Coker L78 pompottaa...?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja TATU, 7.8.2016.

  1. TATU

    TATU Gearhead

    Onko muilla vastaavia kokemuksia coker L78 renkaista, aluksi auto meni suht ok mutta nyt on yhdessä renkaassa alkanut ilmetä "pomputusta", oli ensi edessä ja näkyi selvästi ilmajousituksen mittarissa, nyt vaihdettu taakse ja vähän lievemmin tuntuu mutta n.100km/h vauhdissa pientä pompotusta. Tasapainotus tarkastettu kahdesti, myöskään pystyheittoa ei ihmeemmin. Ei taida auttaa muu kun hankkia uusi, koko sarjan vaihto ei oikein nappaa kun pintaa kumeissa yllin kyllin. Ps. Laitoin osto ilmoituksen...
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Paljonko sulla on painetta niissä renkaissa? Tuossa profiilikuvan Cadillacissa on ollut 5 vuotta vastaavan kokoiset rätit alla ja on niissä koko ajan ollut pientä vatkausta ja pomppoa. Ei kuitenkaan haitaksi asti. Nyt vanhetessaan tutinat on lisääntyneet ja sen jälkeen kun menin nostamaan rengaspaineita, niin paheni entisestään. Paras kyyti oli silloin kun painetta oli 1,8 baria. :confused: Sanokoon tyylirikoksi, mutta seuraavat renkaat on vyörenkaat. Noinkin iso ja painava auto kuin Caddy on, rätit ei vain tunnu oikein hyviltä vaihtoehdoilta. Onhan ne komeat, mutta kun kilometrejä kertyy, niin alkaa noi rättien "ominaisuudet" risomaan.
     
  3. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Täälläkin Cokerit takana ja sellasta pompotusta vähän havaittavissa, vyörenkaan myös täällä seuraava valinta.
     
  4. Bukero

    Bukero Gearhead

    ottakaa huomioon varsinkin ilmajousiautoissa että huono/puutteellinen iskunvaimennus on omiaan lisäämään renkaan kautta mahdollisesti tulevaa tutinaa. varsinkin kun ilma-alustoissa joudutaan iskarin korvakkeita muokkaamaan niin vaimennin saattaa olla "epäedullisessa" paikassa tai asennossa. jenkeissä kun ei iskunvaimennus alunperinkään oo kummonen, mutta ilma-alustat ovat ns kitkattomia jousituksen suhteen jolloin vaimennuksen osuus korostuu.
     
  5. Bukero

    Bukero Gearhead

    varsinkin tossa raskaassa kalustossa, joissa on ollu noita ilmajousituksia jo iätajat saattaa olla iskarit aivan paskat ja sitten säädellään pyöränkulmia ja syytellään renkaita vain syystä että kukaan ei ajattele jotta iskunvaimennus se pyörän tiessä pitää.
     
  6. TATU

    TATU Gearhead

    Renkaissa painetta olen käyttänyt 1.8bar, tuntuu toimivan parhaiten. Seuraavat renkaat tulee todennäköisesti olemaan teräsvyöt, mutta nyt mennään näillä.

    Ilmajousituksen kanssa samaa mieltä Bukeron kanssa, itse vaihdon taakse jäykät kaasu-iskarit taakse tavallisten tilalle just sen takia että tuntui kuin olisi ollut rantapallon päällä, varsinkin ilman kuormaa ajellessa. Nyt pompottaminen johtuu kyllä renkaasta, näkee selkeesti kun on joka kulmaan oma mittari, ensin vapisi oikea etukulma, nyt renkaiden paikan vaihdon jälkeen taka pää.
     
  7. starcraft

    starcraft Gearhead

    Cokerit myös alla ja aina ollut enemmän tai vähemmän epämääräistä tärinää ja värinää. Nyt rupeaa olemaan kulutuspinta vähissä ja seuraavat renkaat on jotkut muut kuin cokerit.
     
  8. Kasi-Pasi

    Kasi-Pasi Gearhead

    Niin, taas kerran puhutaan Cokereista, ja samassa lauseessa haukutaan kaikki rättirenkaat...:confused:

    Kuten olen TATU:llekin moneen kertaan maininnut, noilla hinnat alkaen puolivyö-Cokereilla ei ole juurikaan tekemistä oikeiden ristikudosrenkaiden kanssa. Eli miksi ihmeessä Cokereiden jälkeen vaihtoehtona on ainoastaan auton ulkonäön pilaavat vyörenkaat!? Ellei siis aio satsata teräsvöihin, jotka näyttävät ristikudosrenkailta...;)
    Pienilläkin asioilla viimeistellään auton ulkonäkö, ja renkaat ovat kuitenkin yksi olennaisin osa kokonaisuutta.

    Mulla oli edellisessä autossa aluksi vähän sirommat G78 Cokerit, ja ne olivat aika onnettomat ja uraherkät jo heti uutena. Ja kulumisen myötä alkoi ilmetä myös enemmän kaikenlaista tärinää, aiempaa surkeampien ajo-omituisuuksien lisäksi. Olen siis itsekin syyllistynyt säästämiseen väärässä paikassa, ja maksanut oppirahat Cokereiden kanssa...
    Kun alle pyöräytettiin seuraavaksi Universal 7.10/15 -kumit, muuttui auton ajettavuus totaalisesti! Ulkonäkö "piirakkareunoineen" on liki sama kuin Firestoneissa, mutta hinta oli ainakin muutama vuosi sitten huomattavasti edullisempi. Jopa kuluneena nuo renkaat olivat ihan kelvolliset tien päällä, joten nykyiseen autoon hommasin samat rinkulat ilman miettimistä.

    Noista Cokereista on kokemusta aika monen auton alla, ja juurikin nuo isoimmat L78:t ovat tuntuneet kaikkein paskimmilta autosta riippumatta. Kovin pahaa pompottelua en muista, mutta etenkin matalilla paineilla nuo ovat olleet aika "huojuvat".
     
  9. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mulla on Universalit... Ei Cokerit.
     
  10. Kasi-Pasi

    Kasi-Pasi Gearhead

    Ok, oletin tuosta vastaavasta koosta, että puhutaan samoista renkaista.
    Omissa edellisissä Universaleissa yksi alkoi ravistelemaan, kun huomaamatta kulutin sitä liian alhaisilla paineilla. Jäi siis ajoonlähtötarkistus tekemättä...;)
     
  11. BBC

    BBC Guest

    Shake Rattle Roll !

    Rättirenkaissa on meininkiä, eikä nuku rattiin.

    Nimim. toistakymmentätonnia per vuosi epäkuranteilla rättirenkailla renkailla ajava.



    (Lester, Universal, Firestone,...) . Ja seuraavaan tulee n.60v vanhat Hakkapeliitta -gummit. Oletan että ovat niin hyvät kuin olla ja saattaa,....
     
  12. TATU

    TATU Gearhead

    Vastataan itselle jos vaikka olisi apua muille: elikkä maanantaina tilaus retro renkaaseen, 1kpl cokkereita,hinta 260€ postikuluineen. Rengas tänään matkahuollossa ja samantien paikoilleen, tarkistin pompottavan tasapainoituksen ennen purkua, ei mitään vikaa(0g ja 5g) ja pysty heittoa ei norm enemmän. Taakse takas siellä ollutkin ja eteen uusi. Koeajo: 100-120km/h menee suht tasaseen,ilmajousituksen mittareissa ei mitään normaalista poikkevaa vapinaa... elikkä renkaan rungossa vikaa. Voi olla vastaava vika aika paha paikallistaa ilman ilmajousten mittaria kun ei tiedä oikein mistä vapina tulee.
    Ja Aulikselle: on tullut itsekkin ajettua jos jonkinlaisilla rättirenkailla ja aina on pärjätty, 150km/h mittarissa rekkaa ohittaessa 15cm maasta istuen avo rodissa kun lähtee oikea etupyörä pompottamaan niin ei naurattanut... ps. 60v vanhat hakkapeliitat ei kelpaa kun juhannuskokkoon tuomaan tunnelmaa...:)
     
  13. BBC

    BBC Guest

    Niin, jokainen ottaa riskin kun ostaa rättirenkaat. Ne pitää allepäin sorvata koska useimmissa on selkäheittoa. Jos ei tee sitä niin ovat mitä ovat.

    Ainahan ne pompottaa ja on irti tiestä jos vähänkin selkäheittoa ja nopeus menee yli 90-100kmh. Kannattaako ajaa 150km h? tai kannattaa jos haluaa extreamea.

    Viimevko ajoin ruotsissa kohti tukholmaa ja pidin isommilla teillä 110-120km h nopeutta.
    Joku äijä tuli Enköpingin "Unionilla" sanomaan että hän ajoi perässä ja hirvitti kun ronidin eturenkaat pompotti niin pahoin että valo paistoi jatkuvalla syötöllä tien ja renkaan välistä. Näin se menee , mutta hyvä tie, hyvä ohjattavuus, joten pomppikoot.

    60v vanhat hakkapeliitat kelpaa minulle. Ei tule toisia vastaan ja vittu että näyttää rankoilta.
    Ei silti voihan sitä ostaa uudetkin ja on kyllä pari satsia uusia valmiina, mutta niitä uusia saa jokainen kaupasta.

    Nimim. yli puoli metriä maasta istuen ajava.
     
  14. BBC

    BBC Guest

    Niin, ja saahan niitä rättirenkaan näköisiä "rypytettyjä" radiaaleita. Eivät ole edes pahan hintaisia, niin sitten ei tarvi reklamoida että kun "paskan möivät".
     
  15. Mutku

    Mutku Gearhead

    Ou jees. Rättirenkaat vaatii asennetta. Maailmanhienot ne on, mutta onhan se nyt taivaantosi ja helposti ymmärrettävissä, että ne ei tietenkään ole nykyrenkaan veroisia ajo-ominaisuuksiltaan.

    Ite näin muka vaivaa museoauton ('70 , ai sori, ihan jangtaimeri...) ajo-ominaisuuksiin, mutta sitten lopulta alle kietaisin kuitennii rättirenkaat (G60-15). No, sileällä pikatiellä meni kun "mersu", mutta laitappa tieksi pottuinen pikkutie, mutka ja rekanohitus... "I think I saw Elvis". Silleen se alkaa pompottaa kovassa vauhdissa (yli 110kmh ?), että keskustelu auton ohjaamossa loppuu ja rystyset ratin ja kauhukahvojen ympärillä valkenee.

    Jaa miks muka pompottaa rättirenkaat? Miten niin pompottaa, eikä pompota, housuissas pompottaa... Laittais pelle sen romunsa kuntoon...!?!?

    Jooei. Pääsin nimittäin rengasliikkeessä katsomaan vierestä, kun tasapainottivat nuo 15" (...old-old-stock...)vanteet ja uudet mutta siis dinosaurusteknologiaa olevat tulenuudet rättirenkaat: selkäheittoa alkoi ilmetä vauhdin kasvaessa "silleen kivasti". Että vaikkois uusi Mese, niin pompottaa?

    Tyylistä on maksettava.

    Vaikka hengellään!
     
    Muokattu: 3.9.2016
    f34 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!