Cutlass Cruiser -80

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Sinclair, 22.11.2014.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Hyvännäköstä tekemistä :)
     
  2. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    erinomaista että etenee näinkin vilkkaasti (ja vielä huipputason tiloissa).
     
  3. LPV

    LPV 3rd gear

    Joko on Cutlass vappuna liikenteessä?
     
  4. Sinclair

    Sinclair 2nd gear

    Ei ole Vappuna liikenteessä. Suunta on kuitenkin oikea, kun kasaushommia on enemmän, kuin purkua. Tilasin tänään taakse jarrusylinterit ja jarrukengät, sekä eteen satulat ja palat. Takapään jarrukilvet ja rummut menivät puhallukseen. Josko tuo kori rullaisi jo tällä viikolla. Loppuviikosta taitaa tulla taas talvisempi... eli välihousut haalarin alle.
     
  5. Sinclair

    Sinclair 2nd gear

    Rullaati rullaa... eli viikonloppu oli melko tehokas, kun sain näpräiltyä perän kasaan ja vieläpä kiinni runkoonkin. Yllättävän paljon kaikenmoista nysväämistä.
    Ajoitus meni nappiin, kun sain työnnellä keksinnön pressutalliin juuri ennen lumisadetta. Huomattavasti kivempi käsitellä koko projektia, kun on "jotain valmista" ja liikuttelu sujuu näppärästi.

    Seuraavaksi taitaapi olla rungon välitukiraudan kiinnittäminen, sekä jarrusatuloiden- ja palojen asennus eteen. Sitten kait voisi pikkuhiljaa ajatella tarvittavia asioita koneen asennusta varten.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. HT

    HT Gearhead

    Mikä on takakallistuksenvakaajan paksuus? Näyttää ainakin kuvissa aika ohuelta, samaa luokkaa kuin jousen paksuus...
     
  7. Sinclair

    Sinclair 2nd gear

    Aika tikkuhan tuo on. Paksuus 16mm. Kait se on jollain matematiikalla perusteltu aikoinaan.
     
  8. HT

    HT Gearhead

    Lienee samassa suhteessa kuin jousituksen "jäykkyys". Jos menet vakiojousilla silloin se on ihan ok.
     
  9. Sinclair

    Sinclair 2nd gear

    Vakioilla hyvinkin. Harrastellaan sitten lisää, kun setä antaa mahdollisesti konttorilta leiman.
     
  10. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Hyvännäköstä tekemistä.

    Minkävärinen sulla on sisusta, mul on jotain punasen sisustan osia, halvalla, jos kiinnostaa. Ne tosin voi olla et on sedaniin mut varmaan samat pahvit farkussakin :)

    Mielenkiinnolla odotan lopputulosta :)
     
  11. Sinclair

    Sinclair 2nd gear

    Vaalean ruskea sisusta. Mulla on itellä parin -79 luiskaperän osia. Ei tosin oikeaa väriä nekään. Täytyy summailla tarkemmin, kun pääsee sinne asti.
     
  12. Sinclair

    Sinclair 2nd gear

    Vaimon ystävällisen painostuksen johdosta nostelin moottorin pois lämpimästä varastosta. Samalla naputtelin lohkolämmittimen vastuksen kiinni ja ruuvailin moottorin kiinnikkeet lohkoon. Tästä innostuneena päätin nostaa koko motin paikalleen. Vapautuneeseen moottoripukkiin sai näppärästi laatikon - putsailua ja suodattimen vaihtoa varten.

    Moottori piti vielä tukea liinalla takaosasta, kun odottelee laatikon asennusta.

    [​IMG]
     
  13. Sinclair

    Sinclair 2nd gear

    Laatikko sai uuden suodattimen, maalia pintaan ja koneen jatkoksi omalle paikalleen. Josko sitä alkaisi suunnittelemaan pakopuolen asennuksia seuraavaksi. Jarru- ja polttoaineputketkin tosin uupuvat... ja etujarrusatulat paloineen. Onhan siinä taas listaa, kun koriakin pitäisi hoidella. Poistelin jo ikkunat puhallusta varten. Vielä pitää jotain pientä ruuvailla siitäkin irti. Harmillisen huonossa hapessa tuo kori prkl.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. Sinclair

    Sinclair 2nd gear

    Pitkästä aikaa täällä. Projekti on edennyt ja auton kimpussa on oltu lähes tasan sen verran, kuin perheellinen mies nyt pystyy olemaan ilman avioerokeskustelua. Yksi terassikin piti tietenkin rakentaa tänä kesänä.

    Rungon osalta pakoputki asennettu ja ruuvailin koneeseen vähän apulaitteita kiinni... laturi, tehostin, startti ja lisäksi virranjakaja johtoineen. Niin ja tietenkin jarru- ja bensaputket.

    Sitten se kori. Puhalluksesta saavuttuaan reikiä oli ihan riittävästi. Ainut mahdollisuus (kustannussyistä) oli tehdä korjaukset sittenkin itse, vaikka peltitöihin ei tosiaan tässä projektissa pitänyt isosti lähteä. Painiskelin ensin näkyvien kohtien kanssa, jonka jälkeen päätin kääntää korin kyljelleen pohjassa olevien reikien korjaamiseksi. Hitsausta, maalausta ja vähän hitsausta, massausta, hiontaa ja hitsausta ja... hämmentävän työlästä ja hidasta, kun ei ole sitä rutiinia. Pohjan jälkeen paluu taas näkyviin osiin. Eli kori takaisin mahalleen, ovet, etulokasuojat ja konepelti paikoilleen ja hommiin. Eniten aikaa meni ovien kanssa, joiden alareuna oli luokaton ja pariin kertaan aiemmin korjattu - vaihtelevalla tyylillä.

    Pikkuhiljaa pääsin ruiskuttelemaan epoksia pintaan. Sitä sitten hioin ja ruiskuttelin useampaan otteeseen, kun aina paljastui jotain virheitä. Lopulta uskalsin taas ruuvailla ovet, lokasuojat ja konepellin irti. Nyt raato odottaa maalarille pääsyä. Palataan asiaan, kun sinne asti päästään. Tavoitteena olisi tiputtaa maalattu kori rungon päälle ennen lumia.

    Onhan tää ny hidasta, kun vaan harrastelee!

    [​IMG]
    Runko - Pako-, jarru- ja bensaputket asennettuna.

    [​IMG]
    Runko toisesta kulmasta.

    [​IMG]
    Kori kyljellään, korjattuna ja massattuna - kelkka kiinni valmiina kaatoa varten.

    [​IMG]
    Kori kasattuna mallausta varten ja epoksi pinnassa.

    [​IMG]
    Ovet, lokasuojat ja konepelti irti - Valmiina maalarin käsittelyyn.
     
    12345678910 ja Pas(i)kiainen tykkäävät tästä.
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Upeeta työtä, tuleeko tästä oikein museobiili :p
     
  16. Sinclair

    Sinclair 2nd gear

    Ei tule museota, kun on alunperin diesel... ja kaverille on tehty lisäksi korinvaihto. Rekisteriotteessa siis riittävästi sekalaisia merkintöjä. Saapa nähdä mitä sedät sanoo konttorilla, jos sinne asti joskus päästään.
     
  17. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Nätin näköistä puuhastelua. Arvostan.
     
  18. hevimies

    hevimies Gearhead

    Hyvältä näyttääpi runko. ;)
     
  19. Sinclair

    Sinclair 2nd gear

    Noniin. Kori saapui viimein maalarilta ja oli saanut ruskean pinnan. Kärräsin keksinnön suoraan tuulilasin asennukseen. Tämän jälkeen ruuvailin lämppärin paikalleen ja asentelin lämmöneristystä tulipeltiin. Useampi tunti meni pakkasessa näpit ja varpaat jäässä kikkaillessa. Seuraavana päivänä olikin sitten itse korin nostaminen paikalleen rungon päälle. Hommasin jo kauan sitten uudet puslat korin ja rungon välille, kun alkuperäiset olivat jo melko eiliset.

    Kori vinssillä autokatoksen poikkipalkista ylös, runko rullaten alle ja tiputus. Laitoin auton katolle kaksi patjaa suojaamaan vinssin ketjuilta ja liinat B- ja C palkkien takaa keskelle. Hienosti toimi. Korihan ei tuollaisenaan paina juuri mitään. Yllättävän kivuttomasti meni tämä osuus. Pelkäsin koko ajan, että jotain on unohtunut tai jotain odottamatonta tapahtuu. Ei kuitenkaan tällä kertaa - hyvä näin!

    Kiristelin pultit momenttiin ja testasin vielä lopuksi uusia vanteita. Kori ja runko makaa melko juhlavan korkealla vielä. Painoa tulee kuitenkin rutkasti lisää puskureiden, ovien, lasien, lokasuojien ja konepellin myötä. Silti olen hieman huolissani perän korkeudesta. Voipi olla, että takajouset pitää vaihtaa lyhyempiin, kunhan nyt ensin näen mihin tasoon asettuu. Kuinkahan vaan noita jousia onnistuu löytämään juuri oikean pituisia? Teettämällä?

    Seuraavaksi varmaan rattiputken ja ohjausakselin asennus, niin hoituu liikuttelu hieman ketterämmin. Pakkaset alkaa taas hieman hidastamaan hommia. Olen kuitenkin erittäin tyytyväinen, että kori ja runko kohtasivat toisensa ennen talvea.

    [​IMG]
    Kori saapunut maalarilta ja menossa tuulilasin asennukseen.

    [​IMG]
    Lämppäriyksikkö ja lämpöeristeet asennettuna - kori valmiina nostoa varten

    [​IMG]
    Korityynyt asennettuna.

    [​IMG]
    Kori ylhäällä ja runko alla odottamassa.

    [​IMG]
    Kori pultattuna runkoon - hieman vannetestailua. Juhlavan korkealla mennään!

    [​IMG]
    Toisesta kulmasta sama tarina.
     
    Muokattu: 6.11.2016
    hevimies, rane58, speedy ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    tulee kyllä hieno laitos tästä. mitkäs vanteet ja renkaat nuo sitten ovat? 17" barzettat?

    mutta joo. erikoisen korkealta näyttää.
     

Kerro tästä muillekin!