Chrysler voyager 2,8crd vm2004 Sähköt sekoilee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Vilhard, 20.10.2019.

  1. Vilhard

    Vilhard 1st gear

    Joo eli kaikki alkoi jo kuukausi sitten sillä että virta-avaimesta virrat päälle kääntäessä aina välillä mittaristossa mittarit pyörähtivät tappiin ja tulivat takaisin alas , jonka jälkeen kaikki toimii normaalisti. Pari kuukautta sitten teki kerran niin , että ei sammunut auto avaimella. Muutaman kerran kun pelleili avaimen kanssa virtalukossa niin saattoi taas palata normaaliksi. Teki tätä aina joskus, saattoi toimia viikkoja ennenkuin teki taas saman. Vaihdoin virtalukon pohjan . Ei vaikutusta, samat viat edelleen. Paitsi lisänä huomasin että vilkut eivät enään vilkahda kun keskuslukitusta käyttää kauko-ohjaimesta. Muutaman kerran on tehnyt niinkin että starttaamisen jälkeen sammuu heti ja ajonestonvalo palaa. Mutta toimii taas normaalisti kun starttaa uudestaan. No nyt on ruvennut itsestään pihassa menemään ajovalot ja radio päälle, vilkuttelee ajovaloja nopealla taajuudella vuorotellen pitkiä ja normaali ajovaloja. Silloin kun tekee tota ei aukea kauko-ohjaimella ovet vaan pitää avata avaimella ovi ja kun oven aukaisee niin ajovalot sammuu mutta radio on edelleen päällä ja mittaristossa saattaa vilkkua p0100 ja done vuorotellen. Sitten kun virta-avainta kääntelee virtalukossa ja saa virrat pois ja auton käyntiin niin auto toimii taas normaalisti ja saattaa toimi taas viikkoja ennenkuin rupeaa sekoilemaan. Tai sitten tunnin päästä taas valot välkkyy ja radiot huutaa yms. Mittaristo on käytetty irti ja juotokset juotettu kaikki uudestaan, virtalukon pohja vaihdettu , releet ja sulakkeet käyty läpi, obd ei näytä vikakoodeja ja akku on kunnossa. Mistähän seuraavaksi kannattaisi vikaa etsiä? Body Control Module?
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    -01 voikkarissa oli sökö virtalukko ja avain lähti pesästä off asennon jälkeisestä asennosta, jossa jää muunmuassa radio päälle. En muista mitä virtalukossa lukee siinä kohdassa.

    Akku tyhjeni välillä ym.
     
  3. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Muokattu: 20.10.2019
  4. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Liekkö siinä mallissa vielä pistoke välillä moottoritila-ohjaamo? Ainakin vanhemmassa herkkä paikka.. Menee käskyt sisältä ulos sitä kautta,miten lie hälytin moduli,moottoritilassa vai sisällä?
    Kosketus häikkää on,jopa kosteutta liittimissä,hapettumaa...
     
  5. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

  6. Vilhard

    Vilhard 1st gear

    Ei ole semmoista pistoketta. Kuskin jalkatilassa on BCM ja PCM yksiköt. Vaikea kyllä uskoa että niissä olisi korroosiota , ovat niin suojaisassa paikassa ja sisätiloissa. Ja jos haluaa niitä irroitella pitää edestä ainakin airbag ottaa pois , sen verran ahdas paikka että ei pääse liittimiin edes käsiksi muuten kunnolla.
     
  7. Vilhard

    Vilhard 1st gear

    Tänään laitoin maajohdon takaisin paikalleen (kun eilisen iltadiscon takia piti nypätä akku irti) ja autoa käyntiin , heitin lenkin ja jätin pihaan. Ei mitään vikoja nyt taas. No otin silti tuon FCM yksikön irti ja kotelossa olevan tulpan irti ja reiästä electro cleania ja paineilmaa peräkanaa sisään.Nyt se on tuolla takan päällä odottelemassa.Töpseleissä ei näkynyt mitään erikoista. Mietin myös tuota ECU:a mutta luulisi että ecu vika aiheuttaisi myös jotain ajoon ja käyntiinlähtemiseen yms. Todella hankala vika kyllä tämmöinen joka ilmenee aina välillä. Pitäisi saada vika päälle ja testeriin silloin mutta eihän se koskaan silloin tule kun testeri olisi lähellä.
     
  8. Vilhard

    Vilhard 1st gear

    Lueskelin noita kaavioita ja molemmat yksiköt BCM ja FCM näyttäisi vaikuttavan noihin valoihin,keskuslukitukseen,audiolaitteisiin, sytytysvirtoihin , mittaristoon jne. Eli noihin mitkä omaa elämää pitävät. Jollain vaan pitäisi saada varmistettua vian aiheuttaja kun ei noita matolaatikoita viitsisi kokeilumielessäkään ruveta vaihtelemaan uusiin...
     
  9. Vilhard

    Vilhard 1st gear

    Onko tietoa kenellä olisi hallussa merkkitestereitä täällä Tampereen kupeessa?
     
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Eipä ole tiedossa että olisko oikeasti merkkitesteriä kellään, muuta kuin mulla (ja merkkiliikkeellä, mutta niitä tuskin tuo kiinnostaa), ei ollu halpa sekään toosa, joten veikkaan ettei kellään sellaisella joka tekee muitakin merkkejä, kun tuolle sijoitukselle pitää olla töitä eli Chrysleriin keskittynyt (kuten minä, vaikka enemmän olen kyllä Jeeppiin keskittynyt, mutta menee noikin tuossa sivussa)..
     
  11. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    meillä oli -98 jaggessa samanlaisia juttuja,ei toiminut ja välillä toimi itsestään milloin mikäkin,lopuksi löysin johtonipun josta oli hankautunut eristeitä pois useammasta johdosta ja koska tietsikka ohjasi maa johdoilla niin kytki milloin mikä vaan sai maata,vähän samaa teki kun pesin konehuoneen kunnolla enkä kerennyt kaikkia töpseleitä putsata paineilmalla .sen jälkeen ei ollut enää mitään outoja juttuja.nyt on useampia laitteita millä lukea vaikka en työkseni tee mutta kun yhden pitää kunnossa eikä kokeile turhaan säästyy sen hinta ja liikkeisiin en vie kun lopputulos voi olla auton puolesta mitä vaan ,varmaa mikä toimii on lasku vaikka vialle ei tehtäisi mitään.
     
  12. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Useamman K€:n laiteita? Toi DRBIII on useamman K€;n laite, vitutti hankkia, mutta eipä tartte enään viedä hinurilla noita toiselle puolen kaupunkia saamaan saatanan kallista valohoitoa, sitä se näyttää aina olevan, vaikkei pitäis olla....
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  13. Vilhard

    Vilhard 1st gear

    Käsittääkseni Autokeskus ja Metroauto on ollut ainoat chryslerin merkkihuollot Tampereella mutta molemmat tätänykyä luopunut Chrysleristä o_O Jm garage Ylöjärvellä korjaa pelkästään jenkkivehkeitä, en tiedä onko heillä. Jos ei tässä itse löydä vikaa pian niin pitää ottaa Espoon reissukin yhdeksi vaihtoehdoksi.
     
  14. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Koska siellä on ohjainlaitteita siellä täällä pitkin ajoneuvoa,todennäköisesti on myös väylä ohjaimien välillä. Väylähän on oikeasti vain jännite vaihtelua tietyssä sarjassa, yleensä perus jännite on 5v ,vaihdellen toisessa linjassa alimillaan 2,5v ja toisessa linjassa ylimmillään 7,5v. Vaihtelut tapahtuu peilikuvana linjoissa.Jännite vaihtelut menee ajassa ms,eli millisekuntia. Kaikki häiriöt yleensä tulee kun signaalit/vaihtelut ei menekään viisaiden määrittelemissä rajoissa,laitteet ei ymmärrä mitä pitäis tehdä ja tekevät mitä sattuu.. Häiriöihin riittää kosteus,huono kontakti,hankaumat ja huono maadoitus. Myös huono akku!
    Kaikki kun on viisaudessaan suunniteltu alimmillaan 11,5v ja käydessä 14,4-14,8 rajoihin.Kaikki muu tekee laitteet sekaisin.
    Joskus ei tarvi kuin viallinen akku,joka antaa virtaa sykäyksittäin,kenno vika tms.
    Tää on tätä digi aikaa....
     
  15. Vilhard

    Vilhard 1st gear

    Akku ei ole uusi mutta jännitteet kyllä pitää hyvin. Kuormitustestauksen voisi sille käydä tekemässä varmuuden vuoksi. Akun maakaapeli näyttää hyvältä ja liitoskohdat puhtaat ja kiinni.Toki voisi silti vaihtaa uuteen .
     
  16. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Sitä lähinnä tarkoitin,että kohteita voi olla paljon ja löytäminen työlästä.. Sen takia korjaamoissa voi homma kestää,jos edes yritetään tietenkin..
    Auton valmistajien korjaus oppaat on kyllä tehty siten,et aikaa niissä menee pirusti. Monasti järjen käytöllä pääsee helpoimmalla. Mut tietenkin perus kohdat pitää olla kunnossa.. En tutkinut opusta enempää,huomasin et on hälytin. Liekkö sille omaa "akkua" hälyttimessä,ei nekään ikuisia ole.
     
  17. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    JM Garage ostaa multa välillä osia, mutta en oo kyllä kysyny laitekantaa.
    Espoon reissussa kannattaa huomioida, että se auto jää sitten tutkittavaksi ajan kanssa, kuten tuo toisen ketjun Voikku, ei pysty löytämään ja saamaan oikeasti kuntoon, kuin ajan kanssa. Edellinen Voikku oli viimevuonna elokuusta jouluviikolle työn alla, se oli autoliikkeen vaihtoautorivin auto ja autokauppias oli ihmeissään, kun jouluviikolla soitin ja sanoin että kunnossa on, totesi että hitto miten hyvin arvioitu, kun soitin ekan kerran arvioit että jouluun mennessä on kunnossa ja olihan se....
    Mutta kaikki viat on yksilöitä ja ne pitää etsiä ja löytää....
     
    pimeroolis ja Sounderi tykkäävät tästä.
  18. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kannattaiskos kokeilla uudella akulla, kuinka toimii. Kun se voi hyvin olla akkupohjainen vika. Yhdessä Jeepissä oli ihan hyvä akku, pakkasellakin jaksoi hyvin CRD-konetta pyörittää, mutta välillä syttyi vikavalo ja aina herjas vaihteiston takimmaista nopeusanturia. Uusi akku ja ei herjannut enään.... Tuostakin työalla olevasta Voikusta kyykkäs akku ja siinä on uusi akku, ei se tosin tuohon ohjelmoinnin hukkaamiseen vaikuta, periaatteessa immolta voi ottaa kaiken sähkön pois ja ei pitäis kadota ohjelmointi...
     
    Sounderi tykkää tästä.
  19. Vilhard

    Vilhard 1st gear

    Joo pitää kokeilla.
     
  20. Vilhard

    Vilhard 1st gear

    Noniin nyt on uusi akku paikallaan. Menin vanhan akun kanssa varaosaliikkeeseen ja testasivat sen, kuulemma aivan paska. Saas nähdä. Kävin ajelemassa ja auto on nyt ollut pihassa muutaman tunnin eikä vielä ole mitään vikoja ilmennyt. Aika näyttää.
     
    Nikuzai ja Kalu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!