Corvette c3 gs6-37dz ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Siivo, 30.6.2024.

1. Siivo

Siivo 1st gear

Noniin hei vaan kaikille ! Tuli siirryttyä tuolta ruotsin laivoista tänne amerikanrautojen pariin ja ensimmäiseksi autoksi valikoitui 78 vuoden c3 vette 383 strokerilla ja 4v manuaalina, ongelmahan on nyt seuraava eli perävälityksen ollessa 3,2x ykkönen on äärettömän pitkä ja epäkäytännöllinen kaupunki ajossa ja silti huippunopeus jää ~230 kmh tietämille nelosen rajottajaa vasten, tämän kovempaa toki ei ole tarkoituskaan päästä mutta zf valmistamalla gs6-37dz/gs6-37bz laatikolla olisi tarkoitus järkevöittää välityksiä jotta auto olisi mukavampi ajella sitten kaupungissa sekä maantiellä, aion tehdä tänne muutoksesta topicin mikäli sitä lähdetään suorittamaan, mutta tietääkö kukaan onko tähän koriin tälläistä muutosta tehty ja mitä se vaatii ? Kytkin, vauhtipyörä, kardaani ja keppiteline nyt jokatapauksessa tulee vaihtumaan mutta mahtuuko laatikko esim kardaanitunneliin suoraan ? Onko muita selkeitä ongelmakohtia joita tässä voi tulla ? Kiitokset jo etukäteen :)

Gary Grand tykkää tästä.
  2. Mielenkiintoinen projekti. Minusta tuntuu, että vastasit itse jo kaikkiin kysymyksiin.

Minulle tuli mieleen vain yksi pikkujuttu. Bemarin lootassa ei ole nopeusmittarin anturia, niin siihen joutunee rakentamaan kardaaniin anturin. Siitä on keskustelua esim. tässä.

Noista välityksistä sen verran, että bensa- ja diesellootassa ne on hiukan erilaiset. Dieselissä on vielä lyhyempi ykkönen kuin bensassa jne.

Odotamme projetin päivityksiä ja kuvia..;)

Siivo tykkää tästä.
  3. Chevette

Chevette 3rd gear

Vaihdelaatikon palkkia joudut varmasti rankasti modifioimaa ,siinä käsijarruvaijerin rissapyörä niin sen systeemin joudut rakentaa Lensulta varmaan löytyy kytkinkoppa ja kardaanin lyhenee entisestään ni kts kulmia ettei jyristele,kardaanitunneli kapenee rajusti ja sisäpuolella käsijarruvipu on varmaan liipaisimella

Siivo tykkää tästä.
  4. fmila

fmila Gearhead

Jos haluat päästä helpommalla, vaihda sinne TKX Tremec. Sopii suoraan sun kytkinkoppaan ja parillakin toimittajalla on valmiit kitit vaihdekepille, palkille ja kardaanille. Nopeusmittarin vaijerillekin ulostulo valmiina ja sen "porkkanoitakin" löytyy useampi, jotta saat mittarin näyttämää sopivaksi. 1n välitys on siinä jo paljon parempi 2,87:1 ja 5:lla, jonka välitys on 0,68, pääsee sun perävälityksellä jo lähemmäs 300 jos vaan 383.n jaksaa kiertää riittävästi;).
    Ite oon tommosta himoinnut jo siitä asti ku ovat niitä tehneet. Kestää kierroksia ja vääntöä (7500rpm/600 ftlb) varmaan riittävästi 383n kanssa.
    Tossa yks linkki sopivaan kittiin https://americanpowertrain.com/shop...DE4My4xLjEuMTcxOTc0MDY4OC4wLjAuMjEzODU1NTkwNQ..
    t.AM

5. Siivo

Siivo 1st gear

Joo vaihdelaatikon kannattimen joutunee tekemään uusiksi ja käsijarru vaijerin reitittämään, pitänee käydä auton alla vähän mittailemassa että näyttääkö ihan mahdottoman ahtaalta, muutenhan tuo on tehtävissä mutta jos kardaanitunnelia joutuu muokkaamaan niin menee hankalaksi..

6. Siivo

Siivo 1st gear

Tremiccihän olisi hyvä vaihtoehto muuten mutta toisaalta siinäkin vielä aika pitkä ykkönen, lähinnä jos mietitään että zf olisi 5,xx ykkönen niin kärsisi laittaa jonkun 2,6x perävälin jolloi saataisi myös maantiellä kierrokset sinne 2000rpm alle, toisaalta tällä hetkellä autossa edelbrocin rpm imari ja melkko tiukka nokka niin alle 1500rpm ajelu on lievästi haastavaa, ja toinen pointti on hankintahinta, bemarin laatikot pyörii 200-500€ riippuen versiosta ja siihen muutostyöt päälle noin 400€ kun taas tremecci maksaa jo pelkällää noin 4ke toki sitä kiistämättä että olisi varmasti hyvä laatikko mutta itsellä ainakin hyviä kokemuksia tuosta zffästä ainakin turbo vinokoneen perässä.

7. Ihan niin aavikkoperää ei taida Corvetteen saada. 2.73 ja 3.08 on saatavilla. Oliko se sun nykyinen 3.36?

Tässä niitä ainakin on:

https://www.corvettepartsonline.net/corvette-differential-ring-pinions/

Pisimmässä vaan lukee:

Price: Call

8. fmila

fmila Gearhead

Itsekin oon noita vaihtoehtoja ynnäillyt, noi ZFt ei oikein mua miellytä, kun niissä on noi vaihteiden välit aika isot, eli normi ajossa joutuu vaihtamista aina hieman venyttämään...ehkä?? Vettessä myös se etu tohon swappiin, ettei kardaanin liukujoke ole välttämätön, niinku jäykällä taka-akselilla olevissa. Se mua omassa autossani myös "häiritsee". Toki mä olen aikeissa (toivottavasti joskus vielä tässä elämässä) tehdä noi välitykset toisin ku sulla. Mulla on hyllyssä 4.11 rattaat perään nykyisen 3.08 tilalle ja siksi toi TKXn 0.68 vitonen on maantie siirtymille ihan riittävä. Mullakin on nokkaa sen verran runsaasti, et pelkään koneen alkavan "rytkyttelemään" jos manuaalilla vedättää alle 2000 rpm. Nyt käytössä TH350 ja siinä muunnin reilulla 2500 rpm stallilla, niin toi nokka ei aiheuta ongelmia.

t.AM

9. 3964

3964 3rd gear

Tolla 400€ muutoksiin saat varmaan sen hitsaustyön siihen koppa muutokseen,mutta aika paljon puuttuu vielä asennus valmiista paketista.veikkaus 1-2k€ lisää ni ollaan lähellä.

10. Tässä on selvästi käynnissä close ratio versus wide ratio -keskustelu.

Molemmissa on puolensa riippuen käyttötarkoituksesta. Kohta tästä tulee yhtä mahtavaa kuin öljykeskusteluista..:cool::D:)

kerkko tykkää tästä.
  11. Volvo_5.7

Volvo_5.7 Double Gearhead

Kyllähän ne bemarilootien välitykset on iso kompromissi jenkkikoneen perään oli käyttötarkoitus ihan mikä tahansa.

12. Procharged Vette

Procharged Vette Gearhead

Mulla on T/A Pontiacissa Tremec TKO, välitykset 2.87/1.89/1.28/1/0.64. Eli close ratio loota. 6-vaihteista en haluaisi sen ison kokonsa ja painon vuoksi. Perä oli auton ostaessani 3.23 ja hieman liian pitkä viitosvaihteella, ei muilla haitannut, ykkönenkään ei tuntunut liian pitkältä. Vaihdoin perän 3.73 ja nyt silti viitosella mennään satasta vain 2 tonnin kierroksilla. Tällä perällä ykkönen tuntuu jo aika lyhyeltä. Minusta Tremecin välitykset on hyvät ja tykkään enemmän close ratiosta kuin wide mallista. Sopivin perä minusta tähän lootaan on 3.42 - 3.73 silloin kun vetoalue moottorissa on 2000-6500 rpm. Jos moottori on vaikka kuten LS3 eli vääntö 4600 rpm ja teho 5900 rpm, niin close ratio on tietysti oikea valinta.

Saksalaisten lootissa yleensä on todella lyhyt ykkönen ja sen vuoksi steppi ykköseltä kakkoselle liian pitkä. Sitten taas nelosen ja vitosen väli lyhyt koska vitosella huiput. Tämmönen oli BMW 325i jolla ajoin 29 v sitten.

Muokattu: 2.7.2024
  13. 3964

3964 3rd gear

Toi tkx ois kiva ja helppo laatikko muncien tilalle ja 3,7 välityskin toimisi sen kanssa kohtuu hyvin,mutta se perinteinen köyhän ongelma hinta.

Nyt pitänee tyytyä pitempään perä ruuviin ens hätään kun sais vaan kasaan tuon kurpitsan joskus.

Bmw zf on sellainen rakentelu setti ettei ihan hirveesti innosta,enkä pidä sen rakenteesta kiinteä koppaisena.

14. ikiliikkuja

ikiliikkuja 3rd gear

Omana pelinä c3 nuhapumpulla (305 v-85 tms.). Perävälitys luokkaa 3 ja wide ratio (ykkönen n 2.8). Kun tää on hyvin maltillinen kone niin toimii mulle kaupunkiajossakin ihan ok noilla välityksillä. Toinen peli musse 2.8 perällä ja wide ratio toploader (ykkkönen luokkaa 2.8…). Tuossa kaasarin ja vissiin sytkänkin säädöt alakierroksilla vähän hakusessa niin kaupunkiajo ei niin kivaa… pitää olla kierroksia yli 1500 että kulkee hyppimättä. Luulisin että pitkä ykkönen ei oo ongelma jos saa koneen säädöt kohdalleen alakierroksilla. Mulla edelin kaasari ja sille on tehty tyhjäkäyntipiiriin tuunauksia = toimii siedettävästi vähän kireämmässä mosassa

15. fmila

fmila Gearhead

Kyllä mä sanoisin, et 2,8 ykkönen luokittelee vaihteiston vielä Close Ratio -puolelle. Toki löytyyhän niitä 2,2 ykkösiäkin. Mutta noi Bemarin ja muidenkin "dieselien" laatikot on yleensä 5,xx ykkösillä varustettuja. Musseissakin on tiheimmät T5t 2,95 tai 3,35 ykkösellä, kuitenkin samaa laatikkoa löytyy jopa 4,25 ykkösellä jonku 2,8 V6n jatkona esim Firebirdistä. Semmoinen ei kauaa kestä yhtään piristetyn pikkulohkonkaan perässä. Siinä on liian harvassa hampaat toisiaan vastassa jo sisään meno välityksessä.

t-AM

16. JakuS

JakuS 1st gear

Mulla gs6-37bz 67 Le manssissa, perävälitys 2.56. Ihan ok noinkin kun ykkönen on 4.35. Parempi olisi tosiaan jos ykkönen olisi vähän pidempi ni voisi pitää perän tiheämpänä. Tiheämmällä perällä ykkösellä pito loppuu aika helposti mutta olisihan se varmaan hauskempi ajella

Kerro tästä muillekin!