Classic Chevy sammuilee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Mutku, 1.9.2009.

  1. Mutku

    Mutku Gearhead

    Moi,

    Voi vihtahousu. Auttakaa miestä mäessä (taitaa olla alamäki edessä, ja jyrkkä, mutta antakaa silti alkuvauhti...)

    Eli tapahtui eilenillalla taajaman ulkopuolella:
    - Chevy sammuilee. Kesken matka-ajon ajon (80km/h). Rasittava juttu.
    - bensaa on varmaan puoli tankkia.
    - alkoi nykiä ja köhiä, sitten dead.
    - startatessa ei edes luvannut.
    - lämmöt 200 F, kaasarin alla normi sentin paksu tiivari, puola tuliseinässä ja pystyy pitämään kädessä = ei kuuma.

    - ilmanputsari irti, kaasarissa ei edes haise bensalle.
    - vivuston lipsuttelua, ei tule soppaa! Sormet kaasariin, kaasun pumppausta, kiihdytyspumpusta ei tule tipan tippaa, sormet kuivat.
    - bensafiltteri oli muovinen läpinäkyvä, siellä näky tummahkoa bensaa se kirkasmuovinen filtterinkuori puolillaan.

    - bensaa oli tankattu 60km sitten ihan täyteen. Nyt sammuttua kaadettiin kanisterista vajaat 10 litraa tankkiin ja vähän kurkuista, hyvin lähti käyntiin ja perille päästiin (nuo "uudet" 10km siis pelas ihan ok).


    Pähkäilyä kaverin pihalla:
    - virtavehkeet katottiin ja startti pyörittää terhakkaasti, lähtee käyntiin kuin palmun alta, lataus pelaa, akku uudehko.
    - tulpat uudet (Autolite 26) ja kadehdittavan puhtaat ja nätin vaaleanruskeat.
    - kone on uusi miedoin Goodwrenchin crate 350, ajettu noin 200km vasta.

    - manuaaliloota, Edelin aluimusarja, valupakosarjat, kaasari uusi Rochester http://images.google.ca/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1

    - bensapumppu mekaaninen, ei muuta tietoa siitä. Alkoi tulla pimeä.
    - bensafiltterissä (se muovinen läpinäkyvä) ei näkyny tummahkoa bensaa enää, sitten alko olla liian pimeää. Tänään jatketaan metsästystä...

    - omistajalla auto ollut ajossa 3 (kolme) päivää. Tuo pätkimisongelma on ollut koko ajan läsnä, MUTTA vain reilusti ajettaessa, eli kunnon pitkillä siirtymillä vain.

    Toistan:
    - hvyin lähtee kylmänä käyntiin, kulkee ok 10-20km kerrallaan, ja hyvin lähtee taas käyntiin lämpimänä kun uutta gasoa laitetaan.
    - kaasari ei ole kuuma, en heti väittäisi kiehumista. Kaasarista ei nouse höyryä, ei edes oikein haise bensalle, kiihdytyspumpuista ei sammuttuaan tule mitään.


    Eli:
    - mitä raati ehdottaa, mättääkö bensapumpussa, kaasarissa vai tankin päässä ???
    - vai jossain muussa???


    Kiitos alkuvauhdeista eli ehdotuksista!
     
  2. anglia67

    anglia67 3rd gear

    Olisko jotain ruoste/muuta roinaa lähtenyt tankista liikkeelle ja tukennut osittain polttoaineputken tai bensapumpun :eek:.Paineilmalla kannattaisi kokeilla puhaltaa bensaputki puhtaaksi ja testata auttaako yhtään.Tässä yksi arvaus näin ensihätään :) .Saahan polttoainetankki korvausilmaa :eek:
     
  3. bdr529

    bdr529 1st gear

    Näin triviahenkisesti ja helpoimmasta päästä ajatellen tulee mieleen että bensatankin korkki on liika tiivis ja tankkiin tulee alipainetta pitemmällä ajamisella.
     
  4. Mutku

    Mutku Gearhead

    Moi,

    Kuinkahan nopeasti se tankin alipaine kehittyy kun korkki laitetaan kiinni ja lähetään ajaan? Just saapuneen tiedon perusteella se pätkiminen alkoi noin kilometri sen jälkeen kun tankki oli tankattu ihan täyteen (viime viikolla). Sitten tien sivuun ja ajo jatkui ihan ok pienen tauon jälkeen joku 10km verran. Vaan sitten alko pätkiminen ja puutuminen taas ja lopulta kiesi taas sammui, sitten odottelua/jäähdyttelyä 5-10min eikä mitään muuta, sitten taas lähti käyntiin kuin palmun alta ja meni ok jonkun 10km, sitten sama hokkuspokkuilu uudestaan.

    Viime viikolla se siis lähti aina hetken seisomisen jälkeen, eilen vain lisäämällä gasoa.

    Kummeli juttu....?
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Nyt tuli mieleen, että meillä oli ooppelissa (samaa konsernia) samantyylinen vaiva. Joskus meni ihan hyvin, sitten saattoi pätkiä/nykiä kovasti ja sammuakin joskus vauhdista. Yleensä odottelun jälkeen kuitenkin läksi.
    Vaihdettiin puolaa yms. syttyosaa. No puolan vaihdon jälkeen se ei lähtenyt ollenkaan käyntiin, uusi puola oli rikki. Ei sieltäkään muuta vikaa ilmennyt oireet vaan jatkui. Sitten huomattiin ihan vahingossa, että puolan joku johto oli jossain välissä ollut vähän hiertyneenä ja se löi läpi. Hihkuttiin isukin kanssa, että nyt löytyi se vika. Ehjää piuhaa tilalle ja eikun ajamaan. Jonkun matkan päästä ongelma taas ilmaantui.

    Sitten sellainen testi, että puhallettiin konehuoneen pääst bensaletkuun ja se olikin kovin ahtaan oloinen. Paineilmalla puhallettiin bensalinjaa ja viimein aukeni ja siihen loppui ongelmat siltä erää.

    Ihan heti oireista ei tullut mieleen bensalinjan tukkeentuminen (ruosteesta tässä tapauksessa).
     
  6. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    ongelma

    kaverilla oli ennevanhaan saman tyylinen 56 buikissa oli bensa letkussa tankin päällä halkeama imi välillä ilmaa välillä toimi hyvin
     
  7. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    eikö se nyt ole aika ilmeisen selvää,että syystä tai toisesta bensan tulo tyssää tulolinjassa,jos oireet on kerran tollaset:

    ;vivuston lipsuttelua, ei tule soppaa! Sormet kaasariin, kaasun pumppausta, kiihdytyspumpusta ei tule tipan tippaa, sormet kuivat.
     
  8. Mutku

    Mutku Gearhead

    Jees, onhan se nyt ilmeisen selvempää kun eilen illankäsmässä pikatien varressa... Kiitos ehdotuksista, näillä jatketaan, syytä ja toista etsitään nyt tulolinjasta.
     

Kerro tästä muillekin!