code P0236 van-99

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja keijon, 19.3.2006.

  1. keijon

    keijon 1st gear

    Eli syttyipä moottori kuva mittaritauluun ja koodin luettuani tuli vikakoodi P0236= Turbocharger boost system performance. Eli ymmärtäisin tosta, että turbon paineet ei kohdallaan. Onko jollakin ollut vastaavaa? Tai muuten vaan vinkkiä mistä olisi hyvä aloittaa? Hienoo jos saisi täältä asiantuntija apua. Niin autonahan oli toi chevrolet van -99 6.5 TDI.
     
  2. kojo

    kojo Gearhead

    Ei oo samanlaista kohdalle osunu, mut alipaineletkut, pumppu ja se solenoidiventtiili siin letkun välissä on varmaan osia joita kannattaa tutkiskella
     
  3. aesvi

    aesvi Gearhead

    Laitoin huolto-ohjeita emailillä.
     
  4. keijon

    keijon 1st gear

    Kiitoksia. Hyviä ohjeita. Vika on tällä hetkellä pois, mutta eilenkin syttyi kovassa kiihdytyksessä jolloin huomas kyllä, ettei turbo oo mukana. Tosin aivan ihmetyttää ku toi polttoaineen kulutuskin mittarin mukaan pudonnut reilusti. Syöttääkö turbo toimiessaan niin paljon enemmän soppaa??? Eli ymmärsinkään oikeen että toi vacuum pump kehittää alipaineen wastegate solenoidille jota ecu ohjaa auki kiinni päästäen tota alipainetta turboon säätämään ahtopainetta? Ei toi varmaan ihan oikeen menny.......tai tierä häntä
     
  5. kojo

    kojo Gearhead

    Ainakin mun ymmärryksen mukaan ymmärsit oikein.. eli jos alipaine uupuu ei oo ahtopainettakaan
     
  6. keijon

    keijon 1st gear

    paineet

    Tos yritin opiskella turbon toimintaa. Eli toi vacuum pump kehittää alipaineen jota käytetään wastegate solenoidin kautta hukkaportille. Hukkaportti päästää pakokaasuja turbon ohi näin tiputtaen ahtopaineita. Jossain ilmeisesti anturi joka haistelee ahtopaineita ja jos ne liikaa nousee niin wastegate solenoidi aukeaa lisää päästäen alipainetta hukkaporttiin joka taas päästää enemmän pakokaasuja turbon ohi tiputtaen samalla ahtopainetta. Hommasin ahtopainemittarin ja heräskin kysymys mihin väliin sen sijoitan???? Ymmärtääkseni imusarjan paineita mittaamaan. Osaisiko joku antaa vinkkiä? Autona oli chevy van -99 6.5 Tdi
     
  7. kojo

    kojo Gearhead

    Jeps.. Imusarjan paine = ahtopaine. Koneen alkuperänen ahtopaineanturi sijaitsee suoraan imusarjan päällä ainakin pickup versiossa.

    Tosta hukkaportin toiminnasta sen verran viel että mun ymmärryksen mukaan hukkaportti suljetaan alipaineella.. eli jos ahtoa on liikaa tietokone katkasee virran siltä solenoidilta jolloin alipaine hukkaportilla putoaa.
     
  8. keijon

    keijon 1st gear

    jeps

    Kiitoksia Kojo. En turhaan luota tän sivuston ammattimaisiin vastauksiin.
    Kyllä toi hyvin selvis ja niinhän se oli että alipaine sulkee hukkaportin. Kattelenpa sit vaan oikeen letkun että saan mittarin väliin. Kiitos kumarrus
     
  9. McSuti

    McSuti 1st gear

    Itellä samaa koodia anto kun äskettäin torguella vilkasin. Ostin auton jokunen aika sitten ja lukasin koodit niin P0236 sielä komeili. Nyt laitoin tankin täyteen löpöä ja pidemmällä reissulla syttyi moottorin vikavalo. Ajelin löpöt pois ja laitoin dieseliä tankkiin. Nyt kun luin koodit niin moottorin vikavalo ei palanut enää mutta P0236 sielä kylläkin oli vielä tallella. Eli:

    Voiko tuosta löpöllä ajelusta syttyä moottorin vikavalo ja kadota kun tankkaa dieseliä? Vaiko onko tuo vikavalo peräisin tästä ahtopainekoodista?

    Koppaa en ole vielä kertaakaan edes kerinnyt irrottaa eli takana on vain öljynvaihdot ja kovaa ajoa, eli en sen kummemmin vielä ole tähän uus koppaseen vaniin perehtynyt, mutta liekkö tämä P0236 viittää rikkinäiseen alipainevuotoon tai ahtopaineanturiin, vaiko onko muita parempia arvauksia?
     
  10. sbf

    sbf Gearhead

    kannattaa kattoo se letku joka menee solkulta hukkaportille.
    Vanhemmiten tärinä syö sen puhki kun se suojasukka hinkkaa.
    Pieni vuoto ei näy vielä tehoissa mutta syö solkkua kun se tekee täyttä työtä kokoajan puhumattakaan alipainepumpusta.
     
  11. McSuti

    McSuti 1st gear

    Eli letkut vaan syyniin. Liekkö kallis murkula tuo solenoidi? Hukkis se nyt ei varmaan kovin herkästi jumita ainakaan.. Tosin kulutus on tällä hetkellä sanotaanko kohtuullinen siihen nähden mitä odotin joten sinänsä harvinainen vika mun autoilu-uran aikana että sen korjaaminen saattaa alkaa kyrpimään :D
     
  12. Neottilainen

    Neottilainen 1st gear

    Missäs päin maailmaa nää alipaine letkut menee?
     
  13. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ajoit löpöllä?
     

Kerro tästä muillekin!