Circuit breaker?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Helmsman, 2.4.2008.

  1. Helmsman

    Helmsman Gearhead

    -63 käkkylässä sähkölasit (kaikki) lopetti toimintansa. Olisiko toden näköisin syy tässä 40 ampin circuit breakerissa. Toimii kaiketi sulakkeen tapaisena. Jos se on lauennut tarviiko ostaa uusi (mistä?)
    Auttakaa tyhmää... pliis!
    Autokin on vasta atlantilla seilaamassa kohti suomea, ei pääse vielä itse perehtymään vikaan. Jos toi CB on sökönä voiko navat yhdistämällä saada lasit tilapäisesti toimimaan?
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Jos ohitat circuit breakerin, niin tee se lisätuhojen välttämiseksi hyppylangalla missä on 40 A sulake . Vikahan voi yhtä hyvin olla jossain muuallakin. Mä veikkaisin, ettei se circuit breakeri hajoa itsekseen ellei se ole joutunut toimimaan eli suojaamaan järjestelmää ylikuormitukselta. Siis jos mokkula on ehjä, niin sehän jäähdyttyään taas palautuu normaaliin toimintatilaan, eikä ole kertakäyttöinen. Tuollaisessa tapauksessa, missä circuit breaker takana on sähkömoottori, niin se voi laueta (siis ei kuitenkaan hajota) useinkin jos ei päästä napista irti heti kun ikkuna on pysähtynyt ääriasentoon. Ei kai niissä mitään rajakytkimiä kuitenkaan ole. Vai onko tuon ikäisessä Käkkylässä vielä hydrauliset ikkunahissit? Mut sähkömoottori sitä pumppuakin pyörittää.
     
  3. rasse

    rasse 1st gear

    Itselläni on sellainnen ajatus että tuo "circuit breaker"vastaa ns. fusiblelink:iä.. Eli on jollekkin virtapiirille tehty heikoin kohta jolloin poltaa juuri tuosta fusible link kohdasta ettei palaminen tapahdu missä vain...
    Tuohon virtapiiriin saattaa sitten kuulua useampia laitteita joten ei yhtä fusiblea /laite koska niille on sitten sulakkeet..
    Jotkin noista saattaa sitten olla jopa sellaisia jotka voidaan palauttaa lauetessaan...(circuit breaker)...(oisko sitten mutuilua) :pinup:
     
  4. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    eiköhän tuo circuit breaker kuittaannu itsekseen kun on jäähtynyt, sisällä on bi-metalli jousi joka lämmetessään avaa virtapiirin, näin ainakin -63 oldsissa, jos se on rikki sulakkeellahan sen voi korvata, nippeli tepolla taisi olla noita breakereitakin myynnissä
     
  5. Helmsman

    Helmsman Gearhead

    Kiitos tiedoista :D Jos siis hyvin käy ikkunat pelittää kun auto saapuu...
    Ei nuiden lasinnostajien kai luulisi kaikkien kerralla tilttaavan ellei just toi circuit breaker laukea.
     
  6. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Kyllä nuo on kaksi eri asiaa. Circuit breaker on usein jekkien valokytkimen yhteydessä, juuri siitä syystä, että se kuittautuu itsekseen aika nopeasti ylikuormituksen jälkeen ja valot alkavat toimia uudelleen. Vähän niin kuin vilkkurele, paitsi ei vilkuta jos ei oo ylikuormaa. Monesti alkaa vilkuttaa jos laittaa autoon lisävalot ilman relettä tai vaihtaa polttimot tehokkaampiin.
     

Kerro tästä muillekin!