CoC-todistus ja tyyppitarra

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Lassi4212, 31.1.2011.

  1. Lassi4212

    Lassi4212 1st gear

    Moi,

    oisko vinkkejä miten selvitän seuraavanlaisen tilanteen..

    Eli mulla on Ruotsista tuotu Ford Explorer 1994. Rekisteriotteet ja luovari on Ruotsista ja ollu leimassa 2009. Nyt katsuri vaatii CoC-todistuksen ja tyyppitarran kuskin oveen. TUV.fi Ja eurococ.com ei kuitenkaan anna CoC-todistusta vanhemmille kuin 1995---> vuosimallin autoille. Saanko auton alkuperämaan jostain selville vai miten noi paperit voisin saada haltuun. Suomen ford Oy ei auta asiassa.


    Terveisin,

    Lassi Ekroos
     
  2. virta

    virta Gearhead

    Kadonnut tyyppitarra on ongelma,sitä kysyisin maahantuojalta.

    En muista että COC todistusta ois vaadittu noin vanhaan autoon,sulla oli huono säkä osui väärä katsastusmies kohdalle.
     
  3. NymiS

    NymiS Gearhead

    Ei muistaakseni tarvii CoC:tä kuin vasta 96 uudempiin
     
  4. Suomen Fordista on ennekin vastaava "palvelua " saanut , eivät voineet auttaa 15 vuotta sitten eikä nytkään , olis varmaan aika ottaa mallia esim Metro-autosta josta nyt jotenkin apua saa GM-asioissa...
     
  5. Jimi

    Jimi Gearhead

    Ruotsin otteella ei ole meluja/päästöjä, eli siksi pitää todistus hankkia.

    Esim. Saksalaisella otteella ne tiedot taas löytyy ja jos FMVSS- ja EPA-tarrat löytyy niin ne riittää.
     
  6. mike-79

    mike-79 1st gear

  7. M

    M Gearhead

    tai sitten joku avulias, jolla on samanvuotinen ford digikuvaa omasta autosta tarrat ja lähettää ne kysyjälle sähköpostilla. sit tulostamaan ja liimaten tai lakan kanssa autoon. eikä maksa mitään.
     
  8. Jimi

    Jimi Gearhead

    Valitettavasti FMVSS-tarrassa on valmistenumero (joka on siis sama kuin Suomessa tyyppikilpi), eli älä ainakaan väärällä numerolla olevaa tarraa liimaa, vois tulla luultavasti melkoinen haloo...
     
  9. mjsn

    mjsn 1st gear

    itellä tossa pihassa kanssa ruottista tuotu ford .vm 95 katsuri sano et riittää se ovenpieli tarra jossa akselimassat jotka ihan eri kun ruottin rekisteriotteessa.ja sit konepuolelta pitäis löytyä se toinen keltanen tarra? (onko epa)kuulemma käy vaikka valokuva jos hankalassa paikassa .
    et kyl kannataa kysellä jos joltain saisit kopsattua tarrat ja teetetyttyä ne jossain on nimittäin aika naurettava koko systeemi jollain tarroilla todistellaan tietojen pitävyyttä mut täähän on suomi.
     
  10. Ck

    Ck Gearhead

    1. Valmistajan kilpi
    1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöönotetussa autossa pakollinen, (Ajo-neuvolaki 26§, 1248/2002 liite 1 kohta 18 ).
    1.1. Direktiivin 76/114/ETY mukaan autoon on kiinnitettävä valmistajan kilpi lujasti selvästi näkyvään ja helposti luokse päästävään paikkaan ajoneuvon sellaiseen osaan, jota ei yleensä vaihdeta ajoneuvon käytön aikana.
    1.2. Jos ajoneuvoa muutetaan siten, että kilvessä ilmoitetut tiedot muut-tuvat, tulee vaaditun kilven viereen kiinnittää toinen kilpi, josta käyvät ilmi muuttuneet tiedot ja se, että uusi kilpi tältä osin korvaa alkuperäisen kilven.


    Nykyään toi on siis lähes poikkeuksetta tarra mutta edelleen kulkee nimellä valmistajan kilpi. Peltilätkiä ei juurikaan enää käytetä.
    Se on ihan sama mitä siinä ruotsalaisessa otteessa lukee jos valmistaja on ilmoittanu massat. Ne lukee siinä kilvessä ja siitä ne luetaan. Niissä yleensä on suurin sallittu akselimassa, jos ruotsalaisessa otteessa on mitatut massat niin se on taas ihan eri asia.
     
  11. Lassi4212

    Lassi4212 1st gear

    kyllä se leimakonttori nyt sen CoC-todistuksen vaatii. Lukee ihan katsastuspaperissa asiakirja-kohdassa. Ei kellään sattuis tollasta tarraa olemaan autossaan? Nettiauton explorer-myyjät eivät kiinnostuneet asiasta kun kyselin. Oikeinkin harrastehenkistä porukkaa.

    Mun autossa ei oo mitään tarroja, en oo ainakaan löytänyt. Ainut mistä tunnistaa on tuo VIN-koodi. Tää tuntuu kyllä uskomattoman hankalalta katsastaa auto Suomessa joka on juuri ollut rekisteröitynä Ruotsissa. Puuh.
     
  12. HP_Tre

    HP_Tre 1st gear

    Pari hyödyllistä linkkiä, joiden pitäisi selventää tuontiautojen vaatimuksia.

    "M-, N-, L- ja O-luokan ajoneuvon vaatimustenmukaisuuden osoittaminen rekisteröintikatsastuksessa" Kts. s.3->

    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/8328F714-70F9-4BF8-86FA-61EB2A7468CB/0/15722082009_Vaatiohje.pdf

    Vaatimustasot ja vuosimallirajat ajoneuvon eri osa-alueiden suhteen EU:n ulkopuolisille markkinoille tarkoitetuille M1- ja N1-luokan ajoneuvoille.

    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/B885...0/Lisapoytakirja_MUU_M1N1_ko_ennen_112010.pdf
     
  13. Lassi4212

    Lassi4212 1st gear

    Joo eli tuossa on kohta C. Pitää ilmoittaa massat ja mitat erillisellä todistuksella. Eli mun on joka tapauksessa saatava tuo CoC-todistus jonka yksilöintinumeron avulla voin teettää ovitarran. Aivan uskomatonta touhua.
     
  14. mike-79

    mike-79 1st gear

    minun muistaakseni ovitarran saa tilattua tuolta ecsviniltä suoraan vin-numerolla, itse en tarraa aikanaan tarvinnutkaan kun tarra olikin autossa tallessa.
     
  15. NymiS

    NymiS Gearhead

    COC-todistusta ei saisi edes vaatia koska auto kelpaa muuallakin euroopassa rekisteriin (jos siis EU maasta tuotu auto)...
     
  16. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jos tarkoitat kohtaa: 44 ja 48 jossa vaatimus C
    "C: Valmistajan on osoitettava hyväksyntäviranomaista tai katsastustoimipaikkaa tyydyttävällä tavalla, että direktiivin yleiset vaatimukset täytetään."
    niin eikö se tarra jossa lukee akselipainot ole juuri tuo valmistajan todistus vai olenko mä taas ymmärtänyt jotain väärin?
    Sinuna mä kävisin kuvaamassa tarran vastaavasta autosta itse ja tilaisin sen kuvalla ja omalla VIN-koodilla tuolta linkistä minkä joku laittoi...

    Itseäkin rupesi kiinnostamaan että mistä lähtien niitä CoC-todistuksia nykyään vaaditaan? Onko rajaa jo siirretty taaksepäin kun tuolla linkissä lukee että 1.1.1992 ??? Mulla auto on siis EU maahan normaalisti rekisteröity amerikanihme???
    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/8328F714-70F9-4BF8-86FA-61EB2A7468CB/0/15722082009_Vaatiohje.pdf
    :eek:
    - Jani -
     
  17. HP_Tre

    HP_Tre 1st gear

    Onko autosi eu-tyyppihyväksytty?

    Eu-alueelle uutena rekisteröidyissä autoissa pelkkä tyyppihyväksyntänumero kattaa nuo vaatimustenmukaisuudet n. vuoteen 2000 asti, eikä erillisiä todistuksia tarvita.

    "4.2. EY-tyyppihyväksytyt

    4.2.1. Uusi
    Uuden EY-tyyppihyväksytyn henkilöauton vaatimuksenmukaisuusselvitykseksi edelly-tetään CoC-todistusta.

    4.2.2. Käytetty
    EY-tyyppihyväksytyn henkilöauton, joka on ollut ennen maahantuontia muualla kuin Suomessa rekisteröitynä, vaatimustenmukaisuusselvitykseksi edellytetään EY-tyyppihyväksyntänumero ja aikaisemman rekisteröintimaan rekisteröintitodistus. EY-tyyppihyväksyntänumero voidaan todeta esimerkiksi valmistajan kilvestä. Pelkkä EY-tyyppihyväksyntä ei kuitenkaan riitä vaatimustenmukaisuuden toteamiseen, jos auto on rekisteröity ulkomailla poikkeusluvalla tai voidaan todeta, että ajoneuvo ei muuten ole täyttänyt käyttöönottoajankohtansa vaatimuksia."
     
  18. Lassi4212

    Lassi4212 1st gear

    ei ole eu-tyyppihyväksytty. Mutta sain infoa että tuota katsastajan vaatimaa CoC-todistusta ei kuuluisi vaatia vaan noin vanhassa autossa pitäis tuon tyyppitarran riittää. Menen selvittämään asiaa konttorille huomenna. Katsotaan kuinka käy.
     
  19. janiluo

    janiluo Gearhead

    Ei ole vaan tuontiauto mutta ollut kilvissä Ruotsissa ja pitäis kohta leimata Suomeen.
    Ihmettelen vaan että osaako joku sanoa/linkittää ikärajaa josta eteenpäin tarvii CoC:n?
    Lassi jatkakoon tästä...
    - Jani -
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sotkeudun tähän topiikkiin samalla COC murheella.
    Katsoukko haluaa todistuksen melusta, jarruista ja pakokaasuista.
    Mitä vittua auto on -96 buick ja rekisteröity hurrilandiaan josta tänne tuotu :mad: . Mistäs tollaset repii??
     

Kerro tästä muillekin!