crane 113801 perusennakko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja junkyard dog, 5.5.2008.

  1. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Kokoonpano: sbc 350. ruttua n.10, tuplapumppu holley, edelin imari, peltisatsit ja kohtuulliset rautakannet, rullakeinut, viskoflekti. Meinas olla lämpö-ongelmia ruuhka-ajossa edellisen omistajan asettamalla 23 asteen perusennakolla. Säädin tuonne kympin tuntumaan ja tuntuisi kyllä pelaavan noinkin ja lämmöt pysyvät ehkä vähän paremmin kurissa ruuhkassa ja käy tasasemmin. Kokonaisennakko varmaan ok jos pysyttelee alle 38 asteen tietysti nakutusraja huomioiden. Mutta minkälaista perusennakkoa on muut käyttäneet tämäntyylisessä kokoonpanossa tällä nokka-kepillä? Onko olemassa jotain suositusarvoa, josta sitten hienosäätää?

    Part Number: 113801 Grind Number: H-278-2 (REPLACES HMV-278-2)
    Engine Identification:
    Start Yr. End Yr. Make Cyl Description
    1957 1987 CHEVROLET 8 GOOD IDLE, DAILY PERFORMANCE USAGE, MILD BRACKET RACING, 3000-3400 CRUISE RPM, 9.5 TO 10.75 COMPRESSION RATIO ADVISED. BASIC RPM 2500-5500
    Engine Size Configuration
    262-400 C.I. V

    Valve Setting: Intake .000 Exhaust .000 HOT

    Lift: Intake @Cam 3114 @Valve 467 All Lifts are based
    on zero lash and theoretical rocker arm ratios.
    Exhaust @ Cam 3294 @Valve 494
    Rocker Arm Ratio 1.5

    Cam Timing: TAPPET @.004
    Lift: Opens Closes ADV Duration
    Intake 26 BTDC 72 ABDC 278 °
    Exhaust 80 BBDC 30 ATDC 290 °

    Spring Requirements: Triple Dual Outer Inner
    Part Number 99848
    Loads Closed 114 LBS @ 1.700 or 1 45/64
    Open 324 LBS @ 1.230
    Recommended RPM range with matching components
    Minimum RPM 2200
    Maximum RPM 6200
    Valve Float 6800

    Cam Timing: TAPPET @.050
    Lift: Opens Closes Max Lift Duration
    Intake 2 BTDC 40 ABDC 109 222 °
    Exhaust 56 BBDC (2) BTDC 119 234 °
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuo perusennakko riippuu pitkälti siitäkin et paljonko jakaja antaa sit ennakkoa lisää...

    10 astetta kuulostaa pikkasen vähälle,mut koetapa säätää ennakko n.2500-3000r/min johonkin 34-38 asteeseen ja katso sit mihin perusennakko asettuu ja tämä kaikki ilman alipainesäädintä!

    Tuosta voi sit poiketa suunnilleen tuossa rajoissa mitä persdyno näyttää!
     
  3. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Mulla toi nokka mopar-mallisena 383:ssa, muuten aika sama resepti mut kaks sähköflektiä ja alukannet. Perusennakko 22 ja maks ilman alipainetta 34 (jakajaa vähän rukattu rajoittamaan). Kyllähän tuo pikkasen haluaa ruuhkissa lämmetä juu, mutta pärjätty on. 18-20 vois olla sopiva ehken.. 10 astetta on kyllä aikas vähän musta.
     
  4. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Tottahan se hoituu noinkin, mutta ajattelin lähinnä, että jakajaa rukkaamalla voisi saaha sekä perusennakon että kokonaisennakon oikeaksi. Perusennakko katotaan tietenkin ilman alipainetta, mutta eikö tuohon kokonaisennakkoon oteta alipainekin mukaan?
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Kokonaisennakkoon se otetaankin huomioon,mutta alipaine ennakko poistuu kun läpät alkaa enemmän aukeamaan ja kierrokset nousta...
     
  6. tapio

    tapio Gearhead

    Kokonaisennakko täyskaasulla on hyvä olla n. 36 astetta pikkulohkochevyllä (fast burn -kansilla n. 32 astetta). Osakaasulla kruisatessa alipaine-ennakot täysillä kokonaisennakko saattaa nousta aina 52 asteeseen. Jokainen moottori on yksilö, mutta perusperiaate on säätää niin paljon ennakkoa kuin kone kilisemättä kestää.

    Jakajan antamaa ennakon nopeutta voi säätää eri paksuisilla jousilla, ennakon määrää erilaisilla puslilla ja alipainekelloa vaihtamalla. Ja sitten tietysti jakajaa kääntämällä, jolloin perusennakon määrä muuttuu.

    On hämmästyttävää, miten vähän tähän perusasiaan kiinnitetään huomiota. Hyvällä jakajalla ja sytytysennakkokäyrällä saadaan runsaasti helppoja hevosia, hyvä polttoainetalous eikä lämpöongelmatkaan vaivaa kaupunkiajossa.
     
  7. WTF

    WTF Gearhead

    Omassa himmelissä ei uusi pingopangopongo maan jakaja antanut keskipakoennakkoa kuin 10-11 astetta :lol:
    ==> perusennakko 25 astetta.
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuohan oli melkein kuin kiinteä jakaja,mut eihän sekään mikään paha ole...
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Oma versio on keskipakosäätöä n. 10 astetta ja vasta n. 4000rpm. Perusennakko kans n. 25 astetta. Tuli muuten melko mielenkiintoisen näköiset keskipakolimput sinne säätimeen, jousiinkin tais jäädä kaikki kolme kierrosta jäljelle :rotfl:

    Ja tähän siis pyrittiin, ei vahinko.
     
  10. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    No nyt sai sen verran aikaseksi, että tuli kateltua nuo ennakot kierroksilla. Ilman jakajan alipainetta säädin kierroksilla ennakoksi n.35-36 astetta, jolloin perusennakoksi tuli n.19 astetta. Toimii noin hyvin ja vastaa terävämmin. Kokeilin mielenkiinnosta sitten myös alipaine kytkettynä, jolloin vaikutti olevan kierroksilla ennakkoa jo sitten yli 50 astetta. Jos sääti kierroksilla alipaineen kanssa ennakoksi vajaat 40 astetta, oli perusennakko nollilla. Onko tuommosessa Holley:ssa oikea kohta jakajan alipaineelle siinä kaasarin oikealla puolella aika ylhäällä? Laatikon alipaine on otettu sitten kaasarin oikasta etukulmasta alhaalta.Näin on aikaisempi omistaja ne laittanu, enkä ole vielä ite perehtyny noihin Holleyhin.
     
  11. tapio

    tapio Gearhead

    Tuo kokonaisennakko (perusennakko + kierrosennakko + alipaine-ennakko) yli 50 astetta on aika normaali. Mun 327:ssa optimi on siinä 52 asteen hujakoilla (12 + 24 + 16 astetta).

    Käytä alipaineporttia, josta tulee imua tyhjäkäynnillä. Näin saat tyhjäkäynnille maksimi alipaine-ennakot.
     

Kerro tästä muillekin!