Classic motor show Lahti 5-6-5.2012

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja sepi-ukko, 14.4.2012.

  1. Make2

    Make2 3rd gear

    Testarossa on yksi yleisimmistä Ferrareista kun tuotantomääriä katsotaan. Tuona päivänä eli viime lauantaina oli kanssani Italiassa jo 3 auton omistajat eli veikkaisin että varmaan toistakymmentä yksilöä löytyy Suomesta.
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Eniten harrastajia ahdistaa se, että sinne pääsee joku väärin perustein ja itse jää ulkopuolelle.

    Asiaahan voi yrittää ratkaista useammalla tavalla. Esimerkiksi jos halutaan erikoisemmille mutta uudemmille autoille sisäänpääsy, niin sit oma pieni alue niille.

    Toisaalta vaikka tuollainen olisikin, niin silti vääriä arviointeja tapahtuisi, riippumatta karsinasta.

    Ehkä olisi parasta, että lipunmyyntipisteissä jaettaisiin tukku "kun mua niin vituttaa" -paperilappuja, joita jokainen voisi sitten oman harkintansa mukaan jättää mielestään väärin perustein parkkeeratun auton tuulilasinpyyhkijöiden alle.
     
  3. ata

    ata Gearhead

    Ja jos siellä sitten olisi joku alue erikoisemmille uudemmille autoille, niin niistä on sitten jokaisella auton omistajalla oma mielipiteensä miksi juuri se oma uudempi harrastelaite on niin erikoinen, yksi sanoo että kun se on Porsche, toinen että kun tää on Ferrari, kolmas että kun tää on avoauto, neljäs, että kun tää Cossuescortti on niin tehokas ja viides vaikka että kun tää Civic Type-R omaa mallina niin vakuuttavan kilpailuhistorian rallin n-ryhmässä jne. tai että juuri tämä oranssilla teippiraidalla varustettu Hyrysysy -96 on tosi harvinainen kun tää raita on teipattu väärin päin ja niitä ei ole teipattu kuin 20000 kpl jne.

    Miten määritellään erikoisuus, mallisarjan valmistusmäärällä, kyseisen tekniikkaversion tai varusteluversion valmistusmäärällä, samoilla per vuosimalli, yleisyydellä tai harvinaisuudella Suomessa/Euroopassa/maailmassa (on autoja jotka ovat maailmanlaajuisesti suhteellisen harvinaisia, mutta Suomessa ei sekä päinvastoin). Siitä ei käytännössä tulisi kuin riita.

    Ja kun tosiaan viime vuonna 25v ikärajalla tila loppui kesken ja tänä vuonna taisi tosiaan loppua tila kesken tuolla 30v rajallakin. Ikärajaksi 35v ensi vuonna? :)

    On tuo ikäraja selkein ratkaisu kyllä, vaikka sillä itsekin jään sinne ulkopuolelle kadun varteen ja vaikka ainakin itse pidän omia autojani suhteellisen erikoisina ja harvinaisina, mutta kun vanhinkin on vain 20v ikäinen niin tuonne alueelle ei ole asiaa.

    Niille Porscheille ja Ferrareille on kyllä yleensä runsaasti sellasia tapahtumia tai harrasteparkkeja jonne ei ole Fiestoilla ym. asiaa, Lahden CMS:n parkkis on tuohon mielestäni mukava poikkeus, kun siellä juuri on niitä hyvin säilyneitä vanhempia aikoinaan tavallisia mutta nykyään harvemmin nähtyjä kansanautojakin.

    Yksi parhaita fiiliksiä itselleni näyttelyssä antanut auto oli muuten 60-luvun Saab 95 farmari, koska sellaisen kyydissä olen itsekin ensimmäisen automatkan tehnyt ja muutenkin omat lapsuusmuistot (joista yksi on pysyvää sorttia takaluukun väliin aikoinaan jääneen sormen muodossa, noissa kun ei ollut mitään kaasujousia vielä) liityvät kyseiseen 7-paikkaiseen automalliin. Niitä Saappaista siis. Niitä oli ihan mukavasti siinä kadonneiden merkkien ihan lähituntumassa, etenkin niitä oikeita 2-tahtisia Saappeja.
     
  4. debner

    debner Gearhead

    Ensin taisi olla valtaosa katetuista autoista sellaisia laatikon muotoisia joista ulkoni kapeampi nokkaosa.
    Sitten 30-50 luvuilla autot oli muodokkaita pyöreillä kulmilla. Siipikautena oli jo merkkejä viivottimen löytymisestä.
    Joskus 62 alkaen autojen massa oli viivottimella piirrettyjä laatikoita, alla pitempi laatikko ja päällä pienempi ikkunallinen laatikko. Tätä jatkui jonnekin -86 saakka.
    Sitten alkoi taas autojen suurin massa mennä mukaan pyöristyksien ja madaltuvien kattolinjojen maailmaan.
    Samalla tiellä ollaan vieläkin. No välillä jotkut yrittää sitä viivotinta yhdistaa pulskiin pyöristyneisiin muotoihin vetäen johonkin kohtaa kylkeä terävän vinoviivan tai pari.
    Yhteistä autoille on, että samana aikana valtaosa autoista on aina ihan samassa muotissa. Jotkut ensin ja jotkut jälkijunassa ja se suuri massa siinä välissä.
     
  5. Raimo Miettinen

    Raimo Miettinen 1st gear

    Vielä, kun ohjeistavat harrasteparkkiin pyrkiviä varaamaan rekisteriotteen esille niin ikärajan tarkastus onnistuisi jouhevasti. :odroll: Itsekin olen sitä mieltä, että ei tuohon ratkaisuna ole muu kuin ikäraja. Veikkaan, että kukaan meistä ei tietäisi jokaisen automallin valmistusvuosia ja näin uskaltaisi päästellä sisään esim. -96 vuoden Minejä puhumattakaan erikoisemmista automalleista. Olihan tuolla sisällä halleissa jopa sellaisia automerkkejä, joista en ollut kuullutkaan ennen (esim. Berkeley).

    Tiedä sitten miten messukeskuksen lähellä on tilaa toiselle harrasteparkille, jonne hyvän automaun omaava henkilö päästäisi Testarossat ja Porschet ja muut alle 30-vuotiaat. Ahdasta taitaa olla, joten suosittelen jokaista henk. koht. kiertämään katuja eksotiikan toivossa.

    Kaiken kaikkiaan asiat taitavat olla todella mallillaan Lahden tapahtumassa, kun kitinän määrä/laatu on näin pientä.

    edit: Debner ynnää tuossa yllä hienosti omat aatokseni autojen muotoilusta aikakausittain.

    edit2: Tuli ehdotettua tapahtuman järjestäjätaholle, että voisivat jaella parkkiin saapuville lomakkeen (miksei myös pdf-tiedostona netissä), johon omistaja voisi rustata autonsa tiedot ja jättää sen tuulilasiin. Olisi kiva lukea tarkempia tietoja myös harrasteparkin pirsseistä.
     
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ikäraja on aivan yhtä tulkinnanvarainen kuin erikoisuus, jossei sitä todenneta. Mielestäni rekisteriotteen näyttämisen vaatiminen olisi jo aika naurettavaa.

    Mitä vikaa siinä on, että ne jotka ohjaavat liikennettä päättävät asiasta?

    Toisaalta jos sit mennään tietyn tarkan vuosimallin mukaan ja jos "tuomari" liikenteenohjauksessa on messuyleisön mielestä tehnyt väärän päätökseni, niin eikun ilmiantoa tekemään. Ainahan voidaan kutsua paikalle hinausauto. Tai poliisi antamaan sakot, jos on rikkonut parkkipaikan sääntöjä. :)
     
  7. S.A

    S.A 1st gear

    Itse olen kuvannut 7 eri Testarossaa. Tarkotan siis eri kilvillä olevia Testarossia. Ja uskoisin näitä olevan enemmän kuin 7 Suomessa, kilvissä.
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Saiko SA kuitenkin harraste klassikkonsa sinne parkkiin vai jäikö ulkopuolelle?
     
  9. turboman1

    turboman1 3rd gear

    Mistään muusta ei synny niin paljon keskustelua kuin harrasteparkkiin pääsystä. Sen takia tuo 30v-raja on aika yksinkertainen portilla päivystäjille. "Epäilyttävät" vehkeet voi tarkistaa rekisteriotteesta ja sen osaa tehdä tavallinen puusilmäkin helposti.

    Edellä mainittu Testarossa oli kyllä Historic Grand Racen harrasteparkin VIP-karsinassa 2011 vaikka ikäraja on normaalisti 25 vuotta tuonne Ahveniston yläkatsomotasanteelle. Koska järjen käyttö on kuitenkin sallittua kiinnostusta herättävän auton ollessa kyseessä, niin silloin voidaan säännöstä poiketa. Olen myös jo etukäteen ilmoittanut päätösvallan olevan kiinnostavissa tapauksissa kisan pressipäälliköllä ilman valitusoikeutta.

    Mainittakoon vielä, että Ferkun omistaja oli ajamassa jo 22 vuotta sitten Grand Racen esi-isässä, Esso Historic Race Meetingissä, soitti ennen tuloaan ja asuu nykyään pienemmässä asunnossa Testarossan oston takia. Mielestäni harrastaja, joka on aloittanut Fiat 600 Abarth -replicalla ja toteuttanut unelmansa Testarossalla, voi tuoda sen myös muiden ihailtavaksi, koska se kuitenkin Suomen oloissa kiinnostaa harrastajia.
     
  10. SamiL

    SamiL Gearhead

    Se vika, että nämä järjestyshenkilöt eivät osaa arvioida jokaisen automallin ikää oikein. En osaisi itsekään. Pari vuotta sitten järjestysrouva portilla suhtautui epäilevästi siihen, oliko 1967-mallinen Checkerini varmasti yli 25-vuotias. Ei se minusta ole paljon vaadittu, että yli 30-parkkiin haluavat ottavat rekisteriotteensa valmiiksi käsille mahdollista näyttöä varten. Ei auton ikä ole muille välttämättä yhtä itsestäänselvä kuin itselle.
     
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Eli vika on niissä jotka päättävät.

    Päätökset tehdään jollain perusteella.

    Tarkoitat aivan ilmeisesti, että perusteita ei osata tulkita.

    Ja juuri perusteista tässä onkin kyse, eikös vaan?

    Jos siis järjestyshenkilö ei osaa arvioida oikein ikää - siis auton ikää jonka perusteella oletetaan että päätös pitäisi tehdä - hän tekee virheen.

    No virheitähän sattuu.

    Tällaisia virheitä voidaan korjata sillä, että jokainen paikalle pyrkijä kaivaa sen rekisteriotteen valmiiksi siihen kojetaululle. Hidastaa ehkä hieman sitä parkkiin ajamista, mutta jos sinne haluaa, niin sit vaan jonon perään. Veikkaisin kuitenkin, ettei asiaa sentään mainoksissa aleta toitottamaan. Vaikka onhan sekin mahdollista.

    Kenellekkään ei tietysti ole parkkipaikkaa varattuna, vaikka auto olisikin riittävän vanha eli täyttäisi eksaktit ehdot.

    Onko täällä nyt joku, joka voi rehellisesti sanoa, että omistaa sellaisen auton, jolle on annettava se paikka sieltä harrasteparkista? Joka saapuessaan paikalle on sitä mieltä, että tuonne tai sitten ei ollenkaan?

    Sitten on ne tulkintatapaukset, eli autot jotka eivät täytä ikävaatimusta. Ne tietysti veisivät jonkin toisen, iältään haarukkaan sopivan auton paikan, eikös vaan?

    Ymmärrän, että tasa-arvo ja fair play on mukavaa, mutta en vieläkään ihan ymmärrä, mikä tekee tässä tapauksessa tuomaroinnista eli siitä että jotkin autot päästetään sisään jollekin parkkipaikalle ja jotkut taas ei, niin kovin kummallisen asian. Ei siellä mitään taivaspaikkaa ole tarjolla. Ei se nosta auton arvoa. Eikä se tee autoa huonommaksi tai paremmaksi.
     
  12. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Aika naurettava toi "30v" sääntö. Onko ammattitaito noin hukassa erikois messujen järjestäjillä joissa peritään pääsymäksu?
    Ei lehmänpaskasta saa hääkakkua vaikka kuinka monta kynttilää tökkäis...
     
  13. sbc350

    sbc350 Gearhead

    kyllähän se harmittaa jos ei pääse harrasteparkkiin mut pitäs olla moninkertanen kooltaan se parkkialue että kaikki sinne mahtuis omalla harrastepelillään.. täyttyy aika vikkelään sitämukaa kun autoja soljuu paikalle. itte oon aina päässy sinne kun menny tarpeeks ajoissa.
     
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    TopiCa: Ei se 30 v sääntö ole sen naurettavampaa (tai ei edes yhtä naurettavaa) kuin tämä jupina täällä. Oli sitä ammattitaitoa tai ei, niin valitus on varmaa. Ja lieköhän nuo liikenteen ohjaajat ammattilaisia? Siis jos ovat ammattimaisia liikkenteenohjaajia = poliiseja, heidän ammattitaitoonsa ei taida kuulua autojen luokittelu kalssikoihin ja ei-klassikoihin. Veikkaanpa kuitenkin, että ovat jotain urheiluseuran porukkaa tms., joten heidän ammattinsa ja harrastuksensakin lienee jossain muualla kuin klassikkoautoissa.
     
  15. Finlandese

    Finlandese Gearhead

    Tässä pieni klippi Suomen Urheiluautoilijoiden osastolta. Meillä oli ainakin hauskaa...

    http://sua.fi/node/37

    -J
     
  16. Putte

    Putte 1st gear

    Eipä taida noi liikenttenohjauksessa olevat olla välttämättä mitään autoalan ihmisiä. Todennäköisesti ovat samoja henkilöitä, jotka tuolla hoitavat liikenteen ohjausta myös hiihtokisoissa ja autotuntemus voi olla aika nolla.
     
  17. debner

    debner Gearhead

    Testarossan olen nykyliikenteessä nähnyt useammin kuin -77 Taunuksen, sen viimeisen pienemmillä takavaloilla.
    Kumpi siis olisi harvinaisempi näky?
    Jossakin Suomen kolkassa tilanne voi olla päinvastoin näiden yleisyydessä.
    Kumpi siis kuuluisi parkkiin joka tarkoitettu yli 30 vuotiaille?
    Minä olisin tutkinut sitä Taunusta paljon tarkemmin kuin Testarossaa.

    Ei ole olemassakaan sellaista henkilöä joka "tietää" mikä on ihan kaikille mielenkiintoisin auto ja mikä ei kiinnosta ketään vaan tuuli riepotteli sen parkkialueen porteille :)

    Ihminen ei pysty erottamaan harrastearvoa tai harvinaisuutta kuin omista näkökulmistaan.
    Ainoa yksiselitteinen raja on rekisteriotteen vuosimalli, sillä saa laajimman kattauksen harvinaistuvaa ajoneuvokantaa.
    Ja koska koulukunnat pilkkoutuvat moneen leiriin niin parkkipaikkaakin pitäisi pilkkoa;
    Yhteen lokeroon yli 30 v., toiseen lokeroon omistajan mielestä kiinnostavat tapaukset - vaikka esittelylapulla perusteltuna, kolmanteen muut...
    Ja kun lokero on täysi niin se on vain voivoi...

    Pahinta on että joku joutuisi tuomaroimaan, mahdoton tehtävä, kyllä portilla olevalle pitäisi riittää pelkkä ohjausrooli; tuohon lokeroon/tuohon lokeroon/täynnä-aja pois.
     
  18. Uoti

    Uoti 2nd gear

    En ole muutamaan vuoteen Forssan Pick-Nicissä käynyt, mutta eikös seilläkin karsita kalustoa mitkä pääsevät kentälle? Muistelisin että eräskin alkuperäinen 454ss camino ei päässyt kentälle kun on niin yleinen auto tms. Oliko niin että oli 14kpl valmistusmäärä...
    Mun mielestä portille joku fiksu kaveri valkkaamaan kalustoa, oli ikä mikä tahansa! Classic teemalla sisään jos täyttää valitsijan kriteerit, kyllä ferrarit ja lambot tuonne sisään kuuluu, niillä myydään ehkä muutama pääsylippukin, mitä tuskin sillä -81 fiestalla tehdään. Toki kiva on katella tommosia siistejä, hyvin säilyneitä käyttöautojakin, mutta ennemmin itse uhraisin sen ruudun vaikka tämän vuoden ferrari 458 italialle JOS pitäisi valita...
     
  19. debner

    debner Gearhead

    EDIT: mikä lie haamukirjoitus ilmaantunut, oli turha tupla.
     
  20. okkiev

    okkiev 1st gear

Kerro tästä muillekin!