Corolla Verso -03 lämppäri ongelma

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Jyrki123, 5.2.2016.

  1. Jyrki123

    Jyrki123 1st gear

    Nyt kaivattaisiin apua! Otsikon mukainen kulkine aloitti oireilun, että lämppäripuhalti pari päivää haalean lämmintä. Vaihdoin termostaatin ja nyt kun kävin ajamassa niin aluksi nosti lämmöt normaaliin mutta puhalsi ainoastaan kylmää. Sitten rupesi nostamaan lämpöjä ja vähän ennen punaista pysähdyin tyhjäkäynnille ja lämmöt laski takas normaaliks. Flekti huuti koko toimituksen ajan ja heti kun läksin liikkeelle niin lämmöt ruesi taas hitaasti nousemaan. Mikä on seuraava paikka lähteä vikaa etsimään?
     
  2. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Onkos järjestelmässä tarpeeksi nestettä...Ja ettei ole nyt vuotoa jossain (Esim lämppärin kenno tai joku letku,tai liitos)...Ilmalukko järjestelmässä voi myös tehdä tuota lämpöjen nostoa/haaleaa ilmaa lämppäristä :wink:
     
  3. Jyrki123

    Jyrki123 1st gear

    nestettä on. Vuotoja ei letkuista näkyny. Ja olevinaan ilmasin järjestelmää eilen
     
  4. reynolds

    reynolds 3rd gear

    No ilmaas viel uudestaan se,jos siel nyt kuitennii on ilmalukko jossain :wink: ...Kokeiles silleen,että kone käyntiin...ja sitten samalla kun kone käy,niin lisäät nestettä,ja vesiletkuja puristelee samalla...Pitäis tulla paisariin ilmakuplia....Jos järjestelmässä ilmaa on...Eihän auto ole päässyt missään vaiheessa keittämään?
     
  5. Jyrki123

    Jyrki123 1st gear

    Pitää kokeilla vielä tuota ilmausta. Ei päässy keittämään missään vaiheessa.
     
  6. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Joo kannattaa!...Vaikka sen yhden kerran ilmaiskin,niin silti sinne voi johonkin letkunmutkaan tai kennon putkistoon jäädä ilmaa...Ja sit se kiusaa just tuollain...Yks juttu mikä tuli nyt kanssa mieleen (Oman Hiacen kanssa pelanneena),niin voihan tuohon haalean lämmön tuloon olla myös syynä tukkeutunut lämppärin kennokin :odroll: ....Mutta älä nyt yöunia menetä tämän perusteella :wink: ....Vaan kokeile ilmata se nyt viel uudestaan,ja käy kokeilemassa...Näyttäähän se sitten tapansa :wink:
     
  7. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Mites tuon vesipumpun vointi ? Jos neste ei kierrä kunnolla, ei lämpiä hytti ja lämmöt nousee, Onko vesiletkut lämpöiset, entäs syyläri ? Oireet kyllä sopii vähän liiankin hyvin jäähdytysnesteen puutteeseen.

    IS
     
  8. Jyrki123

    Jyrki123 1st gear

    Nyt on puristeltu letkuja, tuli muutmia ilmakuplia, mutta ei mitenkään mainittavia. Nyt lämmöt nousi puoleen väliin, flekti kävi päällä mutta puhaltaa vaan kylmää. Ylävesiletku lämpeni, ala ei... syylari ei myöskään lämmennyt. vesipumpusta ei just nyt ole tietoa ja onhan tuolla jo ajettu 312tkm...
     
  9. Jyrki123

    Jyrki123 1st gear

    Jos nyt ajatellaan tuota kennon tukkeutumista niin tekeekö niillä syylarin puhdistus aineilla mitään?
     
  10. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Minä tein Hiacelle sellasen tempun,kun oli kenno tukkeessa (Puhalsi vaan haaleaa),niin vaihdoin keskenään kennoon menevien letkujen paikat (virtaus suunta kennossa muuttui,jolloin irroitti paskaa helpommin),ja sitten samalla laitoin jäähdytysjärjestelmään puhdistusainetta....Ajelin autolla jonkin aikaa (useamman päivän ajan oli ajossa tälleen)....Ja sitten tyhjensin jäähdytysjärjestelmän....Kyllä tuli moskaa/ruostetta pihalle :odroll: ....Tämän jälkeen sitten kennolle menevät letkut taas oikeille paikoilleen,ja uudet nesteet järjestelmään....Lopputuloksena....Lämmintä tulee ihan niinkuin kuuluukin 8)

    Kaikissa autoissa ei ole mahdollista laittaa kennolle meneviä letkuja ristiin....Joten silloin kannattaa kokeilla esim puutarhaletkulla painaa vettä kennon paluupuolen letkusta sisään=virtaus suunta muuttuu,ja irroittaa paskaa helpommin...Ja jos mahdollista,niin lämpimällä vedellä :wink: ....Ja tietysti lämmityslaitteen säätö silloinkin sillä kuumimmalla alueella :-?

    PS:Tietyst jos kenno on helppo ottaa irti (Corolloissa ei välttämättä ole :odroll: ),niin silloin kenno pois,ja sitten kunnollinen putsaus,tai uusi kenno vaan kehiin :wink:
     
  11. Jyrki123

    Jyrki123 1st gear

    Mut voisko tuo kennon tukkosuus sit selittää sitä tämän päiväistä lämmön nousua? ja sitten vielä viisas kysymys... mistä mie tiiän kumpi on meno ja kumpi paluu letku?
     
  12. Jyrki123

    Jyrki123 1st gear

    Kennon letkut näky kojetaulun alla kun raottelin muoveja ja lampulla tiirasin.. Eli ihan helpolla ei mahda kenno lähtee irti
     
  13. reynolds

    reynolds 3rd gear

    No katsoppas moottoritilan puolelta,että miten kennolle tulevat letkut lähtee moottorilta,ja menee tulipellin läpi...Niistä voi päätellä,että kumpi on meno ja kumpi paluupuoli....Menopuoli lämpeää ekana,kun koneen kylmiltään käynnistää :wink:
     
  14. Jyrki123

    Jyrki123 1st gear

    No näinhän se taitaa olla.. nyt taidan lopettaa tän pähkäilyn ja palata huomenna vesiletkujen maailmaan. Kiitoksia vastauksista
     
  15. Teukku

    Teukku 3rd gear

    Onko bensa vai diesel? Olikos tässäkin paisuntasäiliö jäähdyttäjän ja moottorin
    välissä... ja nesteen lisääminen tapahtuu paisuntasäiliön kautta?
    Melko varmaan on edelleen ilmaa järjestelmässä, koska paisari on alempana kuin
    jäähdyttäjän yläreuna... Tee 1.5 litran limukka pullosta suppilo ja sovita se tiiviisti paisarin täyttö reikään, tulppaa paisarin ylivuotoletku, sitten suppilo TÄYTEEN nestettä ja auto käyntiin.
    Anna moottorille välillä kierroksia ja täytä suppiloa tarpeen mukaan, pidä kuitenkin suppilo mieluusti melko täynnä koko ajan.
    Jatka niin kauan, että moottorin lämmöt on normaalilla tasolla.
    Läpinäkyvä suppilo on hyvä, näkee samalla kun ilma kuplii ulos...
     
  16. Jyrki123

    Jyrki123 1st gear

    Ongelma ratkaistu. Tein juurikin niinkun teukku neuvoi. Tosin kerkesin sen kuulla kaverilta mut kuitenkin. Isoja kuplia tuli ja sen jälkeen ongelmat hävisi, eli nyt taas toimii niinkun ennenkin ja lisäksi alavesiletkun jousi härpäke puristin oli kuoleentunut, jos näytti vuotaneen nestettä pieniä määriä; liekkö sieltä sit ilmakin ottanut?!?!
     

Kerro tästä muillekin!