Cleveland, Windsor --Clevor

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Granaatu, 12.8.2005.

  1. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    Tipahti eilen postiluukusta Mustangs&Fords lehti. Siinä on juttua Edelbrockin vastíkään esittelemistä alumiinivirikansista Fordin Cleveland koneeseen. Jutussa tuli ilmi minulle uusi sana - Clevor, Windsor johon on sovitettu Clevelandin kannet. Noissa uusissa Edelbrockin kansissa on valmiina merkittynä kohdat, jotka pitää porata auki jotta vesi kulkee oikeaa reittiä jos kyseiset kannet asentaa Windsoriin, sekä tietenkin täytyy tukkia ne vesikanavat, joita Cleve käyttäisi.
    Ilmeisesti Usassa on käytetty aikaisemminkin Clevelandin kansia Windsoreissa, kun artikkelissa puhutaan Clevor-faneista. Noihin Clevelandeihin ei taida ennen olla valmistettu aftermarket-kansia, kaikissa virikoneissa mitä itse olen nähny, tai mistä lukenu, on käytetty alkuperäisiä 4v kansia, vai?
    Tuli vaan mieleen onko Suomessa käytetty Cleven kansia Windsoreissa?
    Ja toisinpäin Windsorin kansia Clevelandeissa?
    Olen ollut siinä luulossa että Windsoreihin löytyy niin laaja valikoima eri valmistajien virikansia, ettei noita Cleven kansia tarvitsisi alkaa muuttelemaan niihin sopiviksi.
    Itteäni kiinnostaisi nuo Edelbrockin kannet omaan Clevelandiin 2vkansien tilalle, mutta toistaiseksi vasta haaveena,kun tuota rahaa palaa niin paljon kaikkeen muuhunkin.
     
  2. surmanajaja

    surmanajaja 1st gear

    on suomessa noita clevun kansia isketty windsorin päälle, tulee mieleen ainakin yksi 64 fairlane jossa nuo taisi olla jo 80-luvulla, ja yksi 65-66 fb musse muistaakseni Jkl päin, "street boss" nimeä taidettiin jossain vanhoissa ford lehdissä noista käyttää. huono puoli on se ettei enää saa imusarjoja joka käy suoraan tuohon, joku pikkupaja muistaakseni nimeltä B&A teki paria erilaista imusarjaa tuohon comboon, mutta ei ole enää pystyssä.

    en lähtisi cleveen hankkimaan noita edelbrockin kansia, mutta jos siltä tuntuu niin miksi ei.
     
  3. jukka63

    jukka63 1st gear

    mulla oli ex mussessa tommonen kombinaatio.302 ja cleven 2v kannet.kanavat oli mun mielestä turhan isot noin pieneen moottoriin.tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla oli pieniä ongelmia,johtuen heikoista vakuumeista.sitten kun antoi kenkää, huomas kyllä,että ovat lähinnä kierroskoneeseen tarkoitetut.iloista menoa välillä 3000-7000 rpm. :D toi kombinaatio perustuu alunperin siihen, kun fordi rupes ajamaan trans am sarjaa jenkeissä.rajoitukset olivat lähinnä,tehdasauto max 5 litraa.fordin inssit suunnittelivat tehdasosista luokitteluversion (302 BOSS)josta sitten kisaukot ottivat aika kovia tehoja,voittoja tuli ja BOSSIN maine kovana patana kasvoi.markkinoille tuli sarjoja joista pystyi rakentamaan street bossin.mulla oli tommonen pellin alla kun ostin 64 1/2 mustangin vuosia sitten.utelin tosta moottorista asiantuntijoilta ja tommosta infoo sain.
     
  4. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    Niin no ehkä se on sitä kun jotain uutta tulee, niin mielenkiinto herää. Onhan ne sen verran hintavatkin, että jotkut käytetyt 4v kannet pienemmillä palotiloilla kenties olisivat rahapussiystävällisempi vaihtoehto, tai sitten isolohkoa keulalle.

    Mutta laitampa linkin suoraan Edelbrockin sivuille kansien esittelyyn:
    http://www.edelbrock.com/automotive_new ... t/sl.shtml

    Tuosta imusarjasta vielä, siinä M&Fn artikkelissa oli että Edelbrock saattaisi tehdä sopivan imusarjan siihen Clevoriin.
    Ja Clevelandiin on myös esitylty airgap-imusarja joka sopii noihin uusiin kansiin.
     
  5. Fastback

    Fastback Gearhead

    Clevelaniin tuskis kukaan on sovittanut windsorin kansia, mutta ns. Street bosseja ja track bosseja on tehty paljon jenkeissä ja kotomaassakin niitä on tosiaan nähty. Minullakin oli clevelandin 2v kannet valmiiksi tehtynä 302/351w koneelle. Nykypäivänä em. imusarjoja tekee Bush Performance, osti B&A:n tekijänoikeudet ja vissiin muotitkin. Tekevät satsin imusarjoja kun tarvittava tilauskanta on täynnä. Kaverilla on ollut kolmisen vuotta 408 cid windsor 4v clevelandin kansilla. Järkevää vai ei, mutta asenne on kohdallaan.

    Tästä Mustang & Fordsin artikkeli clevor pannusta.
    http://www.mustangandfords.com/techarticles/30220/
     

Kerro tästä muillekin!