Chrysler Vision

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja CandyBee, 28.11.2007.

  1. jakke ja sepi

    jakke ja sepi 2nd gear

    Joo en oo ikää kuullu että jäähdytineste olis remme katkaassu. . . . Olisko ottanu johonki tai asennukses käytetty väkivaltaa. . .
     
  2. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Pari viikkoa sitten kävin SWT:sta jakopään osat ja vesipumpun 220€,monen hintaisia taitaa noitakin olla.En ole vielä vaihtanut,mutta sen verran katsonut että jos toisena päivänä purkaa ja toisena kasaa,niin siellä on.Äkkiä ajatellen on työn hintakin linjassa osien kanssa,mutta liikkeellä liikkeen hinnat.
     
  3. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Joo, ei siinä ton enempää aikaa mene vaikka tekee rauhallisesti. Samalla kannattaa vaihtaa kampuran stefa ja jos viitsii niin nokka-akseleiden stefat, saattavat vanhemmiten alkaa vuotamaan öljyä.

    En olu kuullut, että jäähdytinneste rikkois hihnoja, öljy sen kyllä voi tehdä.
     
  4. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Tällanen stoori 3.5 koneesta Chrysler clubin sivuilla:


    Noniin.. hihna ja muut kilkkeet tuli vaihdettua. Säästin jotain 700€ kun tehtiin homma tallilla...aikaa työhön laskeskelin 5h. Vesipumpun siipipyörä on orkkiksena jotai pakeliittiä ja uudessa on jo valutavaraa sekin.
    Orkkis hihna olikin jo vaihdon tarpeessa kun mittarissa oli se 90000mailia. Kun hihnaa taivutti toisinpäin --> hampaat ulkokaareen niin näki kun sodoksia oli katkeillut jo hampaiden välistä ja muutamissa hampaissa oli jo pykimisen alkua. Jakopää oli puhtaimpia mitä on ikinä tullut vastaan tuon ikäisissä ja vesikanavat todella puhtaat..muutenkin tuon koneen jakopää on selvä ja hyvin toteutettu moneen muuhun v6 ritsaan verrattuna.

    Samalla jäähdytysnesteet tuli vaihdettua uusiin ja huuhdottua sekin järjestelmä...matka siis jatkuu turvallisin mielin.


    Ja sitten kun se tarvike pumppu alkaa kohtapuolin vuotamaan, niin vaihda saman tien sitten tilalle orkkispumppu ja jakopään osat. Siitä meinaan menee todennäköisesti muutaman kympin kuluttua se pumppu ja sitten hihna poikki. On meinaan kokemusta samoista tarvikeosista.

    Ai samoista us-partsin kautta tulleista vesipumpuista ja moparin jakohihnasta?


    Juuri näin. Seuraa jäähdytysnesteen määrää. Jos alkaa vähenemään, katso näetkö vuotoa vesipumpusta. Jos näkyy, niin sitten vaan melko pian uudet hilut sisään. Itse en uskonut koska matkaa sihen hihnan vaihtoon oli niin paljon ja niin siitä sitten vain meni remmi lopulta poikki.

    Vesipumpun laakeroinnissa oli sivuklappia niin paljon, että hihna oli kulkenut vesipumpun runkoa pitkin ja kulutanut sitä hiljalleen. Se kaikki siitä irronnut pöly ja poro sitten saavat aikaan lisää ongelmia ja luultavasti sen takia se sitten katkesi. Mitään muuta varoitusta ei siitä tullut, kuin pientä vesihukkaa. Ihmettelen kyllä kuinka paljon sitä sivuttaista klappia siinä on, eikä silti pyörimisessä ole mitään ongelmia, samoin kuin ei vuotokaan ole lähelläkään sitä mitä klapista voisi päätellä.
     
  5. dodgevipersrt10

    dodgevipersrt10 1st gear

    Nyt sitten autoon vaihdettu seuraavat osat: jakohihna, kiristimet, rullat, vesipumppu, tiiviste, nokka-akselin stefa, termostaatti. Hinta korjauksineen ympäristön autossa 1415€ ja tähän on laskettu hyvityksiä osista noin 600-700€. Kuulemma vesipumppu vuotanut niin kovasti, että hihna hajonnut. Sain vanhat osat pitkän vänkäämisen jälkeen ja rullasta näkyy, että hihna olisi "palanut" rullaan kiinni on nimittäin niin tiukasti palasina rullassa. Helsingissä merkkiliikkeessä remontti osineen olisi maksanut 500-700€ riippuen liikkeestä, mutta Kouvolassa on näköjään kovemmat hinnat. Lisäksi ihmetyttää vianhauan hinta, joka oli 300€, ei varmaan ole missään muussa automerkissä yhtä kova vikadiagnostiikan hinta
     
  6. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Jo se nestevuodosta aiheutu niin kai olit pannut nestehävikin jo aikaisemmin merkille? Meinaan vaan, että jos liike puhuu "isosta vuodosta" niin semmosen yleensä huomaa.
    Itellä oli tommonen aikoinaan, eikä ollu ongelmia vaikka hihnan vaihdosta oli kulunu yli 7 vuotta ja kilsatkin alko oleen likimain täydet, kun autosta luovuin. Syynä luopumiseen oli juurikin tuo tulossa oleva jakopäähuolto ja kuluneet etupään nivelet, puslat..kaikki etupään kilkkeet käytännössä vaihtokunnossa ja autolla ajettu sillon 170th. Pirun mukava laite kuitenkin. Kannattaa katella 3,3 koneista, jossa käsittääkseni jakopää ketjulla jos siis ostamassa on. Ja ne etupään välykset tarkasti tutkiskella. Vähän ajettuna moisen ottaisin käyttikseksi uudelleenkin.
     
  7. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Nyt sain sitten vaihdettua jakopään hihnan ja vesipumpun.Purkuun meni pari tuntia ja kasaukseen saman verran,tunti lisää,kun putsailin paikkoja ja passailin jakoa kohdalleen.Kyllä tuossa sai itselleen tuntipalkan,jos ajattelee liikkeen hintoja.Helpoimpia jakopää hommia mitä olen tehnyt,ei kannata hihnanvaihtoa aristella jos on Vision ostoslistalla.
     
  8. autoilija

    autoilija Gearhead

    3.5 kone on yksi pomminvarmoimmista moparin koneista eikä sitä visionia todellakaan kannata etsiä 3.3 koneisena ,toiseksi 3.3 - koneisia on todella vähän ja ne ovat aina ns. köyhemmin varusteluja.
    3.5 -koneisen tunteva tietää varmuudella että aina jakohihnan vaihdon yhteydessä siihen vaihdetaan vesipumppu ja kiristinrulla,siis aina.Sen ymmärtää kun katselee sitä kiristinrullaa millainen se on,ei todellakaan mikä heavy duty täältä ikuisuuteen malli ,toiseksi 3.5-koneisen vesipumppu on kuuluisa siitä että se hirttäessään kiinni vie jakoremmin mennessään . Ensimmäisen sukupolven 3.5 -koneet on vapaastipyöriviä ,joten remmin paukahtaminen ei riko konetta ,uutta osaa paikalleen ja taas matka jatkuu.Tuossa aikaisemmin oli puhetta että hihna oli rikkoontunut aika nopeasti vaihdosta,voisin sanoa että suurella todennäköisyydellä vesipumppua ei oltu vaihdettu ja hirtti kiinni syöden uuden hihnan,kysymys miksei pumppua oltu vaihdettu on joko asiakkaan tekemä päätös ettei sitä vaihdeta ja silloin saa katsella itse peiliin,tai jos näin ei ollut niin remmin vaihtanut liike on tehnyt ihan selvän virheen.

    Hihnan, kiristäjän ja pumpun vaihto ei ole kovinkaan haastava juttu,tarvitset kiristäjän "nollaamiseen" ruuvipenkin ja esim. pop-niitin, ja helvetin hyvän ulosvetäjän dampperin ulosvetämiseen,siinä ei ole kiilaa ,se on kartioliitoksella siinä ja todella kovin kiinni,siis todella kovin.Toki hihnan saa vaihdettua ilman sen irroittamistakin välistä ujuttamalla,tätä ei tietenkään suositella.Visionissa joutunee purkamaan jäähdyttimen pois edestä että saa sinne vähän tilaa ,lhs ja muut vähän pidemmällä nokalla olevat se onnistuu ilman sitäkin.Jako on myös helppo laittaa kohdalleen,yksinkertaisimpia mitä on.Ylänokista nokkapyöriin hakattu merkki kotelon merkkien väliin ja alapyörästä merkki merkkiin,muutama koekierrätys käsin ja tarkastus,ja jollei ole kohdalla sama proceduuri uudelleen.Kiristimestä vedetään se pop-niitti tai mitä siihen nyt on laitettu irti jolloin se jousen avulla kiristää kiristinrullan.
     
  9. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Ulosvetäjä tarvii olla kolmisakarainen ja lyhyt,niin ei tarvi ottaa syyläriä pois edestä,itse käytin Bilteman 7.5cm pitkää vetäjää,se mahtui just väliin,ei ollut dampperi tiukassa.Toki onnistuu varmaan dampperi paikoillaankin,se suojakoppa katkeaa dampperin kohdalta kahtia,mutta melkein helpompi ottaa dampperi pois.Paikoilleen dampperin vedätin sen omalla pultilla.Jakoa passatessa löysäsin kiristäjän pultit huulille,niin hihna löystyy sen verran että kampuraa saa pyöritettyä kohdalleen,vetää helposti hampaan verran pieleen.
     
  10. autoilija

    autoilija Gearhead

    Sulla on ollut hyvä tuuri,mulla jokaisessa ollut dampperi niin ***tin kovin paikoillaan.10 -vuotta kyseisellä kotterolla ajaneenani voin sanoa että laatikossa ei ole koskaan ollut mitään vikaa,koneesta on mennyt imusarjan tiiviste ja starttimoottori että se siitä kuinka paskoja ne ovat.Huolto ja ennenkaikkea huolto.Moottoriöljyn vaihtoväli on muutama tuhat kilsaa ja koneeseen käy mieluimmin joku perusööli kuin mikään high tech.
    Nyt se on ollut jo jonkin aikaa seisonnassa,saattaisin myydä koko laitoksen pois.PS. siinä on muuten aivan tuliterä jakopää kiristimeen ja pumppuineen,laitoin vielä uuden jäähdyttäjänkin jonka jälkeen sillä ei ole ajettu kuin ehkä 500km.Leima ummessa muttei kai siinä mitään vikaakaan ole.
    Tuhat kertomusta on siitä kun jako pomppaa 3.5 -koneessa niin meno loppuu ja vikaa on haettu kaikki sähköiset anturit vaihtamalla...itselläni ei ole koskaan pamahtanut ensimmäistäkään anturia..

    Ainoa joka vähän jurppii koko koneessa on alaväännön puute,vaikka sekin on ihan kantilla kuin 3.3 -koneessa,paras vääntö muistaakseni 2800 rpm -kohdalla? Käytännössä minun mielestäni kone on tehty kierroskoneeksi pitkää ylämäkeä motarilla vedetettäessä tuntuu välillä että veto loppuu kesken,eihän se kyllä kierräkään meidän suomen nopeuksilla edes nimeksikään.
    Paljon te olette saaneet huippua irti tuollaisesta? Minulla loppuu mittarista lukemat 200 ja reilusti pääsee toiselle kierrokselle :D Nyt alla saman sarjan new yorker ja siihen on laitettu 240 tapiksi,tuskin sinne pääsee mutta ehkä valmistaja on tajunnut että tällähän pääsee kovempaa kuin mittarissa on lukemia ja korjannut sen mittarin sitten,who knows.
     
  11. autoilija

    autoilija Gearhead

    Varoituksen sana vielä , suomessa ei saa yleisellä tiellä ajella kuin nopeusrajoitusten mukaan !

    Moparin kaverit ovat jopa itse kehunneet 3.5 -koneensa parhaimmakseen "bullet proof" koneeksi,kertonee sekin että sama peruskonstruktio on ollut käytössä näihin päiviin asti.
     
  12. dodgevipersrt10

    dodgevipersrt10 1st gear

    Itselle vaihdettu 1,5 vuoden aikana Visioniin jakohihna kahdesti merkkiliikkeen toimesta. Ensimmäisellä kerralla hihna meni poikki vanhuuttaan (oma moka), Ympäristön auto vaihtoi hihnan ja se maksoi 1300€, eivät vaihtaneet vesipumppua, maahantuojan kanta on että kyseiseen malliin EI vaihdeta vesipumppua jos se ei vuoda, sitten ajalin vajaan vuoden ja hihna meni poikki, tällä kertaa todennäköisesti sen takia, että vesipumppu hirtti kiinni ja vuoti, sitten remontti maksoi 1500€. Olen kysynyt tätä vesipumppu asiaa Autokeskukselta, joka on olevinaan maahantuoja ja siellä on se kanta että vesipumppua ei vaihdeta hihnan vaihdon yhteydessä, jos ei ole tarvis. Itseä tämä ei haittaa, vaan ympäristön auton rahastus, pikkupuljuissa olisin saanut hihnanvaihdon 400€:lla, jonka sain tietää sitten jälkikäteen, muuten on kyllä ollut hyvä auto ajaa
     
  13. autoilija

    autoilija Gearhead

    Mopar sanoo että vesipumppu ja kiristin vaihdetaan aina kun hihnakin,asiansatunteva korjaamo joka tuntee ko. moottorin jollei vaihda niin ainakin suosittaa ko vempeleiden vaihtoa asiakkaalle. Kauhea hinta on mielestäni 1500€ ,en tiedä paljonko maksaa original mopar-hilppeet tuohon mutta saattaa ne olla nekin jo muutamia satasia helposti,mutta jos pelkkä hihna + mahdollinen kiristin ,on aika suolainen hinta.
    Hihnanvaihto 400€ on taas sillä rajoilla että mahtaako kannattaa enään tehdä itse,ne osat maksaa kuitenkin minimissään 100 -300€ ,ei jää työlle enään juuri hintaa...
    Jää epäillys ettei 400€ vaihdossa voida tehdä muutakuin uusi hihna ja back to the road.

    Ja ne kiristin + vesipumppu on ihan oikeasti kertakäyttötavaraa,se kiristin ja pumppu hajoavat ihan oikeasti aina ,lähes poikkeuksetta.On suunniteltu että kestävät max sen hihnan iän,kiristinrulla on niin onneton että se kannattaa vaihtaa ihan vaan muuten,ota se käteen ja katso sitä.Muistuttaa lähinnä polkupyörän laakeria. :rotfl:
     
  14. dodgevipersrt10

    dodgevipersrt10 1st gear

    Itse en ole perehtynyt Visionin jakopäähän, mutta "luotin" merkkiliikkeeseen eli Ympäristön autoon, joka on kuitenkin Kouvolan alueella Moparin merkkikorjaamo ja kerran näin sanottiin myös autokeskuksella, mutta nyt olen sitä mieltä että eivät Suomalaiset autokorjaamot aina eikä läheskään aina, vaikka olisi kuinka merkkikorjaamo, että mitä pitäisi tehdä, kyllä on monessa paikassa mennyt merkkikorjaamoiden toiminta todella huonoksi
     
  15. Rado

    Rado Gearhead

    Kaikki höpöttelee hihnan vaihdosta tai katkeamisista, mutta kukaan ei kerro miten koneelle kävi ?
    Kone vissiin pyörii vapaasti joko hihnalla tai sitten ilman ?
     
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

    Vanhemman yksinokkaa/kansi 3,5 -koneen osalta sanotaan näin ainakin internetissä, omaa kokemusta ei hihnan katkeamisesta onneksi ole.
     
  17. Rado

    Rado Gearhead

    Mikähän kone luokitellaan vielä "vanhaksi" ?
     
  18. Substitute

    Substitute Gearhead

  19. autoilija

    autoilija Gearhead

    Pyörii vapaasti,kokemusta on satasen vauhdista remmi poikki.Ei minkäänlaista vauriota.Ennemmin laukeaa se kiristinrulla kuin vesipumppu,kummatkin tietenkin syytä vaihtaa kun laittaa uuden remminkin.
     
  20. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Tihkuu kummankin kannen takapäästä öljyä.Ei ollut sopivaa peiliä käsillä,mutta näyttää että siellä on kolmella pultilla joku laippa josta tihkuu.Liittynee jotenkin nokka-akseliin,se on ainakin niillä nurkilla.Onko siellä tiiviste vai onko massalla turattu tiiviiksi.Jos olette aukonut tuota niin mitä tipahtaa lattialle,vai eikö tipahda mitään,niin ja 3.5 kone kyseessä.
     

Kerro tästä muillekin!