Classic motor show Lahti 5-6-5.2012

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja sepi-ukko, 14.4.2012.

  1. S-A

    S-A 3rd gear

    VALOKUVIA

    Kyllä se vaan niin on, että ei ole Classic motor shown voittanutta.
    Olin nyt neljättä kertaa tapahtumaa todistamassa, ja vahvasti koukussa. :)

    Kamera mukana, ja reissukuvia lauantailta löytyy osoitteesta MOTORSPORT.KUVAT.FI
     
  2. ata

    ata Gearhead

    Mun mielestä on ihan ok, että on tuollainen ikärajasääntö. Ja sen pitää sitten kanssa olla sama kaikille.

    Testarossasta Wikipediassa: " Almost 10,000 Testarossas, 512 TRs, and F512 Ms were produced, making it one of the most common Ferrari models" eli ei se nyt niin kauhean harvinainen näky ole. Jos sanotaan, että joku sääntö on, niin kyllä sitä pitää noudattaa, vaikka monet niiden kanssa yrittää venkoilla ja sitten mitkään säännöt eivät tunnu koskevan joidenkin merkkisten autojen omistajia.

    Mutta itse ainakin jätin molempina päivinä n. 5 kpl Suomessa olevan alle 10 vuotiaan automallin sinne kadun varteen joka oli ihan hyväksyttävää, eihän se vielä mikään klassikko ole. Lauantai-aamuna klo 8.30 sai suht. lähelle parkkiin vielä, sunnuntaina vähän ennen kymmentä vähän kauemmaksi... ja kävelin sieltä tavaroiden kanssa halliin murtuneen varpaan kanssa (nyt lääkärissä käynnin jälkeen sairaslomalla, selvisihän ainakin sen julmetun kivun syy joka askeleella...)

    Eikä sinne näytteilleasettajien parkkiksellekaan saanut kuin yhden parkkilipun/osasto jolla silläkin sinne pääsee vain jos paikalle saapuu tarpeeksi aikaisin... eli se näytteilleasettajien parkkilippukaan ei takaa pääsyä lähellekään hallia.

    Näyttely oli kyllä hieno. Kadonneiden merkkien valikoimaan olisi kyllä toivonut myös mm. Oldsmobile ja Pontiac-merkkisiä autoja, molemmilla on ollut niin paljon klassikkomalleja, Oldsmobile etenkin vielä 1897 autonvalmistuksen aloittaneena merkkinä olisi ollut erityisen paikallaan sillä osastolla. Ja olikohan siellä ainakin neljällä sellaisella yhdistyksellä osastot joissa on itse jäsenenä... :)

    Kyllä tälle näyttelylle Suomessa paikkansa on.

    Ja tosiaan on tosi mukavaa kun vanhemman polven herrojen kanssa pääsee juttelemaan tuolla. Hienoja muistoja tulee usein niiltä ja joskus pääsee heillekin selvittämään jotain minkä itse tietää jostain kirjoista tai netistä ja joka on heille jäänyt epäselväksi.
     
  3. terop

    terop 3rd gear

    millä perusteella siellä lippuja vapaasti jaettiin?
     
  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ei kai niitä suoranaisesti jaettu. Löytänet vastauksen, kun luet nimim. debnerin jutun sivulta 6.
     
  5. debner

    debner 3rd gear

    Ei ollut yleisesti jaossa, kirjajuttujen vuoksi sain firmalipun. Bussikuskille kustannettiin lippu, autoharrastaja kun oli itsekin.
     
  6. laakkius

    laakkius Gearhead

  7. Mutku

    Mutku 3rd gear

    Juurikin noin.

    Niinku Mersulla ei aikoinaan tarvinnu ajaessaan pitää valoja päällä eikä väistää risteyksissä muita. Olin kyydissä, kun muita ihmisiä parempi Mersu-mies laittoi kaasua risteyksessä ja murahti: "Ne väistää kellon velkavehkeet". Samalta herralta kuultua: "Pohjois-Suomessa saa kolmen poikalapsen isä kävellä torilla viilot auki". Heh. Kyllä tollasella elämänasenteella saa ajaa harrasteparkkkiin vaikka tulenuudella italialaisella urheiluautolla meidän juputtajien lepattavien vessojen sekaan?
     
  8. Marklin

    Marklin Gearhead

    No niinpäs on näköjään tullut ... :oops:
    Kiitokset laakkiukselle :D
    Linkki korjattu nyt myös alkuperäiseen viestiini.
     
  9. Admiral

    Admiral 1st gear

  10. S.A

    S.A 1st gear

    Tuli mieleen tästä Classikko-ajoneuvojen "ikärajasta", että jos nyt aletaan oikeen tarkasti asiaa pohtimaan, niin mitä tuola parkkialueella teki sitten 993-korinen 911 Porsche?

    Sehän on around sieltä 90 luvun nurkilta ja kenenkään on turha kiistää, etteikö tämä viiminen ilmajäähdytteinen 911 olisi tänään Classikko?
    Samoin Testarossa, classikko katsoi sitä miten päin tahansa.
    Itse kelpuuttaisin tuonne Diablonkin, noin 2000 kappaleen painoerä kyseisestä autosta on jo ihan itsestään selvää auton olevan Classikko.

    Joten tuo ikäraja on hyvin harmaa alue, mikä on ja mikä ei ole.
    Esim. tuo 80 luvun Ford Fiesta, jonka parkkialueelta bongasin, mitä se sielä tekee? Mitä klassikkoa siinä on?
    Näitähän toi pohtia vaikka 50 sivun verran tietenkin.

    Mutta maalaisjärkeä saa käyttää.
     
  11. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Oli hyvä näyttely, itselle toinen kerta...
    Nuo parkkijärjestelyt oli ihan hyvä homma, näin tervejalkaisen näkökulmasta. Harrasteparkin ollessa yleisölle maksullista aluetta saadaan ne nuukimmatkin harrastajat tukemaan toimintaa, samalla autonsa "ilmaiseksi" näytille tuova voi toiminnallaan huomaamattaan tukea tämän hienon harrastetapahtuman järjestämistä, ikään kuin hyväntekeväisyyttä... Tämän kaltaisen mallin kun olisi aikoinaan saanut Helsingin jäähallille (cruisinkeihin), kun siellä joutuivat autoilijat maksamaan yleisön kaljanjuonnista johtuvia kustannuksia. Sitäpaitsi liput olivat suhteessa nähtävään todella halpoja vrt. amcarshow, jota lisärahoitetaan krääsämyyjiä rahastamalla. Lahdessa olivat T-paita myyjätkin asiallisempia.

    Ja jos on vielä tarkan markan mies, eikä halua lippua lunastaa parkkiksella kävelyä varten, niin voihan ensi vuonna ottaa vaikka retkituolin siihen liikenneympyrään ja kuolata siinä ohi virtaavaa kalustoa.
     
  12. Mutku

    Mutku 3rd gear

    ^heh, loistava mielipide, asiaa joka rivi.

    Johonkin se harrasteparkkiin pääsevien raja vaan on vedettävä. Nyt tuolla aivan loistavassa näyttelyssä se raja on jouduttu vetämään tuohon 30v ikärajaan. Ja siitä johtuen tuoreempia klassikoita sitten jättäytyy tai jätetään ulkopuolelle.

    Eipä siinä itku auta, vaikka henkilökohtaisesti haluaisin kovasti nähdä tiettyjä klassikoita, vaikka sitten myös tuoreempia kuin tuo nyt oleva ikäraja, tuolla harrasteparkissa. Olisihan sitä kyllä sitten se jupinan aihe siinä veteen piirretyssä viivassa, tyyliin: "...mimimimimimikäs tuossa minun Fiestassa on huonompaa kuin tuossa Ferrarissa..." NO JUST SE :poff:
     
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    Olikos siellä tänvuonna joku Classikkoauto-parkki? En ollut tänävuonna paikalla, aikaisemmin kyllä joka kerta ja ennen on muistaakseni ollut nimenomaan harrasteautoparkki ja siinä ikärajassa ei ole ollut mitään harmaata aluetta.
    Luulen että se 80-luvun Fiesta sykähdyttää todennäköisesti huomattavasti useampia näyttelyvieraita kuin vaikkapa joku uudempi diapolo. Monissa veteraaniautoissa on nimenomaan ne omat kokemukset ja muistot arvokkaita tällaisissa tapahtumissa.
    Muistan aina sen ex-taksi Delta88:n joka oli osastolla, kyllä kuultiin monia tarinoita ja muisteloita. Todennäköisesti paljon enemmän kuin jotkut urheiluauton esittelijät.
     
  14. ata

    ata Gearhead

    Kai se Porsche siellä oli samasta syystä kun urheiluautoissakin on aivan ehdoton 2-paikkaisuuden vaatimus, paitsi jos "Porsche" ja kai sitten ne on klassikkoautojakin heti jo tehtaan linjalta tullessaan. (sarkastinen kommentti)

    Kyllä minä ainakin kiistän että 90-luvun alun Porschekaan ei ole 30-vuotias... se parkkialue kun oli K30-parkki vissiin nimeltään... ihan hienoja ja nopeita autoja kyllä, ja omintakeisia, mutta en minä niille nyt tuollaista erityisasemaa olisi laittamassa.

    911-Porscheja ainakin näkee liikenteessä moninkertaisesti verrattuna 1-koppaisiin Ford Fiestoihin. Mieluummin näen siellä alueella 1981 Fiestan kuin 1993 911:n.

    Kiistän siis sen 90-luvun Porschen "klassikkostatuksen" tällä hetkellä. Ehkä sitten joskus myöhemmin. Miksi se olisi klassikko jo nyt? Siksikö kun se oli silloin niin vanhan mallinen? Kai se sitten on upouusi VW Beetlekin sitten klassikko samalla logiikalla kun se muistuttaa jotenkin ulkonäöltään vanhaa Kuplaa? (joo ei ole, ihan kuin se Porschekaan, se ilmajäähdytteisyys ei tuossa vaikuta mitenkään). Niitä 911 Porscheja kun kuitenkin on pukattu tehtaalta jotain n. 10000 kpl määriä per vuosi, niin se ei ole mitekään erityisen harvinainen tai erikoinen mallikaan, etenkään kun otetaan huomioon pitkä tuotantoaika.

    Testarossan omistaja on asian kuitenkin ymmärtänyt, kun oli jättänyt auton sinne parkkiksen puolelle, oli siellä kadun varressa Z06:sia ym muitankin ihan hienoja uudempia autoja.

    Maalaisjärjestä meillä jokaisella on oma tulkintansa, joten parempi mennä jollain yksiselitteisellä rajalla kuten vaikka sitten tässä tapauksessa autoyksilön iällä (ei malln iällä).
     
  15. S.A

    S.A 1st gear

    Näimpä, tämä herättää keskustelua. :D
    Eli toisinsanoen kuten sanoinkin, niin rajaa on hyvin vaikea vetää, mikä on ja mikä ei ole.
    Ja totta, ei noita sen aikakauden Siestoja kamalasti enää ole ehjänä ainakaan missään ja tuo yksilö, jonka bongasin oli hienossa kunnossa.

    Tästä 993:sesta sen verran, että moni voi ajatella asiaa vähän niinkin päin, että viiminen aito 911 oli tämä 993 koppanen Possu.
    Mutta mielipiteitä on moneen.. :D
     
  16. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tuo 30 vuotta on ihan ymmärrettävä rajaus, tuli ruuhkaa 25 vuotiailla, joten yksinkertaisesti nostetaan ikärajaa, autoissa ei tosiaan ole montaakaan näin selkeästi mitattavaa suuretta. Alle kolmekymppisissä on monia sykähdyttäviä laitoksia, monet näistä ihan uusiakin... Sama homma on ikuisesti ollut amcarshown parkkiksella, aina siellä on joku huutamassa "mitä TOI täällä tekee" vaikka siellä ei edes ole yhtä ruuhkaista.

    Jos tässä halutaan joku sopuliratkaisu, niin voisihan soveltaa Helsingin keskustasta tuttuja parkkivyöhykkeitä, oven eteen 50 vuotiaat, sitten 40 v, 30 v, 25v, 25v etuvedot, 20v takavedot, 20 v jenkit, muut ja käyttökikkareet Orimattilan puolelle
     
  17. JnZm

    JnZm Gearhead

    Näkyipä tuolla eräs 90-luvun puukylki-jenkkifarkkukin... Pitäkää Lahdessa vain linja että 30-vuotiaalla autolla pääsee harrasteparkkiin ja tarkastakaa tarvittaessa rek.otteesta.

    Ja kadonneista merkeistä, mites Saab...?
     
  18. S.A

    S.A 1st gear

    Olihan sielä Saappaitakin ihan mukavasti, eri vuosiltakin.
    Mutta silti ahistaa se, että Testarossalla ei ole asiaa tonne parkkiin. :lol:
     
  19. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Tottakai on, kaikilla yli 30-vuotiailla Testarosseilla. Kyllä vaan ikäraja taitaa olla likimain ainoa yksiselitteinen peruste rajata parkkiin pääsevät ja sieltä pois jäävät - mutta niinkuin tämäkin keskustelu osoittaa, siitä pitää pitää kiinni poikkeuksetta. Jos sinne jotain muita päästetään, niin pitää ainakin olla joku lupalappu ikkunassa, niin ei ole epäselvää miksi se on siellä.
     
  20. JavelinAMX

    JavelinAMX 1st gear

    Tuohon kuuluuko Testarossa harrasteparkkiin, eli ei, en ota kantaa, mutta uskon sen jääneen ulos sen takia, että lauantaina se hallin edustan harrasteparkki tuli täyteen jo aikaisin. Itse yritin sinne joskus ennen puoltapäivää AMC Pacerilla ja silloin oli Täynnä kyltti käytössä ja mm se testarossa siinä kadun reunassa. Se lähin hiekkakenttähän muodostui näin ollen vähän niinkuin toiseksi harrasteparkiksi, jota en silloin huomannut, vaan kiukkuisena ajoin Pacerin muualle. Hain sen kyllä siihen harrasteparkkiin pari tuntia myöhemmin, kun tilaa taas alkoi tulla jengin jo liikkuessa ulospäinkin. Montakos noita Testarossia muuten on Suomen kilvissä?
     

Kerro tästä muillekin!