Coupe DeVille 1965

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Sphoo, 23.12.2021.

  1. Sphoo

    Sphoo 2nd gear

    [​IMG]
    Pitkän haaveilun, jahkailun ja mm. säilytyspaikan järjestymisen jälkeen tuntui että esteet oman jenkin hankkimiselle ovat aika huteralla pohjalla. Eli eikun hakuvahdit päälle. Erikonserneista sitten etsimään mieleistä. Sijoitettava summa tehokkaasti blokkasi pois mieluisimmat vuosimallit, ainakin senkuntoiset joista omilla rahkeilla itselle auton olisi saanut rakennettua. Tämä Caddy viime kesänä rupesi lopulta tuntumaan varsin sopivalta itselle, olihan sen korityöt tehty ihan ammattitaidolla ja löytyi vielä sellaisen matkanpäästä jossa sitä saattoi käydä vilkaisemassa ilman traileria. Paikanpäällä auto täytti sille asetetut odotukset, olipa jopa osiltaan lähes täydellinen. Vielä kun muutamanpäivän mietiskelyn jälkeen saatiin hintakin pyöriteltyä myyjänkanssa jos ei sopivaksi, niin ainakin siedettäväksi niin auto siirtyi uuteen talliin. Historiaa tällä on senverran että Phoenixissa ollut vuonna ´90 josta rahdattu Suomeen talvella ´91. Jossain paperissa lukee että ”osina”. Ilmeisesti varsin pian aloitettu kunnostamaan, mutta jäänyt sitten jostain syystä. Auto on siirtynyt säilytykseen etelä-savoon jossa vaihtanut omistajaa pariin otteeseen. Jälkimmäinen hoiti tarvittavat peltityöt ja maalaukset mallikkaasti valmiiksi. Tästä on hyvä jatkaa:)

    Projekti ei minullakaan kovalla vauhdilla tule etenemään, välimatkaa autolle on tunninajo. Lisäksi muu elämä vie oman aikansa.
     
    Gary Grand, Seevu, Vuppe ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Raha on raudassa tallessa.
     
    juko7 ja kad_boost tykkäävät tästä.
  3. matti R

    matti R 3rd gear

    Onnea projektille. Itsekin tuota kovasti harkitsin. Hyvä siitä tulee Korjauskäsikirja kannattaa hommata jos ei vielä ole.
     
    juko7 ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. Sphoo

    Sphoo 2nd gear

    Kiitos, Korjauskirjat sain projektin mukana. Koska irto-osia on pakettiauto+kuomukärrillinen, niin osissa riitti selvittelyä. Onneksi myös netistä löytyy kuvia lähes mistävain.
     
    Gary Grand, Kustom STW ja matti R tykkäävät tästä.
  5. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kuvallinen varaosakirja kannattaa hommata myös jos ei sellaista ole. Ei tarvitse aina netistä penkoa ja on varmaa tietoa mitä osia kuuluu missäkin paikassa olla. Selkeitä räjäytyskuvia käytännössä koko autosta. PDF-versio tietokoneelle on näppärä, helppo selailla ja voi tarvittaessa tulostaa sen kohdan mitä milloinkin sattuu tarvitsemaan.
     
    Seevu ja juko7 tykkäävät tästä.
  6. matti R

    matti R 3rd gear

    Minulla on Master Part Listit, mutta onko jotain muita hyviä olemassa?
     
  7. Sphoo

    Sphoo 2nd gear

    Tämän palapelin mukana tuli Body Service Manual, Shop Manual sekä Parts Illustrated Catalog. Kaikissa näissä omat hyvätpuolensa, osittain toki samoja asioita.
     
    isalmela tykkää tästä.
  8. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tuota Sphoon mainitsemaa Parts Illustrated Catalogia tarkoitin. Tämä yhdessä Master Part Catalogin kansssa niin löytyy kaikki osat numeroineen ja kuvineen.
     
  9. Sphoo

    Sphoo 2nd gear

    Hieman nytkähtänyt tämäkin eteenpäin. Ajatustyötä irtonaisten sähkösarjojen kanssa sekä lämppärin kotelon puhdistus, pinnoitus ja tiivisteiden leikkausta. En ole aivan varma onko kotelo alunperin ollut maalattu vai pelkkää kuituvahvistettua muovia. Molempia näkyy olevan rakennetuissa autoissa, enemmän kuitenkin mustaksi maalattuja. Minulla jäi tälläkertaa muovi näkyviin, laitoin pintaan mattalakan josko olisi helpompi pölyt pyyhkiä.[​IMG]
     
    BBLate tykkää tästä.
  10. Sphoo

    Sphoo 2nd gear

    Talven aikana tai jälkeen sivulasit nostimineen on nyt paikoillaan, kuskin lasi tosin vielä vain pudotettu oveen koska onnistuin hukkaamaan tuuletusikkunan kehyksen/ lasin välisen tiivisteen ”johonkin”.

    Apukuskin oven kanssa sattui episodi kun uudennäköisen lukkorungon asennuksen jälkeen ovi menikin lukkoon eikä auennut enää mitenkään. Siinä olikin pulma kuinka saada lukko irti ja ovi auki… Talvella on hyvää aikaa mietiskellä ongelmaa kotisohvalla ja välillä tarkastaa tilanne autosta. No keksin että lukostahan menee reikä läpi korinpuoleiseen vastakappaleen kuusioruuviin, liekkö lukon suunnittelijalla ollut jo ongelma tiedossa. Sen sai irti ja ovi aukesi samalla -> lukkorunko irti ja pöydälle. Teljen liikkeen esti jokin valkoisesta muovista lohjennut pala, näytti toimivan ilman sitäkin se keksintöä.

    Sähköjohtoja autossa on paikoillaan senverran että se käy. Loput johtosarjat tulivat muovilaatikossa ja niitä aloin myös ihmettelemään. No kytkentäkaavioista aikahyvin selvisi johtojen tarkoitus, sekin että osa kuuluu nelioviseen versioon. Alkuun ajattelin että laitetaan kaikki uusiksi oikeilla väreillä yms. Mutta eihän niitä kaikkia väriyhdistelmiä käytännössä oikein löydy. Myös liittimet on sellaisia että pinnejä ei ihan jokapaikasta saa/ osaa etsiä. Onneksi johdot eivät ole ihan korppua ja muutenkin sähkö näyttää niissä liikkuvan ihan hyvin, muutamia johtoja täytyy kuitenkin miettiä kuinka saisi hiertymät kuntoon.

    Seuraavaksi ajatus olisi maalata kone omaan väriinsä sekä asentaa juuri värjätyt takaluukku ja konepelti. Konepellin myötä pääseekin sitten hieromaan ovien ja lokarien oikeaa paikkaa, sekä päätään
     
    FuryIII '71, tooke, Inlinee ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Sphoo

    Sphoo 2nd gear

    Monet asiat näyttävät yksinkertaisilta kun ne on kasassa. Niin tässäkin. Taas välillä on kyllä saanut ihmetellä mihin mikäkin kuuluu. Erilaisia kannakkeita on laatikossa mutta niin on korissakin monta pultinreikää johon niitä voisi kiinnittää. Korjausoppaiden lisäksi Ebay on ollut yllättävänkin hyvä apu. Siellä myytävissä käytetyissä osissa saattaa joskus olla vanhat kiinnikkeet mukana, samalla näkee millaisella pultilla tulevat kiinni, onko aluslevyjä, shimmeja tai muuta sellaista.

    Puskureista on ruosteet hangattu ja lioteltu pois. Takapuskurin joutunee pinnoittamaan uudelleen, ainakin täytyy vakavasti sitä harkita. Etupuskuri sensijaan on jo löysästi kiinni. Lopullisen paikkansa hakee sitten kun keulapellitkin on juonessa mukana.

    Kesän aikana sain laitettua lasit paikoilleen, ei tarvitse niitä tallinnurkissa varoa ja säilyy sisätilatkin vähän siistimpänä.

    Kojetaulun taakse sain myös tarkasteltua johtosarjan. Sinnehän se oli helppo viritellä kun ei vielä muita osia ole tiellä. Sulakerasian paikka hieman ihmetyttää, tieto siitä missä se kuuluisi olla helpottaisi kyllä kovasti
     
    isalmela, juko7 ja matti R tykkäävät tästä.
  12. pe-le

    pe-le 1st gear

    saman ikäluokan Oldsissa sulakerasia on kuskin jalkatilassa ,kiinni tulipellissä,
     
  13. Sphoo

    Sphoo 2nd gear

    Kiitti, täytyy katsella jos sieltä löytyisi asennuspaikka:)
     
  14. Concarne

    Concarne 3rd gear

    -68:ssa sulakerasia on ratin kohdalla alhaalla olevan kannen takana. Rasia on erillisessä "telineessä" ja lähtee irti molemmin puolin olevia jousilirpakkeita vähän auki taivuttamalla. Rasia on siis työnnetty alhaalta ylöspäin kahden kiskon väliin. Kätevää kun rasian sulakkeineen ja piuhoineen saa paremmin esille, muuten on ahdas paikka.

    Osakataloogeissa on myös tarkkaan merkitty minkälainen ruuvi mihinkin kohtaan tulee. Vähän joutui muistaakseni selvittämään mitä ruuvien merkinnät tarkoittavat mutta tähän asti on kaikkitietävä Google tai Ebay onnistunut kertomaan minkälainen ruuvi, pultti, mutteri tai prikka on kyseessä kun naputtelee osaluetteloon merkityt numerot (ja kirjaimet) hakuun.
     
    juko7 ja Sphoo tykkäävät tästä.
  15. Sphoo

    Sphoo 2nd gear

    Sulakerasia löysi paikkansa kun oikeinpäin sen pyöritteli, kiitokset vinkistä:[​IMG]
    ...Ja konekin on nyt oikean värinen - ainakin riittävän[​IMG]
     
    Isamu, LPV, rekkamies ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Sphoo

    Sphoo 2nd gear

    Auton mukaan tuli 2 rattia. Toisesta hankasin maalit ja kitinjämät pois, eipä kovin ruusuiselta näytä. Epoksilla kolot kuitenkin pitäisi saada tasoiteltua talvenmittaan.
    [​IMG]
     
    Kustom STW, Isamu, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. Sphoo

    Sphoo 2nd gear

    Ratti edistyy hissukseen, halkeamat sain jo umpeen ja täytyy täytyy jossainvälissä maalailla.
    [​IMG]
    Sillointällöin sisustustöitä. Sisältähän auto on karumpi kuin jokkisauto, penkkikään ei ole ollut kymmeniin vuosiin paikoillaan. Onneksi mukaan sain vanhat osat mitä verhoilusta oli jäljellä, niistä näkee millainen se joskus on ollut. Kovin vähän käyttökelpoisia kankaita/ nahkoja näistä valitettavasti jää jäljelle.

    [​IMG]

    Että miten ruosteinen penkinrunko. Eiköhän sitruunahappo tämän hoida.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 17.1.2023
    Gary Grand, rekkamies, juko7 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Sphoo

    Sphoo 2nd gear

    Pitkän tovin runkoja sai liottaa sitruunassa, varmasti puhallus olisi ollut järkevämpi näille. Penkkien jouset monesti kuolleutuneita tai poikki niin niihin taittelin uudet. Tiedä sitten millainen tulee istua.

    Penkit menee aikanaan oikealle verhoilijalle mutta oviverhoilut ja pienempää muuta ajattelin itse päällystää. Mietin aiemmin ettei oviverhoiluista ole kuin malliksi mutta sitten hirveellä putsauksella niistä jtn saa kai pelastettua - lähinnä siksi että ovat alkuperäisiä. Taustat toki piti uudet tehdä. Alkuperäiset nahkat ovissa olivat kutistuneet jonkinverran mikä ei varsinaisesti helpottanut asiaa.[​IMG]takasivu by Sphoo 99, on Flickr

    Jotain valmista[​IMG]15 by Sphoo 99, on Flickr

    Kojelaudassakin riittää näperreltävää nyt kun kylmässä tallissa alkaa tarkenemaan. Kerkiäis vaan joskus sinne:)
     
    Muokattu: 15.6.2023
    LPV, teippi-mikko, isalmela ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Sphoo

    Sphoo 2nd gear

    Tallissa tapahtui taas. Nyt sain viriteltyä paikoilleen suurimman osan lämmityslaitteen alipaineletkuista. Letkut on värikoodattuja ja niitä saa sarjana tilattua. Tilasin tunnetulta myyjältä mutta laatu näissä ei oikein vakuuta. Väri vähän niinjanäin eikä letkun materiaalikaan ihan samalta tunnu kuin 60 vuotta vanha vastaava. Toivottavasti kuitenkin toimivat. Osan – eli ne lyhyemmät mitä pystyin käytin vanhoja.
    [​IMG]26 by Sphoo 99, on Flickr

    Eristystöitä, Kokolattiaa en ehkä uskalla vuorata bitumilla vaikkei taivasalla seisokaan kuten käyttöpulkat.

    Ensin bitumi:
    [​IMG]25 by Sphoo 99, on Flickr

    Ja sitten huopa:
    [​IMG]24 by Sphoo 99, on Flickr
     
    isalmela, Isamu, juko7 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Mistä löysit tuollaisen sarjan? Joskus etsin noita omaan mutta valmista settiä en löytänyt. Yksittäin eri värisiä metritavarana kyllä mutta värit oli rajalliset ja niiden sävyt lähinnä arvaamista tilausvaiheessa.
     
    juko7 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!