Chrysler Sebring 2003: ajovalojen heijastinhärpäke

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja VilleMatti, 20.12.2018.

  1. VilleMatti

    VilleMatti 1st gear

    Terve!

    Sebringin ajovalojen sisällä on pyöreä pallomainen heijastinpintavempele. Mikä sen tarkoitus on? En tuollaista ole ennen nähnyt. H4-polttimon kärki menee osittain piiloon sen sisälle. Mietin, voisiko valotehoa parantaa ottamalla pallohärpäkkeen polttimon edestä pois?

    Kiitos vastauksista!
     
  2. DslCat

    DslCat Gearhead

    Taitaa kaikissa hi/lo dot-valoissa olla tuo häikäisysuoja - H4 vai H13, idea sama. Itseasiassa monissa E-tyypin H4:ssa (EU Fordit) myös tuo löytyy. Ainakin USA Fordissa tuo leikkaa pitkiltä kaiken millä näkisi kauemmaksi, eli pilaa. Lyhyillä ilman tuota rajainta sitten varmasti ampuu sinne-tänne valot..

    Valot kyllä tehostuu nuo poistamalla, mutta häikäsevätkin sitten :oops:
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu just noin. Mutta jos xenonit laittaa niin ei auta vaan tarvii olla se metallikuppi mikä niiden kanssa tulee.

    Eli kupilliset xenonit tilalle tai sitten noin kun se on.
     
  4. VilleMatti

    VilleMatti 1st gear

    Eli ei kannata siis ottaa pois, tai vastaantulijoita häikäisee liikaa? Vaihdoin umpioihin Philips Xtreme Racing 150% -polttimot, ja lähivalot paranivat selvästi. Pitkillä muutos oli mielestäni pienempi, lie tuo häikäisysuojapallo sitten vaikuttaa näin.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu en ottas. Eikä se liika hajavalokaan aina tarkoita lisää valotehoa silmälle. Siksi xenoneissakin hyvä olla se kuppi.


    Valojen releistys vaikka bilteman relesarjalla antaa enempi virtaa lampulle. Voi auttaa myös hieman valotehoon. Tossa vahvemmat johdot kuin alkup vaikka oliskin releistys tehtaalta.
     
    Sounderi tykkää tästä.
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sen nimi on hajavalosuoja.
     
  7. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Eikä sitä tosiaan kannata repiä pois. Kokemusta sen verran että ostamassani sebussa se kuppi killui umpion pohjalla ja katsuri oli maininnut että pitää korjata. Eu/härmälä direktiivit täyttävää umpiota saattaa joutua metsästämään jos haluaa selvitä valotehonnosto-kokeiluista alle piirimyyjähintojen...
     
  8. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Dotti umpiotkin käy nykyään, ei tartte enää olla e-hyväksyttyjä.
     
  9. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Käsittääkseni kuitenkin vain silloin jos auto on "Dottina" rekisteröity. Jos on E-mallina rekattu niin kaikki pitäis olla E.
    Toinen juttu se että miten jaksavat näitä sitten enää käytännössä syynätä. On mennyt järkevämmäksi sitten 90-luvun...
     
  10. stratusdriver

    stratusdriver Gearhead

    Voipi olla, en ole varma, enkä ollut varma onko viron poikien myymissä korkeudensäätöä? Ruottista löytyi purkaamolta onneksi umpio.
     

Kerro tästä muillekin!