Cutlass Cruiser -80

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Sinclair, 22.11.2014.

  1. Sinclair

    Sinclair 2nd gear

    Olin useaan kertaan pohtinut seitsemän vuoden aikana, että mitähän sitä tekisi takapihalla taivasalla makaavan Oldsmobile Cutlass Cruiserin suhteen. Olen sitä aikoinani rakennellut - lähes paloihin purkanut - ja nyt se veteli viimeisiään sateen raiskaamana omalla pihalla.

    Luonto ei ole antanut paaliin laittaa, joten jotain ratkaisuja oli tehtävä ennenkuin sen maatuisi kokonaan. Päätin aloittaa pressutallin hankinnalla, jotta kuivaminen ja projekti ylipäätään voisi alkaa. Samalla alkoivat purkutyöt - se kun helppoa ja hauskaa.

    Tarkoitus on tehdä itse mahdollisimman paljon, mutta koneistustyöt, (hiekka)puhallukset, korin hitsaus- ja maalaus ovat ainakin sellaisia, joita pyrin välttämään. Tehkööt sellaiset, jotka osaavat ja joilla on pelit ja vehkeet.

    Pressutallin hankinnasta on nyt lähes tasan vuosi ja projektissa on tapahtunut seuraavaa:

    KORI
    - Purettu lähes kaikki mahdollinen
    => Tuulilasi ja sivulasit vielä irroittamatta
    => + jotain sälää vielä kiinni etupuolella (sisällä + ulkopuolella)
    - Nostettu pois rungolta
    - Puskurit ja puskurien rungot hiekkapuhallettu, takapuskuri rakenneltu uusiksi.
    - Irto-osia hiekkapuhallettu ja maalailtu/massattu
    - Ovet ja konepelti työstettävänä (hiekkapuhallusta ja helmojen pellitystä)

    MOOTTORI (Olds – 350 cid)
    - Kannet (554716 3A), portattu aiemman omistajan toimesta
    => Lasikuulapuhallus
    => Suoristus
    => Uudet venttiilit
    - Lohko (557752-3B)
    => Kampiakselin kaulojen kiillotus ja uudet laakerit (kampiakseli ja kiertokanget)
    => Hoonaus
    - Nokka, Comp Cams 268h, vaihdettu aiemman omistajan toimesta
    - Vaihdetut osat;
    => Imusarja, Edelbrock Performer RPM
    => Bensapumppu
    => Vesipumppu
    => Öljypumppu
    => Nokkaketju ja rattaat
    => Venttiilikopat
    => Ilmanputsari

    MUUTA
    - Hankintoja odottamassa asennusta:
    => Lattiamatto (mallikohtainen – cutpile 850 chamoise)
    => Pakoputkisto (Diesel koneen kaavoilla by Martelius + joku USA vaimennin)
    => Tulpanjohdot (+tulpat)
    => Defa lohkolämmitinelementti ja johtosarja
    => Laatikon (TH-350) suodatin + tiiviste

    MITÄ SEURAAVAKSI
    - Seuraavien osien valmistelu (pesu/putsaus) hiekkapuhallusta varten;
    => Tankki
    => Etulokasuojat
    => Takakontin irtopeltipohja
    => Takaluukku
    - Rungon pesu, hionta ja massaus
    => Runko on aikoinaan hiekkapuhallettu, hitsailtu, maalattu ja massattu
    - Peräöljyjen vaihto
    - Moottorin viimeistely
    => Kaasarin (Rochester, Quadrajet) ja letkujen asennus
    - Vesipumpun maalaus
    => Pas(i)kiaisen tarinaa seuratessa kävi ilmi, että ruostuu pahasti ilman käsittelyä. Harmi, että kerkisin jo asentamaan. Täytyy jotenkin paikkailla tilannetta.
    => Lohkolämmittimen asennus
    => Virranjakajan läpikäynti
    - Turbiinin kiinnitys
    - Laatikon asennus
    => + Suodattimen ja tiivisteen vaihto
    - Korin valmistelu hiekkapuhallusta ja hitsausta varten
    => Loppusälän purku
    => Ikkunoiden irrotus, tuulilasi ja takasivuikkunat
    => Pesu

    Koska olosuhteet (ei lämmintä tallia käytettävissä) eivät ole parhaat mahdolliset, niin talven tulo voi haitata lähinnä koriin ja runkoon kohdistuvia töitä. Toivotaan siis leutoa alkutalvea.

    Ikkunoiden poistoon voisin ottaa hyviä vinkkejä. Tuulilasin joudun vaihtamaan, joten sen kanssa ei ole niin tarkkaa, mutta sivuikkunat laittaisin mielelläni takaisin. Melko tukevasti tuntuvat olevan liimattuna. Eipä muuta näin aluksi Ohessa muutama kuva.

    Cutlass-osia (1979 - 1980) löytyy kaikenmoisia, että jos joku on vailla, niin voi kysellä.


    [​IMG] Kori ja runko saatu juuri erilleen.

    [​IMG] Moottori ennen ja jälkeen.

    [​IMG] Jotain sälää puhallettuna ja maalailtuna/massattuna.
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Siis toi on koppana niin korni, että olen todella kateellinen että sulta tuollainen löytyy! Joskus vielä tuommoisen jostain kaivan ja ostan itselleni, jos ei muuten niin uittamalla jenkkilästä!

    Onnea prokkikseen, näyttää todella hyvältä :)
     
  3. hevimies

    hevimies Gearhead

    varmaan mukavia irroteltavia nuo korin pultit. Hyvältä näyttää projektin edistyminen.
     
  4. Sinclair

    Sinclair 2nd gear

    Kiitoksia vaan. Korissa on hommaa riittämiin, joten käynnistyshommiin ei aivan heti pääse. Juuri kävin lumisateessa pesemässä rungon. Hyvin lähti liuotinpesuaineella ja paineella tavara liikenteeseen. Vähän hiontaa ja pistän massan päälle. Tankki ja etulokasuojatkin on nyt valmiina hiekkapuhallukseen. Ei tässä hommat lopu... kait koskaan.
     
  5. Sinclair

    Sinclair 2nd gear

    Korin pultit lähti nätisti, kun ovat olleet auki aiemmin. Silloin ymmärsin laittaa kierteisiin kuparitahnaa. Ensimmäisellä kerralla tais pari pyörähtää ympärikin. Edessä ja takana kierteisiin pääsee kuraa, joten niiden kanssa tuli taisteltua enemmän.
     
  6. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    farkku lassi.. tällänen on kyllä hauska laitos. olisi niin käytännöllinen peli että.

    itse harkitsin joku vuosi pitkään yhden hopeisen ostamista sillä idealla että olisin tehnyt siitä yhdistetyn harrasteauton ja jokapäiväisen käyttöauton.
     
  7. Sinclair

    Sinclair 2nd gear

    Sama periaate mulla. Ympärivuotiseen käyttöön olis tavoite saada. Saapa nähdä kuinka käy. Harmittaa, että olen päästänyt korin niin huonoon happeen. Peltitöillähän siitä tosin selviää.
     
  8. Sinclair

    Sinclair 2nd gear

    Eilen tuli tosiaan vähän pestyä painepesurilla runkoa, tankkia, etulokasuojia ja maskia. Rungosta näytti vanha massa lähtevän, mutta aikoinaan puhalluksen päälle vedetty sininen pohjamaali tuntuu olevan tiukassa. Hyvä niin. Pintaruostetta on jonkin verran, mutta melko hyvässä kunnossa on.

    Pari kuvaa. Luntahan se tietenkin alkoi satamaan, kun sai pesurin tulille.

    [​IMG]Runko pesun jälkeen. Tarkkasilmäinen huomaa, että vasen takajousi on poikki.

    [​IMG]Tankki valmiina puhallukseen.

    [​IMG]Lokasuojat on kohtuullisen hyvät. Kaarissa ja helmoissa ruostetta, mutta ei puhki mistään.
     
  9. LPV

    LPV 3rd gear

    Haaveilin tuollaisesta joskus "kakarana" kun ajelin Volvo 242:lla. Olin aikeissa ostaakin (saattoi olla myös Chevy?) mutta myyjä ei huolinu Volvaa vaihdossa. Vaasassa pyöri 10 vuotta sitten tuollainen Oldsi farmi, eihän tämä se sama ole? Tuo on sairaan magee, kun on pienempi korinen farmari kuin esim. Caprice yms. ja silti 350 koneella! Siksi mä tuollaista haaveilinkin. Kyllä tavarat saa kyytiä! Laita vaan vimpan päälle kuntoon ja sitte käyttö-harrastamaan! Onneks olen nyttemmin saanu irti tuon LT1 RMW:n...
     
  10. Sinclair

    Sinclair 2nd gear

    Ei ole sama. Tällä on pyöritty lähinnä Seinäjoen lähiympäristössä. Kovasti koitetaan rakennella vielä soiva peli!
     
  11. Sinclair

    Sinclair 2nd gear

    Ovet ja konepelti tulivat hiekkapuhalluksesta. Ovet olivat sen verran "haulikolla ammutut", ettei hiekkapuhaltajalla ollut aikaa korjailla. Ajattelin vähän kokeilla itse, vaikka peltihommiin ei juurikaan ollut tarkoitus sotkeutua. Ohessa muutama kuva.
    Kaivoin samalla varastosta kaikki ylijäämäovet. Niistä pitäisi saada rakennettua neljä ehjää kokonaisuutta. Hommaa riittää.

    [​IMG]
    Melko karu lähtökohta.
    [​IMG]
    Pala pois.
    [​IMG]
    Ruosteet pois.
    [​IMG]
    Uutta palaa tilalle.
     
  12. ASaari

    ASaari 3rd gear

    Muista uittaa viimesenä kotelosuoja-ainetta riittävästi tuonne peltien väliin!
     
  13. LPV

    LPV 3rd gear

    Moi, kyselin joskus oliko tämä auto ollut Vaasassa, ei ollut.
    Olin ajelulla Vaasassa, hakemassa ostamiani osia, siinä ihan naapurissa osui silmääni vanha tuttu!!! Se Olds Cutlass Farmari, jota joskus kuolasin.. Laita kookleen haku Erämiehenkatu 4 Vaasa.
    Noissa 2009 otetuissa kuvissa auto on tien laidassa parkissa, nyt se oli autotallin sivustalla.
     
  14. starcraft

    starcraft Gearhead

    Oliko keltainen väriltään? Tais olla dieselillä? Muistelen että sellainen oli takavuosina myynnissä ja sijaitsi ristinummella. Aina oon myös farmareista tykännyt ja nuo cutlakset on vähän kompaktimman kokoisia ja harvinaisempia kuin full sizet.
     
  15. Sinclair

    Sinclair 2nd gear

    Sieltähän se löytyy. Hauska bongaus. Ihan hyväkuntoiselta tuo näyttää. Samalla lailla mulla oli taivasalla (7 vuotta) ja sitten ei enää ollutkaan kovin hyvässä hapessa.
     
  16. Sinclair

    Sinclair 2nd gear

    Etuoven rakentelu jatkuu. Nyt oli kohteena etuoven peilin kohta, joka on jostain kumman syystä ruostunut läpi. Ilmeisesti kosteus muhinut sopivasti juuri tuossa kohtaa. Viimeisestä kuvasta näkyy karu tilanne.

    Päätin ottaa korjausta varten palan varaovesta, kun olisi muuten ollut melko haasteellista korjata. Peilin kohdassa on "sopivasti" oven sisäpuolella tukirauta, joten leikkasin varaovesta ensin sen verran ison palan, että pääsin irrottamaan tukiraudan mukaan korjattavaan oveen. Näytti lopulta olevan jollain massalla kiinni oven tukirakenteissa. Lähti siis kevyesti vääntelemällä irti.

    Harjoittelin tässä samalla hitsaussauman juottamista tinalla. Kerta se on ensimmäinenkin.

    [​IMG]
    Läpiammuttu pala irroitettuna.

    [​IMG]
    Reilu pala pois varaovesta.

    [​IMG]
    Alareunasta näkyy hieman tukirautaa, joka on kiinni yläosan pokkauksissa.

    [​IMG]
    Pala valmiina asennukseen. Tässä näkyy tukirauta paremmin.

    [​IMG]
    Vähän sommittelua.

    [​IMG]
    Pikkuhiljaa valmiimpaa.

    [​IMG]
    Spraykittiä pintaan, niin ei kaikki virheet näy.

    [​IMG]
    Alkuperäinen peilin kohta oli mennyt melko karuksi. Tukirautakin oli lähes murusina yläpäästä, joten jäi käytännössä käteen.
     
  17. LPV

    LPV 3rd gear

    Se on sellainen Beige tai lähes keltainen väriltään, KVGM! :) Eli kato Jere sieltä G-mapsista se väri näkyy kyllä ihan hyvin. Siitä Sarille sopiva käyttö-harraste-kesä-auto... Nämä on kyllä mallikkaita, harmi vaan kun oli silloin "kakarana" niin päärse auki, ettei riittäny rahat ku 242 vulvaan. :oops:
    Asiaan, hienoa että tätä CC:a laitetaan kuntoon, vaikka välillä on seissytkin projekti! Näyttääpä jälkikin olevan ihan kunnollista, eikä mitään "kitillä kuntoon". Näihin ei vielä saakkaan kaikkia peltiosia valmiina, joten hitsisaumaa taitaa tulla poltettua muutamakin metri...
    Lycka till! Niinku täällä rannikolla ne jotkut sanoo. :odroll:
     
  18. Sinclair

    Sinclair 2nd gear

    Isäukko kävi Vaasassa ja poikkesi uteliaisuuttaan Erämiehenkadun kautta. Napsi samalla muutaman kuvan. Ko. Lassi on matkalla samaan tilaan, kuin allekirjoittaneen oli. Nyt olisi viimeiset hetket pelastaa.

    Voisihan sitä toki itsekin kysyä. Omistajaa ei taida kukaan tietää?
     
  19. LPV

    LPV 3rd gear

    Eiköhän se omistaja asu siinä samassa talossa, jonka pihassa auto on seissyt ainakin vuodesta 2009. Ne googlemapskuvat on otettu 09.
    Mulla ei ole mahdollisuuksia tollaseen projektiin. Sekä käyttöautoissa, että FB:ssa on tarpeeksi tekemistä. Meille syntyi likka 2kk sitten ja sekin sitoo työvoimaa... Olen sentään saanut silloin tällöin, tunnin kaks kerrallaan, laitettua autotallia siihen malliin että siellä mahtuu tekemään jotain.
     
  20. Sinclair

    Sinclair 2nd gear

    Kevät (talvi) on ollut melko suotuisa pressutallissa ja katoksessa harrastavalle. Olen nyt keskittynyt lähinnä auton runkoon. Käytännössä purin sen ensin täysin paljaaksi, putsailin ja massasin. Runkohan on aiemmin hiekkapuhallettu ja pohjamaali näytti olleen hyvää, koska se jäi edelleen pintaan. Lähinnä siis myllytin irtoruosteen päältä pois.

    Tämän jälkeen tein samat temput eturipustuksille, jotka ovat myös kokeneet hiekkapuhalluksen. Niihin vedin kuitenkin paukkupullosta sinkin ja maalin pintaan. Samalla vaihdoin ylä- ja alapallonivelet. Ne kun on aavistuksen verran helpompi vaihtaa tässä vaiheessa. Jouset puhallettiin kevyesti ja pulverimaalattiin. Kallistuksenvakaajan päätyhelat laitoin uudet. Ohessa muutama kuva.

    Seuraavaksi peräpään kimppuun, että saa rungon rullaavaksi ja voi alkaa haaveilemaan koneen ja laatikon asennuksesta. Jos kevät jatkuu tällaisena, niin hommatkin etenee. Auringonpaisteessa on pitkästä aikaa mukava ruuvata...

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!