2,0 Chrysleeni varmasti sopiva ohjausyksikkö?

    Annan korjaamolle tehtäväksi selvittää
    a) mikä ohjelma on vanhassa ecu:ssa
    b) toimittaa mulle kaikki laitteen kuoressa olevat numerosarjat ja päällä olevissa tarroissa olevat tiedot
    c) vanhan PCM-kamppeeni todellinen numero: onko
    04896116A (V-kumilla) vaiko 04896113A (T-kumilla)?
    d) autoni runkonumero (VIN)
    e) kilometrit matkamittarista

    Toivottavasti merkkikorjaamo ottaa onnistuneen kopin em. tehtävistä; muuten menee homma hankalaksi!
     

Kerro tästä muillekin!