Chryslerin jarrut jumittaa!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Windsor, 31.5.2004.

  1. Windsor

    Windsor Gearhead

    Mikähän mahtaa olla vikana, kun hyrsleri seisoo yön vesisateessa pihassa ja aamulla lähden kurvailemaan, niin apukuskin puoleinen etujarru lyö jarruttaessa täysin jumiin, tekee saman muutamia kertoja ja lämmetessään rupiaa toimimaan normaalisti?
    Ilmenee vain sateella, kosteus kertyy? Minne?
    Kyseessä on siis 61 hyrsler ja rumpujarru, molemmilla kengillä oma sylinteri. Tai ehkä se auto tykkää vaan, että ajetaan vaan kuivalla kelillä, pitää varmaan rahdata takas californiaan...
     
  2. valsu67

    valsu67 1st gear

    samaa tekee valiantti kanssa,en oo vikaa löytäny...
     
  3. Kengät on imeny joskus jarrunestettä. Vaihda uudet molemmin puolin niin vika katoaa.
     
  4. valsu67

    valsu67 1st gear

    en tuohon usko...tehny uusillakin kengillä,eikä nuo oo koskaan nesteessä muutenkaan uinu...
     
  5. Windsor

    Windsor Gearhead

    Onko aspenlappalaisella ollu samoja ropleemia, vai mistä heitit tollasen kikan? Ei oo kyllä noi rysynkää kengät muistaakseni jarrunesteen kanssa ollu tekemisissä... Mut kaikkeehan kannattaa kokeilla...
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos ei oo uinu jarrunesteessä ni sitten se on se vesi mikä pääsee sinne kenkiin. Se käyttäytyy juuri noin eli vetää kerralla lukkoon. Lämmetessä vesi kuivuu ilmeisesti pois. Jarruneste ei muuten lähdekään niistä kengistä kovin helposti.
     
  7. Ropleemiahan on mahtunu monenlaisia yli 20 autoiluvuoteen ja suunnattomaan määrään MoPareita. Toi jarruneste kyllä aiheuttaa liimaantumista. Voithan vaikka vaihtaa kengät ja rummut puolittain. Jos vikakin vaihtaa puolta, niin sillon se johtuu just jarrunesteestä.
     
  8. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead


    Jarruneste liukenee veteen, silloin luulis tommoisen vian korjaantuvan kun niitä kenkiä liottaa vedessä.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Liukeneeko?
     
  10. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Samanvuotinen ja samat ongelmat. Sylinteristä johtui meillä. Toinen meni hoonaamalla, toinen meni uusiksi ja loppu ongelmat.
     
  11. Kata

    Kata 3rd gear

    Onko Windsorilla edelleen sama probleemi vai onko löytynyt joku ratkaisu?

    Kiinnostaa kun on samanlaisia ongelmia eli vesisateen jälkeen turha yrittää liikkeelle kun etujarru menee lukkoon samantien.
     
  12. koni

    koni 1st gear

    Omas '59:s autto kun ruuvasin kenkiä hiukan kauemmas rummusta..
     
  13. Windsor

    Windsor Gearhead

    En oo vielä joutanu asiaa tutkailemaan, mutta pitää ainakin tarkastaa jarrusylinterien kunto, että onko syöpymiä...
    Onhan tossa monenlaisia konsteja ehoteltu, että jos kaikki kokeilee ni luulis jonkun auttavan...
     
  14. Kata

    Kata 3rd gear

    No niinhän sitä luulis, että joku auttaa! Täällä on '59 Mopariin vaihdettu sylinterit joka nurkkaan, myös pääsylinteri on uusi. Jarrukengät on pinnoitettu uudelleen Suomessa. Tutkinta jatkuu...
     
  15. Janne

    Janne Gearhead

    Missäs kunnossa palautusjouset ovat? Entäs jarruletkut? Jakobloki? Kyllä nuo mooparin 1-piiriset saa toimimaan tosi nätisti kun kaikki on kunnossa, pariin C-koppaan on saatu tehtyä hyvät jarrut. Ihmeelliseltä tuo vika kuullostaa, ovatko kengät oikein päin?
    Ja sovitettiinko jarrukengät rumpuihin pinnoituksen yhtetydessä? Pyöränkulmillakin voi olla merkitystä, itsellä puolsi aina jarrutettaessa vaikka dyno katsastuksessa näytti tasan. Kulmat kohdalleen ja puolto hävisi. Kaverilla ongelmia taas aiheutti erikokoiset rummut, toinen oli sorvattu liian isoksi. Varmaan suurin osa noista on jo tarkastettu, tuli vaan pohdiskeltua mikä voisi ongelmaa aiheuttaa.
     
  16. Kata

    Kata 3rd gear

    Ihmeellistä tosiaan.. etenkin kun ottaa huomioon, että jarrut toimivat kuivalla kelillä moitteettomasti, mutta sateen jälkeen (vaikka olis ollu puoli vuorokautta ihan kuivaa) lyö repsikan puolen etujarrun lukkoon välittömästi kun jarrupolkimeen koskee eikä aukee ennenkuin ajaa hiemen taaksepäin. Jarrut täytyy siis lämmittää peruuttelemalla jarru päällä. Kätevää!? Palautusjouset on kyllä kondiksessa. Samoin kengät sovitettu rumpuun. Kyseisessä pyörässä on kyllä toinen sylinteri vaihdettu ja toinen vaan hoonattu.. voihan se olla jotenkin epäkelpo vaikkei vuodakkaan.
     
  17. Janne

    Janne Gearhead

    Kyse voisi olla tuosta hoomatusta sylinteristä,
    ensikerralla sateen jälkeen (tänä kesänä ei varmaan tarvi kauan odottaa) nostaisin keulan ylös ja rumpu pois. Sitten joku varovasti painamaan jarrua, näkisi miten sylinterit käyttäytyvät. Ihan kuin jommassa kummassa mäntä tulisi hieman liian ulos ja jäisi kanittamaan sylinteriin "huulille". Peruuttaminen sitten saisi sen sitten nytkähtämään takaisin sisään. Kasaamisessa varmaan käytit kunnon jarrukumirasvaa. Mitenkäs sylinterien männät, ovatko saman mittaiset?
     
  18. valsu67

    valsu67 1st gear

    Kumma et se on aina apukuskin puolella,mulla kans lukittaa sateella apukuskinpuolen,ja myös kun yön yli seisoo ni parit eka polkasut on aikamoiset lukko jarrutukset....mut ei mulla ihan jumiin jää,käyttää vaan lukossa.sit ku ajelee vähän ni hyvin pelaa...
     
  19. Kata

    Kata 3rd gear

    Kiitokset hyvistä vinkeistä! Eiköhän sitä taas joku ilta avata rumpu. Eihän sitä olekkaan tehty kuin about 15 kertaa tänä kesänä :wink:
     
  20. Windsor

    Windsor Gearhead

    Ite epäilen kanssa niitä sylintereitä ja ei muuten oo aina apukuskin puolella... itellä temppuili ens kuskin puoli, löi lukkoon, otin sylinterit levälleen ja ylemmässä oli syöpymää, tilasin siihen uuden sylinterin ja vot rupes toimimaan! Mut nyt se on sitte siirtyny aapparin puolelle ja tekee välillä kuivalla kelilläkin! Mut omaa hölmöyttä ku raaski ostaa vaan yhen sylinterin, pitäs laittaa kerralla kaikki jos hyvän haluaa, eikä pihistellä.
    Nii ja sen sylinterinhän saa pelaamaan vähän aikaa hyvin ku vetää sinne uudet rasvat... Ehkä...
     

Kerro tästä muillekin!