Chrysler Voyager RG -04 3.3l PCM/sytytys ongelma.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja aapo, 7.5.2020.

  1. aapo

    aapo Gearhead

    Moro! Tämä homma sai alkunsa jo pari vuotta sitten, joten osa tarinasta on rommin turruttaman muistin varaisia. Ajelin töistä kotiin, kun kesken ajon alkoi Kraisu käymään huonosti. En enää muista syttyikö jotain merkkivaloja. Mahdollisesti ei. Takaisin työmaalle. Totesin ettei 1 ja 4 sylinteri sytytä. Huomasin että puola on päältä halki > vaihto uuteen. Samalla platinatulpat vaihdoin uusiin. Ei vaikutusta ongelmaan. Lisää tutkittuani huomasin ettei puolapaketti saa liipaisua keskimmäiseen kelaan, eli 1+4 sylinterit. Testerillä muistaakseni jotain samaan viittavaa vikakoodia. Otin PCM käsiin, totesin liittimet hyväkuntoisiksi, ja aloin suorittamaan ruumiinavausta sille. Totesin kyrvähtäneen. Jollain sumealla logiikalla ajattelin sen liittyvän haljenneeseen puolapakettiin, joten Ebaystä tilailin ehjää boksia tilalle. Siirtelin auton pihalle odottamaan parempia aikoja, ja siinä surkeana pihalla kaasutellessa paloi ASD sulake. Aikanaan kävin pihalla laittamassa Voikun käyntiin uudella PCM boksilla ja ASD sulakkeella. Kävi hetken hyvin, ja sammutin auton. Ulos astuessani herkän hajuelimeni tavoitti karanneen sähkön sulotuoksu. Kokeilin uudestaan käyntiin, ja taas sama juttu. 1+4 sylinteri pimeänä, ja kun antaa kierroksia, palaa ASD sulake. Eikä testerillä saa enää yhteyttä. Nyt kun pahin kiukku on jo laantunut, otin Voikun taas tutkittavaksi. Uusi puolapaketti on samalla tavalla keskeltä halki, vaikkei ole edes ajettu olenkaan. Vain paikoillaan käytetty lyhyen aikaa. Eli todella kuumana on käynyt. Joka voisi viitata oikosulkuun maadoitukseen. Mittailin johdot puolan ja PCM väliltä. Yhteys ok, eikä maadoitu avoimessa piirissä. Aloin jo kuorimaan johtosarjaa, josko sieltä löytyisi joku yllätys. Vielä ei ole tullut ylläreitä vastaan. Onkohan kellään ollut vastaavaa keissiä, ja osaisi vinkata jotain mikä helpottaisi meikäläisen hommia?
     
  2. kuolinpesä

    kuolinpesä Gearhead

    Periaatteessa puolan ei pitäisi hajota kuin ylikuormituksesta tai vanhuuttaan. (Kipinät käytetty loppuun..)
    Koska uusikin levisi, oletetaan että syynä on ylikuormitus.
    Lähtisin itse liikkeelle liian suuresta latausjännitteestä, tai liian suuresta resistanssista tulpanjohdoissa.
    Tulpat on jo vaihdettu, joten vikaa tuskin niissä. Väärät tulpat voisi aiheuttaa käyntihäiriöitä, mutta tuskin rikkoo mitään...
    ASD:n palaminen saattaisi viitata ylilataamiseen, mutta on kyllä harvinaista minun korviin...
    Mahdollista toki...
    Onko kytkentäkaaviota tai korjausopasta avuksi jos joudut syventymään raisun sieluun?
    Minulta pitäisi löytyä *.pdf.
    Voin lähettää tarvittaessa..
     
  3. autoilija

    autoilija Gearhead

    Maavikaa..
     

Kerro tästä muillekin!