cummins 6bt --> ford f100 1963

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja tsipi, 11.7.2015.

  1. tsipi

    tsipi Gearhead

    4d sedan tykkää tästä.
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei ole, mutta varmaan pohjanmaalaiset tietävät tapauksen, sektorilla Alahärmä- Lapua?
     
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Hyvä homma että viranomaisten puolelta ei ilmennyt ylitsepääsemättömiä esteitä.

    Cummins on hieno moottori.

    Mutta 14 vuoden kokemuksella alan kallistua sille kannalle, ettei se autoon ole ihanteellinen vaihtoehto, ainakaan sellaiseen autoon mikä ei ole alunperin traktorin moottorille suunniteltu. Mulla on ensimmäisen malliversion Cummins-Rami, ja vaikka mylly on tehtaalla laitettu konehuoneeseen, niin kyllähän se on turhan painava ja meluisa tuollaiseen kopperoon. Välillä jopa käynyt mielessä heivata se pois ja laittaa bensakone tilalle.
     
  4. tsipi

    tsipi Gearhead

    Nyt kun on 1500 km takana tuolla laitteella, ni täytyy kyllä sanoa että tuon cumminsin mekaaninen ääni on kyllä aika merkittävä. Korvatulpat toistaiseksi auton paras lisävaruste. Pitäs vissii jotain äänieristystä alkaa suunnittelee. Kuitenkin toi auto tehtiin ihan sillä asenteella, että se ajaa mun käyttöauton virkaa kesäsin.
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Olen matkustellut Dodgen kanssa, jossa melu ei haittaa, eli on saatavissa kuriin ;)
     
  6. tsipi

    tsipi Gearhead

    Oliko ihan jotain konkreettista vinkkiä tyrkätä? Bitumimattoa vaan tulipelti täyteen?

    Mullahan ei ole siis mitään verhoiluja tuossa jakkaraa lukuunottamatta. Ihan siis peltipurkissa istumiseen verrattavissa.

    Rattiputken ja jarrutyöntimen kohdalta ihan reiätkin vielä..

    Oli aika tiukilla tuo etuakselimassa, ni en viittiny alkaa leimalle laittaa mitään eristyksiä. Olishan sen tulipellin voinu tehä johonki asti, mutta ku ei oo ees lattiassa mattoa, ni ei viittiny alkaa laittelee.

    Meinasin kojelaudan takaa jotain ruiskutettavaa eristettä kun ei sinne pääse mattoakaan laittamaan...
     
  7. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Bitumia vaan kaikkiin vähänkään isompiin peltipintoihin, muuallekin kuin tulipeltiin. Cumminsin jyrinä saa koko kopin värisemään kuin ämyrin. Sitten mahdollisimman paljon jotain pehmeämpää toppausta mikä imee kopissa poukkoilevat ääniaallot. Tiivishän tulipellin olisi hyvä olla. Paremmissa autoissa nykyään tulipelti taitaa olla kasinkertainen ja eristettä välissä. Jossain Amerikan foorumilla oli kuvia kun Cumminsin öljypohja oli topattu jollain eristeellä ja sillä kuulemma oli huomattava vaikutus.

    Oman Ramini kopin lattiaan, peltikattoon, takaseinään ja ovien ulkopelteihin (sisäpuolelle) olen liimaillut ensin pikilevyt ja niiden päälle paikasta riippuen huopaa, uretaanipintaista vaahtomuovia tai mattoa. Oviin laitoin muovisen sisäverhoilun ja pellin väliin huopaa. Ei noilla kovin suurta vaikutusta ollut, paitsi ovien paiskomisääni hiljeni ja ehkä muutenkin melun sävy muuttui miellyttävämmäksi. Tulipellille en ole vielä mitään tehnyt, kun se on molemmin puolin niin täynnä tavaraa, etten ole keksinyt miten sitä lähestyisi.
     
    Muokattu: 3.8.2017
  8. tsipi

    tsipi Gearhead

    Nyt on kajuutta kierretty ympäri stp black silverillä. Lattiamaton vielä ku saan tehtyä ni saadaan alkaa kasaamaan taas sisuksia. Purin kojetaulun alkakin kaiken mitä sai vaan purettua järkevästi. Lattia tuli vedettyä 100% ympäri. Takaseinä ja katto 75% kun ei tuonne rankojen alle oikein päässyt laittamaankaan. Ovien sisälle ja tulipellin vaikeisiin paikkoihin laitoin pari purkkia tuota motonetin ruiskutettavaa kamaa. Saa nähä millainen tuli. Tuskin ainakaan huonompi.

    Kysymys:
    Mistä mahtaisi löytyä jarrupainimelle läpivientikumi? Joku haitarimalli pitäisi varmaan olla.. Nyt siellä on 50 mm läpireikä, minkä kautta tulee varmasti todella paljon ääntä sisäpuolelle.
     
  9. puna niska

    puna niska Gearhead

    Biltsussa on niitä veneen ohjaus hässäkän läpivienti haitareita?
     
  10. tsipi

    tsipi Gearhead

    Täytyy sanoa, että suorastaan yllättävän suuri vaikutus tuolla äänieristysmaton laittamisella! En olis uskonu, että cumminssi vaimenee noin paljon tuolla matolla! Tietty kun kaikkialla ympärillä oli peltiä, niin tuohan on ku sardiinipurkki minkä viereen on laitettu kohtuu voimakasääninen nakutin.

    Ja kiitos tuosta veneen ohjauskumi vinkistä! Natsasi todella hyvin paikoilleen!

    Negatiivisena puolena nyt sitte alko häiritsee kuskin oven suhinat kun tuo ovi ei istu ihan sekunnilleen kohillaan, ni yläreunasta näkyy päivä läpi :)
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!