Cutlassin sähköistä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Achti, 30.12.2011.

  1. Achti

    Achti Gearhead

    Terve!

    Auto vm. 81 ja tilanne se että auton omat sähköt revitty huitsin nevadaan ja uudet on melkolailla hyvin jo paikoillaan, MUTTA :D
    Pari kysymystä, eka:
    Autossa on pääsulake mikä on +kaapelissa eli päävirtakaapelin välissä, eikö?
    Ja sen koko on about what, vai pitääkö se laskea erikseen? mikä on esim vakiona?

    Toinen:
    Meneekö startin heräte suoraan virtalukolta startille, vai kiertääkö sekin sulakkeen kautta?
     
  2. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Morjensta,

    Mie laskin itellee virtalukolle semmosen sulakkeen, että on vähän suurempi kun virtalukon takaa tulevat muut sulakkeet yhteensä...alunperinhän ainakaan tuossa -75 Capricessa virtalukolle menevä johto ei mennyt sulakkeen kautta! Ja se heräte meni ilman sulaketta myös..
     
  3. Impala76

    Impala76 Gearhead

    On siellä sulake... Se on sellainen fusiblelink sulakejohto... Startilta lähtevässä päävirtajohdossa välissä alunperin...
     
  4. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    No jo mie sitä ihmettelin, et aika perkeleen riskaabeli viritys :lol: Onko tietoa hänen amppeeriarvoista?
     
  5. Achti

    Achti Gearhead

    ok, mites se pääsulake piuhalle mikä tuo virran akulta sulakkeille? eikö silläki tarvi olla joku?
     
  6. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Alunperinhän se on mennyt siten, että akulta paksu johto startille ja sieltä se on jaettu parin kolmen fusible linkin kautta eteenpäin. Nyt ollaan ilmeisesti vetämässä akulta suoraan sulakkeille syöttöä?

    Kyllähän siihen silloin pääsulake kannattaa laittaa, sen kokoon vaikuttaa myös, kuinka vahva johto siinä on. Jos on ohut johto ja iso sulake, niin johto siinä palaa ekana. Sulakkeen koosta ei ole oikein kokemusta mutta eiköhän tuon ikäisessä joku 50A ole riittävä. Voihan sitä sitten aina isontaa, jos ei tunnu kestävän ja johdon koko antaa myöten.
     
  7. Achti

    Achti Gearhead

    Joo kyseinen piuha on kyseessä, viiskymppistä kaapelia. Siihen täytyy "pääsulake" sit viritellä. Mitä mieltä olette et kaipaako tuo sulaketta mikä lähtee virtalukolta startille?
     
  8. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Täytyy kysyä vielä tarkennusta mihin tämä viiskymppinen kaapeli menee, startille vai? Sulakkeille se on aika vahvaa paitsi jos ollaan jotain järeitä poppivehkeitä asentamas. Ja kaikki johdot kannattaa pitää sulakkeilla suojattuna.
     
  9. Achti

    Achti Gearhead

    se menee jako blokkiin, joista on tällä hetkellä kaksi lähtöä tehty. 1. Lähtö on samankokoisella 50 kaapelilla startille ja 2. lähtö on neljän neliön piuha, mikä vie virran sit sulakkeille.
     
  10. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Se pääsulake täytyy laittaa siihen jakoblokilta sulakkeille menevään johtoon, startille menevää johtoa ei sulakkeilla suojata, siellä saattaa mennä hetkellisesti muutama sata ampeeria virtaa.

    Mikäli sulakkeille menee yksi neljän neliön piuha, se on kyllä liian ohutta. Pari kuuden neliön johtoo olis lähempänä totuutta.
     
  11. Achti

    Achti Gearhead

    Kyl se neljän neliön johto vanhallakin sulakerasialla riitti, ei ainakaan lämmennyt. Toki nyt on 5 sulaketta tullu lisää ketjuun. Katsotaan alkaako lämpeemään. Täytynee laittaa se pääsulake sit joo siihen väliin, mulla on semmonen iso laattasulake+jalka hommattuna nytte, 50a ja 80a sulakkeet. Täytynee vähän laskea et paljonko olis kulutusta laitteilla...
     
  12. Achti

    Achti Gearhead

    Vielä olis yks kysymysmerkki sähköissä, muuten alkaa olla selvää. Miten alunperin on mahdettu toteuttaa vilkkujen toiminta jarruttaessa?
     
  13. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Jarruvalot menee vilkkukytkimen kautta. Siellä on vaihtokosketin eli kun laitat vilkun vasemmalle ja jarrutat, niin siltä puolelta katkeaa jarruvalo ja polttimo kytkeytyy vilkkureleeseen.
     
  14. Achti

    Achti Gearhead

    Missäspäin tämä kosketin fyysisesti sijaitsee autossa...?
     
  15. Aako

    Aako 1st gear

    Vilkkukytkimessaä, rattikotelossa
     
  16. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Sieltä rattiputkesta kun tulee se leveä valkoinen liitin muistaakseni kaasupolkimen puolelle, niin siitä liittimestä lähtee keltainen ja tumman vihreä taakse vilkuille. Etuvilkuille on omat johdot!

    Nuo värit ei välttämättä täsmää, mutta sen väriset ne oli tuossa miun Capricessa.. :odroll:


    Tuommonen kytkentäkaavio löyty!

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!